Bild
Nästa artikel

Hyundais prestandabil prissatt

Nyheter

I30 N med upp till 275 hästkrafter börjar säljas i Sverige efter årsskiftet.

Tdigare har vi berättat om att Hyundai har bildat varumärket N med fokus på mer sportiga bilar. Först ut är i30 N och i Sverige kommer det att finnas två motoralternativ att välja på. Båda drivs av en tvåliters turboladdad bensinmotor och i vanliga i30 N fås det ut 250 hästkrafter, medan i30 N Performance levererar 275 hästar.

Priserna för i30 N startar på 299.900 kronor och i30 N Performance går loss på 324.900 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30 N och i30 N Performance?
 

Kommentarer

#1
2017-11-13 11:11

De utländska tester jag läst har varit väldigt positiva till känslan i bilen. Inte snabbast i klassen, men bland de roligaste enligt EVO.

#3
2017-11-13 12:06

Njaaa tar hellre originalet. Tester på denna känns ju som köpt marknadsföring.

#4
2017-11-13 15:29

O_o,
Vad är originalet, menar du?

#5
2017-11-13 17:04

skulle hellre köpa en Golf GTI för samma pengar

#6
2017-11-13 17:45

Stonebreaker, med samma utrustningsnivå och garantier som Hyundaien har så får du punga ut med minst 75.000kr mer för en Golf. Dom 50 som dom får till Sverige 2018 skulle jag tro snabbt tar slut.

#7
2017-11-13 17:44

Hellre Cupra

#8
2017-11-13 17:47

Blev visst 100.000 dyrare nör man byggde en likvärdig Golf GTI

#9
2017-11-13 18:41

Snyggt jobbat Hyundai, som rör om lite i Golf GTI o Ford RS grytan.

#10
2017-11-13 18:58

Fascinerande att folk som påstår sig vara bilintresserade kan välja bort en bil innan de ens provkört. Verkar mer vara fördomar som råder.

#11
2017-11-13 20:27

Mäkinen
Jag är klädintresserad men jag provkör inte damkläder bara för att...

#12
2017-11-13 21:54

L. Mäkinen:
Originalet? Är du född på 2000-talet?
Golf GTI såklart

#13
2017-11-13 22:09

Nä, jag är född innan första Golf GTI presenterats. Det fanns en sån i hushållet för 25 år sen och jag ser inte mycket av den leksaken i dagens klumpverk med samma namn.
En MkI GTI är inget jag vill ha igen.

#14
2017-11-13 22:39

Prisskillnaden mot en Golf är nog ändå fördel Golf,kommer tappa andrahandsvärde rejält.
Som begagnad kan den nog då bli prisvärd.

#15
2017-11-14 19:29

Jag skulle hellre välja en strippad BMW 320i framför denna. Hundra hästkrafter mindre men tillräckligt ändå. Fri service i tre år och, förmodligen, väsentligt bättre andrahandsvärde. Fast å andra sidan är jag inte tjugo längre...

#16
2017-11-14 20:31

Fri service i tre år, låter bra men är i realiteten två oljebyten. BMW skall servas var 3000 mil eller vart annat år. Visserligen så talar bilen om vad som skall servas när, men det brukar bli så. Men ned futtiga två års nybilsgaranti och ingen speciellt bättre kvalitet än andra bilar så går nu mer BMW nu bort för min del. Å BMW är i toppskiktet av märken som tappar mest i värde. Nä en I30n tycker jag ger ganska så bra prestanda och utrustning för vad den kostar. Lägger man sen in 5 års nybilsgaranti med fri körsträcka i ekvationen så blir det än bättre. Men andrahandsvärdet är ju svårt att sia om.

#17
2017-11-15 01:30

Kan gissa att denna drar en hel del mer än Golfen och oavsett papperseffekt är Golfen dessutom snabbare .
Man får vad man betalar för,kanske..

#18
2017-11-15 09:05

Reinhard,
Vad är det som säger att Golfen drar mindre och är snabbare? Jag vill inte verka vara koreanskbilälskare, men den typen av påståenden verkar komma utan att det finns källor för det.

#19
2017-11-15 11:52

Faller tyvärr på utseendet för mig. Bilen ser alldeles för alldaglig och slätstruken ut. Spelar ingen roll om den har 500hk, gör nordslingan på 7 blank och kostar 150tsek ny. Väcker inget som helst habegär som skulle kunna få mig att göra mig besvär att provköra..

Bilen gör heller inget, vad jag kan läsa mig till, utöver det som konkurrenterna gör och därför hänvisas Hyundai till att konkurrera med pris i ett segment där kanske inte just pris är så avgörande för köpet. Utseende, känsla, och körglädje är snarare det man tittar efter. Där ligger iaf Hyndan ordentligt back avseende de två första.

Inte samma sorts bil men jag skulle nog hellre välja Toyota GT86/Subaru BRZ om jag var ute efter något roligt att köra för en mindre peng.

#20
2017-11-15 10:58

Inredning i Hyundai är så himla kass, att det räcker att jag har åkt i fyra olika modeller, för att aldrig ens överväga att provköra märket igen.

#21
2017-11-15 16:17

Många här som babblar om Golf GTI... Lyssna vad reportern säger om Golf GTI ca 5:20 i videon L.Mäkinen länkar till. Hellre Hyundaien alla dagar i veckan!

Här är en länk igen till klippet: https://www.youtube.com/watch?v=pSJU7SWYgxw

#22
2017-11-15 19:32

Styrman-Jansson, undrar hur du bör dig åt när du bedömmer en bils känsla och körglädje utan att ha provkört? handpåläggning eller talar du med bilen? Skulle underlätta att ha den förmågan, samtidigt så tar det ju bort en del av glädjen i att provköra olika bilar/fabrikat

#23
2017-11-15 22:45

Hej Guran.

Om du läser det jag skrivit så ser du också att just körglädje uttalar jag mig inte om. P.g.a att jag just inte provkört bilen.

Det jag dock försöker få fram är att det finns många bilar jag skulle tycka var intressant att provköra men vissa lyckas locka mig till en provkörning mer än andra. De som sticker ut på något sätt ur mängden och/eller gör något eget. Av det jag sett/läst om denna skiljer den sig bara märkbart från konkurrenterna genom priset, och det lockar i alla fall inte mig till att provköra med denna typ av bilar. Jag får inte känslan att den där skulle jag verkligen vilja provköra.

Kanske är det dags för våra kära Koreaner att tänka utanför lådan istället för att bara göra lådor som fungerar som alla andra, bara lite billigare ( och ibland lite bättre)...

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!