Nästa artikel
Hyundai storsatsar på bränsleceller
Nyheter

Hyundai storsatsar på bränsleceller

Publicerad 12 december 2018 (uppdaterad 13 december 2018)
Siktar på att bygga en halv miljon vätgasbilar årligen.
Hyundai Motor Group, där sydkoreanska biltillverkarna Hyundai och Kia ingår, har presenterat sin framtidsplan FCEV Vision 2030. Förkortningen står för Fuel Cell Electric Vehicle, alltså ett bränslecellsfordon som drivs av vätgas.

Lagom till 2030 är målet att kunna bygga 500.000 bränslecellsfordon om året. Hyundaigruppen och investerar plöjer tillsammans ner 7,6 miljarder sydkoreanska won i projektet, som inte bara innehåller satsning på bilar. Det ska också byggas bränslecellsenheter till andra industrier bland annat drönare, generatorer, system för energilagring, fartyg och gaffeltruckar. 

Tidigare i år provkörde Vi Bilägare Hyundais nya vätgasbil Nexo. Den ersätter ix35 och ska börja säljas i Sverige under våren 2019. Du läser hela provkörningen här.

Diskutera: Tror du att vätgas är framtidsbränslet?
  
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-12 14:19
StefL

Jag tror inte vätgas är framtidsbränslet, av flera anledningar, här är några av dem (jag har säkert glömt någon). Mitt jämförelseobjekt är främst rena elbilar, eller batterielbilar (BEV) som de mer specifikt bör kallas eftersom en vätgasbil som artikeln mycket riktigt påpekar också drivs av elektricitet som alstras i en bränslecell med vätgasen som energikälla.

* Vätgasen kräver en stor utbyggnad av infrastruktur som idag saknas helt. Kostnaden för detta underskattas då vätgas komprimerad under högt tryck är avsevärt mer komplicerat att handskas med än både våra nuvarande vätskeformiga bränslen och den mycket mindre komprimerade gas som också används som bränsle i dagens bilar. Man kan invända att även laddmöjligheter för elbilar kräver utbyggd infrastruktur, men då ska man komma ihåg att vi redan har ett elnät som täcker hela landet, merparten av laddningen av elbilar kommer att ske hemmavid nattetid och det är endast vid långa resor man behöver använda snabbladdare.

* Vätgasen har sett över hela energicykeln en MYCKET lägre verkningsgrad än batterielbilar. Vätgasen uppstår inte spontant någonstans utan måste framställas - vanligen genom spjälkning av vatten vilket kräver energi i form av el. Den måste sedan komprimeras, transporteras, lagras och sedan även dekomprimeras innan den används i bilarnas bränsleceller. Dessutom måste den dekomprimerade gasen värmas upp eftersom högkomprimerad gas som expanderar till lägre tryck kyls ner. Allt detta kräver också energi - innan den dekomprimerade gasen slutligen kan användas som energikälla i bränslecellen, alstra elektricitet och driva bilen. Jämfört med att direkt använda elektriciteten till att ladda batterierna i en batterielbil som sedan körs med denna energi är den beskrivna processen ett gigantiskt slöseri med energi.

* En bränslecellsbil blir slutligen en mer komplicerad konstruktion än en batterielbil. Den kommer att innehålla all teknik batteribilen gör - inklusive ett batteri, fast mindre - och därutöver en tank för högkomprimerad vätgas och den bränslecell som alstrar elen. Det betyder att den blir dyrare i inköp och kommer att kräva dyrare underhåll. Detta förutsatt att priserna på batterier fortsätter ner. Att den blir dyrare i drift torde dock stå klart, eftersom den komprimerade vätgas man måste köpa för att driva sin bränslecellsbil av nödvändighet - den ökade energiåtgången jag nämnde ovan - alltid kommer att vara dyrare än att ladda en batterielbil. Dessutom blir det i praktiken omöjligt att själv skapa sitt bränsle vilket man lätt gör med t.ex. egna solceller om man har en batterielbil.

Så nej, jag tror inte på vätgasen som bränsle för massmarknaden. Den kan möjligen finna en plats för speciallösningar - fordon som av nödvändighet måste köras långa sträckor och inte har tid att stanna 15-20 minuter per 2-3 timmar för att ladda batterierna. Den marknaden är dock rimligen begränsad vilket de flesta kommer att inse när de tänker efter.

#2 • Uppdaterat: 2018-12-12 14:43
Raywave

Undrar vad man ska göra av en halvmiljon vätgasbilar?!? Kunderna vill ju inte ha dem, det har marknaden redan tydligt visat. Jag själv kan aldrig tänka mig nåt så opraktiskt, slött, och miljövidrigt (extremt energikrävande), dessutom med kort livslängd och höga driftkostnader. Varför i hela världen skulle nån vilja ha detta?!?

#3 • Uppdaterat: 2018-12-12 15:13
L. Mäkinen

Jag tror att vätgasbilarna alltid kommer finnas i framtiden. Det vore synd om ett sånt här projekt tar energi (HAHA) från Hyundai/KIAs satsningar på BEV.

#4 • Uppdaterat: 2018-12-12 18:10
Anders_O

Det finns många problem med bränsleceller som av någon anledning inte kommer fram i media på grund av hypen som råder.
Förutom vad som redan nämnts är ett avsevärt problem att själva bränslecellstacken är en dyrbar sak innehållande diverse sällsynta metaller.
Man beräknar att om Toyota skulle tiodubbla produktionen av Mirai till 30000 bilar per år så skulle bränslecellen fortfarande kosta omkring $8000, vilket är ungefär lika mycket som ett standardbatteri till en Tesla model 3 kostar i dagsläget.
https://www.reuters.com/article/us-toyota-hydrogen/toyota-plans-to-expand-production-shrink-cost-of-hydrogen-fuel-cell-vehicles-idUSKBN1KG0Y0
Till det tillkommer såklart bränsletank och diverse komponenter för att hantera vätgasen, samt att vätgasbilen kommer kosta ungefär tre gånger mer att köra per mil.
Troligtvis kommer även service av en vätgasbil bli dyrare.

Nej såvida inget revolutionerande inträffar så tror jag inte det minsta på vätgas för personbilsdrift, dom kommer helt enkelt att bli för dyra jämfört med batteribilar.
För tyngre trafik däremot kan vätgasen kanske vara ett alternativ, men jag hade egentligen hellre sett en annan energibärare än vätgas i kombination med bränslecellerna.

#5 • Uppdaterat: 2018-12-12 18:44
PREVIA

Vätgas kommer självklart att öka som energiförvaring i en hel massa transportmedel då utökad förnyelsebar energiproduktion redan har avsättningsproblem nu. Vätgasen kan till skillnad från elen lagras i stora mängder och produseras redan idag som biprodukt i flera industrier.
Biogas kan enkelt omvandlas till vätgas och ger exempelvis fordon som i dag drivs med hjälp av biogas dubbelt så lång räckvidd helt utan avgasutsläpp.
Vid framställning av HVO används stora mängder vätgas som självklart kunde driva fordonen med vätgasen direkt i stället för att förbränna dieseln med utsläpp av avgaser och höga ljudnivåer i vår miljö.
Vem bryr sig om att bränslecellsbilen är mer avancerad än batteribilen i en värld där deltagare av på spåret inte kan nämna en enda del i en bensinmotor men sitter med mobiler med åtta kärnor i mobilen som klarar miljoner uträkningar?
Elen finns utbyggd över allt men var hjälper det när över hälften av bilisterna saknar el vid sin bils nattparkering.
Om viljan finns så går det som i Danmark som redan byggt ut sitt vätgasnät över hela landet redan medan Sverige sattsar på att subventionera mindre än tusen elbilar för 32 miljoner kr som nu rullar i Norge.
Det kommer ta lång tid innan batteribilarna i världen kommer att bara drivas av bara el när elproduktionen i världen till ungefär sjuttio procent drivs av fossila bränslen.

#6 • Uppdaterat: 2018-12-12 19:22
Sabud2

Skulle det visa sig att batteritekniken inte utvecklas i den takt som är önskvärd samt dess miljöpåverkan blir fortsatt hög tror jag
vätgasen kommer starkt.

#7 • Uppdaterat: 2018-12-12 20:18
saabnisse

Jag tror att vätgas kan fungera som energilager vid stora producenter av t.ex vind eller solkraft, men för fordonsbruk finns det i överskådlig tid bättre energibärare.
Det finns i princip ingen infrastruktur för vätgas.

#8 • Uppdaterat: 2018-12-12 21:55
PREVIA

Men i framsynta länder kommer det gå fortare med vätgasutbyggnaden.
”Kostnaden för vätgas i Norge är redan i dag i paritet med vad det kostar att driva en dieselbil. Och med en effektivare produktion och fler vätgasbilar ska det bli billigare.”
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/norges-nasta-steg-for-elbilar-vatgas-hos-uno-x/
Problemen vid för stor elproduktion är problemet att det inte finns någonavsättning för elen och produsenterna av el får betala kunderna för att bli av med elen och då är vi ändå bara i början på utbyggnaden av den förnyelsebara elproduktionen.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/subventionerat-saerintresse-bakom-svensk-vindindustri-11484
Problemen med tillverkning av batterier till elbilar beror dels av att efterfrågan är svår att klara av och att redan 2020 säger de stora tillverkarna att priset på batterier inte längre blir lägre.
Vätgasfordon kommer nog att finnas parallellt med batterifordon under lång tid.

#9 • Uppdaterat: 2018-12-13 00:15
Raywave

Om hela bilflottan i Sverige skulle bli vätgasdriven skulle det kräva ca en 50%-ig ökning av elproduktionen för att tillverka vätasen med hydrolys, som är den enda rimliga tillverkningsmetoden idag. Det skulle innebära en dubblering av antalet kärnkraftverk. En dubblering! Vi har inte råd med det, det är helt enkelt omöjligt! Sverige skulle gå i konkurs. Då är inte alla kringkostnader inräknade, t ex utbyggnad av tusentals vätgastankstationer m m. Det är en utopi. Batteridrivna elbilar däremot, där klarar vi oss på vår nuvarande elproduktion, med råge, krävs inga nya kärnkraftverk, nästan ingen ny infrastruktur (snabbladdare är billiga och enkla att bygga). Det är helt enkelt den enda viabla lösningen för utsläppsfri transport.

#a • Uppdaterat: 2018-12-13 00:16
Raywave

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.