Bild
Nästa artikel

Hyundai och Kia gör laddbara soltak

Nyheter

Tre typer utvecklas: För hybrider, för elbilar – och för första gången till fossilbilar.

2019 ska Hyundai och Kia introducera solpaneler på utvalda bilmodeller. Att montera solceller som lagrar energi på taket av bilar är inget nytt, bland annat har Toyota Prius laddhybrid den funktionen. Men enligt Hyundai och Kia blir detta första gången som teknologin används på ett fordon med enbart förbränningsmotor.

Den första typen av halvtransparent, laddbart soltak kommer som sagt nästa år, och då är det till hybrider. Enligt beräkningarna ska solpanelerna på taket vara kapabla att ladda upp 30-60 procent av batteriet under en dag beroende på väderlek. Den andra typen av laddbart soltak kommer sen. Det ska monteras på ICE-fordon (Internal Combustion Engine), alltså fordon med enbart förbränningsmotor. Tredje generationen soltak är menad för renodlade elbilar. 

– Det är en spännande utveckling för oss, att kunna designa en teknologi till bilägare för att hjälpa dem skifta från att vara energianvändare till att bli energiproducenter, säger Jeong-Gil Park chef för ingenjörs- och designgruppen på Hyundai. 

Diskutera: Vad tycker du om laddbara soltak?
 

Kommentarer

#1
2018-11-01 09:43

Ska det första till hybrider vara till snikhybrider eller till laddhybrider? 30-60% av batteriet på en laddhybrid är en del energi att ta från en så liten yta. Jag är smått skeptisk.

#2
2018-11-01 09:58

Detta laborerade SAAB med redan 1985, med konceptbilen EV1. De var rejält före sin tid...

#3
2018-11-01 10:04

@L. Mäkinen

Med tanke på att blodsbatterierna till hybrider även de bara blir större och större så är du inte ensam om att vara skeptisk. Men de kanske tänker sig att det gäller om man har sin bil vid ekvatorn, typ, och det är helt moln- och nederbördsfritt.

.

#4
2018-11-01 10:32

Jag kan rekommendera dig Klarsynt att läsa Kerstin Lundells bok "Det svarta blodet". Det kvittar om vi bryter kobolt eller pumpar upp olja, det slår lika hårt mot våra medmänniskor.

Angående solceller på biltak, tja, det kanske kan funka som värmetrådar med på vintern?

#5
2018-11-01 10:41

@Grosser

Tack för boktipset! Så varför byta från det ena till det andra då? :)

.

#6
2018-11-01 11:11

För att det blir mycket bättre luft i vår närmiljö. Dessutom kommer brytning och anrikning av jordartsmetaller i våra nordiska länder bli vanligt i framtiden. Fler jobbtillfällen och mindre klimatpåverkan.

#7
2018-11-01 13:21

På frågan som ställs är jag positiv, alltså att laddbara soltak är bra. På mina båtar som jag haft över tid, har jag haft laddning via solceller säkert i 10-15 år. Visserligen till en mycket mindre batteribank än vad som finns i elbilar, men visst har det funkat utmärkt på båtarna. Nu har sedan några år slopat solcell och gått över till laddning via bränsleceller(fabrikat EFOY), vilket gör mig helt oberoende av sol eller el-uttag i gästhamn. Så kan Hyundai och Kia få ut tillräcklig kraft ur celler på taket så vore det en mycket bra lösning.

#8
2018-11-01 14:05

@Grosser

Men sämre luft någon annanstans i Europa där den extra elkonsumtionen tillverkas med kol? Elen i Europa är sammanbunden och konsumeras det mer el någonstans i nätverket så måste kolkraftverken täcka upp för det.

.

#9
2018-11-01 17:53

Solinstrålning i Sverige har uppskattats till 1060 kWh/m² per år....

#10
1
2018-11-01 19:03

Saab var efter sin tid, de lades inte ens ner när de skulle. Och konceptbilar räknas inte.

#11
1
2018-11-01 19:04

Blodbatterier är mysigare än blodsolja.

#12
1
2018-11-01 19:06

Finns jättemycket solenergi att ta vara på även i Sverige. Sen är det ju så att Sverige är ett litet och obetydligt land.

#13
2018-11-01 19:36

Konceptbilar räknas visst eftersom det är det intellektuella arbetet och att komma på saker som är svårt, vilken nolla som helst kan trycka på en knapp och dra igång en tillverkning, inte överdrivet imponerande även om det för all del kan vara en merit om man tillhör de tre första som börjar tillverka det, dock förutsätter det att man imponerar vid andra tillfällen, att bara vara tidig med tillverkning men inte med idekläckande och uppfinnande och innovativt tänkande är bara ett försök att stjäla andras arbete och ta åt sig äran för vad någon annan gjort.

#14
2018-11-01 19:38

För övrig angående Polstar tål inte detta tak blixtnedslag heller.

#15
1
2018-11-01 22:22

En myt att Saab var innovativa, de var bara konstiga och gjorde massa fel. Vet inte men tror inte de var först med denna grejen heller. Och de har ändå intet med saken att göra då de varit döda i tio år (jo, den sista tiden var bara dödsryckningar).

#16
2018-11-02 09:45

@N-iklas Vilken nolla som helst kan trycka på en knapp och dra igång en tillverkning skriver du. Vad tycker du att Elon Musk är då? Han fick ju inte igång tillverkningen av "den billiga" Teslan enligt plan. Kanske är det inte så lätt att starta tillverkning som du tror.

#17
2018-11-03 00:48

Prius plug-in bil finns med solcellstak som lämnar 180 Watt vilket ger max 5 km körsträcka per dag men i snitt 3.5 km i Sverige vilket är rätt bra i ett land där snittet på körsträcka är knappt 3 mil per dag. Om man lämnar Priusen på flygplatsens långtidsparkering eller någon annan stans utomhus så kan batteriet som klarar 5 mil vara helt uppladdat när man kommer tillbaka efter tio dagar, något som Teslaägare skulle uppskatta där deras bilar blivit helt urladdade när de lämnats med för låg laddningsgrad i batteriet vilket tömts då man har utrustning som drar ström även när bilen är parkerad och bilen får bärgas från platsen vilket inte är så kul för ägaren som vill komma hem.
Tommy var tidigt ute med elbil som han monterat solceller på ser man här.
https://www.evguide.nu/ev2014online.html
Körandes med solceller och elbil redan för 26 år sedan får anses som en föregångare.

#18
2018-11-03 13:06

Arne Nilsson1
Hur många bilmodeller tillverkas det världen över varje år?
2 eller kanske 3 med stor möda och mycket besvär?
Lite fler är det nog... så så där svårt ser det väl inte ut att vara eller hur...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.