Nästa artikel
Hyundai i20 får ansiktslyft
Nyheter

Hyundai i20 får ansiktslyft

Publicerad 6 mars 2012 (uppdaterad 6 mars 2012)
Hyundai presenterar en ansiktslyft version av i20 på bilsalongen i Genève. Bilen har uppdaterats både invändigt och utvändigt.

Det har gått tre år sedan den första Hyundai i20 släpptes och nu är det dags för nästa ansiktslyft. Nya i20 får ta del av ett nytt formspråk som bland annat innebär förändringar på motorhuven, hjulen och kofångarna.

En helt ny motor, närmare bestämt en trecylindrig 1,1-litersdiesel, ingår i ansiktslyftet. Den ger 75 hästkrafter och innehåller teknik som håller nere koldioxidutsläppen till 84 g/km.

Utöver 1,1-litersdieseln så finns även en diesel på 1,4 liter som genererar 90 hästkrafter och ger 96 gram koldioxidutsläpp per kilometer.

Ansiktslyfta Hyundai i20 är 1 710 millimeter bred och 1 490 millimeter hög, med en hjulbas på 2 525 millimeter. Jämfört med föregångaren har längden ökat med 55 millimeter, vilket gör att bilen är totalt 3 995 millimeter lång.

Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Hyundai i20?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-06 19:31
Oomkullrunkelig

Lustigt att man säger kofångare än i dag, tror att det nog var länge sen man fångade kor med dem.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-07 11:49
saabnisse

Ja, vad ska det heta?
Stötfångare är ju minst lika missvisande på dessa plastsjok som alla bilar har numera.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-07 14:40
Mistro

Nya klassledaren?

#4 • Uppdaterat: 2012-03-07 20:16
Thommys

Dekorationsarg kanske vore ett bättre namn på kofångare. Hatthylla är rätt gammalt det med. Hur många tar av sig en hatt när de kör bil? Och dessutom lägger den på hatthyllan?

#5 • Uppdaterat: 2012-03-08 08:16
Mistro

Dessutom kan jag inte komma på så många andra bilar bortsett 240/740 som har en stötfångare som faktiskt kan "fånga stötar" ( eller kor för den delen.)
Har flera gånger fångat andra Volvobilar med dessa unika tingestar... inte minst "fångade" jag en Scania en gång på 16 ton på så vis att jag bogserade den ett tiotal meter.
Bilen saknade dragkrok så spännbandet fästes i ett av kofångarens fästen.
Fästet visade sig ha blevit snett efteråt men det hade ingen betydelse ifrån något perspektiv och syntes inte utåt. :)

Senast jag skulle bogsera någon blev det till att leta upp en ögla i bagaget som sedan skulle gängas in bakom ett plastlock i "kofångaren" då inga andra dragkrokar eller liknande finns att finna. :(

#6 • Uppdaterat: 2012-03-08 11:57
saabnisse

Mistro, du kan kolla det här:
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=282&returnurl=http://www.film...
Vad skulle hända med den här i20?
Eller vilken ny bil som helst?

#7 • Uppdaterat: 2012-03-08 12:52
Mistro

Haha ...ja de skulle inte ha varit så snygga efteråt i alla fall.
1988 vill jag minnas att Fiat lovade att deras Uno skulle klara en frontalsmäll i 5 km/t utan att bärande konstruktion skadades och med detta ville man alltså påvisa att bilen var krocksäker. :)

Min fru "nickade" en lyktstolpe med en 740 en gång och smällen blev så kraftig att kofångaren trycktes in och formades efter stolpen :-) ( farten var förståss då högre )
Bara kofångaren skadades och de kostade 400kr på skroten.

Försäkringsbolagen måste gråta blod över alla sådana här mindre krockar och p-skador,..men det är ju klart att det är ett lågt pris att betala när så många fler överlever i kraftigare krockar idag.

#8 • Uppdaterat: 2012-03-08 16:10
saabnisse

Jo, det är klart, krocksäkerheten vid högre fart är ju enormt mycket bättre på dagens bilar, men det skulle ju inte behöva innebära att man ersatte riktiga stötfångare som den på filmen med en massa plasttrams!
Ytterligare en sak där flärd fått gå före funktion.
Och det gäller ju i princip alla bilar oavsett fabrikat.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-12 12:26
Peter i Sydney

Även efter ansiktslyftningen så tycker jag att nya Kia Rio är klart snyggare och i alla fall här i Australien mera prisvärd. Även Mazda 2 är billigare med motsvarande utrustning.

#a • Uppdaterat: 2012-03-13 01:51
Roger Skagerström

Hoppas du inser saabnisse, hur sjukt fula bilar hade varit med "riktiga stötfångare". Inte en enda modern design hade funkat med fula svarta plastkorvar.

Det är defacto stötfångare. De är mjuka och gjorde för att fånga upp lågfartsstötar och dämpa dom så de inte skadar metallkonstruktionen under.

Rullar man in i en annan bil, tex backar in i den vid parkering, blir det sällan några märken alls. Möjligen att något clip lossnar. Träffar man en stolpe kan det bli märken (bucklor). Enda sättet att förstöra är att repa genom att skrapa emot eller att köra in i nåt ordentligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.