Senaste aktivitet

"öset" har kommenterat på "Dubbla räckvidden med ny batteriteknik"4 timmar 15 minuter sedan

Hyundai i20 får ansiktslyft

Nyheter

Hyundai presenterar en ansiktslyft version av i20 på bilsalongen i Genève. Bilen har uppdaterats både invändigt och utvändigt.

Det har gått tre år sedan den första Hyundai i20 släpptes och nu är det dags för nästa ansiktslyft. Nya i20 får ta del av ett nytt formspråk som bland annat innebär förändringar på motorhuven, hjulen och kofångarna.

En helt ny motor, närmare bestämt en trecylindrig 1,1-litersdiesel, ingår i ansiktslyftet. Den ger 75 hästkrafter och innehåller teknik som håller nere koldioxidutsläppen till 84 g/km.

Utöver 1,1-litersdieseln så finns även en diesel på 1,4 liter som genererar 90 hästkrafter och ger 96 gram koldioxidutsläpp per kilometer.

Ansiktslyfta Hyundai i20 är 1 710 millimeter bred och 1 490 millimeter hög, med en hjulbas på 2 525 millimeter. Jämfört med föregångaren har längden ökat med 55 millimeter, vilket gör att bilen är totalt 3 995 millimeter lång.

Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Hyundai i20?

Kommentarer

#15
2013-06-29 22:43

Min Hyundai I20 har blivit stående med trasig startmotor. Efter 11 dagar ringer verkstaden (3 gången de ringer) och meddelar ursäktande att de fortfarande inte vet när startmotorn kommer fram. Jag ber om artikelnumret på startmotorn och ringer till huvudkontoret i Sollentuna för att undersöka om de talar sanning. Det är sanning och det bemötande jag får centralt är riktigt upprörande: HK: "Den är restnoterad, vet inte när den kommer in." Jag: "Min bil står på en av era verkstäder, när kommer den?" HK: "Du får prata med din verkstad om lånebil, det är inte vårat problem. Vi levererar på utsatt datum 49 gånger av 50"

Ringer då istället regionchefen på Hyundais huvudkontor angående hjälp att få fram en startmotor eller lånebil: HK: "Har du garanti kvar?" Jag: "Nej det tror jag inte, den är 3,5 år." HK: "Då är det inte vårat problem."

Hur kan man säga att det inte är deras problem. Det tog till slut 19 dagar att få fram startmotorn(!!!). Kolla vad 19 dagar hyrbil kostar! Samtidigt som man struntar i mig som befintlig kund så spottar man ut ett antal Hyundai I20 i Turkiet med nya fina startmotorer!? Det retar mig oerhört att det står pallvis med startmotorer där men jag får inte en enda av dem. Oerhört arrogant agerande av Hyundai centralt. Jag behöver en bil som är driftsäker och går snabbt att laga. 19 dagar för att få fram en normal reservdel är inte ok. Framförallt inte utan att erbjuda lånebil när man väntat över 2 veckor pga inkompetens i ledningen.

Att bilen dessutom redan efter 3,5 år rostar som sjutton runt dörrhandtagen gör inte saken bättre. Men nya modellen har kanske bättre rostskydd. Men startmotorn är antagligen densamma...

#14
2013-05-15 18:52

Jättesnygg jag har beställt en ny:)

#10
2012-03-13 01:51

Hoppas du inser saabnisse, hur sjukt fula bilar hade varit med "riktiga stötfångare". Inte en enda modern design hade funkat med fula svarta plastkorvar.

Det är defacto stötfångare. De är mjuka och gjorde för att fånga upp lågfartsstötar och dämpa dom så de inte skadar metallkonstruktionen under.

Rullar man in i en annan bil, tex backar in i den vid parkering, blir det sällan några märken alls. Möjligen att något clip lossnar. Träffar man en stolpe kan det bli märken (bucklor). Enda sättet att förstöra är att repa genom att skrapa emot eller att köra in i nåt ordentligt.

#9
2012-03-12 12:26

Även efter ansiktslyftningen så tycker jag att nya Kia Rio är klart snyggare och i alla fall här i Australien mera prisvärd. Även Mazda 2 är billigare med motsvarande utrustning.

#8
2012-03-08 16:10

Jo, det är klart, krocksäkerheten vid högre fart är ju enormt mycket bättre på dagens bilar, men det skulle ju inte behöva innebära att man ersatte riktiga stötfångare som den på filmen med en massa plasttrams! Ytterligare en sak där flärd fått gå före funktion. Och det gäller ju i princip alla bilar oavsett fabrikat.

#7
2012-03-08 12:52

Haha ...ja de skulle inte ha varit så snygga efteråt i alla fall. 1988 vill jag minnas att Fiat lovade att deras Uno skulle klara en frontalsmäll i 5 km/t utan att bärande konstruktion skadades och med detta ville man alltså påvisa att bilen var krocksäker. :)

Min fru "nickade" en lyktstolpe med en 740 en gång och smällen blev så kraftig att kofångaren trycktes in och formades efter stolpen :-) ( farten var förståss då högre ) Bara kofångaren skadades och de kostade 400kr på skroten.

Försäkringsbolagen måste gråta blod över alla sådana här mindre krockar och p-skador,..men det är ju klart att det är ett lågt pris att betala när så många fler överlever i kraftigare krockar idag.

#6
2012-03-08 11:57

Mistro, du kan kolla det här: http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=282&returnurl=http://www.film... Vad skulle hända med den här i20? Eller vilken ny bil som helst?

#5
2012-03-08 08:16

Dessutom kan jag inte komma på så många andra bilar bortsett 240/740 som har en stötfångare som faktiskt kan "fånga stötar" ( eller kor för den delen.) Har flera gånger fångat andra Volvobilar med dessa unika tingestar... inte minst "fångade" jag en Scania en gång på 16 ton på så vis att jag bogserade den ett tiotal meter. Bilen saknade dragkrok så spännbandet fästes i ett av kofångarens fästen. Fästet visade sig ha blevit snett efteråt men det hade ingen betydelse ifrån något perspektiv och syntes inte utåt. :)

Senast jag skulle bogsera någon blev det till att leta upp en ögla i bagaget som sedan skulle gängas in bakom ett plastlock i "kofångaren" då inga andra dragkrokar eller liknande finns att finna. :(

#4
2012-03-07 20:16

Dekorationsarg kanske vore ett bättre namn på kofångare. Hatthylla är rätt gammalt det med. Hur många tar av sig en hatt när de kör bil? Och dessutom lägger den på hatthyllan?

#3
2012-03-07 14:40

Nya klassledaren?

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera