Nästa artikel
Hundratals Saabar strandsatta i USA
Nyheter

Hundratals Saabar strandsatta i USA

Publicerad 30 mars 2012 (uppdaterad 4 april 2012)
I kölvattnet av Saabs konkurs står 950 helt nya 9-3 och 9-5 i amerikanska hamnar. En rättstvist hindrar bilarna från att säljas.

Sedan Saab såldes från General Motors till nederländska Spyker, sedermera Swedish Automobile, 2010 har Trollhättantillverkaren haft svårt att få fotfäste i USA.

Företagsledningen sjösatte en nystart och leveranserna till Nordamerika återupptogs. Sedan kom produktionsstoppet. Och till sist konkursen.

Någonstans mitt i den här historien fastnade cirka 950 Saabar i ett slags ingenmansland i tre hamnar, i väntan på en rättstvist om vem som ska kontrollera försäljningen av bilarna. Än så länge är alla de juridiska knutarna inte lösta.

På amerikanska bilforumet "Found our own road" finns nu bilder från hamnen i Newark, på USA:s östkust, som visar en inhägnad med hundratals splitternya Saab 9-3 och 9-5. Klicka här för att se fler bilder (extern länk).

Diskutera: Tror du att Saab kan starta produktionen med en ny ägare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-30 13:26
Hackenbush

Ett klart svar är NEJ, om det är i nuvarande modellprogram.
Men nytt namn och helt nya modeller som inte GM stör sig på så kan de starta igen men det krävs ju en riktigt pengastark ägare.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-30 13:28
Swenssons

Jag hoppas fortfarande att det blir så men det tyvärr inte alltför bra ut...

#3 • Uppdaterat: 2012-03-30 14:59
LC4ever

Kan bara hålla med Hackenbush, SAAAB kan uppstå men inte SAAB.
Modell 10-3 och 10-5 som inte baseras på GM-teknik, ja med MYCKET pengar.
Men är detta då en SAAB?
Ungefär som Chevrolet och deras småbilar, hur mycket Chevrolet är dessa egentligen?

#4 • Uppdaterat: 2012-03-30 15:13
Irvor

Frågan är varför konkursförvaltaren dröjer så ?
Många av de tidigare SAAB-anställda hinner kanske hitta nya jobb, och då kan ingen ny ägare starta upp någon SAAB tillverkning.
Det är ju trots allt hos de före detta anställda kompetensen finns, utan den ingen SAAB.
Eller....?

#5 • Uppdaterat: 2012-03-30 17:02
Peugeote-Pär

Tragiska bilder.... Hoppas bilarna hittar till några hem snart!

#6 • Uppdaterat: 2012-03-31 02:54
Roy J

Rimligen går bilarna som står där och häckar att sälja - om bara konkursförvaltaren fick tummen ur sin häck.
I övrigt är jag rädd för att Hackenbush har rätt.

#7 • Uppdaterat: 2012-04-01 09:29
Hackenbush

Allan åk till Usa och köp en ny Saab. Det är 50% rabatt på nypriset där.

#8 • Uppdaterat: 2012-05-10 20:16
Prestigevargen

Om någon ny ägare ska överta det enorma skuldberget, så lär väl intresset bli svalt. Synd på en bra bil, som skulle klara sig länge på världsarenan. Varför kan man inte tänka sig ett delat ägarskap med svensk majoritetsägare? I många konkurrentländer står staten som del/hel ägare bakom många fabriker. Vore vi automatiskt kommunister om vi provade samma väg, med tanke på betydelsen av en fungerande bilfabrik. Tror det är lite inskränkt tänkande idag.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-02 12:15
milkylainen

Tragiskt. Gör ont i själen att se nya bilar strandsatta såhär. Vilket enormt resursslöseri.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.