Nästa artikel
Hundkojan tillbaka – med miljonpris
Nyheter

Hundkojan tillbaka – med miljonpris

Publicerad 14 mars 2018 (uppdaterad 14 mars 2018)
Nygammal Hundkoja – din för dryga miljonen! Michelle Gay, försäljningschef på David Brown Automotive som bygger bilen, provsitter.
Den klassiska Hundkojan gör comeback – fylld av nymodigheter. Prislappen är allt annat än mini.
Det är en brittisk firma, vad annars, som blåser nytt liv i Hundkojan. David Brown Automotive som håller till i Silverstone utgår från begagnade bilar och bygger om dem till så kallade Mini Remastered.

– Vi köper begagnade donatorbilar, vanligtvis från sent 90-tal, och totalrenoverar chassi, motor och växellåda. Resten är helt nytt, säger försäljningschefen Michelle Gay till Vi Bilägare.

Några av de första färdigställda bilarna står utställda på bilmässan i Genève.

Förutom själva blocket är alla motordelar utbytta, de 1 275 kubiken ger 71 hk. Karossen är ny, förstärkt och rostskyddsbehandlad. Hålrum har fyllts med ljudisolering. Bromsarna har uppgraderats och styrningen har fått servo (som endast aktiveras vid låga hastigheter för att behålla Hundkojans styrkänsla).
 
Inuti finns nymodigheter som pekskärm med navigator, Bluetooth, USB-uttag, telefonspegling via Apple Car Play och Android Auto, AC, elhissar, färddator och startknapp. Stolarna är klädda i brittiskt finläder.

– Vår idé är att kombinera 60-talets underbara design med modern teknik, säger Michelle Gay och konstaterar:

– Allt görs för hand. Tusen arbetstimmar per bil.

Jämfört med den moderna Minin som BMW tillverkar spelar Mini Remastered i en annan prisliga. Grundpriset är 75 000 pund (!) eller 82 900 pund för den trimmade specialversionen Monte Carlo som ska göras i 25 exemplar. Plus skatt.

Import till Sverige lär kosta närmare miljonen…

– Vi har redan sålt slut nästa års produktion, säger Michelle Gay.

På sikt är målet att bygga 100 exemplar om året.

Diskutera: Vad tycker du om ”miljon-Minin”?
Fakta: Mini Remastered

Pris: 75 000 pund (860 000 kr) plus skatt och kostnader för import.
Mått, cm: L 305/B 147/H 133.
Tjänstevikt, kg: 740.
Bagagevolym, l: 17,2.
Motor: Rak tvärställd fyrcylindrig bensin, volym 1 275 cm3, max effekt 71 hk vid 4 700 v/min, max vridmoment 87 Nm vid 3 100 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, fyrväxlad manuell låda.
Bränsletank, l: 34.
Prestanda: Toppfart 145 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,7 s.
Bränsleförbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 185 g/km.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-03-14 09:23
saabnisse

Vilka är det som köper den här?
Den som vill ha en veteran köper knappast en sådan här, de flesta vill ha så mycket original som möjligt, inte en pimpad look-a-like och de flesta som nöjer sig med det köper väl hellre en ny Mini.
Att man sålt slut på nästa års produktion visar bara att folk tydligen har för mycket pengar.

#2 • Uppdaterat: 2018-03-14 10:09
AMGStar

Skönt för mini fansen , att slippa göra det själva. Dom har väl kanske för tajta scheman för att tjäna ihop pengarna.

#3 • Uppdaterat: 2018-03-14 10:12
Reverend Benny

Jag har själv aldrig ägt eller kört den gamla Mini'n, men den ligger ändå högt upp på listan över bilar jag VILL HA.
Vet inte om det är designen, något barndomsminne eller bara det minimala, enkla som gör att jag vill äga en.

Jag hade lätt köpt en nyproducerad Mini i gammal skrud, men inte för dessa pengar.
Ångrar att jag inte köpte några av de sista årsmodellerna (tror sista gjordes år 2000) innan nya Mini lanserades.

#4 • Uppdaterat: 2018-03-14 11:48
Lasse L-on

När det mesta ändå är nytt så varför inte byta till en elmotor istället för en gammal ej renad. Det är ju inte original ändå.

#5 • Uppdaterat: 2018-03-14 14:14
L. Mäkinen

Lasse L-on,
Lite som dessa Porschar alltså:
https://www.voitures-extravert.com/

#6 • Uppdaterat: 2018-03-14 17:32
Raphael

Mr Beans drömbil!

#7 • Uppdaterat: 2018-03-14 17:37
systembolaget

Jag skulle aldrig betala en miljon för en hundkoja, modell 2018, så roliga var de inte ,, har själv kört både Mini och 1275 GT

#8 • Uppdaterat: 2018-03-14 17:52
saabnisse

Benny, jag har kört originalet och jag tyckte att den redan som ny kändes väldigt bullrig, vibrerande och allmänt omodern t.o.m. jämfört med en VW typ 1 av samma årsmodell.
Den var dessutom betydligt trängre och bökigare att ta på och av sig. Det enda den var bättre på var nog väghållningen, men det var det inte så noga med, det gick oftast inte så fort.
Jag tyckte det fanns betydligt bättre bilar i samma prisläge, jag förstod aldrig intresset för den här fjuttbilen med sina skottkärrhjul och gör det fortfarande inte.
Några år senare kom ju 1100 och det var ju en riktig bil, det enda som egentligen återstod från hundkojan var bullret och vibrationerna, men den var rymlig och gick bättre.
Men inte sjutton blev det någon kultbil!

#9 • Uppdaterat: 2018-03-15 10:05
Oomkullrunkelig

Ingår det en livförsäkring om man krockar med något som är större än en flakmoppe?

#a • Uppdaterat: 2018-03-15 11:43
Bond

Den är oförskämt söt men det räcker inte, för det är det enda den är. Det blir inget köp här.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.