Bild
Nästa artikel

Höstpremiär för folkasuven T-Cross

Nyheter

Volkswagen utökar sin familj av högbyggda bilar. Senaste tillskottet blir en suv i Poloklassen.

T-Cross demonstrerades som koncept redan 2016, då utan tak och med namntillägget Breeze. Men i höst är det taket på som gäller, då tänker Volkswagen visa en ”nästintill produktionsfärdig” version av T-Cross.

Bilen blir den femte medlemmen i Volkswagens europeiska suv-familj, som i nuläget består av T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace och Touareg. T-Cross kommer att vara framhjulsdriven och med sina drygt 4,1 meter mellan nos och bak blir den lillebror till T-Roc.

Basen den byggs på är som vanligt Volkswagens ändringsbara MQB-plattform. Bilens slogan är "I am more than one thing”. Orden refererar till att bilen trots sitt lilla format och påstådda låga prislapp (vi har inte fått prisuppgifter än), har bra krocksäkerhet och är standardutrustad med säkerhetssystem som enligt Volkswagen normalt förknippas med dyrare bilar. Exempel på det är Front Assist (närområdesövervakningssystem) och Lane Assist (filhållningsassistent).

Än så länge har Volkswagen bara släppt en designskiss av bilen. Om några veckor får vi förhoppningsvis se mer.

Diskutera: Tror du att Volkswagen T-Cross kommer att bli en populär bil?
 

Konceptet T-Cross Breeze från 2016.

Kommentarer

#1
2018-08-06 09:56

Ja, tyvärr-det är många som följer strömmen och köper en stadsjeep-bilen som är sämre för miljön och trafiksäkerheten.

#2
2018-08-06 10:07

Usch, inte ännu en till SUV modell. Jag vill se nya vanliga bilar med lösningar som sänker utsläppen rejält. Vi måste rädda klimatet, för jag vill inte bli grillad långsamt likt en groda i en kastrull med kokande vatten.

#3
2018-08-06 10:32

Härligt! Mer suv till folket! Gärna diesel!

#4
2018-08-06 10:39

Utmärkt för de som har svårigheter med att krypa in i en vanlig bil.

#5
2018-08-06 10:58

Att oja sig över något högre småbilar känns en aning överdrivet - de bilarna är väl om nån biltyp de som kan tjäna rent allmänt på en lite högre kaross. Spara er kritik till de större bestarna och inte till de mindre bilarna och jag gissar att flera som är kritiska kanske inte riktigt sitter i en Hyundai i10 eller liknande småbil till vardags.

#6
2018-08-06 11:57

Skillnad säkerhet vanlig bil-stadsjeep: Min yngre bror blev för några år sedan påkörd på ett övergångställe av en Volvo V60. Han landade på motorhuven och klarade sig lidrigt-utan bestående men. Hade det varit en XC60 hade han inte landat på motorhuven utan förmodligen skadat sig mycket mer. Om jag får välja att i min bil bli rammad t ex i sidan mellan en T-cross och en Polo väljer jag den senare.

#7
2018-08-06 13:12

Jag har inte tidigare genom åren reflekterat över att bilar varit speciellt krångliga att borda – mer än ärevördiga Lotus Europa, då.
Numera är det dock en fördel med för mig med lite högre bilar, konstaterade jag till min förskräckelse häromdagen. Dock har jag tröttnat på SUV-stuket.

#8
2018-08-06 13:20

Jag ser klart fram mot den här, jag gillar lite högre bilar, men det behöver inte nödvändigt vara SUV.
Jag vet hur det är när man kliver ur S90 och in i Swift och de som inte förstår vad jag menar bör göra det testet.

#9
2018-08-06 14:12

S90/V90 är extremt låga bilar. Det finns många andra vanliga bilar som inte är speciellt svåra att komma in och ur.

#10
2018-08-06 15:20

@Styggavargen 2018-08-06 14:12
Är det V90 lika låga som 945? Fd 245 sitter hög och 945 sitter lågt.

#11
2018-08-06 17:54

Den kan nog bli poppis! De flesta kommer hamna i `storstäderna´ och fler tjejer än grabbar blir köpare. My guess ;)
(jag tycker det är ett större problem med små `livsstilsbilar´ i innerstaden än större bil på landsbygden)

#12
2018-08-07 09:59

"S90/V90 är extremt låga bilar. Det finns många andra vanliga bilar som inte är speciellt svåra att komma in och ur."

Kom gärna med några exempel. Sen beror det på vad man har för kroppsbyggnad också. För mig som har långa ben är de flesta "vanliga" bilar ganska krångliga att ta sig ur. Man får ta spjärn och häva sig upp. Ur en högre bil så glider jag bara ner från sätet.
Sen ska man komma ihåg att "vanliga" bilar hade mycket bättre markfrigång förut, vilket också kan vara en förklaring till SUVarnas popularitet. Vanliga bilar har blivit på tok för låga. Titta på denna Merca W123:

https://drive-my.com/media/k2/items/cache/72d0cf2868d1205f0aaefb2b229e87...

Den hade nästan 17 cm markfrigång, vilket är i klass med många SUVar. Många av dagens bilar har inte ens 14 cm markfrigång. Många bilar idag har så låg front att den skrapar i om man parkerar vinkelrätt mot en trottoarkant.

#13
2018-08-07 22:43

Åja, sådant stort problem kan det inte vara att ta sig ut ur en vanlig bil, och för den delen in i den också. Jag tycker många överdriver detta och ställer kravet på bilen att man måste kunna ta sig in/ur bilen lätt istället för att låta bilen ha mindre utsläpp. Vad är egentligen viktigast? Men det är klart, egoismen kommer att bli denna planetens undergång... ty inget klimat går att rädda om det "egna jaget" skall gå före renare luft mm.

#14
2018-08-07 22:47

Hänger det på 3 cm i markfrigång, ja då vet jag inte vad jag skall säga...men generellt är nog inte markfrigången största problemet, utan när bilen blir ca 1,6 meter eller högre kommer luftmotståndet öka rejält. Det värsta jag vet, är SUV som har hög markfrigång och sedan är den låg... vad var vitsen med det? Jeep har nog någon sådan konstig modell... den ser ut som en "hög" hoptryckt "macka" eller nåt åt det hållet. Sedan är den tung också, som grädden på moset....

#15
2018-08-08 10:45

Kan du då berätta vilka bilar som är OK att köpa enligt dig? S90 är extremt låg, XC60 är extremt hög. Vilka bilar är egentligen godkända enligt dig? Du klagar på BMW för att det är för låga, men å andra sidan så kommer du och säger att det inte är några problem att ta sig ur en vanlig bil. Vad sjutton är en vanlig bil då? Skoda Octavia? Finns det några andra vanliga bilar som är godkända?

#16
2018-08-08 13:03

S90 är väl okej, men lite väl tung och törstig. Octavia är lite låg, men funkar bra. Det finns fullt med vanliga bilmodeller som har acceptabel höjd, låg förbrukning och bra utrymmen. Men tyvärr inte så spännande, dessa modeller är gamla och folk vill ha nya modeller tror jag. Delvis trot jag tex att många köper en ny SUV för att det är lite spännande. Något nytt delvis outforskat.

#17
2018-08-09 11:49

Detta kan nog bli en trevlig och bra bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.