Bild
Nästa artikel

Honda tystar ner HR-V

Nyheter

Mer isolering och brusreducering stänger ute buller.

Inför 2019 uppdaterar Honda småsuven HR-V. Bland förändringarna finns en högblank krompanel ovanför grillen och LED-lampor som standard i de omformade strålkastarna.

Det finns åtta lackfärger att välja på, inklusive annat nyheten Midnight Blue Beam Metallic. Ny design på stolarna i framsätet utlovar bättre stöd för axelpartiet.

Första bilarna levereras i oktober, då med bensinmotorn i-VTEC på 130 hästkrafter, kopplad till antingen en sexväxlad manuell låda eller automatisk CVT-låda. Honda säger att de förbättrat motorn genom att på sina ställen slipa ytan extremt slät och på så sätt minska friktionen mellan kolvar och cylinderhål. Kamkedjan har också fått en ny sorts beläggning som ska minska förslitning och öka effektiviteten i motorn. 


Uppfräschade HR-V har utrustats med mer isolering än förut vid till exempel baklucka, dörrpaneler och främre hjulhus. Detta tillsammans med tillvalet Active Noise Cancellation (ANC) ska hålla nere ljudnivån i kupén.


Våren 2019 tillkommer fler motoralternativ: en sportigare 1,5 liters VTEC turbomotor och en dieselmotor på 1,6 liter.

Diskutera: Vad tycker du om Honda HR-V? 

Kommentarer

#1
2018-08-20 16:29

Ytterligare en bufflig bil som varken passar i trafiken eller i parkeringsrutorna. Hur många trottoarböndet i synnerhet i städerna har behov eller kan köra och parkera den här sortens USA-inspirerade plåtklumpar?

#2
2018-08-20 17:11

Fast just HR-V är ju inte nån speciellt stor bil så där var du nog en aning orättvis, Focus. Ungefär 1 dm längre än en vanlig Golf 5D så det är väl snarare en mindre bil om man jämför med många av bästsäljarna i Sverige.

#3
2018-08-20 17:42

En liten suv som tar nån dl mer än en golf.

#4
2018-08-20 17:55

Bortsett från Toyota så är detta bilen med högst gubb faktor tror jag.

#5
2018-08-20 18:15

Nu när den kommer med 1,5 turbo börjar den bli riktigt intressant.

#6
2018-08-20 19:02

Lilla klumpeduns......:-(

#9
2018-08-20 19:56

Man kan fråga sig varför Honda inte bemödade sig redan från början att ge denna modell en anständigt låg ljudnivå, det går inte ihop med japanernas rykte av noggrannhet att de fuskar på ljudnivån - men Honda är inte ensamma här. Mazda och Suzuki är ju andra japanska märken med bullerproblem som de kämpar med (och där Mazda väl gjort mest för att åtgärda). HR-V är en rätt oansenlig bil med en skum interiör, skum dels för att den är så mörk och grå! Och skum även för att den har två skärmar för kontroller. En stor skärm för navigator och multimedia, och en mindre touch-skärm under denna för klimatanläggningen. Här skulle jag föredragit att ha allt i samma skärm istället för uppdelat på två stycken. Klimat-skärmen är dessutom placerad alldeles för långt ner och precis framför växelspaken, vilket känns trafikfarligt när man kör. Här har fransmännen löst det bättre genom att de har skärmarna högre upp.

#10
2018-08-20 20:12

Raphael har rätt när han tycker den är grå, det är den verkligen och svart och det gäller nästan alla Honda, tyvärr.
Och det är inte det enda tråkiga, säljorganisationen har varit medioker.
Synd, hoppas att det bättrar sig, Honda behöver mer engagemang!
När det gäller buller så är det ju gemensamt för nästan alla asiatiska bilar, de gör dem inte för svenska bullervägar, vi är för små på marknaden för att kräva något sådant.

#11
2018-08-20 21:06

Jag vill minnas från testen att den bullrar men är tystare än Mazda suven.

#12
2018-08-20 22:18

Nu råkar jag åka omkring i en sådan plåtklump, som drar mer än en Golf och är högljud som katten. Kan hålla med att den INTE är sexig, har inte utseendet med sig men snittar 0,49 vid pump(är en dieselkärra), svårt för att tro att Gol drar 1 dl mindre, och är mycket mycket tystare än andra SUV:ar jag ägt (som t.ex Opel Mokka, som man behövde öronproppar får att köra). Ett stort plus i kanten för HR-V är att den är rymlig för sin lilla storlek, stort bagage. Att sedan dieselmotorn är en riktigt rå sak hör till tråkigheterna. Håller med Sammen, när 150hk bensinturbo maskinen kommer så byter jag nog till en sådan, om det inte blir en elbil. HR-V kommer också som mildhybrid, också intressant.

#13
2018-08-21 07:03

Honda HR-V vs Honda Civic jämför positiv och negativ om hur den är buller, köregenskaper och bränsleförbrkning?

#14
2018-08-21 15:48

En sådan här bil känns tämligen meningslös utan 4-hjulsdrift. Finns i USA tex.

#15
2018-08-21 17:00

Jag var mycket intresserad av HR-V:n när den dök upp. Ville ha en kompakt SUV med bästa möjliga utrymme. Dessvärre satt jag direkt illa i bilen med mina 185cm och valde en Seat Ateca i stället. Lite större bil men mycket rymligare och den drar nu efter 2000mil 0,5 liter milen med 4-hjusdrift och 150hkr 2-liters diesel. Dock skulle jag gärna vilja ha Hondas nya 1,5-liters bensinare från CR-V:n (195hkr) i min Ateca ;)

#16
2018-08-21 20:26

Du vill nog inte ha en bensinare i din SUV, är du beredd på en förbrukning på uppåt 0,8 liter/mil? 0,5 liter per mil för en diesel är redan det rätt mycket!

#17
2018-08-22 20:27

Sen är ju inte vw kända att att vara direkt tysta heller :(

#18
2018-08-23 15:06

Nya H-RV finns redan hos bilhandlarna här i Australien fast jag har inte tittat på den än. Den gamla modellen var otroligt tråkig. Inredningen var mycket plastig och stolarna hårda och obekväma. Det krävs mer än ljudisolering för att den skall hamna på min shoppinglista.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.