Nästa artikel
Honda förhandsvisar ny suvmodell
Nyheter

Honda förhandsvisar ny suvmodell

Publicerad 16 januari 2013 (uppdaterad 17 januari 2013)
Hona Urban SUV Concept finns nu till beskådning på Detroitsalongen. Den förhandsvisar en kommande lillebror till Honda CR-V.

Honda Urban SUV Concept ska förhandsvisa en helt ny mindre suvmodell från tillverkaren som ska lanseras 2014.

Konceptbilen som visas upp på bilmässan i Detroit är 430 cm lång och alltså nära 30 cm kortare än Hondas nuvarande suv CR-V. Även prismässigt ska den hamna under CR-V.

Urban SUV Concept har fem dörrar och de bakre dörrhandtagen är dolda för ett mer kupélikt utseende. Tanken är att den ska vara en bränsleeffektiv och kompakt men högbyggd bil mest anpassad för stadskörning. Än så länge är det dock inte känt vilka motorer som ska användas i den färdiga bilen.

Den nya suven kommer att byggas i Hondas nya fabrik i Mexico. Till att börja med kommer den att lanseras i Japan mot slutet av 2013.

Diskutera: Vad tycker du om Hona Urban SUV Concept?

Ägarna tycker

Toyota kom på 1:a, Kia på 9:e och Hyundai på 10:e plats bland 23 märken vid Autoindex 2019 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalite/egenskaper, rankades Toyota som 4:e, Kia som 9:e och Hyundai som 18:e märke. Lojalitetsenkäten gav Toyota 4:e, Kia 9:e och Hyundai 15:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 1:a plats för Toyota, 7:e pålats för Huyndai och 15:e för Kia. I verkstadsenkäten kom Toyota på 2:a, Hyundai på 4:e och Kia på 10:e plats. Undersökningen genomfördes januari-mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012-2018.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-16 18:48
IngoS

Det blir trångt i lilla B-SUVsegmentet. Mokka, Trax, Captur, 2008, Juke, Ecosport , Taigun, Yeti, Countryman, Urban Cruiser,... Få se om den här får 4WD och om den i så fall blir lika dålig och meningslös som CRVs 4WD tycks vara i testet i TVs senaste nummer. Vilken kommer att överleva och på vilka meriter? Komfort pris, formgivning? Den är är ju också snygg frånsett fronten, som kräver tillvänjning.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-17 07:49
Peter i Sydney

Det är altså en ersättare för gamla Honda HR-V som jag inte tror såldes i Sverige. Den var mycket populär här i Australien, Den försvann från marknaden för ca. 5 år sedan. Fanns både med 3 och 5 dörrar.

#3 • Uppdaterat: 2013-01-17 10:55
Raphael

Peter, Honda HR-V har sålts i Sverige - både som 5-dörrars och 3-dörrars. Det var på 90-talet. Populäraste färgen var tydligen en form av orange-gul, och jag minns den hade en hiskelig vinge över bakfönstret. Länge sedan jag såg någon, tror inte det finns många kvar ute i trafik... Den sålde rätt dåligt här.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-17 11:01
Raphael

Formgivningen av denna nya Honda tycks helt klart vara inspirerad av Citroën DS4, alltså en coupé-SUV. Kraftig lutning på taket och kraftig lutning på bakpartiet, bakre dörrhandtaget "gömt" uppe vid fönstret och så en midjelinje som bryter av uppåt längre bak. Jojo, Citroën DS4 rakt igenom.

Då denna bil är 430 lång och alltså faktiskt längre än modeller som Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur, Fiat 500L Trekking och även kommande Renault Scenic III Conquest, så är denna mer en konkurrent till Citroën DS4 än sina kortare kamrater. Storleksmässigt ligger den närmare Mitsubishi ASX och Nissan Qashqai än Peugeot 2008 och Renault Captur. Alltså snarare en konkurrent till Peugeot 3008 eller Peugeot 4008.

De lutande formerna bak gagnar knappast utrymmena, så jag tror inte den blir rymligare än sina kortare konkurrenter även fast den har ett större format.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-17 11:21
IngoS

Den ska ju vara baserad på bottenplatta från Honda Fit/Jazz, som väl definitivt tillhör B-segmentet. Den kan rimligtvis inte helt likställas med de bilar i C-segmentet du nämnde, men gränserna är ju inte alltid helt tydliga. Man kan sträcka ut en B-bottenplatta och få en bil i storlek som Dacia Duster (samma längd som den här) och trycka ihop den till A-segmentet som en Opel Adam.

#6 • Uppdaterat: 2013-01-17 20:47
Raphael

Honda Fit / Jazz tillhör A-segmentet, inte B-segmentet. Bilar för A-segmentet är under 4 meter. Denna nya Honda är 4,30 meter. Jämför med Citroën DS4 som faktiskt är kortare med sina 4,27 meter!

Och så har vi då Mitsubishi ASX som jag nämnde, den är 4,29 lång alltså 1 millimeter kortare än denna nya Honda - och du IngoS säger till mig att de inte kan jämföras för de ligger i olika storleksklasser...

Nej du, det köper inte jag. Men visst kan man tycka Hondan har en nackdel om den bygger på bottenplattan från Honda Fit / Jazz som allts är en betydligt kortare och mindre bil... Det vore ju mer rimligt att Honda byggde den på Civic-plattformen som är mer lämplig storleksmässigt.

Som jämförelse är Peugeot 2008 416 lång och Renault Captur är 414 lång. Fiat 500 Trekking ligger också däromkring.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-18 01:39
IngoS

OK, jag utgick närmast från bottenplattorna, inte långden i min "klassificering". Bilar på samma B-bottenplatta kan variera rätt mycket i storlek och vikt. Opel Mokka är 428 cm och bygger på Corsas bottenplatta, Nissan Qashqais bottenplatta är släkt med gamla Clios. Volkswagen Golf som jämförelse är 425,5 cm lång, och är nårmast definitionen av C-segmentet. Jag häller med om att Crossover/suvar på B-bottenplattor kring 4,30 verkar vara en avgränsad grupp storleksmässigt och ett halvt nummer större än Peugeot 2008, Renault Capture och exv Nissan Juke. Jag ska strama upp min användning av begreppen och kan erkänna att jag använt begreppen fel. Honda Fit har varit en aning mindre och lättare än Clio, men ligger närmare Clio än exv Twingo i vikt och storlek, så jag är inte övertygad om att alla skulle självklart se den som A-segmentbil utan mer mellanting mellan A och B. HR-V var max 410 cm och alltså mer jämförbar med 2008 och Capture. En Golf plus är ju 420 cm lång, och en högbyggd bil på B-plattform har ju egentligen goda förutsättningar att vara riktigt rymlig om den konstrueras väl, i stil med C3 Picasso. Vi får se de nya fransmännen när de kommer om de uppfyller de förhoppningarna.

#8 • Uppdaterat: 2013-01-18 11:37
IngoS

Skarpsynt Raphael. Du tyckte Honda Fits plattform var för klen för bilen. Läste just att den ska ha Hondas nya småbilsplattform som ska täcka in både framtida Fit och framtida Civic. Den bör således bli minst lika robust som Opel Mokka m fl.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-21 12:21
Mistro

Nu minns jag ju HR-V som en nyare bil men med möjligheten att den ju kan ha lanserats utav slutet på -90 talet för att sedan ha tillverkats en bra bit in på 2000-talet.
Synd att den slutade att tillverkas men vi var kanske inte "redo" för biltypen då?
Tycker att små och praktiska bilar som t.e.x Panda 4x4 livar upp bra.

Det är en jäkla djungel det här med vilket segment alla olika bilar platsar i.
"Raphael" säger att bilar under 4 meter tillhör A-segmentet men jag tycker ju att det är större skillnader mellan en Smart och en Clio lll storleksmässigt än mellan t.e.x en C3:a och en Golf och inte blir det mindre luddigt högre upp i klasserna.
Kommande Hondamodell ovan är ju faktiskt påfallande lik Ds4:an men den kallas trots allt för en "suv" ( möjligt att detta ord missbrukas en aning ) och det kan inte jag kalla Ds4:an för.
Möjligt att den kan tänkas att konkurrera med 3008:an till fördel för Hondan då som troligtvis blir 4wd.
En konkurrent till Ds4:an ser jag som helt uteslutet.

#a • Uppdaterat: 2013-01-21 20:32
Raphael

""Raphael" säger att bilar under 4 meter tillhör A-segmentet men jag tycker ju att det är större skillnader mellan en Smart och en Clio lll storleksmässigt än mellan t.e.x en C3:a och en Golf och inte blir det mindre luddigt högre upp i klasserna."

Clio III är längre än 4 meter... Clio och C3 tillhör B-segmentet, Golfen tillhör C-segmentet alltså undre eller lilla mellanklassen. Första Golfen låg på 3,80 i längd - jämför med Lancia Ypsilon på 3,75. Och en Clio eller C3 är alltså längre. En Polo idag är som en Golf var igår! "Golf-klassen" (C-segmentet) ligger idag på 4,20 - 4,30 meter.

"Kommande Hondamodell ovan är ju faktiskt påfallande lik Ds4:an men den kallas trots allt för en "suv" ( möjligt att detta ord missbrukas en aning ) och det kan inte jag kalla Ds4:an för."

DS4:an är en 4-dörrars coupé med hög markfrigång och stora hjul, precis som denna Honda-modell.

"Möjligt att den kan tänkas att konkurrera med 3008:an till fördel för Hondan då som troligtvis blir 4wd."

Jag är inte alls övertygad om att Hondan får 4wd, den kan mycket väl bli framhjulsdriven som DS4:an. Framhjulsdrivna bilar med hög markfrigång är mycket populära i USA!

"En konkurrent till Ds4:an ser jag som helt uteslutet."

Då har vi olika åsikter om det, jag tycker detta är en DS4 i Honda-tappning. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.