Bild
Nästa artikel
07:43:80 är nya rekordet för en framhjulsdriven bil på Nürburgring. Rekordinnehavaren heter Honda Civic Type R.

Honda Civic Type R rekordvarvar

Nyheter

Nya generationen av busbilen återtar förstaplatsen som snabbaste framhjulsdrivna bil runt Nürburgring.

 

2016 års Civic Type R fråntogs förstaplatsen runt Ringen i oktober förra året av Golf GTI Clubsport S. Med en frustrerad fnysning satte nya Civic Type R fart på alla sina 320 hästar och den nya rekordtiden för en framhjulsdriven bil runt Nürburgring lyder numera 7 minuter och 43,8 sekunder. Det är 3,39 sekunder snabbare är Golfen.

Dock ska tilläggas att Hondan som satte rekordet var en utvecklingsbil, men den japanska biltillverkaren menar att den tekniskt sett motsvarade samma specifikation som produktionsbilen. Det vill säga förutom den fristående störtbågen som monterades inför varvet, samt infotainmentsystemet och baksätena som slängdes ut. Däcken var gatulagliga och anpassade för bankörning.

Honda Civic Type R börjar tillverkas i engelska Swindon i sommar, då också Europaförsäljningen inleds.

Se rekordvarvet i videon nedan.

Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic Type R?

Kommentarer

#2
2017-04-25 19:45

För vem och var? Har vi inte lekt färdigt snart ??

#3
2017-04-25 19:48

Ånej, slog de Helmut Dähne rekord på en Honda VFR 750R på 7:49... men å andra sidan gjorde han den tiden redan 1993. Men denna Honda Civic är grym för att endast vara framhjulsdriven. Har själv haft en VFR 750, skön hoj .

#4
2017-04-25 20:45

Sant Hundter. Sluta göra roliga saker överhuvutaget. Till och med Sverige är lite för kul. Låt oss bli en del av Finland så man kan va riktigt säker på att ingen har skoj :P

#5
2017-04-25 21:22

Tar hellre en Seat ST Cupra
Förra modellen gjorde varvet på 7 min 58 sek. Som kombi i standardutförande.
Det ska bli intressant ifall de väljer att testa den nya.

#6
2017-04-26 08:50

"Rekord" på Ringen är lite fånigt att kalla det när man inte har en klart definierad klass att tävla i. Det har blivit alldeles för mycket fokus på tiderna där och känslan att kunna köra ett varv bara på kul finns inte riktigt kvar när andra jagar det perfekta varvet.
Ska man prata rekord är det väl Stefan Bellofs 6 m 11 s som gäller?

#7
2017-04-26 08:56

Kul kan man ju ha på bana bland det roligare jag gjort var ett företagsrace på Gälleråsbanan 2 tim 3 förare varje bil förarbyte var 15 min. , gissa att hornen växte ut på dom flesta

#8
2017-04-26 22:27

Ringen är ett bra ställe att jämföra tider på då det är en rätt "dålig" bana. Det är halvkass asfalt, knöggligt, kuperat - precis som en vanlig väg. Och den är lång så skillnaderna blir inte millisekunder. Det är kanske inte så viktigt vem som kommer snabbast runt på sekunden - men det visar helt klart om det är en kapabel bil eller inte. Bara det att amerikanerna vågar köra Corvette, Mustang och Camaro där ger en stor fjäder i hatten för dom, då det faktiskt kan bevis att bilarna numer har väghållning.

#9
2017-04-27 11:33

Problemet när biltillverkarna är ute med sina tider är att man aldrig vet hur nära den de kör med är till den som finns i skyltfönstren sen. Det behövs inte mycket extra laddtryck för att kapa tid från Adenau och några km framöver. Att banan dessutom skiljer ganska mycket från år till år vad gäller asfaltskvalitet på olika sträckor påverkar antagligen tiderna en del.

Under 8 minuter är förstås sjukt fort och jag tänker inte prova med något fordon.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!