Bild
Nästa artikel

Höjd trängselskatt vid årsskiftet

Nyheter

Flera tusenlappar dyrare för jobbpendlare vid Stockholms betalstationer från 2020.

Regeringens förslag om att höja trängselskatten i Stockholm nästa år har godkänts av riksdagen.

Förändringarna innebär bland annat att avgift tas ut redan från 06.00 på morgonen, istället för som nu med start 06.30. Dessutom höjs högsta avgiften för enskild passage från 35 till 45 kronor och maxavgiften som kan debiteras under ett dygn blir 135 istället för 105 kronor. Vidare kommer det inte längre att vara gratis att passera första veckan i juli eller dagarna före vissa helgdagar. Trängselskatten delas också upp i hög- och lågsäsong: högsäsong råder 1 mars till dagen före midsommar, samt 15 augusti till 30 november. Överig tid klassas som lågsäsong.
  
Enligt regeringen skulle en privatbilist med två beskattade vardagspassager till och från arbetet från och med 2020 behöva betala upp till 19 300 kronor om året, istället för som nu cirka 15 750 kronor. Trafikverket beräknar att höjningen ger ett tillskott till statskassan på mellan 325-340 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att bygga ut Stockholms kollektivtrafik. 

Diskutera: Rätt att höja trängselskatten i Stockholm?
 

Kommentarer

#1
2019-06-11 09:04

Hade det funnits alternativ för dem som vill passera staden hade det varit mer förståeligt. Ska man in till själva staden är det sällan praktiskt med bil.

#2
2019-06-11 09:21

Nej i Stockholm gör man bäst i att åka kollektivt. Och till och från centrala Stockholm är tåg att föredra.

Vet inte hur många fredag eftermiddag jag åkt från Karlavägen vid 15-snåret och fastnat i trafiken. Åker man senare än 15 kan det ta mer än två timmar att komma förbi Södertälje där köerna oftast lättar. Sedan är det öppen väg (E4) ner till Göteborg.

Höj gärna trängselavgifter rejält. Jag betalar mer än gärna det dubbla för att slippa förseningen.

Eller så tar man tåget. Slumpens järnvägar brukar ju fungera ypperligt;-).

MVH AL

#3
2019-06-11 09:53

Bra kassako detta:

#4
2019-06-11 10:02

Helt rätt

#5
2019-06-11 10:13

Om man har ett jobb som börjar en tid när kollektivtrafiken inte går så har man inger val av färdmedel in till stan men dessa duktiga miljöbyråkrater kan säkert köra tågen själva så det ordnar sig nog.

#6
2019-06-11 10:36

Det är redan nu mindre trafik och betydligt enklare att passera Stockholm vid 8-tiden när det kostar som mest 35 kr. En tia till lär göra det ännu bättre.

#7
2019-06-11 10:40

Och Miljöpartiets ledning åker väl taxi överallt så där är trängselskatten inbakad i taxipriset redan, vilket de ju ändå inte betalar själva, så det är ju lugnt.

.

#8
2019-06-11 11:12

Hade avgifterna oavkortat gått till utbyggd kollektivtrafik och förbättrade vägar så hade det varit rimligt, men nu går pengarna rakt in i ett svart hål i statskassan. Jag är inte förtjust i det arrangemanget. Det kunde också vara reducerade avgifter -- eller inga alls -- för elbilar.

#9
2019-06-11 11:23

@PREVIA, Har man ett jobb som börjar när kollektivtrafiken inte går behöver man ju inte heller betala trängselskatt.

Men med det sagt, många har ju inget alternativ om livet ska gå ihop på samma sätt som idag.

#10
1
2019-06-11 11:32

Ansvarsfull politik.

#11
2019-06-11 11:55

Höjd trängselskatt och höjd bensinskatt enligt Maggan (S), höginkomsttagarna kompenserar med lägre inkomstskatt ... det arbetare är äkta S-politik!

#12
2019-06-11 12:14

Inte fasen ska elbilar vara befriade från trängselskatt! Inte heller parkering eller vägskatt borde de vara befriade ifrån. Hur korkad får man vara eg?

#13
2019-06-11 14:55

Nä, en elbil trängs lika mycket som andra bilar.

#14
2019-06-11 15:01

Trots namnet så är trängselskatt framför allt avsedd som en miljöskatt. Därför är det rimligt att elbilar undantas från trängselskatten om nu miljöperspektivet är det viktiga. Undantas inte elbilar så är det ju uppenbart att politikerna (som många andra) använder miljöargumentet för att fylla på kassakistan. Oseriöst och bedrägligt.

#15
2019-06-11 15:25

scientist. Det är inte miljön som är den stora vinnaren på trängselskatter utan framkomligheten. Det är dålig framkomlighet som kostar samhället stora summor varje år iform av längre restider och minskad transporteffektivitet - miljöeffekterna är sekundära (och svårvärderade)

MVH AL

#16
1
2019-06-11 16:25

En miljövänlig elbil tar lika stor plats som en miljövidrig dieselbil i rent fysiska mått. I stadsmiljö är det dock trångt även med avseende på ljud och luft och därmed finns anledning att elbilar undantas från trängselskatt så länge förbränningsbilar finns kvar.
På samma sätt kan övriga skatter fördröjas till att belasta elbilar tills dess att de dåliga miljöalternativen försvunnit, och i takt med att förbränningsbilar blir färre höjs då skatt på dessa, och när elbilar är själva kvar beskattas de fullt eftersom även dessa belastar miljön samt att ett väl fungerande samhälle behöver skatteintäkter.
Skatter kan fungera som, och fungerar som, ett styrmedel.

#17
2019-06-11 17:07

Moderaterna och övriga borgerliga partier fortsätter med sin enorma bilfientlghet och enorma svek mot väljarna. Man låter det bilhatande miljöpartiet helt diktera. För moderaternas del är trängselskatterna en enda lång serie av brutna vallöften enda sedan 2006. Fy fan!

#18
2019-06-11 17:25

Ja det är ju tråkigt och speciellt för oss som aldrig skulle ta bilen in till Stockholm, vi blir `bötfällda´ så fort vi försöker nå Södertälje och södra Sverige. Blir det någonsin ett fungerande "förbifart Stockholm" ??? Tror inte det, den planerade och önskade folkmängdsökningen kommer sätta käppar i hjulet.

#19
2019-06-11 19:13

Värt att tänka på är att Sveriges finanser är urusla. Staten kanske ok, men kommuner och regioner är till stor del redan konkursfärdiga. Det är självklart att drivmedel och trängsel är perfekta för att ta in mer pengar.
De lär dock inte räcka speciellt länge.

#20
2019-06-11 19:26

Som företagare med konsultuppdrag i Stockholm city, är det inte lönt att köra bil. Tar alldeles för lång tid och är frustrerande att leta och betal höga parkeringsavgifter. Vi kommer fram mycket fortare till kunderna i city m.h.a tunnelbana och buss. Det verkar vara så regeringen vill ha det. Undrar bara vad som händer den dagen som många ställer bilen hemma och verkligen nyttjar kollektivtrafiken, då försvinner/minskar intäkterna från biltullar. Vilka skatter skall de höja för att kompensera det?

#21
2019-06-11 20:30

"Sedan är det öppen väg (E4) ner till Göteborg." Undrar vad Gbg'arna tycker om att placeras i Skåne.

#22
2019-06-11 21:59

Om man bor i Stockholm och kör bil är man korkad eller snuskigt rik.

#23
2019-06-12 04:15

Man kan ju fortfarande bo i Stockholm innanför tullarna och jobba en bra bit utanför.

#24
2019-06-12 04:38

Det är kostnaden för trängseln som är den klart dominerande i högtrafik och detta oavsett trafikslag (kollektivtrafik, bil eller cykel). I jämförelse med normal framkomlighet rör det sig om en faktor 3-3,5 för bil och ungefär en tredjedel av det för kollektivtrafikresenären - oförmågan att planera resenärens restid tillkommer. Lokala miljöeffekter kopplat till den tillfälliga trafikökningen är inte lika stora och särskilt inte i en stad som Stockholm där luftkvaliteten redan är mycket god.

Att vid en sådan situation undanta elbilar från att betala för sitt vägtrymme ter sig som ytterst ineffektivt. Dessutom går det rakt mot såväl empiri som teori samt inte minst de transportpolitiska målen (att trafiken skall stå för sina samhällsekonomiska marginalkostnader)

En bra lösning som visat sig framgångsrik i exempelvis Singapore är en differentierad avgift. Då kan även de lokala bidraget till försämrad luftkvalitet samt andra effekter (olyckor, intrång etc) prissätts i kalkylen. Förslagsvis kan man då låta dubbdäck få en högre trängselavgift och så även de äldre bensin, diesel och hybridfordonen. Men för att genomföra en sådan åtgärd krävs andra tekniska lösningar än de som finns att tillgå idag.

Generellt sett vet man att subventioner av enskilda biltyper eller trafikslag inte ger något bra resultat. De försämrar i allmänhet transportmarknadens funktionssätt mer än vad de genererar förbättringar.

Därför skall elbilarna också betala för det vägtrymme som de gör anspråk på.

MVH AL

#25
2019-06-12 06:27

vänder Stockholm ryggen å ser mig inte tillbaka

#26
2019-06-12 08:08

Regeringen måste börja att fördela om skatterna, som det är nu så betalar vi alldeles för mycket skatt. Inkomstskatt, energiskatt, Bilskatt, Vägskatt (kallas vägavgift), Fastighetsskatt, Kapitalskatt, Moms och mycket mer! Hur många miljarder skänker vi inte bort utan att veta var pengarna tar vägen? SKÄRPNING!!!!!

#27
2019-06-12 14:45

@K_Klabbe. Börjar man jobba när kollektivtrafiken inte går händer det dock att man slutar när trängselskatten tas ut och är som dyrast eller hur, eller sover du över på jobbet till nästa dags jobb kanske.

#28
2019-06-13 06:28

Jag passerar Stockholm 8-10 ggr per år och står ut med kostnaden men hatar köerna när jag lyckas komma fel tid.

Jag håller med AL punkt 2.

#29
2019-06-13 10:16

Det är anmärkningsvärt hur folk reagerar när det kommer till just bilen. Normalt sett brukar jag som köpare behöva betala hela kostnaden för min vara eller tjänst. Jag kan inte gå in till ICA-handlaren och fylla en hel kundvagn och sedan helt enkelt låta bli att betala både oxfilen, falukorven, grönsakerna och mjölken på vägen ut ur butiken. Skulle jag göra det och dessutom få det sanktionerat av staten skulle dagligvaruhandeln få stora ekonomiska problem, och dessutom skulle det uppstå brist på varorna (de är ju gratis) samtidigt som andra aktörer skulle gå i k.k (ingen kommer ju köpa alternativen).

Hos vägtrafiken finns det dock sådana här tankegångar. Den här gången är det elbilarna som skall subventioneras genom att passera genom kassan utan att köparen (den som tar nyttan av resan) behöver stå för produktionskostnaden. Varför oxfilen eller elbilarna inte skall omfattas av samma regler som gäller för alla andra varor är det ingen som kan förklara - eller motivera.

Varje bil skall betala för det vägutrymme och det vägslitage som den förorsakar andra. Jag kan inte se någon annan lösning - i alla fall inte utan stora kollektiva negativa konsekvenser.

MVH AL

#30
2019-06-14 17:02

Känns skönt att veta, att jag aldrig kommer att behöva betala denna biltull (vilket borde vara det rätta namnet)...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.