Nästa artikel
Höjd trängselskatt glesade ut trafiken
Nyheter

Höjd trängselskatt glesade ut trafiken

Publicerad 8 juni 2016
Tidsperioderna när köerna är som värst har kortades ner efter det blev dyrare trängselskatt i Stockholm.
Sedan trängselskatten höjdes i Stockholm i början på 2016 har köandet minskat.
Det är Trafikverket som tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) gjort en uppföljning på följderna av att trängselskatten ökade med från 1 januari 2016.

– Förändringarna ligger i nivå med prognoserna, dock något mindre än förväntat på Essingeleden, säger Birger Höök, projektledare på Trafikverket. Köerna på Essingeleden har blivit kortare och brer inte ut sig lika långt. Det har också lett till bättre framkomlighet på till exempel Södra länken, där antalet kövarningar och stängningar mer än halverats sedan nyår.

Rapporten från Trafikverket och KTH visar att tidsperioden när trängseln är som värst har minskat med en och en halv timme. Det är privatägda bilar som minskat mest, medan de företagsägda bilarnas passager ligger kvar på samma nivå som förut.  

De nya beloppen som gäller från 1 januari i år innebär exempelvis att det i rusningstrafik på morgon och eftermiddag kostar bilisterna 35 kronor att åka in eller ut ur Stockholms innerstad. Maxtaxan höjdes från 60 till 105 kronor och de som åker på Essingeleden måste betala skatt, med upp till 30 kronor per förbifart.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten av ökade trängselskatten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-08 14:01
adzam

På tok för billigt...

#2 • Uppdaterat: 2016-06-08 14:04
EnannanRobban

Gissa var bilarna från Essingeleden tagit vägen?
Jepp, genom stan istället, måste man betala så kan man väl ta den snabbaste och kortaste vägen, istället som tidigare åka runt på den som inte kostade något extra...
Bra tänkt!

#3 • Uppdaterat: 2016-06-08 15:04
George

Det tog mig över 1 timme att köra från Huddinge till Kungsholmenen förra veckan. Tar normalt 20 min utanför rusningstrafik. Det är långtradare och hantverkare till 70% på vägarna. De som måste ta bilen. Märker ingen skillnad mot förr. Detta är bara en extra bilskatt som inte återinvesteras i vägarna.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-08 16:53
Uff.

Kostar bilresan 35 kronor att åka in eller ut ur Stockholms innerstad. Vad menas med detta ? Betalar jag för båda och om jag är på genomkörning ( 35+35 kr) från ex.vis Norrköping till Sundsvall . Låter konstigt !!!!

#5 • Uppdaterat: 2016-06-08 16:58
Kolbiörn

Jo,jo snacka går ju an, antar att "experterna" inte lyssnar på radion på morgnarna, samma köer som vanligt, ingen skillnad där inte. Enda som har hänt är att folk som kommer norrifrån och ska neråt landet eller söderifrån kommande, måste åka runt Mälaren för att slippa betala vägskatt. Riktigt skitsmart av trädkramarmaffian som lever i byhålan Fjollträsk och vägrar inse att detta land är mer än just byhålan Fjollträsk.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-08 17:45
hultarn

Det kommer bli sämre när MP tvingar igenom att tvinga moppar och MC att betala P-avgift. För att göra det extra löjligt får de dessutom bara parkera ett fordon per ruta.

Så trafiken kommer att öka pga detta.

#7 • Uppdaterat: 2016-06-08 18:27
Andrey

Skitsnack. Åker på Essingeleden varje dag vid 15:30 tiden norrut. Märker ingen skillnad med det som varit tidigare. En ren utpressning på pengar helt enkelt...

#8 • Uppdaterat: 2016-06-09 08:19
Mr.Wheeler

@Uff: Du betalar för både in och utfart om du kör genom innerstaden, på Essingeleden är det "bara" en gång. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Trangselskatt-i-stockholm/tider-och-belopp/

För övrigt tycker jag inte att trafiken minskat sedan höjningen.

#9 • Uppdaterat: 2016-06-09 13:26
JOCA_1

Vilket struntprat!!! Kör man på Essingeleden, märker man snabbt att köerna INTE minskat ett förbannade dugg. Så, vem ljuger då?!? Vi som kör där mer än en gång i veckan, eller statistiken?!!

#a • Uppdaterat: 2016-06-09 17:18
daem0n

Det är inte sant! Trafikverket ljuger och KTH (samt hela akademisk cirkus i Sverige) är inte känd för stora vetenskapliga framgångar i trafik-relaterat frågor och statistik.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.