Nästa artikel
Högsta betyg för Volvos säkerhet
Euro NCAP

Högsta betyg för Volvos säkerhet

Publicerad 25 januari 2017 (uppdaterad 26 januari 2017)
Volvo S90 presterade på topp i EuroNcap´s krockprov.
De tre toppmodellerna i Euro-NCAP:s rankning över bilars säkerhet är nu alla av märket Volvo. Nya modellerna S90 och V90 nådde mycket goda resultat i den europeiska säkerhetsorganisationens senaste omgång av krockprov.
– Volvo har investerat i säkerhet och gjort avgörande teknik standardutrustning över hela modellprogrammet. Resultatet talar för sig själv – en mycket imponerande femstjärnigt betyg, säger Michiel van Ratingen, säkerhetschef vid Euro NCAP.
 
Volvo S/V90 fick fem stjärnor i provningen. Vuxenskyddet fick 95 %, barnsäkerhet 80 %, fotgängarskyddet 76 % och förarstödsystemen 93 procent. Volvo kan därmed sägas ha motsvarat de högt ställda förväntningar som funnits på nya S/V90.
 
Ford Mustang är däremot en annan historia. Två stjärnor är det sämsta resultat Euro NCAP registrerat sedan Lancia Ypsilon testades år 2015. Vuxenskyddet i Mustang bedömdes till 72 %, barnskyddet 32 %, fotgängarskyddet 64 % men förarstödsystemen fick bara 16 %.
 
Ford har meddelat att en ansiktslyft version av Mustang kommer till Europa senare i år. Den uppdaterade versionen kommer att utrustas med bland annat autobroms.
 
Michiel van Rantingen förefaller inte imponerad:
– Vi välkomnar förstås alla förbättringar och ser fram mot att få publicera ett bättre resultat för den uppdaterade modellen. Det kan dock komma att krävas mer genomgripande förbättringar för att Mustang ska nå ett påtagligt bättre resultat.”       
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-25 14:26
Kjell 45

Vad blir kommentaren från Donald Trump, felaktiga testmetoder? Let´s make America great again med återgång till riktiga amerikanare och en säkerhetsnivå med Wettex på instrumentbrädan och där förarna blir spetsade på rattstången.

#2 • Uppdaterat: 2017-01-25 15:23
Mattse

Bedömningen av förarstödsystemen kan omvänt vara ett betyg på hur mycket föraren själv får köra bilen eller hur mycket denne bara kan "åka med". 16% för Mustang kräver en skicklig förare och där bilen bjuder på äkta körglädje medan 93% för S/V 90 låter bilen göra hela jobbet och där även föraren blir en passiv passagerare.

#3 • Uppdaterat: 2017-01-25 16:21
N-iklas

Nja, visserligen är Volvos resultat mycket bra, men helt perfekt och helt imponerande är det inte då föraren i första situationen precis som i de flesta bilar, utom några väldigt få, slår huvudet i B-stolpen när han kastas tillbaka mot sätet.

I den med 100 % front missar passageraren i baksätet nackstödet när han kastas tillbaka och påkänningen på bröstet är för hög för att vara väldens bästa bil i säkerhet.

Föraren dyker orimligt långt ner under instrumentpanelen i u-båtseffekten, knäkudden behövs verkligen.
Båda i framsätet får påkänningar i benen i första situationen, föraren lite också i andra, i en så stor bil med en så lång front kunde man verkligen hoppas på att slippa det för passageraren i varje fall.

Sedan är det lite väl mycket rörelse i plåten över hela karossen, det ser inte förtroendeingivande ut.
För att vara det som skall vara det bästa som finns på den här planeten så kan man begära perfektion.

Förvånande nog är Astra bättre i stolpkrocken och passageraren i baksätet klarar sig bättre och de som sitter i framsätet har betydligt mindre kontakten med benen mot instrumentpanelen, endast förarens högra ben annars inget.

Skydd av barn och fotgängarskydd får också högre poäng i Astra, häpnadsväckande.

Oväntat att en så stor bil inte kan överträffa en så liten på varje punkt.

#4 • Uppdaterat: 2017-01-25 16:21
Gunnar Lindberg

Mattse, det är där som problemet finns. Den typiske föraren av Mustang och liknande bilar är långt ifrån så skickliga som de inbillar sig. De utsätter både sig själva och andra trafikanter för livsfara när de kör "aktivt".

#5 • Uppdaterat: 2017-01-25 16:38
pinjong

Vem minns inte: http://www.dn.se/arkiv/inrikes/krockkudde-blir-standard-i-volvobilar/

#6 • Uppdaterat: 2017-01-25 17:50
N-iklas

http://scholar.google.com/scholar?q=%22Airbag-Hybridtechnik+im+neuen+Opel-Vectra%22
Och här är något ingen minns eftersom de aldrig haft vetskapen.

#7 • Uppdaterat: 2017-01-25 17:53
Diesel

Niklas hemmasnickrade säkerhetsanalyser AB är i farten.

#8 • Uppdaterat: 2017-01-25 17:59
N-iklas

Nja det är snarare så att det handlar om att äga något så sällsynt som ögon och hjärna som kan tänka själv.
Försök tänka lite själva, ni kanske blir förvånade hur omvälvande det kan vara att inte vara slav under husbondens röst som pekar med hela handen.

#9 • Uppdaterat: 2017-01-25 18:10
adzam

Var det någon på planeten som trodde Volvo skulle få dåligt betyg...

#a • Uppdaterat: 2017-01-25 18:15
Pi

Hmm, handlar denna artikel om V90 eller Mustang ? På förstasidan verkar det vara Mustang men här står det "Högsta betyg för Volvos..." Detta återkommer ständigt - alltså att rubriken på förstasidan av ViB heter nåt annat än artikelns rubrik. Borde vara enkelt att rätta till...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.