Bild
Nästa artikel
Volvo S90 presterade på topp i EuroNcap´s krockprov.

Högsta betyg för Volvos säkerhet

Euro NCAP

De tre toppmodellerna i Euro-NCAP:s rankning över bilars säkerhet är nu alla av märket Volvo. Nya modellerna S90 och V90 nådde mycket goda resultat i den europeiska säkerhetsorganisationens senaste omgång av krockprov.

– Volvo har investerat i säkerhet och gjort avgörande teknik standardutrustning över hela modellprogrammet. Resultatet talar för sig själv – en mycket imponerande femstjärnigt betyg, säger Michiel van Ratingen, säkerhetschef vid Euro NCAP.
 
Volvo S/V90 fick fem stjärnor i provningen. Vuxenskyddet fick 95 %, barnsäkerhet 80 %, fotgängarskyddet 76 % och förarstödsystemen 93 procent. Volvo kan därmed sägas ha motsvarat de högt ställda förväntningar som funnits på nya S/V90.
 
Ford Mustang är däremot en annan historia. Två stjärnor är det sämsta resultat Euro NCAP registrerat sedan Lancia Ypsilon testades år 2015. Vuxenskyddet i Mustang bedömdes till 72 %, barnskyddet 32 %, fotgängarskyddet 64 % men förarstödsystemen fick bara 16 %.
 
Ford har meddelat att en ansiktslyft version av Mustang kommer till Europa senare i år. Den uppdaterade versionen kommer att utrustas med bland annat autobroms.
 
Michiel van Rantingen förefaller inte imponerad:
– Vi välkomnar förstås alla förbättringar och ser fram mot att få publicera ett bättre resultat för den uppdaterade modellen. Det kan dock komma att krävas mer genomgripande förbättringar för att Mustang ska nå ett påtagligt bättre resultat.”       
 

Kommentarer

#1
2017-01-25 13:34

Dödsfälla...

#2
2017-01-25 14:26

Vad blir kommentaren från Donald Trump, felaktiga testmetoder? Let´s make America great again med återgång till riktiga amerikanare och en säkerhetsnivå med Wettex på instrumentbrädan och där förarna blir spetsade på rattstången.

#3
2017-01-25 15:23

Bedömningen av förarstödsystemen kan omvänt vara ett betyg på hur mycket föraren själv får köra bilen eller hur mycket denne bara kan "åka med". 16% för Mustang kräver en skicklig förare och där bilen bjuder på äkta körglädje medan 93% för S/V 90 låter bilen göra hela jobbet och där även föraren blir en passiv passagerare.

#4
2017-01-25 16:21

Nja, visserligen är Volvos resultat mycket bra, men helt perfekt och helt imponerande är det inte då föraren i första situationen precis som i de flesta bilar, utom några väldigt få, slår huvudet i B-stolpen när han kastas tillbaka mot sätet.

I den med 100 % front missar passageraren i baksätet nackstödet när han kastas tillbaka och påkänningen på bröstet är för hög för att vara väldens bästa bil i säkerhet.

Föraren dyker orimligt långt ner under instrumentpanelen i u-båtseffekten, knäkudden behövs verkligen.
Båda i framsätet får påkänningar i benen i första situationen, föraren lite också i andra, i en så stor bil med en så lång front kunde man verkligen hoppas på att slippa det för passageraren i varje fall.

Sedan är det lite väl mycket rörelse i plåten över hela karossen, det ser inte förtroendeingivande ut.
För att vara det som skall vara det bästa som finns på den här planeten så kan man begära perfektion.

Förvånande nog är Astra bättre i stolpkrocken och passageraren i baksätet klarar sig bättre och de som sitter i framsätet har betydligt mindre kontakten med benen mot instrumentpanelen, endast förarens högra ben annars inget.

Skydd av barn och fotgängarskydd får också högre poäng i Astra, häpnadsväckande.

Oväntat att en så stor bil inte kan överträffa en så liten på varje punkt.

#5
2017-01-25 16:21

Mattse, det är där som problemet finns. Den typiske föraren av Mustang och liknande bilar är långt ifrån så skickliga som de inbillar sig. De utsätter både sig själva och andra trafikanter för livsfara när de kör "aktivt".

#7
2017-01-25 17:50

http://scholar.google.com/scholar?q=%22Airbag-Hybridtechnik+im+neuen+Ope...
Och här är något ingen minns eftersom de aldrig haft vetskapen.

#8
2017-01-25 17:53

Niklas hemmasnickrade säkerhetsanalyser AB är i farten.

#9
2017-01-25 17:59

Nja det är snarare så att det handlar om att äga något så sällsynt som ögon och hjärna som kan tänka själv.
Försök tänka lite själva, ni kanske blir förvånade hur omvälvande det kan vara att inte vara slav under husbondens röst som pekar med hela handen.

#10
2017-01-25 18:10

Var det någon på planeten som trodde Volvo skulle få dåligt betyg...

#11
2017-01-25 18:15

Hmm, handlar denna artikel om V90 eller Mustang ? På förstasidan verkar det vara Mustang men här står det "Högsta betyg för Volvos..." Detta återkommer ständigt - alltså att rubriken på förstasidan av ViB heter nåt annat än artikelns rubrik. Borde vara enkelt att rätta till...

#12
2017-01-25 18:20

Husbondens röst? Är det N-iklas det?

#13
2017-01-25 19:00

Jag tycker att bilar som får under "3" i betyg ska förbjudas att säljas i EU. Tycker till och med att betyget "3" borde vara skäl nog, men kan tänka mig att bilar med betyget "3" får säljas men med varningstext samt att de skall beläggas med straffskatt på 25 procent av priset.

#14
2017-01-25 19:22

Betvivlar inte att Astra är en mycket säker bil, men att jämföra 2015 års test, där Astra ingick, med Volvos 2017 går inte så där rakt av bara.

Eller som Euro NCAP skriver: "2016 års bedömning har ändrats betydligt jämfört med tidigare år, och stjärnklassningarna ska inte jämföras direkt med tidigare år."

#15
2017-01-25 21:31

Så jag har både sämsta och bästa bilen nu då!

Sedan ska man kanske läsa testen, Mustang är ingen familjebil och resultatet för förare är ok.
I Amerikanska tester presterar Mustang bra medan tex BMW och Mercedes har fallerat i vissa av testerna.

#17
2017-01-25 23:05

Dags att separera aktiv och passiv säkerhet tror jag. Mustangen är nog inte så farlig som det låter som här. Den är som ett par år gammal personbil. Vilket det också är konstruktionsmässigt. Att barnsäkerheten inte är på topp ger jag den. Det är ingen familjebil. Volvon är en helt ny bil som är superfokuserad på säkerhet. Det vore mer skandal om den INTE fick full pott än att Mustangen fick 3.

#18
2017-01-26 11:19

Det är nog inte bara "säkerhetssystemen" som är problemen utan tydligen också bl a uppblåsningen av krockkuddarna.
Och Mustangen fick väl 2 stjärnor och inte ens 3.

#19
2017-01-26 12:01

Här förekommer en del fåniga, personinriktade kommentarer.
Prestigelös ger ett bra svar på N-iklas väl tänkta men haltande jämförelse.
Kan tillägga att bilar av olika storlekar inte kan jämföras sinsemellan.

Det är lite oroväckande när tillverkare tillverkar bilar för att uppfylla ett visst prov och inte för att fungera bra ute i verkligheten.
Mussen är anpassad till de inte så omfattande amerikanska testerna.

#20
2017-01-26 12:23

De amerikanska testerna är i flera avseendet betydligt hårdare och där fallerade lexus bmw och merceded.

#21
2017-01-26 13:04

Passiva säkerhetssystem är den bästa förbättringen utöver wireräcken i Sverige. Det är väl inte så många som krockar aktivt med körglädje som att man missbedömer eller tänker på annat.
Om man räknar bort alla singelolyckor samt krock mot buss/lastbil så är det inte många fall där bilens egen vikt har större betydelse. En bekant frontade en lastbil med en 308 och vart helt oskadd, men bilen platt. Små bilar har blivit radikalt bättre. Lastchaffisen hade fått stroke och styrde över på fel sida. Själv vill jag ha maximal säkerhet både aktivt och passivt. Livet är kort nog ändå.

#22
2017-01-26 13:15

Hm, jag är inte så säker på att det där med Astran var så väl tänkt egentligen, därför att det var från början inte meningen att det skulle finnas med alls.

Det var bara ett hastigt infall, som en "kul grej" på slutet, något man får syn på precis när man redan avslutat, packat ihop och ska gå hem för dagen och kastar med utan långt betänkande.

Astra är ju 2016 års modell och i hastigheten glömde jag bort att den testades på 2015 års halva.

Så, glöm det, tänkte jag, tills jag nu igen läser noga vad man säger om ändringarna till 2016 så visar det sig att det kanske låg något i det ändå, barnskyddet kan man glömma, det är nytt.
Men fotgängarskyddet och skyddet för vuxna i bilen tycks man faktiskt inte ha ändrat på de punkter jag nämnde, ändringarna gäller annat.

Man skriver att "Inga ändringar har gjorts för skydd av vuxna för 2016."

Det kan bara förstås så att om man endast ser till skydd av vuxna i bilen så har ingen ändring i testmetoderna eller bedömningen gjorts i jämförelse med 2015.

"2016 års bedömning har ändrats betydligt jämfört med tidigare år, och stjärnklassningarna ska inte jämföras direkt med tidigare år."
Nej visst, stjärnklassningen är ju en helt annan sak än de enskilda detaljresultaten.

Om man läser hela textens detaljerade beskrivning av vilka ändringar som införts så kan man bara utgå från att det som står i den detaljerade beskrivningen är korrekt och att den sistnämnda raden är en sammanfattning av innebörden och inte något som avser varenda liten detalj.

Någon skillnad i bedömningen av den direkta olyckan i fotgängarskyddet har heller inte gjorts enligt vad man uppger, ändringen består i att man kan få kompletterande betyg, men det är en annan sak.
"I fråga om skydd för fotgängare kan bilar som får bra poäng i standardtest nu få ytterligare poäng om de har ett automatiskt nödbromsningssystem som detekterar fotgängare."

Så när det gäller träff mot instrumentpanelen, passageraren i baksätet och sidokrockskyddet så kvarstår alltså vad jag sa tidigare, att det är bättre resultat på Astra.

Vilken innebörd har detta med att man inte kan jämföra olika storlekar?
Vad det betyder har aldrig gjorts tydligt, att bara jämföras med sina egna?
Hur påverkar det mätmetoden och bedömningen i siffror och markeringar?

Är man snällare mot mindre bilar och inte ställer lika höga krav på dem eller vad menas?
Man förklarar inte detta på något tydligt sätt.

#23
2017-01-27 08:02

Alla bilar med broms, skall ha en trea (3) i betyg.

#24
2017-01-27 19:57

Mycket har ju ändrats och jag antar att sidokrockarna blir lika för alla bilar, oavsett storlek.
Vad beträffar frontalkrockar, offset eller inte, så krockas de mot en eftergivlig barriär som gör att det blir lite som att krocka med sig själv. Alltså skulle en större bil klara sig bättre i en krock mot en mindre bil även om de fått samma betyg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.