Bild
Nästa artikel

Henry Ford 150 år – hyllas i USA

Nyheter

Mannen som satte världen på hjul firas nu i USA. I dag, den 30 juli, är det 150 år sedan fordonspionjären Henry Ford föddes.

Henry Ford föddes den 30 juli 1863 i delstaten Michigan och växte upp på en farm nära Dearborn utanför Detroit. 1896 byggde han sin första bil och sju år senare grundade han fordonstillverkaren som fick bära familjens namn, Ford Motor Company.

1913 revolutionerade Ford bilindustrin genom att börja massproducera bilar på löpande band. Komponenterna i produktionen standardiserades och bilarna kunde skruvas ihop i en betydligt snabbare takt än tidigare.

Det nya arbetssättet innebar att Ford kunde sälja bilarna till lägre priser och samtidigt tjäna stora pengar, men Henry Ford hade större ambitioner. 1914 dubblade han bilbyggarnas löner och på så sätt fick hans egna anställda råd att köpa bil.

Bortsett från alla banbrytande idéer var pionjären Henry Ford också en komplex person. Han var en aktiv pacifist i samband med första världskriget, men kom senare att uttrycka sina sympatier för nazismen och fascismen.

Hur som helst firas minnet av Henry Ford i dag vid olika evenemang runt om i USA. Delstaten Michigan har också instiftat en ny hedersdag den 30 juli: Henry Ford Day.

Klicka här för att läsa mer om T-Fordens historia.

Diskutera: Vilken betydelse har Henry Ford haft för bilens och samhällets utveckling?

Kommentarer

#1
2013-07-30 11:44

Henry Ford är förmodligen den enskilt främsta att ha gett bilismen den snabba utveckling den fick på 1910-talet.
T-Forden såldes ju till lägre pris än en MC och slog ut många andra tillverkares produkter.
Det finns en fantastiskt bra bok om Henry Ford, en tegelsten på över 700 sidor.
"Ford, en bildynasti" av Robert Lacey.

#2
2013-07-30 11:50

Henry Ford är en sann pionjär i bilbranschen.

#3
2013-07-31 10:49

Att Henry Ford blev nazist berode nog på att hans främsta konkurrenter Chrysler och GM drevs av judar.

#4
2013-07-31 12:12

Att Henry Ford var en fullfjädrad judehatare är väl allmänt känt,men att han av Hitler kallades hans största inspirationskälla kanske alla inte vet.
Fords publikation Den internationella juden(fritt översatt) som han publicerade som en artikelserie innehöll fyra volymer av totalt åttio kapitel som utgavs under tre år(1920-1922). Dessa återfanns i Hitlers bibliotek samt ett porträtt av Ford.
1938 belönades Ford med Grand Cross of the German Eagle den högsta utmärkelsen en icketysk kunde dekoreras med.
Han nyttjade även franska krigsfångar som arbetare i sin tyska fabrik där krigsmaterial framställdes för den tyska armen.
Henry Ford gjorde mycket för utvecklingen av fordonsindustrin men det finns ganska mörka fläckar på hans gloria som inte heller bör glömmas av.

#5
2013-07-31 18:16

Att han använde franska krigsfångar som arbetare i sin tyska fabrik är knappast underligt, han fick nog ta vad som tilldelades.
Och att han där tillverkade krigsmaterial för tyska armen är väl inte heller konstigt, i princip hade ju hela den tyska industrin ställt om till krigsmaterialtillverkning.
Han tillverkade ju krigsmaterial för USA i sina amerikanska fabriker.
Han såg till, som han alltid gjort, att få högsta möjliga lönsamhet i vad han än gav sig på.
Även om det inte alltid gick perfekt.
Men ju mer man läser om honom, ju mer klarhet får man i vilken komplex människa det handlar om, men han är oerhört intressant, han väcker både avsky och beundran.

#6
2013-07-31 18:17

En man med från början ganska schyssta ideal förvandlas till en egocentrisk despot.
Han var uppenbarligen tekniskt vidsynt men inte precis någon humanist. Där var han ytterligt trångsynt.

Hans besatthet ledde till en triumf för tekniken, men alltmer till en katastrof för människan.
Värd att uppmärksammas för en enda sak - T-forden - men inget annat.

Det Mr Colt skriver är dessvärre sant.
Konkurrenten AM&S har en film delad i tre delar från Ford och en riktigt bra historik i den avslutande filmen. Intressant att se en så mångfacetterad bild utan glorifieringar.

#7
2013-07-31 19:01

Roy, han var knappast tekniskt vidsynt, han var oerhört konservativ när det gällde teknik och det finns väldigt många exempel på det.
T.ex fick bilarna inte en modern framhjulsupphängning förrän 1950, ända till dess hade man kvar den enda tvärgående bladfjädern från T-Forden som kom 1908!
Han vägrade att införa hydrauliska bromsar förrän han tvingades till det 1939, då hade Chrysler haft det i tolv år och Volvo i nio!
Han vägrade sexcylindriga motorer för att han misslyckats med den runt 1905 och därför dröjde det femtio år innan Ford fick en sexa och det var efter att Henry gått bort.
Jag tror inte att han var tekniskt vidsynt, men han var en god ekonom och en god strateg och en stenhård affärsman.
Och han var snål.

#8
2013-08-01 19:56

Med åren blev han en halsstarrig gammal gubbe långt innan han egentligen var gubbe, men då han utvecklade T-Forden så var han mycket vidsynt och letade nya metoder. Det var det jag syftade på.
Det är också det enda han är värd att uppmärksammas för - T-Forden.
Hans son Edsel lyckades till slut få fram A-Forden trots att gubben satte sig emot detta, men då tog gubbfan minsann åt sig äran!
Illa var också att han betraktade människor på ett väldigt tekniskt sätt - produktionsfaktorer och inget annat.

#9
2013-08-01 23:31

T-Ford tillverkades inte alls i svart färg de första 5 åren, utan enbart i grå, grön, blå, och röd kulör beroende på modell.
Först 1914 var det svart som gällde.

Man ska också vara medveten om att det inte var Henry Ford ensam som designade Model T, det var 7 personer till som var starkt bidragande, snarare var det Fords näsa för strategi och affärer som var hans starka sida.

Henry Ford var en envis gammal tjurskalle som inte ville ta till sig varför konkurrenterna vann mark. "Jag bygger ju världens bästa bil, men kunderna begriper det inte"
Det var egentligen förrän han gick ur tiden 1947 som det började hända saker, och Ford utvecklades.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.