Bild
Nästa artikel

Helt nya Ariel Atom 4

Nyheter

Med 320 hästkrafter och 0 till 100 på 2.8 sekunder gör nya Ariel Atom 4 entré.

Atom 4 är alltså den fjärde generationens Atom, den brittiska sportbilen som lanserades redan 1999. Offentlig debut sker på Goodwood nästa vecka, med leveranser från våren 2019 och en prislapp strax under en halv miljon kronor (39 975 pund).

Bilen använder den senaste Honda Type R-motorn med turbo och 320 hästkrafter. Vidare har chassit gjorts om från grunden med ny fjädring, styrning, bromsar och aerodynamik. Även förarmiljön, i synnerlighet stolar och instrumentering, har setts över.

Ariel hävdar att det är den största uppdateringen av bilen sedan dess lansering och endast tre delar bärs vidare från den föregående modellen; kopplingen, bromspedalerna och tanklocket. 

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Atom 4 - körsugen? 

Kommentarer

#1
2018-07-12 09:56

Håller VIB på att positionera sig mot en ny läsekrets?
11-12-plussare?

#2
2018-07-12 11:30

Förstår att det kan vara svårt att förstå men det finns personer som tycker bilkörning är så roligt att man har det som intresse och hobby.

#3
2018-07-12 12:27

Ja tack!

#4
2018-07-12 16:48

Sammen
Jag tycker bilkörning är roligt, trots att jag tröskat igenom några hundratusen mil och jobbat med bilar, tävlat med bilar.
Just därför tycker jag att detta är ett meningslöst objekt.
Ett par varv på bana och man är mätt.
Att tävla med?
Mot vem? Det finns ju ingen bredd, inget underlag.
Leksak som får snålvattnet att rinna på "mentala tolvåringar".

#5
2018-07-12 17:16

Lasse J: den öppna kupén, den förmodat trevliga väghållningen, den snabba accelerationen och den låga sitthöjden gör den säkert till en trevlig bil att köra även på allmänna vägar.

#6
2018-07-12 17:54

Jag måste hålla med Lasse J, det här är en leksak som man kommer att tröttna snabbt på.
Jag skulle hellre välja en Morgan Three Wheeler, inte alls med samma prestanda, men lika fånig och onödig och så har den ju mer än hundra års historia bakom sig.

#7
2018-07-12 20:40

Jag tycker bilen ser rejält välbyggd ut, och jag skulle hellre ratta en atom än en racermotorcykel, om fjädringen kan justeras för dåliga vägar och ge god komfort så tror jag att bilen kan vara en rolig sommarleksak. Men jag tycker nog att lotus seven är en coolare bil på samma tema. Det finns väl även en BAC också?

#8
2018-07-12 20:53

Vill man åka på sämre vägar får man väl skaffa en Ariel Nomad.
Jag ser den som ett alternativ till mc där man slipper åka med skyddskläder när det är varmt.
Med en sån här behöver man inte köra extremt fort för att få kul.

#9
2018-07-13 08:17

En "motorcykel" för oss som inte har eller vill ha MC men ändå vi känna fartvinden och ett jäkla drag!
Har åkt Atom på Sviesta i Linköping för ett antal år sedan, kul som F-N

#10
2018-07-13 12:43

Skulle gärna provköra en men slanta upp 500.000:- för att köpa en ? Nej aldrig.

#11
2018-07-14 13:28

Kan säkert vara hur kul som helst (som Ernst Kirchsteiger skulle uttryckt det).
Men en halv mille – nej tack!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.