Bild
Nästa artikel

Helt förarlöst i Phoenix

Nyheter

Helt förarlösa bilar rullar nu i den amerikanska delstaten Arizonas huvudstad Phoenix.

Det är Googles dotterbolag Waymo som nu släppt lös sina helt förarlösa bilar i staden. De senaste åren har Waymos bilar kört sig själva i Phoenix men då alltd med en människa på plats i förarsätet. Nu börjar alltså bilarna köra helt själva, och om ett par månader ska de kunna ta upp passagerare i ett helt förarfritt taxisystem.

–Helt självkörande bilar är här nu. Det ni ser nu är en helt ny fas, säger Waymos vd  John Krafcik.

Diskutera: Litar du på den självkörande tekniken?

Kommentarer

#1
2017-11-09 18:52

Nej, jag åker inte rulltrappa, obemannad hiss eller flygplan där autopilot används. Det är för farligt.

#2
2017-11-09 19:05

Wohoo! Så häftigt. Äntligen kan man ta bilen till krogen.

#3
2017-11-09 19:08

pinjong, det innebär att du aldrig åker i en hiss, en rulltrappa eller flyger, eller hur?
Vad vill du ha, oxkärra?

#4
2017-11-09 19:10

Var det till mig, saabnisse? Du har sett alldeles för lite Nilecity. ;-)

#5
2017-11-09 20:40

Jag litar inte på den självkörande, nästan lika lite.

#6
2017-11-09 20:41

De som finns idag kanske inte är optimalt programmerade.
https://youtu.be/g2ZkQO_HspQ

#8
2017-11-10 07:49

Alla tekniska system kan fallera så att lite på dem helt kan man inte.

#9
2017-11-10 10:51

Tvärnit, jämför man ViB och Teknikens Världs artiklar om pressträffen så skiljer de sig rätt mycket åt, för de har gjort olika urval av det som sades. Att ViB inte nämner att Opel ska bli teknikcenter för bränsleceller, elektriska fordon, självkörande teknik och förarstödsassistans förstår jag inte, det är ju rätt väsentlig information och visar på att PSA satsar på utveckling av Opels teknikcenter.

#11
2017-11-10 10:56

Värt att nämna är förresten att Opel lagt ut en "teaserbild" på en ny eldriven SUV, troligen Opels version av Peugeot 5008 och storebror till Grandland. Opel goes electric. Detta visar också att PSA skyndar på sin tidsplan, för hybriderna skulle komma först men nu kommer allt fler indikationer på att de större bilarna blir helt eldrivna tidigare.

#13
2017-11-10 12:35

Om det är bilen på bilden som avses skulle jag inte åka med den av rent estetiska skäl. Maken till hafsigt hemmabyggt utseende har jag inte sett på länge.

#14
2017-11-10 15:53

Nej, vackert är det inte med Lidar på taket men teknologin är fantastisk. Den "ser" så otroligt mycket mer av trafikmiljön än en människa klarar. Sedan ska iofs "intrycken" processas korrekt vilket kan vara marigt men själva insamlingen av signaler verkar Google ha fått pli på. Fördelen med utseendet är kanske att andra trafikanter snabbt kan avgöra vad de har att göra med.

#15
2017-11-12 16:19

Innan jag litar på en förarlös bil vill jag att den först provas i halt vinterväglag under snöfall innan plogbilen har varit framme, då få skyltar syns och vägmarkeringarna är osynliga. Är en förarlös bil endast gjord för sommarväglag och solsken?

#16
2017-11-12 17:42

Bilar gjorda för att vara helt förarlösa kan nog endast tänkas på motorvägar och i städer. Där är förhållandena sådana att när (en framtida) självkörande bil inte klarar sig, klarar rimligen inte heller en människa av det. Slingriga landsvägar i snöstorm är väl inte att rekommendera för någon och där skulle säkert systemen koppla ur sig och varna föraren för fortsatt färd.

En bil som är självkörande men ändå kan kräva föraringripande, alltså allt till och med nivå 3, är jag tveksam till. Det är inte bra att en oförberedd och kanske ovan förare ska ta över i komplexa situationer.
Men jag är övertygad om att när vi nått nivå 5 kommer trafiken bli avsevärt säkrare och effektivare.

#17
2017-11-14 10:48

Fast översnöade skyltar och vägmarkeringar förekommer ju även i städer och på motorvägar så det måste även en självkörande bil "lära" sig att hantera. Det behöver ju inte ens vara frågan om någon snöstorm utan "normal nederbörd" för att inträffa.

Det kan ju även hända att vägen är "skrapad" i väntan på ny beläggning och därigenom saknar markeringar. Även detta måste en självkörande bil klara av.

Att bara kunna köra under perfekta förhållanden en molnfri sommardag behövs ju inte. Det är ju när det börjar bli besvärligt som man vill slippa köra själv, eller?

#18
2017-11-15 10:07

Hur klarar en självkörande bil av en rejäl sladd i halka? Vad styr en själkörande bil efter när vägarna är snö och isbelagda?
Eller måste vi alla flytta till Kalifornien?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!