Bild
Nästa artikel

Hårdare tag mot trafiksyndare

Nyheter

Transportstyrelsen ska dela ut fler varningar till de förare som inte sköter sig.

Transportstyrelsen kan gå in och återkalla en persons körkort om denne döms för ett trafikbrott, till exempel fortkörning. Men myndigheten har också rätt att utfärda varningar vid mindre trafikförseelser och det tänker de utnyttja mer från och med nu. 

Förra året utfärdades 3.900 varningar. En siffra som Transportstyrelsen kommer bli upp till fem gånger så hög – uppskattningen är mellan 15.000-20.000 varningar per år. Om en person som redan är varnad begår ytterligare en trafikförseelse blir bedömningen för den nya lagöverträdningen skarpare.

Transportstyrelsen hoppas att fler varningar ska ha en förebyggande effekt och ska utvärdera om de ökade antalet varningarna ger resultat.  
– Att utfärda varningar kan vara ett sätt för oss att markera och bidra till att motverka trafikfarliga beteenden. Det är något vi vill följa upp, säger Katarina Fröberg, direktör för avdelning körkort på Transportstyrelsen.

Diskutera: Tycker du att ökat antal varningar till trafiksyndare är en bra idé?
 

Kommentarer

#1
2018-06-14 12:58

Hoppsan! Vadan detta plötsliga uppvaknande?

#2
2018-06-14 14:15

Kanske dags att införa inkomstbaserade böter så folk slutar hålla korta avstånd, titta på mobilen osv. Fängelse borde vara standard om du krockar när du använt mobilen. Jag är högre straff generellt, kläm åt folk och låt dem veta att nu är det tid att passa sig och skärpa till sig. Många olyckor är onödiga, bara en sådan sak som kökrockar borde inte ens finnas om folk följer regler och håller rejäla avstånd.

#3
2018-06-14 17:38

Det är för mycket klappjakt på bilisterna och för låga fartgränser. Det är numera för mycket 40 även på breda genomfartsvägar med skilda GC-banor. Det har blivit för mycket 80 på såväl landsvägar som på fyrfiliga o sexfiliga vägar utanför städerna. Det är för lite 120 på motorvägar- Trafikverket fuskat bort 120 på många motorvägssträckor. Ett sådant skräckexempel är 8½-milasträckan över Småländska Höglandet Jönköping-Toftaholm. Vägen går rakt fram och är alltid glest trafikerad. Den som håller 110 riskerar att somna vid ratten. ”Utsläppsskäl” lär vara Trafikverkets ”motivering” i detta fall. Varför ska just svenska bilister tvingas köra mycket långsammare än i övriga EU-länder på motsvarande vägar – med tätare trafik? Moderna bilar släpper dessutom ut mindre och mindre. Det inger inte förtroende att bara söka efter olika (svep)skäl till att sätta hastigheterna extremt lågt. Varför ska just svenska bilister få varningar för sådant man inte får varningar för i andra länder?
Styggavargen här ovan framstår som en extrem förbuds- och kontrollivrare. Jag delar inte alls hans uppfattning.

#4
2018-06-14 17:51

Å vad ska de göra mot notoriska rattfyllon? Eller alla som kör en bil som ägs av en bilmålvakt? Så typiskt, nu kommer man klämma åt Svensson när andra får köra obehindrat och inte betala varken skatt, försäkring, biltullar eller parkeringsböter.

#5
2018-06-14 18:04

Ulf Parde, det är för mycket …, det är för lite …. Det är för mycket gnäll.

Arne Nilsson1, hur hade du tänkt att man skulle kommat åt precis just dem som du anser att de ska komma åt – men inte just dig?

#6
2018-06-14 19:20

Vad är poängen? Om man dömts för en mindre trafikförseelse har man väl troligtvis fått böter. Döms man igen för en trafikförseelse, blir väl straffet hårdare beroende på hur långt efter den första förseelsen det inträffade.
Vad för skillnad blir det av att få gult kort av transportstyrelsen? Har dom inte vettigare saker att hantera. Låt polisen och rättsväsendet sköta det andra.

#7
2018-06-14 23:21

Trafikfarliga beteenden. Med andra ord specifika elefanter i rummet som inte kan annat än högerfoten i trafiken. Ifall utvisning är på bordet kanske det fungerar, i övrigt så lär vi bara läsa om hur många medelsvennar som helt plötsligt åker dit för både det ena och det andra trots att farligheten knappt är mätbar.

Dessutom lär ju elefanterna i rummet fullständigt skita i att köra med eller utan körkort så länge inte ovanstående blir aktuellt.

#8
2018-06-14 23:22

Tack Ulf P. - kunde inte sagt det bättre själv - även det som Styggavargen skrev - Inkomstbaserade böter! - som om folk med lägre inkomst ska komma billigare undan för samma brott??? Herre Djävlar sånt sossesnack!
Polis och Transportstyrelsen är helt fel ute, enligt min åsikt. Lär folk köra bil och följa reglerna i första hand! Idag kan de knappast göra en fickparkering, eller använda blinkers - det är de som är trafikfarorna - inte de som kör 10km för fort på motorväg.
Och när vi ändå är i Småland - bygg ut motorvägen utanför Ljungby nu! Det är ju patetiskt att E4an, en av Sveriges viktigaste och mest trafikerade vägar, ska vara 1+2fil väg!! Ännu ett politiskt irrationellt beslut?

#9
2018-06-15 07:10

Hur tänker man när man anser att polisen skall bara ta rattfyllon, alla de andra "Svensson" som kör för fort skall få göra det så mycket de vill?

#10
2018-06-15 09:04

Bra med ökat antal varningar! Efterlevnaden av skyltad hastighet är ett stort skämt i detta land.

#11
2018-06-15 10:54

Här är lite "swengelska" i debatten ! It´s not the " FART" that kills, i´ts the "SMELL" You got it ?

#12
2018-06-15 13:38

Eftersom det inte finns poliser som i någon större antal som skall fixa fram uppgifterna till Trafikosäkerhetsverket får man väl anta att det är hastighetskamerorna som det syftas på. Det ärt tydligen därför det gödslas med kameror efter vägarna trots att de aldrig har kunnat få fatt en rattfylla.

#13
2018-06-15 19:14

Focus, exakt rätt, eftersom det satsas så mycket på kameror istället för på poliser så får man väl anta att det är avsevärt farligare att köra 10 km för fort än att köra helpackad!

#14
2018-06-17 10:42

Hoppsan transportstyrelsen, bättre sent än aldrig, mycket bra , hoppas alla dessa "sniffare" ( alla som inte håller avstånd) också inräknas, för att mista sitt körkort.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.