Bild
Nästa artikel

Här kraschar Polestar sin kolfiberbil

Nyheter

Första exemplaren har precis börjat byggas i Göteborg. Då passar teknikerna på att dundra in ett av dem i en vägg.

I början av oktober satte Polestar igång sin småskaliga produktionslina för laddhybriden Polestar 1 i Volvo Cars fabrik i Göteborg. Volymproduktionen ska senare bedrivas i Kina, men i Sverige byggs ett trettiotal verifieringsprototyper som ska testas på olika sätt. 

Nu har ett av testmomenten genomförts på Volvo Cars Safety Centre i Göteborg, nämligen ett krocktest. I 56 kilometer i timmen skenade den kolfiberbaserade bilen rakt in i en barriär i en frontalkrock. Syftet var främst att se hur kolfiberkarossen klarade de extrema krafter den utsattes för i en verklig krasch. Det är första gången som Volvo Car Group utvärderar styrkan i en kolfiberarmerad polymerkonstruktion.

Till skillnad från en stålkaross, där bockningar minskar mängden krockenergi som når passagerarna, avleder en kolfiberkaross energi genom att spricka och krossas. 

Särskild fokus lades också på den så kallade ”trollsländan” som sitter undertill med uppdraget att hålla karosstrukturen på plats. Den har fått sitt namn för att den liknar just en trollslända och är även den byggd av kolfiber. 

Sammantaget är Polestar nöjda med krocktestet. Det mesta av energin absorberades av bilens struktur och inga tecken på förskjutning skedde i karosspanelerna av kolfiber. 
– Utfallet av detta första krocktest visar att beslutet att bygga karossen till Polestar 1 i kolfiber var rätt. Krocktestet bekräftar även att kolfibern uppfyller de högsta säkerhetsstandarderna. Detta är ett exempel på hur Polestar går i bräschen för utvecklingen av ny teknik i Volvo Car Group, säger Zef van der Putten, ansvarig för kolfiber på Polestar. 

Se hur krocktestet gick i videoklippet här nedanför. 

Diskutera: Vad tycker du om kolfiber?

Kommentarer

#1
2018-11-01 13:52

Men, ett fullfront-test i 56km/h säger väl inte så mycket?
Det blev värre med offset och sidokrockar, och i "full" fart: 64 km/h.

#2
2018-11-01 17:11

Åhhh, går det bygga lättare och säkrare bilar? Svaret är JA. Man skall inte underskatta kolfiber, det används inom racing sporten länge. Men så är det oftast, det som blir dyrt använder man i racingen och tids nog nåt det den vanliga bilindustrin.

#3
2018-11-01 17:13

Det är i alla fall ett krocktest och inget annat bling-bling flum. Alltid något! :)

.

#4
2018-11-01 17:39

Tyvärr är ju kolfiber väldigt dyrt att återvinna. Stål och aluminium är ju bara att smälta ner...

#5
2018-11-01 18:02

Masstillverkning i armerad plast är väldigt dyrt, det finns ingen som lyckats hittills.
Det passar bäst för små produktionsvolymer och det är väl vad det handlar om här.
Men det kommer att bli ännu mycket dyrare att använda kolfiber och jag tvivlar på att man kommer att använda det mer än i vissa strukturer.
Men det är ju kul att man visar upp de möjligheter det kan ge.

#6
2018-11-01 19:18

Inte överdrivet imponerande eller förtroendegivande med tanke på att det ska föreställa en elbil som är extra känslig för deformering så batteriet skadas med brand som följd.

Blixten drar sig väl inte lika lätt till en plastbil som en plåtbil, annars är kolfiber inte tåligt mot blixtnedslag, flygplan har kolfiber med ingjutet kopparnät, det borde en bil för 1.6 miljoner också erbjuda om man nu ska sälja på lyx.

#7
2018-11-02 08:47

Kolfiber och för all del glasfiber är fantastiska material som det går att styra egenskaperna mycket bra med. Kolfibern är ju elektriskt ledande och avseende skärmningsegenskaper bra. Nackdelen är att produktionsprocessen är mycket långsammare än att stansa/pressa metalldelar. Så även om kompositmaterialen är överlägsna i rätt applikation så blir kostnaden i biltillverkning för hög och frågan är om det pris Geely avser att ta ut om det räcker, kanske behöver upp till Koeningseggnivå.

#8
2018-11-02 09:09

Jag har fått känna på en bilförare tillverkad i kolfiber, ganska imponerande.
Man kunde lyfta dörren med ett lillfinger, och slå mitt på den med en hammare, det hände inget mer än att hammare studsade !!

#9
2018-11-02 18:27

Rikard, hoppas att det var en kvinnlig bilförare.

#10
2018-11-04 20:09

Det finns ju en hel del produkter i armerad plast som vad jag gissar på masstillverkas. Men det är ju mindre produkter än en bil.

#11
2018-11-04 22:09

Här handlar det ju om en väldigt dyr bil som kommer att tillverkas i en begränsad upplaga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.