Bild
Nästa artikel

Här drabbas BMW av rost

Nyheter

Vi Bilägare berättade igår om två BMW-ägare som från början nekades garanti för rost. Nu berättar vi var BMW:s 5-serie rostar.

BMW 5-serien av Touringmodellen (kombi), kallad E61, finns i årsmodellspannet 2004–2010. E61 drabbas företrädesvis av lacksläpp och rost på bakluckan. Mest vanligt är rost i ytterkanterna där den öppningsbara bakrutan ligger an.

Orsaken är att ramen till den vibrerar och skaver på lackerade plåtytor. Luft, vatten och smuts sugs ned och rostangreppen börjar. 

Vissa återförsäljare får stöd för att byta ut hela bakluckan medan andra får besked om att skadorna ska åtgärdas lokalt, bland annat med extra skydd i form av påklistrad skyddsfilm.

– Bakluckan har en för vårt märke hög reklamationsfrekvens, säger informationschef Michael de Geer. Knappt fyra procent av våra 12 500 svensksålda bilar har åtgärdats under rostskyddsgarantin.

Kunden betalar för lackskador
Ett annat problem som med tiden kan uppstå, och som är förrädiskt för BMW-ägarna att få grepp om, börjar under registreringsskylten – en så kallad dold rostfälla. Vibrationer också här, och nu från plåtskylthållaren, anses vara en orsak till att lacken kan släppa.

Den rost som kan uppstå i plåtvecket ovanför nummerskylten orsakas enligt BMW av lacksläpp eller falsrost. På vissa bilar kan också tätningen släppa vid bakluckans hörn, varpå rosten kan krypa på grund av fuktinträngning.


– Om en baklucka som är äldre än tre år reklameras kan alltså rost i luckans falsar åtgärdas utan kostnad för ägaren, säger Michael de Geer.

– Däremot får kunden i det skedet betala för åtgärdande av eventuella lackskador.

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s rostskydd?

Kommentarer

#1
Juppe
2011-09-29 08:57

Är det inte mer intressant att veta om det är någon bil som _inte_ har några rostproblem alls? Känns som att ViB bedriver lite häxjakt på premiummärken ...

Och kan man inte samtidigt konstatera att vägsalt är en styggelse som förstör vår miljö och våra bilar och borde förbjudas snarast?

#2
2011-09-29 09:40

Juppe, visst bedriver ViB häxjakt på premiummärkena. Dessutom har rosten stigit redaktionen åt huvudet - den ser rost precis överallt. Dessutom överdriver redaktionen "rostproblemen" på Audi något alldeles för jäkligt. ViB-ägares så kallade rostskyddsexpert hittade rost under en plastlist på en Audi - vad säger att det är så på särskilt många Audi-bilar? Dessutom har jag inte sett en enda Audi med synlig rost ovanför listerna - det förefaller alltså bara vara små angrepp runt hålen för listen. Men när ViB sätter rubrikerna och texten får man det att låta som rena farsoten - karies och rabies i en enda gigantisk cocktail. Journalistik när den är som sämst.
Jag har dessutom upplyst ViB att börja kontrollera Volvo-modeller från slutet av 1990-talet som också har dessa lister nere på dörrarna. Dock verkar jag prata för döva öron. Och Renault. Och i stort sett alla SUV:ar.
För att förstå att något är bra måste man uppleva något dåligt. Därför går jag in på ViB-ägares hermsida.

#3
2011-09-29 09:51

Men ViB kontrollerar väl många modeller? Kan det inte vara så att de modeller Kapten nämner HAR kollats, och det fanns ingen rost på nämnda ställen? Är dåligt insatt, så det hade varit intressant att få veta.

#4
2011-09-29 10:08

Juppe: instämmer till 100%, vägsaltet är en styggelse.
Det förstör grundvattentäkter, och orsakar rostskador för Miljarder på våra bilar.

Det orsakar miljöförstöring i andra hand också, då bilägarna tvingas använda en massa kemikalier för försöka få rent sina bilar.
Mer spolarvätska går åt för att få bort kladdet från lysen och rutor.

Saltet "smörjer" däcken, så när man svänger av från den saltade vägen, så har man försämrat väggrepp.

Saltet driver upp snitthastigheterna, många verkar tro att det är helt OK att köra i sommarfarter bara för att vägen är välsaltad. Och så smäller det...rejält!

Fast, det var ju inte var artikeln handlade om.
Jag förstår att s.k. premiummärken kollas extra hårt, för köper man en bil för 400.000 borde man ha rätten förvänta sig bättre kvalitét än om man köper en liten lågprisbil för 100.000.

#6
2011-09-29 14:09

Jag har i ärlighetens namn svårt att se på vilket sätt VIB bedriver häxjakt bara för att man kritiserar BMW- eller MB och Audi för den delen. För är det några märken som skall hårdgranskas så är det ju dessa - just med tanke på prislapparna. För som konsument får man inte en produkt som är dubbelt så kvalitativ, eller ens 50 procent bättre, än genomsnittsbilen när man väljer dessa märken. Det är ju enkelt att påvisa. De nämnda producenterna har alltså genom sina respektive varumärken satt ett av en fungerande marknads mest fundamentala element ur spel, eller fungerande pris, - och informationssignaler. Konsumenten kan alltså inte i nuläget bilda sig en helt objektiv uppfattning om hur kvalitativ produkt de erhåller när det handlar dessa bilar - och betalar därigenom ett högre pris än vad som är samhällsekonomiskt motiverat.

För dem som tror på marknadsliberala lösningar är alltså VIB:s granskning av rosthögarna från Bayern mycket positiv. Såväl ur ett informations- som utifrån ett marknadsperspektiv. BRA jobbat VIB!

MVH AL

#7
2011-09-29 14:12

Det är Audi's fel!!
;o)

#9
2011-09-29 15:12

Jag tycker att artikeln beskriver väl vari problemen finns, och att BMW är medvetna om att det finns.
Den här typen av ... för att citera artikeln, förrädiska bekymmer är inte unika för BMW, eller?

#10
2011-09-29 15:24

För det första; det här är inget rostproblem utan en felaktig konstruktion på listen runt rutan som ligger för nära plåten. Vilken plåt rostar inte om man skaver hål på ytbehandlingen? Beklagligt dock att folk inte får det åtgärdat på korrekt sätt.
För det andra; visst liknar det lite häxjakt, för de aktuella bilarna är väl knappast de enda i världen som fått någon rostbubbla? Man väljer helt enkelt ut bilmärken som läsarna älskar att hata.
För det tredje; man kan knappast kräva att "kvaliteten" ska vara dubbelt så hög bara för att man betalat dubbelt så mycket. Det finns andra egenskaper som också kostar att ta fram.
Jämför en hammare och en spikpistol för att överdriva saken lite. Inte kan du väl kräva att spikpistolen håller tio gånger bättre än hammaren bara för att den är tio gånger så dyr? Har jag fel?

Men skadeglädjen är ju den bästa.

#11
2011-09-29 15:24

För det första; det här är inget rostproblem utan en felaktig konstruktion på listen runt rutan som ligger för nära plåten. Vilken plåt rostar inte om man skaver hål på ytbehandlingen? Beklagligt dock att folk inte får det åtgärdat på korrekt sätt.
För det andra; visst liknar det lite häxjakt, för de aktuella bilarna är väl knappast de enda i världen som fått någon rostbubbla? Man väljer helt enkelt ut bilmärken som läsarna älskar att hata.
För det tredje; man kan knappast kräva att "kvaliteten" ska vara dubbelt så hög bara för att man betalat dubbelt så mycket. Det finns andra egenskaper som också kostar att ta fram.
Jämför en hammare och en spikpistol för att överdriva saken lite. Inte kan du väl kräva att spikpistolen håller tio gånger bättre än hammaren bara för att den är tio gånger så dyr? Har jag fel?

Men skadeglädjen är ju den bästa.

#13
Juppe
2011-09-29 15:40

Märkligt att det här med premium är så otroligt svårt att förstå för många när det gäller just bilar.

Ta jeans t.ex. Då fattar alla.
Det finns premiummärken på jeans som t.ex. Levis, Diesel osv ... och så finns det G.O.F.F från Ica Maxi. Ett par Diesel kostar runt 1200:- och ett par GOFF runt 400. Håller Diesel-jeansen bättre? Har de fler fickor? Nej! Men ändå säljer Diesel bättre...

Mao, en premiumbil kan drabbas av rost precis som en billigare bil.

#15
2011-09-29 15:51

Så kan man väl resonera om det gäller två till egenskaperna likadana objekt. Nu råkar det ju vara så att en 5-serie/A6/e-klass och en Corolla eller för den delen en Clio eller vad som helst inte liknar varandra mera än att de alla har fyra hjul och en ratt. De är helt enkelt inte jämförbara. Men det visste du kanske inte? Eller märker inte skillnaden? Det får isåfall stå för dig. Alla är vi olika.

#16
2011-09-29 15:57

leifer, vad man kallar det är ju helt oväsentligt. Principen är densamma, vissa är beredda att betala mer för att få ett visst märke på sina jeans (klocka, champagne, mobil etc.), precis som på sin bil - oavsett "verklig kvalitet" och/eller garantiåtaganden.

#19
Juppe
2011-09-29 16:14

Liknelsen med jeans var en _liknelse_.

För att återgå till premiumbilar. Att bygga ett premiummärke tar lång tid och det är helt omöjligt att göra det om det inte finns en koppling till verkligheten.

BMW har flest nöjda ägare. Att ViB lyckats gräva fram en som är missnöjd med hanteringen av sitt rostproblem säger absolut ingenting när man säljer miljontals bilar om året.

#20
2011-09-29 16:22

Ja, det är väldigt egendomligt .. Folk fortsätter att köpa dessa bilar som, trots ett högre pris har likartade brister som alla andra, skulle inte förvåna mej om dessa lite mer kostsamma bilar erbjuder något som de billigare inte gör! Man kan spekulerar sej tokig i vad det kan vara ... och bli fullständigt förvirrad när dessa rosthögar till BMW vinner autoindex år i följd.
Antagligen är världens folk tokiga!
.
En av mina grannar köpte nya utemöbler vid samma tid som jag. Jag köpte i trä men hon i plast, men hennes var 10 ggr billigare ... underhållsfria och betydligt lättare att göra rent. Jag vet inte varför jag vill ha möbler i trä, möbel som möbel väl? ... man borde kanske söka hjälp?

#21
2011-09-29 16:28

Huvudet på spiken, Jes_!

#23
2011-09-29 16:43

Ang jeans ... of topic men för jämförelsens skull.
Jag köper två fabrikat på mina blåjeans. Det ena är Levis och det andra är .. Tja, det heter väl Mac Gordon eller nå't sån't, finns i varje fall på Dressman för en spottstyver ... Mina Levis behåller passformen betydligt bättre än mina "Gordon" ... skillnaden är påtaglig, den ena sorten har häng och knä på en timma och den andra sorten behöver nog närmare ett par dagar innan det blir lite fladdrigt ..
Lustigt med Levis apropå ... sidosömmarna sitter inte rakt när man sitter ner ... Antagligen tänkt för folk som inte sitter :oD

#24
2011-09-29 17:13

Nu är ju faktum detta att bmw e60-serien har bra (bäst enl. en större undersökning) rostskydd. Och en gång till; detta är INTE ett _rostproblem_!

#25
Raymond K
2011-09-29 17:37

Bmw har alltid haft rostproblem liksom många andra bilfabrikat. Ett rostproblem som har följt Bmw genom många modeller är rost i baljan vid tankröret, rost på bakluckor (mest kombi) och på äldre modeller rost på stötfångarna. Dessa rostproblem har följt i alla fall 5-serien sedan 80-talet.
Sök på rostproblem på bmw på internet så har ni en god stunds läsning. Det märkliga är att samma rostproblem följer modell för modell, man gör alltså inget åt det.

#26
2011-09-29 17:55

e39 hade rostproblem, det håller jag med om. e60 däremot har inga nämnvärda problem med rost. Självklart kan de rosta ändå, men det gäller vilken bil som helst.

#27
2011-09-29 19:11

När gäller bilar och andra fysiska ting går det mycket bra att jämföra egenskaper och att få exakta svar.
När man däremot blandar in subjektiva begrepp som premium och kvalitet som ett allmänt begrepp så blir det genast problem och mycket svårt att mäta. Jag skulle bli mycket besviken oavsett märke om jag betalat en ansenlig summa mer pengar för en bil kanske 2, 3 gånger mer än en genomsnittlig bil i sin klass och den inte uppvisar högre motståndskraft mot rost än just det en genomsnittligt bil. Om man dessutom tittar på Teknikens Världs Älgtest (mätbart) statistik så kan man inte annat än förundras över hur bra så kallade skitbilar levererar när det gäller. Vissa köper en dyr klocka andra köper en premiumbil det är inte kvalitet som avgör utan hur föraren,ägaren uppfattas som avgör.. eller ja just det det är ju också kvalitet eller ?

#29
2011-09-29 20:10

Till simon_d
Det är ju det som är poängen. Subjektivitet är svårt att mäta. Då måste man bestämma vad som ingår i respektive begrepp. Bilen är fysisk den gör fysiska saker. Det är det subjektiva tyckandet om till exempel en bil som ställer till det. Ett fotbollslag som slutar sist i serien är bevisligen sämst men det finns ändå supportrar som till döden skulle hävda att det är det bästa. Mitt inlägg skrevs som en reflektion på ett inlägg som sa att det inte gick att jämföra en typ clio med en typ 5 serien BMW. Jag hävdar att jo det går utmärkt om man inte blandar in ja just det subjektivitet.

#30
2011-09-30 00:13

BMW är en premiumbil för att tex. inredning eller komfort är högre än hos icke premiumbilar.
Bensinförbrukning kontra kraft och skön motorgång är oftast också betydligt bättre hos premiumbilar likaså chassi och tystnad i cupen vid ca 200 km/h. Självklart kan en Premiumbil rosta men jag kör E60 och har ej sett tillstymmelse till rost. E61 har tydligen något skavproblem när man kastar igen luckan kanske? Plastbit borde då göra susen då lack skall vara intakt för att inte rost ska få fäste. Tycker nog att man kan tvätta vaxa och sköta sin bil också och inte bara köra i salt och sen skita totalt i bilen.
Premiumbilar är trots allt bättre utvecklade och skönare på det mesta men till ett högre pris förstås! Volvoägare vill så gärna att deras bilar ska vara premium men de får nog vänta några år till men var inte så avundsjuka på Audi och BMW! Köp en själva så är ju saken ur världen! Skam den som ger sig. Punkt slut!

#31
2011-09-30 00:33

Tack det har jag tyvärr gjort och det var ingen trevlig historia. Den bilen stod oftare på verkstaden än rullade på vägarna. Tyst förvisso, men också lågvarvsklen, trång inuti (kontra konkurrenterna med tvärställda motorer), dåliga framkomlighet i halka och instabila köregenskaper, slö klimatanläggning (tog lååång tid innan den fick ner temperaturen i kupen om man jämför med andra bilar) och körglädjen märket jag aldrig av heller. Men det klart, jag kanske inte är en representativ bilköpare.

Idag åker jag Audi A6 Avant, om än att den snart skall bytas ut (mot en XC60 istället). Den är betydligt bättre än BMW:n med avseende på utrymmen och köregenskaper vintertid (=fyrhjulsdrift). Dessutom tyst den också. Det enda man kan fundera över är fjädringskomforten, trots att jag inte har sportchassi. Men men, man blir aldrig helt nöjd.

MVH AL

#32
2011-09-30 07:55

Jag säger som jag brukar: Förstår man inte vad man ska leta efter i ett dyrare vin jämfört med ett billigare blir åsikten tvivlande och arrogant gentemot det dyrare vinet. Klassisk musik kräver mer av lyssnaren än av den som lyssnar på taktfast dansmusik. Vissa människor saknar helt förmågan att förstå skillnader mellan olika "utföranden". Alltför många är både "blinda" och "döva" samt saknar nödvändig upplevelseförmåga för att kunna särskilja saker från varandra. Det vittnar många inläggare om här under de olika artiklarna. En lite kinapuff så här på morgonkvisten.

#33
2011-09-30 08:09

@AL: Skulle inte du köpa mercakombi, så hunden skulle få plats?

#34
2011-09-30 11:43

Nej då KaptenOberkomm, jag hade inte haft synpunkter på dessa vagnar om de verkligen levererade vad de tar betalt för, d.v.s en märkbart bättre kvalitet. Att bygga in lite ljudisolering och låta någon underleverantör slänga in lite elektronik (som sedan strular) är ingen ingenjörskonst i mina ögon.

Men ställ dig själv frågan: Är det rationellt att betala hundratusentals kronor extra, som dessutom går rakt ner i aktieägarnas fickor, för en högst subjektiv känsla och därtill vara med och bekosta kommunikationen av densamma via massiva PR-kampanjer? Genom den sanslösa varumärkesfixeringen är ju detta vad som sker. Tänk om man lagt samma resurser på bättre produkter istället. Det hade vi alla tjänat på (även ni som anser att dyrt bara kan upplevas om man begriper det:-)).

MVH AL

#35
2011-09-30 11:46

Jo amoC, mercan skall ersätta Saaben i huset (som jag äger privat). Det blir en beg E-klass (om jag hittar en som är rostfri, W210, och fri från elektronikstrul, W211, vilket är lättare sagt än gjort).

MVH AL

#37
1 Tysken
2011-09-30 14:39

Roligt att läsa kommentarer , t.o.m "AL" är ut i det blå denna gång.
Om någon vill lägga en miljon på en bil, så är det väl upp till den personen. Allt tyckande runt detta är väl mer ett uttryck för den "svenska avundsjukan"
Jag har haft ett antal "premium" bilar, ingen har rostat eller krånglat, dessa bilar är komforttabla, jag kan bygga dom helt som jag vill ha min bil.
Jag betalar vad det kostar, jag står för värdefallat när jag avyttrar den.
Finns det någon "avundsjuk" stackare här som kritiserar som någon gång behövt betala min bil ?????
Jag tycker synd om er som inte har förmånen att bygga och beställa det ni så gärna vill ha..den dagen ni får den möjligheten behöver ni inte oroa er för att ni skall bli besvikna, ni byter låååångt innan några problem uppstår.
Tyvärr så får ofta de stackare som köper 5-7 år gamla premiumbilar med 20.000mil på mätaren problem...och då räcker inte innehållet i plånboken till för att reparera.
Orsaken är att man vill känna en fläkt av fina världen , men man borde köpa en beg. KIA istället...

#38
2011-09-30 16:19

Här är det som vanligt :oD
Det är naturligtvis inte rationellt att köpa en premiumbil AL. Lika lite rationellt som att köpa en bostad större än att nödvändigheterna och vi själva får plats och inte hålla varmare än att man inte blir sjuk. Mer än två par långbyxor är väl också lite lyx och onödigt?
;o)

#39
2011-09-30 16:49

Det är som att AL inte tycks begripa att en slät, standardvit (0502Y), formpressad innerdörr BÅDE är billigare att tillverka än en profilformad i ek OCH dessutom både är mindre exklusiv att se på SAMTIDIGT som känslan (tyngden) när man öppnar/stänger dörren är högst avsevärt mindre för den formpressade jämfört med den i ek. Båda fyller dock i stort samma funktion, men för oss som värdesätter det estetiska och känslan av ha med fina material att göra duger inte en formpressad dörr.

#40
2011-09-30 16:57

Vill jag ha hogre kvalitet an premium tyskarna sa koper jag en Lexus! Det har jag gjort ett flertal ganger nu och har inte angrat mig an. Sa visst kan man fa kvalitet och premium pa samma gang men anda bekymmersfrihet trots avancerad teknik. Men det ar Lexus det! Nu blir det liv i luckan! ;)

#41
2011-09-30 17:29

Lexus verkar vara ganska optimal Shogun, jag efterlyste länge en bil med Mercedes känsla och Toyotas driftsäkerhet ... och Gud gav oss Lexus :o)
Nåja, jag har ännu inte själv provkört en Lexus, endast åkt men visst är den intressant ... men enbart som ett alternativ! Det är ju likväl så att, för de som inte prioriterar totalekonomin i bilägandet som högst .. så finns det många spännande objekt att fundera på!

#42
2011-09-30 17:37

@KaptenOberkomma "Klassisk musik kräver mer av lyssnaren än av den som lyssnar på taktfast dansmusik.
Detta ar nog bland det tramsigaste jag last nagonsin..
Underforstatt forsoker du att visa att folk som aker sakallade "premium marken" ar lite battre eller?
Jag vill nastan havda att motsatsen ar mer riktig,, dom som kritiskt granskar vilket marke dom vill kopa ar dom mest kravande och aven intilligentare ,,,dom gar inte bara pa reklamen, eller koper ett marke som dom tror hojjer andras bild av dom sjalva

#43
2011-09-30 17:47

Kort sagt; den som inte förstår vilket mervärde en premiumbil ger ska heller ingen ha. Sen att de kan krångla är väl inget konstigt? De är ju tekniska maskiner!

#44
2011-09-30 17:50

Vad ar kriteriet for att klassas som premiumbil?

#46
2011-09-30 18:11

Kapten har definierat "premiumbil" så gott det går ... därom är jag med på noterna. Men, apropå noter .. så är jag lite osäker på vad som menas med "klassisk musik" ?
För mej är typisk klassisk musik exempelvis Beatles och jag har lite svårt att förena min känsla för musik med min känsla för en högklassig dörr ... eller en bil för den delen ...
.
Kapten, om jag nu vågar vända mej till dej :o) ... Inte tusan kan du väl tro att alla som inte gillar Opera, Operett, klassisk musik (om jag tolkar dej rätt där) och rött vin (oavsett pris) ... inte heller uppskattar "fina" bilar?

#47
2011-09-30 18:23

leifer@
Absolut cyklar jag ... Har en 7 vxl Cresent med bakbroms a´ 8000 :o)
Klart man har förväntningar som bilköpare ... men den som köper en bil med illusionen att den aldrig går sönder är ... eller måste vara en relativt nyfödd person.
Klart att du får mer lack på en Merca än på en Huyndai .. klart att du får mer komfort, mer njutning, mer restvärde mm ... och faktiskt också mer status i kvarteret du bor, ingen vet ju om du äter kålsoppa 25 dagar i månaden, har prickat 13 rätt på tipset eller är väldigt smart att tjäna pengar ;o) Dessa bilar handlar lite grann om drömmar också!

#49
2011-09-30 20:54

Tja, det är ju inte jag som har hittat på begreppet "premiumbilar" ... men jag har inga svårigheter eller problem med det :o)
Jag är inte sen att kritisera Mercedes för sin hantering av de rostproblem som fanns/finns på vissa modeller av vissa årgångar fast jag vill mera finna det anmärkningsvärt med det påtagliga vindbruset i de nyare C-klass, det går nämligen inte att åtgärda. Men jag har inte hört att MB har tappat volymer precis .. har man verkligen det?
Det är få bilar en blind person kan sätta sej i och veta vilket fabrikat det är .. :o)

#50
2011-09-30 21:02

Tfat skriver: @KaptenOberkomma "Klassisk musik kräver mer av lyssnaren än av den som lyssnar på taktfast dansmusik.
Detta ar nog bland det tramsigaste jag last nagonsin..
Underforstatt forsoker du att visa att folk som aker sakallade "premium marken" ar lite battre eller?"

Jisses, vilken hjärnblödning. Var skrev jag att folk som åker så kallade "premiummärken" är lite bättre? Svårt med tolkningen?

Jes, du får mer än gärna vända dig till mig. Vi har ju som bekant lagt gammalt tjafs bakom oss =) Med klassisk musik menar jag "svår" musik som Beethoven och Rachmaninov. För att förstå denna musik måste man ha vissa "talanger". Men skit nu i att gräva mer i detta =)

#52
2011-09-30 21:17

För mej är Di Leva väldigt mycket "svårare" än Beethoven, för svårt faktiskt :oD

#51
2011-09-30 21:22

Jag skrev underforstatt....Hur vill du att jag ska tolka det? Pa viket vis skulle det krava mer av lyssnaren? Man maste alltsa ha vissa talanger for att kunna uppskatta vardet i inneborden premium?
Kan tillagga att premium ar ungefar samma sak som begreppet "ultra" eller "super" ett satt att rangordna vissa produkter...eller helt enkelt av tillverkaren gora tva snarlika produkter Typ en "basic" och en "premium" om du sa vill..
Det sager absolut inget om kvalite..bara att den ena produkten har tillverkaren en betydligt battre marginal...gissa vilken....en dare och hans pengar gar snabbt skilda vagar...

#53
2011-09-30 21:23

Lustigt att artiklar och trådar om "premiumbilar" Biltema, Saab och Toyota har en sådan fantastisk tendens att bli, dels väldigt långa men också spåra ur på de mest besynnerliga vis!
:oD

#55
2011-09-30 22:59

Jag tycker tvärtom leifer! Jag tycker eller tror inte att ett sk premium fabrikat håller bättre just för att det kallas premium ... emellertid har jag svårt för att, ens ett ögonblick tro på att folk i allmänhet har låtit sej luras såsom en del här ger uttryck för. Inte heller att de nämnda fabrikaten skulle hålla undermålig kvalité, tvärtom är det ganska uppenbart att de överlag håller mycket god/hög kvalité. Det går dock inte, i sammanhanget att ställa det i relation till priset .. eftersom det högre priset beror på andra faktorer också. Premium och lyxbilar är naturligtvis inte prisvärda om man ser enbart till bruksvärdet ... men nu finns det alltså en del människor som inte i alla lägen räknar på det viset, som tur är!!
Att jämföra med andra produkter är inte alls "go'dag yxskaft" ... Det finns oändliga exempel på produktval vi gör där pris och bruksvärde fallerar. Men vill man ha en tidvisare som heter Rolex, eller en väska som heter Guzzini ... Ja, då får man betala mer! I livsmedelsaffären kan jag köpa fläskfilé, dels för 70 kr kilot och dels för 140 ..... Skillnad? Jo, nog är där skillnad men är skillnaden verkligen dubbelt upp? Någon nämnde vin, även där kan du köpa från 60 spänn till ... ja nästan hur mycket pengar som helst. Skillnad? Jo, nog är det skillnad fast man blir ju lika full av alla prislägen :o)

#56
2011-10-01 00:39

Jag vet inte riktigt hur KaptenOberkomma räknar men inom de flesta ekonomiska kalkyler - och tillika bilindustriella strategier - eftersträvar man volym, företrädesvis genom en hög komponentgemenskap. Det allra mesta i en bils kostnadsmassa - oavsett det står Skoda eller Audi på bakluckan, är därför identiskt. Ytfragment är alltså inte hela sanningen bakom den färdiga produkten, vilket KaptenOberkomma borde känna till. Så materialkostnaden skiljer sig inte åt annat än på någon tusenlapp. Slutpriset till kund - och transaktionskostnaderna däremot - är avsevärt mycket högre i fallet premiumprodukter. Resultatet är dock en rejäl vinst, vilket såväl VAG:s som BMW:s räkenskaper skvallrar om.

MVH AL

#57
1 Tysken
2011-10-01 10:02

Marknadsekonomi är ett faktum som vi lever med , att ett företag tillverkar produkter som vi konsumenter köper/efterfrågar och på toppen tjänar pengar är väl det bästa som kan hända om vi skall bibehålla eller öka vår standard, alla kan inte vara som "Leifer" som påstår att han är nöjd med att åka om kring i en gammal 940 och sedan ligger han och vrider sig om natten för att hitta orsaker till att finna nackdelar till det han inte har möjligheter att införskaffa, det som förmodligen står högst på hans lista över våta drömmar ...en "premiumbil"
Att många här i detta forum lever efter "jantelagen" framgår tydligt när man i tusentals inlägg med mycket stor tydlighet beskriver sitt tillkortakommande med sina oförmågor att skaffa ett spännade liv, där möjlighet finns att uppfylla sin önskningar och drömmar.
Det enklaste sättet att kringå faktum är att misskreditera det som man ser som ouppnåligt.
Mest spännande att läsa är när man kritserar trots att man inte vet och lägger in aspekter som ekonomi och då andra människors ekonomi.
Jag tror inte att det finns något land förutom Sverige där så många tycker illa om att andra människor lyckats och skapat sig en förmögenhet som de kan spendera på sig själva och njuta av livet.
Men det säger mer om de misslyckade än de som lyckats.
Som ett exempel så kan jag köpa en MB , BMW eller Lexus och efter ett år byta till en Porsche utan att bry mej om vad det kostar.
Det mest patetiska är att personer som exv "Leifer" har synpunkter på detta och sitter utan någon som helst kunskap(efter hans tusentals inlägg så råder inget tvivel) blottar sin förtvivlan och avundsjuka och spyr ut floskler om vad som är bra eller inte med bilmärken som han förmodligen inte mer än provsuttit eller köpt när de passerat sitt bästföre datum..
Det intressanta med läsningen i kommentarerna är att det finns så mycket bitterhet och att man samlats här i ViB.
Man kan förmodligen lätt göra en psykologiskavhandling genom att läsa kommentatorfälet här..därför är det riktigt spännande att följa vissa signaturers inlägg !

#58
2011-10-01 10:14

Jes gör en parallell till Rolex-klockor och menar med detta att man ändå uppnår ett visst mervärde när man handlar premiumprodukter. Det har jag aldrig haft några synpunkter på (även om jag anser att Rolex mest är för vräkiga nyrika väskdängare utan bildning - samma sak med Breitling som mest köps av halvkriminella). En viss skillnad är där dock. Hos våra biltillverkare är produkterna i det närmaste identiska - skillnaden (och marginalen för biltillverkaren) ligger i varumärket. Så frågan man skall ställa sig är om Rolex byggs och produceras med i princip samma komponenter, utifrån samma "tekniska plattform och teknologi, som en vanlig Casio och ägs av samma koncern?

Men för att släppa mina egna personliga preferenser. Problematiken med varumärkesfixeringen är att den dels kostar stora summor pengar att driva - vilket faktureras slutkunden - och dels att den skapar barriärer på marknaden som urholkar konkurrensen. Givet detta uppnår också producenter med ett starkt varumärke en högre vinst än dem som inte lägger en massa pengar på PR. Detta går helt stick i stäv med fullständig konkurrens och innebär, tvärtemot vad man kan tro, ett avsteg från marknadsliberalismen. Tragiskt nog är det sällan som reklamfolket håller med om denna obekväma omständighet, ty de anser själva att deras arbete innebär en förbättrad konkurrenssituation på marknaden (genom minskade informationsasymmetrier). Men likväl, reklam är en transaktionskostnad, och i fallet värdeladdad sådan, en kostnad som gör det svårare för konsumenterna att utifrån varans pris bilda sig en uppfattning om den verkliga kvaliteten hos varan. Något som är en grundförutsättning inom ekonomisk teori. Dessutom får vi en skev konkurrenssituation och högre priser - också det ett slöseri med resurser (det gör oss alla fattigare).

Så tillverkarna har via sina lobbygrupper lyckats försvara och bibehålla denna situation och väg runt neutral konkurrens (dit man också kan räkna den idiotiska patentlagstiftningen). Betalar gör vi konsumenter som tvingas handla produkter till ett högre pris än nödvändigt (d.v.s den verkliga produktionskostnaden). Ja, detta är i sann ordning ren idioti och biltillverkarna är inte ensamma, även film- och musikindustrin är duktiga på att mjölka konsumenterna på pengar.

MVH AL

#59
2011-10-01 10:32

"Marknadsekonomi är ett faktum som vi lever med" skriver 1 Tysken. Javisst är det så (trots att det inte finns en renodlad marknadsekonomi någonstans i världen) . Problemet är bara att varumärkesfixeringen innebär en väg runt fullständig konkurrens på en marknad. Så om Tysken hyllar marknadsekonomin, vilket hans inlägg ger sken av, borde han leva som han lär och inte låta sig luras av falsarier (som att BMW har god kvalitet eller är "rolig" att köra exempelvis) när han väljer sin bil. Då stödjer han marknadsliberalismen och minskar korruptionen.

Ett tips innan man börjar prata om marknadsekonomier är att man sätter sig in i hur en marknad fungerar och har för egenskaper. Då går det exempelvis att visa att på en fullständigt konkurrensutsatt marknad så är utbudet helt perfekt matchat med tillgången och produktionskostnaden och priset till kund identiskt (d.v.s noll övervinster och anledningen till konkurrenslagstiftningen). Är detta en omständighet som 1Tysken kan se på bilmarknaden?

MVH AL

#62
2011-10-01 16:28

Jag anser att BMW har (tillräckligt) hög hållbarhet, speciellt i förhållande till tekniknivån, med några undantag. Sedan har den också andra kvaliteter, men dessa verkar inte vara av större intresse för "förnuftiga" människor. Vad säger att du/ni har rätt och jag har fel? Kom inte med några statistiska undersökningar, för alla vet vi ju hur det ligger till med sådana. Lögn, förbannad lögn osv. Dessutom finns det lika många åt ena hållet som åt det andra.

#64
2011-10-01 17:53

Ok, det kanske är bra att saker kommer fram, men många vill gärna vinkla det och göra större sak av sånt här än det verkligen är. Ang. miljö så finns det typfel på alla märken, men det är sällan de faktiskt förkortar en bils livslängd.

#65
FredrikEmilsson
2011-10-02 00:37

Jag är glad att jag "investerar" pengar i bilar där jag kan uppleva och känna kvalitén.
Har ägt bilar som inte haft någon "upplevd" kvalitet och jag varit väldigt missnöjd. De har fungerat bra, men inte givit mig någonting.
Snacka om pengarna i sjön...

Det jag funderar över är hur länge en bil ska hålla för att den ska klassas som en kvalitetsbil? Hur ska den skötas resp. kunna misskötas?
Vi har ju många experter i tråden, så det torde vara en enkel fråga.
Ska den t.ex. vara rostfri efter 10 år i svenskt klimat trots att man aldrig tvättat den?

#66
2011-10-02 09:39

Kvalitetskänsla är ett begrepp som det ofta skrivs om i media. Och det är ju faktiskt trevligt att ha en vagn som känns gedigen. Det förstärker lyxkänslan. Men om det är så, vilket de flesta känner till, att denna känsla byggs in i syfte att lura köparen, d.v.s få produkten att kännas mer hållbar än vad den verkligen är, är det ett verkligt avsteg från fullständig konkurrens (asymmetrisk information - eller The market for lemons (Akerlof, 1970) för den som vill googla själv).

Om det däremot fungerar som en intresseväckare och om köparen till produkten informeras om att det just bara är en känsla har jag inga synpunkter (i alla fall inte ekonomiska sådana).

MVH AL

#67
Raymond K
2011-10-02 09:59

Körde Bmw i 10 år mest för körkänslan som är mycket bra i Bmw. För övrigt nu med facit i hand tycker jag att Bmw:s "kvalitet" inte är bättre än de flesta andra hyfsade bilar. Jag tycker inte att Bmw:s prislappar stämmer med deras kvalitet.
Jag menar rost på en Bmw 08 är det kvalitet? OBS innan jag får en massa påhopp detta är mitt personliga tyckande, min egen erfarenhet av Bmw. Jag kräver inte att alla skall tycka likadant som jag.

#68
1 Tysken
2011-10-02 10:33

"AL" Jag tycker att du skall informera om att du är en vänsterpolitikens lobyister..så att de som inte vet detta tror att du skriver mer sanningsenligt än andra.jag säger inte att du far med osaning , men din verklighet är väl tillrättalagd för att passa ett politiskt syfte..
Driver men vänsterpolitik så självklart så är marknadsekonomi inte det som man eftersträvar.
Men "AL" du glömmer en sak....alla har egen förmåga att köpa det som man vill ha oavsätt reklam och propaganda från tillverkare, flertalet av oss har en egen bedömningsförmåga.
Vad som är viktigt det är att det finns konkurrens, bilindustrin är nog där det finns ett av de största urvalen/utbuden som jag som konsument kan välja från.
Vill jag ha en billig bil för transport mellan A-B kan man lätt köpa något för under 100.000 kr ..vill man ha det värsta så talar vi om över 10 miljoner.
Grundsyftet är det samma ...transportera våran kropp mella olika punkter så att vi slipper gå själva.
Om vi nu återgår till vilket märke vi väljer så skall man inte som en del idiotförklara de som väljer tyska bilar eller för den delen Japanska Lexus och Indiska Jaguar som spelar i samma liga...99% har en egenförmåga att köpa den bilen de själva anser vara den som man vill ha.
Att då påstå att konsumenterna tvingas att köpa det eller det, då är man bara ute att köpa politiska fördelar till vänsterfalangen.
Samt att man tror sig själv stå över flertalet människors beslutförmåga.

#69
2011-10-02 11:02

Om prislapp och kvalité stämmer överens tycker jag är ointressant, det är ju ett förhållande som i högsta grad kan gälla i de lägre segmenten också.
Att bilar av metall rostar är inte så anmärkningsvärt, emellertid har vi lärt oss att vissa av dem behöver betydligt längre tid på sej än på 80-talet. Vad som är anmärkningsvärt och mindre bra är när fabrikanterna inte är välvilliga ifråga om garantier, och det gäller alla fabrikat och produkter.
Fabrikat som förut närmast försvunnit som en brun rostfläck på uppfarten inom 12 år och 10000 mil har idag, inte sällan precis fått sina första fläckar vid samma ålder ... Jag menar att rost på våra "bättre" bilar idag, är ett mindre problem. Istället står vi med extremt komplicerade och integrerade konstruktioner som ofta gör reparationerna smärtsamt kostsamma.

#71
2011-10-02 11:37

Skulle tro att både du och Al mer eller mindre vill missförstå leifer!
Ingen i tråden har väl påstått att en BMW är en billig bil att äga? Bara att den ger ett mervärde som, för den som önskar också får betala för.
.
Naturligtvis kan jag titta dumt på min fru när hon köper LÓréal när det finns hudkräm på Lidl för 100kr/l ... Jag får väl acceptera, och det gör jag naturligtvis också att hon tycker hon är värd det ;o)

#72
FredrikEmilsson
2011-10-02 11:40

Leifer:
Du anser ju att alla som inte håller med dig ska ifrågasättas. Du verkar ifrågasätta och t.o.m. många ggr dumförklara oss som väljer tyska bilar. I den frågan så ställer jag mig i försvar eftersom jag är en av dem du i princip dumförklarar. Jag är väl medveten om vad jag köper.
Nu är det ju knappast av omtanke som du och andra slänger ur er dessa kommentarer.

Jag kan ju likväl ställa fundera varför du isf är så engagerad gällande detta? Du har ju redan en bil som du tycker är den ultimata?

Jag dumförklarar inte dem som väljer andra bilmärken. Det är upp till var och en. Man prioriterar olika helt enkelt. Dessutom har man olika smak.

Gällande att BMW-ägare och sköta bilar. Du har har ju själv sagt att det är mest tjänstebilsförare som kör tyska bilar. De kan därför strunta i vad som ligger mer än 3 år bort. Hur hänger det resonemanget ihop med bra bilvård? Menar du att tjänstebilsförarna är de som sköter bilarna bäst? Det är knappast troligt.
Mer troligt är att privatägda bilar sköts bättre. Sedan finns det undantag i båda fallen.

Denna diskussion är dock meningslös. Alla som skriver här har redan sin uppfattning och kan knappast påverka andra genom att slänga ur sig oförskämdheter och överdrifter.

Men vet du, jag har har iallafall insett att det bästa är att återgå till tidigare läge. Det innebär att man låter de som vill, har ork och tid fortsätta detta meningslösa "pladder".

Lycka till!

#74
2011-10-02 14:22

Det är ju givet att många med dålig självinsikt ser sin chans att racka ner på i detta fallet BMW. Lik förbannat sitter de och trånar efter dessa bilar när vi kommer med våra fina premiumbilar och blåser om dem. Ha ha ha
Dett gör ju att jag blir ännu mer nöjd med min sk. rostiga BMW! Ha ha

#75
2011-10-02 14:29

Fredrik Emilsson och även Tysken funderar över vad som är för dyrt och om detta kan fastställas. Hur prisvärd en vara eller tjänst upplevs är upp till den enskilde konsumenten (s.k marginalnytteteori). Detta var exempelvis någon som gamle Adam Smith missade (han ansåg att det enbart var det nerlagda arbetet som skapade mervärdet). Så resonemanget utgår från att en Audi exempelvis, inte har dubbelt så hög kvalitet som en Skoda - trots att dess prislapp indikerar det. En BMW har betydligt mer strul än andra, trots att den är i alla fall 50 procent dyrare osv (det borde alltså vara precis tvärtom).

För att konsumtionsekonomins grundprincip skall gälla, som är den utgångspunkt som i stort sett all lagstiftning eller internationell handel bygger på, så måste antingen "premiumtillverkarna" sänka sina marginaler eller avsevärt förbättra sin kvalitet..Ett motsats förhållande är ett marknadsmisslyckande.

MVH AL

#76
2011-10-02 14:44

1 Tysken har uppenbarligen helt missförstått vad jag skriver. Han inbillar sig exempelvis att mina skrivelser är vänsterorienterade - trots att de är helt värdeneutrala och hämtade ur den ekonomiska teorin.

Vad 1Tysken måste inse är att premiumfixeringen innebär ett avsteg från hans älskade marknadsekonomi. Den urholkar den fria konkurrensen, inte tvärtom.

Och om han studerar de olika politiska blocken skulle han snabbt inse att det är de konservativa krafterna i världen som står upp för neutral konkurrens, frihandel och avregleringar. Vänstern däremot motarbetar både privat äganderätt som marknadsliberalismen (och etableringsrätt som är en grundprincip inom neutral konkurrens).

Men jag får återkomma senare med ett längre inlägg som definierar hur en fullständigt konkurrensutsatt marknad fungerar och har för egenskaper. Nu måste jag ut med hunden.

MVH AL

#77
2011-10-02 14:47

Det tar du ur luften AL. Inte tusan går en BMW mer i sönder än en Skoda!
Det är väl bara att inse att bilar inte är evighetsmaskiner. Merpriset på en del bilar fungerar därför att de ger mer av annat än vad man egentligen behöver och kan mäta .. och det finns de som är villiga att betala detta "mer".
Samma sak som att lägga pengar på att äga en hund, apropå ... Vissa kan inte fatta att någon vill adoptera och försörja denna "gökunge" och andra finner dennes sällskap så ovärderlig att man till och med väljer bil utifrån dennes behov! ;o)

#80
2011-10-02 15:39

Att sätta likhetstecken mellan pris och kvalitet är oerhört naivt. Det du betalar för är så otroligt mycket mer än rostskydd. När det gäller BMW så är det teknik, körkänsla och framför allt status du betalar för. Så är det i alla branscher, du betalar mer för en Iphone jämfört med en HTC och det är bara naivt att tro att en Iphone ska hålla längre. BMW bygger sitt varumärke och sina bilar och sedan är det upp till köparen att avgöra om det är värt den prislapp som BMW sätter.
Jag inbillar mig att det är skönare att köra en BMW, tystare att åka i en BMW och att många andra liknande egenskaper upplevs som bättre i en BMW jämfört med t.ex Skoda, Kia eller liknande lägre prissatta bilmärken.

#81
2011-10-02 16:08

En perfekt konkurrensutsatt marknad förutsätter följande:

1. Alla marknadsagenter är pristagare. Ingen enskild köpare- eller säljare kan påverka varans pris. De tar priset för givet och bestämmer med ledning av detta vilken kvantitet varor de skall köpa.

2. Produkterna är homogena. Köparna är neutralt inställda till olika säljare (vilket de värdeladdade premiumbilarna slår ut).

3. Det finns inga hinder för nya producenter att etablera sig på marknaden och produktionsfaktorerna är fullständigt rörliga (bygga upp ett varumärke som BMW tar årtionden och kräver enorma resurser - dessutom förutsätter det statliga subventioner (som i fallet VAG) och skapar på så vis barriärer på marknaden mot nya företag med nya produkter).

4. Alla säljare och köpare har fullständig information om varorna och alla alternativ som finns på marknaden (vilket uppenbarligen inte är fallet på bilmarknaden och som premium-segmentet helt lever på).

5.Det finns inga överenskommelser, d.v.s säljarna kan inte bilda karteller (som VAG med sin massproduktion under sex olika varumärken).

Om man tillämpar ovanstående full ut erhålls följande:

1. Jämvikten är pareto-effektiv , d.v.s det finns inget resursslöseri (eller onödiga transaktionskostnader som PR/marknadsföring).

2. Marknadspriset ligger på samma nivå som den genomsnittliga produktionskostnaden. Det finns alltså inget annat sätt för att producera samma mängd varor billigare (hela syftet med premium är att öka marginalintäkten, d.v.s få ut mer per producerad vara av kunden än den ovan nämnda produktionskostnaden).

3. Alla företag har normal vinst, alltså ingen alls. Konsumenterna betalar precis vad det kostar att producera varorna (tvärtemot hela premium-tanken alltså).

4. Den totala samhällsekonomiska nyttan är maximerad.

1 Tysken bör också observera att dessa resultat uppnås utan någon som helst central styrning eller planering. Att resurserna per automatik fördelas så att dessa resultat uppnås brukar kallas för Den osynliga handen (efter liberalen Adam Smith). Så att kalla det för vänsterpropagande visar enbart på att Tysken själv inte känner till hur en marknad fungerar och vad som utmärker konkurrens.

MVH AL

#82
2011-10-02 16:20

leifer; varför skulle den gå sönder mera? Eller är det så att du så gärna vill tro det att det blir sanning?
Jag själv tror att Toyota går oftare sönder eftersom det minsann stod fyra av dem längs vägkanten under vår tysklandsresa, men ingen bmw...

#85
2011-10-02 16:36

keifer, jag måste fråga igen: har du inget annat liv än att sitta här på ViB? När jag skriver ett inlägg skriver du typ 30 - vardag som helgdag. Är du kommunanställd och vänder papper? Det är den enda förklaringen som jag kan komma på (om du inte är arbetslös, vill säga). Herregud, du pepprar diverse artiklar med inlägg.

#86
2011-10-02 16:39

Nej, jag är inte emot det. Det jag ogillar är att du med sådan säkerhet hävdar att BMW har dålig hållbarhet. Min erfarenhet säger det motsatta. De har haft sina svaga punkter och visst har det varit både bättre och sämre, men några stora problem har de aldrig haft. Mest irriterande är det med typfel och konstruktionsmissar som inte åtgärdas från modell till modell.

#87
2011-10-02 16:40

Nej leifer. Jag tror inte att BMW håller sämre/går i sönder mer än Skoda under likartade förutsättningar.
Ja leifer, BMW kostar betydligt mer i de flesta avseende.
Jag, märk väl att jag menar "Jag", tycker att en vanlig BMW erbjuder betydligt mer körglädje (roligt) än någon annan "mer prisvärd" bil som jag har provat hittills. Emellertid betvivlar jag inte att det finns folk som köper BMW av andra skäl än det som jag gillar mest med den, men som beg-köpare undviker jag den själv av exakt samma skäl som jag gillar den :oD
Är inte riktigt med på det där med Nord-Korea och Toyotas kvalité?

#90
2011-10-02 17:32

leifer

Lexus är nog en riktig premiumbil. Men att just hållbarheten skulle vara bättre än en ordinär Toyota tror jag inte, där är dom nog lika bra faktiskt. Och då är det ju något annat man betalar extra för och det är nog det som jag var inne på, skön att köra, tyst o.s.v. Det är lite det som är min poäng, man köper premium för hur den är att köra snarare än hur rostskyddet t.ex är.

#91
2011-10-02 17:42

Jag är helt övertygat om att du har fel leifer. Inte kan, varken BMW eller någon annan fabrikör lura världen såsom du insinuerar. Jag tror säkert att de flesta BMW-köpare är rimligt medvetna om sina val, skulle tro att många till och med köper BMW igen ... och igen :o)
För min del behöver jag inget extra för att uppleva körglädje i en BMW. Men visst, det är möjligt att det går att förhöja. Jag har lite svårt att förklara exakt vad det är som jag gillar, men jag tycker mej kunna, delvis styra bilen med gaspådrag ... det är en respons jag gillar (roligt) och något jag aldrig har kunnat framkalla i en framhjulsdriven bil.
.
Kaptens kommentar är väldigt onödig och ovidkommande ...

#92
2011-10-02 17:47

Var det inte valfriheten och eget tyckande jag kopplade till Nord-Korea leifer?
Tror nog det var min fundering omkring ifall alla skulle behöva köra omkring i en Prius som ... liksom fick mej att tänka i sådan banor.
Jag skulle naturligtvis också kunna säja att alla kör Prius och använder Karlssons klister, utom jag --- för jag är en Åsna :o)

#94
2011-10-02 18:27

Hmm, det kan inte falla dej in att Toyota är överprisad? :o) För mej är de nog det!
.
Tycker mej läsa ursäkter från Toyota-freaks att när Toyotor pajar är dom tillverkade i England ... men aldrig läser jag relevansen i det påståendet.

#95
2011-10-02 18:42

Bara för att förtydliga hur komplex frågan om kvalitet är så klistrar jag in vad Wikipedia har att säga i frågan:

"Som mått på kvalitet brukar man tala om så kallade kvalitetsdimensioner . Kvalitetsdimensionerna varierar en aning beroende på produkt och de kan också vara nedbrutna på olika nivåer. Exempel på sådana är:
Pålitlighet/driftsäkerhet.
Prestanda.
Säkerhet.
Lämplighet för användningsområdet.
Servicevänlighet/underhållsbehov.
Uppfyllelse av avtal (Leverans i tid, snabb reparation etc).
Miljöpåverkan.
Skillnader (för och nackdelar) gentemot konkurrerande produkter.
Kostnad (både inköp, drift och avveckling).
Utseende"

Med tanke på vilken stor investering en bil är så är det egentligen märklig att köpet baseras så mycket på känslor. Jag är själv likadan, det spelar ingen roll om t.ex Opel skulle bygga världens snyggaste, säkraste och mest prisvärda bil, när jag satte mig i den på morgonen skulle det fortfarande vara en Opel, i för mig negativ bemärkelse.

#96
2011-10-02 20:38

leifer:

Tror nog Bmw säljer väldigt mycket tack vare bakhjulsdriften. Samt många äldre i min bekantskapskrets som haft en gammal e21 med 6a eller e28 eller för den delen andra gamla rwd typ capri, a och b ascona, starlet osv. Vill ha tillbaka den känslan som ingen fwd bil eller för den delen 4wd bil kan framkalla. Den är speciell, jag har själv försökt mig på en massa andra bilar men ingen annan bil har förmedlat samma sak.

Sedan säljer dom också mycket på dom är så enkla att köra. Du kan vara vilken sopa som helst men bilen förlåter dig något otroligt. Den helt enkelt reder upp situationen. De är svårare att köra ryckfritt men den godkänner så jäkla mycket skit. Det är en känsla som inget annat märke lyckas framkalla som jag provkört hittills.
Här omkring är dom väldigt populära som bilskolebilar och jag frågade faktiskt varför och ovanstående förklaring var vad jag fick. Det är exakt samma uppfattning som jag har.

#97
2011-10-02 21:38

Jag skrev ett inlägg tidigare om dörrar (vit, slät formpressad vs. solid ek). Jag gör ett till försök. En vit, slät formpressad innerdörr ser billigare ut OCH KÄNNS billigare än en innerdörr i solid ek. (Dock är jag övertygad om att en tyvärr alltför stor del av befolkningen [otroligt nog] inte märker skillnaden - vilket även är fallet i bilvärlden ...) Båda dörrarna uppfyller dock funktionen: De stänger och de öppnar. Så långt är ju allt bra. Men sedan då? Hur roligt är det att titta på och känna på en slät, vit formpressad innerdörr (med wellpapp inuti!) jämfört med samma dörr i solid ek? Prisskillnaden är därefter. Den formpressade kan fås för under 1000-lappen medan ekdörren drar iväg bortåt 4 000-5 000 kronor. Och som sagt: Inte blir funktionen bättre för att dörren kostar fyra till fem gånger så mycket. Ingalunda! Men det är heller inte det som kunden som betalar för. Kunden vill ha något som både känns och ser mer ut. Precis av samma anledning vill uppenbarligen tillräckligt många människor ute i världen ha ett bilmärke som mättar både ögat och känslan på ett betydligt bättre sätt än ett billigare bilmärke - därför vill folk ha t.ex. en Mercedes eller BMW. Detta förstår ju alla innerst inne, även om de väljer en annan linje utåt - ingen nämnd, ingen glömd.

#98
2011-10-02 22:26

Man tycker ju dock att dessa märken borde tjäna imagemässigt på att ha bilar som de facto är mer hållbart konstruerade än genomsnittet. Det finns ju faktiskt billigare bilar som har bättre driftsäkerhet än sk premiumbilar.

Mercedes tex har förlorat en hel del av sin image som en hållbar lyxbil. En bil som folk anser det värt att betala extra för inte enbart för prestigen och tjoffet i dörrn. Nu är de på ungefär samma nivå som BMW och Audi.

BMW verkar ha en hel del problem men döljer det väl. Audi är hatad av många. Sett kommentarer från ägare av alla dessa märken där de "numer är glada ägare av Y" för att de inte vill ha X längre.

Även om man köper en sån bil med lite mer känslor än en vanlig bil så tror jag fortfarande att man har större krav på att en så dyr bil ska vara problemfri. De är inte helt sällan firmabilar och körs av människor som faktiskt måste ha en fungerande bil för att kunna göra sitt jobb. Har de en problembil lär de byta märke nästa gång om firman inte har nån policy.

De Tre verkar dock ha rakt motsatt uppfattning - vi har så bra tjoff i dörrarna och så starka värden att det är skit samma om vi förlorar en kund här och var, för det finns alltid andra som strävar efter att en dag ha råd med våra bilar.

#99
Raymond K
2011-10-03 09:15

Citerat från Roger
"Även om man köper en sån bil med lite mer känslor än en vanlig bil så tror jag fortfarande att man har större krav på att en så dyr bil ska vara problemfri. "

Det är så Roger i alla fall oftast men bara så länge man inte behåller den nya bilen längre än 2-3 år. Efter de åren eller några till börjar problemen komma och då blir "premium" bilen ganska dyr att äga då service och reparationer, lagning av rost är dyrare på premiumbilar. Det är därför man får en 5 år gammal premiumbil för fickpengar men det billiga priset då måste ju kombineras med dyra reparationer om man skall jämföra med en "standard" bil. Det är inte värt det tycker jag.

#100
2011-10-03 15:56

citerat från Raymond K, " Det är inte värt det tycker jag"!
Det är ju just det som är poängen :o)
En del tycker att det är värt det och en del inte!

#102
2011-10-03 18:18

Jag måste nog, på det det bestämdaste vidhålla att jag själv, och folk omkring mej är just folk i gemen leifer. Vi är helt vanliga sluskar med billiga strumpor och små drömmar om goa bilar ;o)

#104
Gunnar Gustafsson
2011-10-03 20:40

BMW rostar och rasar. Och garantier som inte gäller.

Personalen är snobbiga och skiter i kunden.

Kunderna börjar ge BMW dåligt beröm trots att köparna oftast överksttar märket.

Nej, aldig mera BMW!

#105
Raymond K
2011-10-03 22:43

Mercedes har ju öppen erkänt att dom tummat på kvalitén bara för att kunna göra bilarna billigare och då kanske sälja fler. Det var en del av deras strategi men detta har ju slagit bakut med alla deras rostproblem på senare tid.
Det tar många år att bygga upp ett bra rykte men bara en kort tid att rasera det.
det är väl bara "tjoffet" i dörrarna som fortfarande är "Mercedes"
Bmw är väl fortfarande väldigt trevliga att köra men känslan av deras "kvalitet" som jag sett på närmare håll som ägare av några har fått sig en stor törn.
Audi lär ha stora transmissions och el problem.
Vill folk verkligen köpa "premium" bara för känslan och sedan bortse från de problem dessa kan ha? Jag fattar inte det liksom. De stora belopp man betalar för en ny bil måste banne mig täcka en bit mer än att bara få en känsla av något bra. Vad grannen tycker om min bil skiter jag fullständigt i liksom jag inte bryr mig om grannen har en Mercedes eller en Seat.

#106
2011-10-04 08:04

Intressant är att ingen (inte ens leifer) tycks vilja gå in i diskussionen om mitt dörrexempel, som ju på ett bra sätt exemplifierar vad premium handlar om - nämligen att funktionen inte nödvändigtvis blir bättre bara för att produkten är dyrare (en billig formpressad dörr öppnar och stänger lika bra som dyr dörr i ek) men att den mer påkostade produkten på ett bättre sätt tillfredsställer vissa människors högt ställda krav på känsla, utseende och utförande. Ska jag tolka leifers tystnad som att han stötte på patrull?

#107
2011-10-04 11:09

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110929/winterkorn-kollar-in-hyundai-i30-och-han-ar-sur

Ja denna artikel ovan handlar inte om rost. Men kanske lite om byggkvalitet. Winterkorn säger "BMW kan inte göra det och inte vi heller, hur gör de?" Han pratar om skramlande rattjustering. Kanske dags för tyskarna att börja kopiera koreanerna........;o)

Så utförandet behöver inte vara bättre på en premiumbil som BMW,iallafall inte rattjusteringen. Kanske finns fler detaljer under skalet som heller inte är så bra på BMW och andra premiumbilar.........

Och här har Winterkorn tidigare uttalat sig vad man har som mål med sin kvalitet........

http://www2.automotorsport.se/news/9579/vw-chefen-toyotas-kvalitet-%C3%A4r-v%C3%A5rt-m%C3%A5l/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.