Bild
Nästa artikel

Här är Volvos framtidsplaner

Nyheter

Satsar på eldrift och prenumerationer – och skippar bilmässa.

Volvo har presenterat sin strategi och sina målsättningar för de kommande sju åren. 2025 siktar de på att hälften av bilarna som säljs ska vara elbilar. Dessutom ska hälften av försäljningen utgöras av prenumerationer på bilar, det som idag heter Care by Volvo.
 
– Våra kunders behov förändras snabbt. Det betyder att Volvo också förändrar sig fort. Dessa initiativ kommer hjälpa till att skifta Volvo från att ha vara ett rent bilföretag till att bli en leverantör av kundtjänster, säger Volvos vd, Håkan Samuelsson. 
 

Färre bilmässor – fler egna evenemang.

Som ett led i detta vill Volvo styra bort från bilindustrins traditionella evenemang. XC40 presenterades till exempel vid en modemässa i Italien och V60 hade sin premiär i en villaförort till Stockholm i vintras. Volvo berättar att de inte kommer att närvara vid bilsalongen i Genève 2019.   

– Vi måste skräddarsy vår kommunikation utifrån hur alternativen kompletterar vårt budskap, timingen och typen av teknik som vi presenterar, säger Björn Annwall på Volvos strategi- och varumärkesavdelning. Han fortsätter:
– Vi säger inte att vi aldrig mer kommer att närvara vid bilmässor. Vi räknar med att branschevenemang som bilsalongen i Genève kommer att fortsätta utvecklas och vi kommer att återvända i framtiden.

Volvo tänker också utveckla sina samarbeten och lönsamheten kring autonoma taxitjänster. De bidrar till exempel till ett projekt med samåkningsföretaget Uber som testar autonoma XC90 i USA.    

Sedan tidigare har man kommunicerat att alla nya bilmodeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara elektrifierade på något sätt, antingen som bensindrivna mildhybrider, laddhybrider med bensin eller renodlade elbilar. Håkan Samuelsson har sagt att Volvo inte tänker utveckla någon ny generation av dieselmotorer.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos framtidsstrategi?

Kommentarer

#1
2018-06-11 10:30

*fniss* 2019 är inte långt bort och vi har inte sett mycket ännu. Det där är ju bara PK-floskler som marknadsföringsavdelningen har spottat ur sig. Som en politiker som lovar något fram i tiden, ungefär. De hoppas innerligt att, under tiden, den här helt missriktade blodsbatterivågen skall gå över (precis som etanolen gick över och precis som dieseln först hyllades och sedan bespottades så lär den här galenskapen väl svänga den med) och de kan få fortsätta göra bra grejer, istället för laddhybrider som ingen laddar. Att köra runt med helt onödig dödvikt är ju inte precis vad någon biltillverkare vill.

.

#2
2018-06-11 13:44

Nej, 2019 är snart. Men om du läser vad som står i texten en gång till kanske du noterar att det står ”alla nya bilmodeller från 2019”. Hur många nya bilmodeller kommer Volvo släppa 2019 när, v90, xc90, xc60 mm precis är uppdaterade?

#3
2018-06-11 14:30

Säkert lite lugnare än det varit på ett tag med volvolanseringar, men XC90 har väl typ 4 år på nacken 2019. Faceliftdags?

Men modigt (eller dumdristigt) att flera år i förväg lova att alla modeller från ett visst datum skall vara elektrifierade. Visst går det att lösa ganska enkelt med mildhybrider till alla modeller, men det känns ju inte så spännande heller. Elbilsrevolutionen är ju inte riktigt här, men den kommer säkert så småningom!

#4
2018-06-11 17:09

Tveksamt om en facelift räknas som en lansering av en ny modell... Däremot kommer nya V40 nästa år, så den blir förmodligen den första nya modell som kommer att vara elektrifierad på något sätt i alla versioner.

#5
2018-06-11 17:54

Språkpolisen här. Jag antar att det är Volvos mål som presenterats och inte deras målsättningar. Det är ju målen som är mest intressanta och inte processen att sätta målen.

#6
2018-06-11 19:43

Hm, när det gäller samarbetet med Uber har det ju inte varit helt positivt. Uber har ju kritiserats ganska mycket och deras självkörande bilprojekt har ju drabbats av olyckor.

Sedan sätter jag ett stort frågetecken till Volvos prenumerationstjänster. Med tanke på priset, vem använder dom?! Vilka är målgruppen? Och varför skulle man välja sådan framför tex leasing?

#7
2018-06-14 23:40

Prenumeration. 6700kr i månaden för en XC40. Sextusen. Sjuhundra. Plus bränsle. Plus nya malus-skattesmällarna. Plus WTLP som kommer senare. Hej över 10,000kr i månaden för en förbannad vanlig dussinbil oavsett märke.
Jodå, Sverige kommer ha Europas sämsta och äldsta, sam tråkigaste, bilflotta i västvärlden. Det kommer gå fort dit.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.