Bild
Nästa artikel

Här är Toyotas "supertaxi"

Nyheter

Toyota lanserar nu en ny taximodell för den japanska marknaden.

I dag är Toyota Crown dominerande på den japanska taximarknaden, modellen står för cirka 80 procen av alla taxibilar i landet. Nu lanserar Toyota vad de räknar med ska ta över den platsen, JPN-taxi. Den nya bilen har extra bred skjutdörr, lågt golv och rejäla handtag för att underlätta i- och urstigning. detta ska göra bilen lämplig för männniskor med olika handikapp.

Taxin ska erbjuda god komfort utan att göra avkall på säkerhet och manöverförmåga. Det finns dessutom flera bekvämligheter för passagerarna som rejält benutrymme, extra takhöjd, USB-uttag och led-belysning på säkerhetsbältena. Drivlinan är en gashybrid som enligt Toyota själva är så ekonomisk att man ska spara in köpkostnaden på fem år vid normalt taxibruk. 

Diskutera: Behövs det specialbyggda taxibilar även i Sverige?

Kommentarer

#1
2017-11-08 18:25

Mycket få taxibilar körs så länge. I Sverige byts taxibilar ut efter 3 år och ca 36 tusen mil på mätaren.

#2
2017-11-08 18:27

Helt förmodligen....

#3
1
2017-11-08 19:34

Gashybrid! En sån vil jag ha.

#4
2017-11-08 20:11

Det finns taxiåkare som har sjuårsintervaller med 80000 mil också.
Jag tror den här är perfekt som taxi, liksom Geelys TX5.
Speciella taximodeller måste vara bättre än vanliga standardbilar.
Jag minns Volvos PV800 "Suggan" (Raptgb 915) som var väldigt vanlig som taxi, men jobbig att köra!

#5
2017-11-08 20:54

Nissan bygger väl Londons taxi-bilar numera har jag för mig - och i snarlik stil som denna.

#6
2017-11-08 21:14

Den verkar helvettig men ack så trist. I London och New York känner man igen en klassisk taxi på flera kvarters avstånd. Detta är säkert en teknologisk fullträff men lite uppkäftigare design hade inte skadat.

#7
2017-11-08 21:25

Pi, det är Geely som äger LondonTaxin, alltså det bolag som gjort de klassiska modellerna. Geely fortsätter på den inslagna linjen, med en modern version av den klassiska designen. Mer rundad och organisk än Toyotas fyrkantigare variant. Nu finns LondonTaxin även som elhybrid, och en helt elektrisk version är på väg att tas fram. Nissan släppte 2014 sin NV200 som de hoppades skulle utmana och ta över taxi-marknaden i London. Även Mercedes konkurrerar på marknaden med en taxi-version av Vito. Både NV200 och Vito är i grunden skåpbilar, som gjorts om i specialupplaga för taxi. Geelys LondonTaxi är designad från början som en London Taxi.

#8
2017-11-08 22:35

GEELY med teknik från vår kära Volvo ( eller hur ) Geely tar över allt numera, från sportbilar ( Lotus ) och alltmera fina Bilar som inte klarar sig bra. Jag personligen tycker att den Kinesiska exponeringen är för mycket men när företagen inte själva kan räkna ut saker och ting så tar ju Kineserna över eller hur. När vi hade möjligheterna i Sverige att rädda Volvo när Ford realiserade ut sitt utskottsföretag Volvo så hade Sverige ( utan Nuon skandalen och Vattenfall m.m ) kunnat ta över med hjälp av Pensionsfonder i kvadrat och gjort VOLVO Svenskt igen men våra s.k. förtroendevalda i Riksdag och Regering fegade ur igen. Men nu kan alla läs om Volvos fantastiska tekniska resa som våra vänner i Kina kan glädjas åt. Johan i Borlänge.

#11
2017-11-09 08:00

Det är väl inte tvunget med en speciell taxibil, men å andra sidan är inte alla modeller som körs som taxi idag så särskilt lämpade för det.
Låga och trånga, långa och breda utan att det märks inuti. En mer "kubisk" form är att föredra för stadskörningar.
Det är ju väldigt smidigt att ta sig in/ur en Londontaxi, man nästan går in i dem.

#12
2017-11-09 11:59

Speglar långt fram på skärmarna som förr tiden! Filbyten blir säkrare, avståndsbedömningen svårare. Något att ta efter?

#13
2017-11-09 14:24

Här står det om taxibilen Toyota Crown i Tokyo som går femtiotusen mil innan de byts ut och att de hålls i välputsat skick ( som i Sverige förr) och att föraren får olika färgmarkeringar efter tio tjugo tretio och fyrtio år av prickfritt körande så kunden kan åka säkert. Kontroll av utandning före och efter körpassen är obligatoriskt så att ingen kör påverkad. 19 timmar pass med tre timmar vila och två gånger åtta timmars körning för förarna.
https://www.japantimes.co.jp/life/2012/07/22/general/a-century-of-tokyo-...

#14
2017-11-09 18:28

Den ser ut som en likbil, vilket iofs kanske är passande med tanke på hur Japans befolkningstillväxt ser ut.

#15
2017-11-09 21:35

PREVIA, det finns många platser som har taxibilar som gått väldigt långt. Jag har själv åkt i en gammal MB på GC som gått över 140000 mil, den var i mycket gott skick men med sliten vinylklädsel.
Men det är klart att en taxi bör se ut som Toyotas här eller Geelys londontaxi.
Många taxi idag är ju av typen "krypa in-krypa ur" och det tycker jag är skräp!

#16
2017-11-09 23:27

Så långt som den Mercedesen rullat har inte Prius taxibilarna kommit upp i än men 75 000 mil verkar inte vara någon omöjlighet läser man här och där. Taxi körning som sägs vara så slitsam för bilarna men ändå verkar inte så mycket vara utbytt trotts många mil.
https://priuschat.com/threads/500-000-km-2008-prius-taxi.102362/
http://www.hybridcars.com/toyota-prius-taxi-running-strong-with-600000-m...
http://www.autospies.com/news/Toyota-Prius-Taxi-Cracks-550000-km-32731/

#17
2017-11-10 10:07

Jag talade för flera år sedan med en åkare som körde Saab och Volvo. Han körde ca 80000 mil innan utbyte.
Just vid detta tillfälle hyllade han Saab, inte för att de var bättre, men för att han hade förtur till service, en "taxifil" som fungerade utmärkt.
Jag frågade hur bilarna var efter alla mil. "Nästan som nya!", svarade han med ett flin, "Men det är klart allt som var på väg att bli slitet eller som krånglade har ju blivit bytt!"
Det här gäller nog de flesta taxibilar, oavsett märke, det är ju åkarens verktyg och han måste se till att hålla det i bra skick.
Att det inte behöver bytas batteri på Prius kanske stämmer, även där kan nog miljön spela in, men övriga slitdelar har säkert bytts,
Sedan kanske inte alla klarar sig lika bra som den MB på GC som jag nämnde tidigare, där spelar nog miljön in också.

#18
2017-11-10 11:49

En hybrid som Prius går bensinmotorn mycket mindre tid än motsvarande bil som inte är hybrid vilket gör att bensinmotorn håller mycket längre och generatorn behöver inte bytas ut så som är vanligt på traditionella bilar. Bromsbelägg och bromsskivor håller betydligt längre ser vi som har både hybridbil och traditionella bilar. Hjullager är väl det som bytts ut på,hybridbilar som Prius.

#19
2017-11-10 12:11

Snygg, synd att inte Toyota Sverige tar hem, skulle nog säljas i massor. Och en version för privatperson

#20
2017-11-10 20:23

PREVIA, även om stora delar av drivlinan håller så är påkänningar på hjullager, som du skriver i princip lika på alla bilar, men även hjulupphängning , fjädrar, stötdämpare, styrning o.s.v.
Säkert kommer en stor del av Priusen att vara utbytt när den lämnat sin taxitjänst.
Märkligt förresten, i den närbelägna staden fanns för tio år sedan några Prius, idag finns ingen.
Undrar varför.

#21
2017-11-11 17:39

Frågan var "Behövs det specialbyggda taxibilar även i Sverige"? Svar uppenbart ja efter de två senaste resorna vi gjort till Arlanda. Jag poängterade vid första beställningen att vi var tre personer med var sitt bagage och då kommer dom med en lillmerca så de i baksätet får sitta med en väska mellan sig. Nästa gång var vi bara två personer och det kom en jättemerca sedan och då sa chauffören att vi måste sitta i baksätet båda för han måste ha en resväska där framme. Varför? jo det var en gasbil och gastanken tog upp halva bagageutrymmet. Han förklarade också att Mercedes inte gör gasbilar som kombi utan bara som sedan.!!! Har jag inte sagt förut att jag aldrig skulle köpa en Merca :)

#22
2017-11-11 19:02

107 Carlsson, jag tyckte att det behövdes i #4 och det har jag alltid gjort.
Det borde, liksom i London och flera platser, vara krav på hur taxibilar ska vara utformade för att godkännas.
Jo jag vet att det finns, men det är krav som är helt fel!

#23
2017-11-12 00:06

saabnisse: Ofta är det köreglerna som bestämmer vilka bilar taxi köper in som vid Arlanda där dieselbilar tillåts lämna passagerare men inte ta upp några resenärer och där Prius hamnar långt bak i kön till förmån för gasbilar, elbilar.

#24
2017-11-12 02:10

Använd inte STHLM som utgångspunkt hur en taxibil bör vara. I övriga landet används taxi många ggr för långresor på motorväg där framför allt sjukresor kan vara mellan 5 till 30 mil enkel resa, totalt upp till 70 mil/dag kan hända. Där särskiljer sig Sverige (mig veterligen) från övriga världen. Där taxi främst används inom staden och som längst till flyget.
Då är det bara bekväma kombibilar som gäller.

#25
2017-11-12 18:35

Jag har i flera decennier undrat varför man inte kopierat eller importerat londontaxin till Sverige. Det finns ju knappast något som är bättre anpassat till sin uppgift än den.

#26
2017-11-13 00:22

Roy, läste du inte det jag just skrev?

#27
2017-11-13 00:24

I Tokyo där det bor 36 miljoner invånare är snittresan med taxi 4 km vilket gör att en bil med praktiskt in och ursteg ur bilen en prioriterad egenskap kan man tro.

#28
2017-11-13 00:30

Designmässigt hade det kanske varit lite bättre om Yarisfronten använts.
Kanske högre takhöjd,ca 15-25 cm hade gett ett sobrare intryck och än lättare insteg.

#29
2017-11-13 09:24

Sitter man inte bekvämt i en Londotaxi Axel61?

#30
2017-11-14 11:14

Hacken, Ingen aning, men håller den komfortmässigt på motorväg i 30-60 mil? Dessutom är kravet att du ska ha plats till en rullstol och två rullatorer. Klarar en Londontaxi det?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!