Bild
Nästa artikel

Här är Skoda Karoq

Nyheter

Se bilder och läs fakta om motoralternativ och svensk försäljningsstart.

Skoda Karoq avtäcktes vid ett event utanför Stockholm på torsdagskvällen.
– Det är ingen slump att vi valde Sverige för att visa Karoq. Det här landets innevånare och vår nya suv har mycket gemensamt, säger Skodas vd Bernhard Maier och nämnder att både Sverige och Karoq erbjuder mycket utrymme, uppkopplingsmöjligheter och är den perfekta blandningen av stad och skog. Skodachefen passade också på att smöra lite extra och tillägga att svenskarna är ett mycket attraktivt folk, ett attribut de delar med Karoq.

Skoda har som målsättning att sälja 2.800 Karoq i Sverige 2018. Bilens grund är Volkswagengruppens MQB-plattform. Bilen är 16 centimeter längre än Yeti som den ersätter, och 31,5 centimeter kortare än storebror Kodiaq. Karossen mäter drygt 4,4 meter på längden, 1,8 meter på bredden och 1,6 meter på höjden. Hjulbasen är i sin tur cirka 2,6 meter. Markfrigången är 18,3 centimeter och i bagageutrymmet får det plats 521 liter.

Karoq blir första bil från Skoda som kan fås med digital instrumentering. Multimediasystemet heter Bolero och kan spegla mobilinnehållet på en åttatums pekskärm.
Autobroms med fotgängardetektion är standard i Sverige. Bilen bromsar automatiskt för gående i hastigheter mellan 10-60 kilometer i timmen. Adaptiv farthållare med köassistent, filhållninsgassistent, döda vinkelnvarnare, autobroms vid backning samt vägskyltsigenkänning är tillval. Det finns också Emergency Assist som stannar bilen om föraren har råkat ut för en olyckshändelse och inte kan köra. Dragvikten är två ton och fyrhjulsdrift tillval. I Sverige kommer utrustningsversionerna Ambition och Style.

Till en början lanseras fem motoralternativ, bensin och diesel med mellan 115-190 hästkrafter. Bland motoralternativen märks Volkswagengruppens 1,5 TSI med cylinderavstängning. Växellådan är antingen sexväxlad eller en DSG-låda i sju steg. Den svenska försäljningen startar vecka 37 (september). Produktionen drar sedan igång i vecka 42 och de första bilarna utlovas lagom till julafton. Det finns inga prisuppgifter än.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Karoq?
 

Motoralternativ Skoda Karoq
  • 1.0 TSI – 115 hästkrafter, 175 Nm, 187 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 10,6 sekunder. Bränsleförbrukning blandad körning, 5,2 liter/100 km, 117 gram CO2/km.
  • 1.5 TSI – 150 hästkrafter, 250 Nm, 204 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 8,4 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 5,1 liter/100 km, 119 gram CO2/km.
  • 1.6 TDI – 115 hästkrafter, 250 Nm, 188 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 10,7 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 4,5 liter/100 km, 118 gram CO2/km.
  • 2.0 TDI – 150 hästkrafter, 340 Nm, 207 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 8,9 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 4,4 liter/100 km, 115 gram CO2/km.

Teknisk data ovan gäller för motorer med framhjulsdrift och sexväxlad manuell låda.

  • 2.0 TDI – 190 hästkrafter, 400 Nm, 211 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 7,8 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 5.3 liter /100 km, 138 gram CO2/km.

Kommentarer

#1
2017-05-18 21:08

Den ser trevlig ut, både utseende och specar.
Blir säkerligen en storsäljare.

#2
2017-05-18 22:55

Hoppas leveranserna går snabbare än avseende kodiaqen. Någon som sett en sådan i trafik ännu?

#3
2017-05-18 23:15

Otroligt lågt specificerad förbrukning, man får nog lägga på 40%..

#4
2017-05-19 07:17

Snygg är den inte nej.

#5
2017-05-19 08:43

Kricko:
Jajjemen, jag har sett flera Kodiaq rulla ute på vägarna i Stockholmsområdet.

#6
2017-05-19 08:43

Alla suvar ser rätt lika ut. Behövs inte en till. Gillar inte SUV-trenden, som går emot allt vad förnuft (sug på den Skoda) och miljötänk innebär. Särskilt utrustade med dieslar och bensinmotorer. Knappast framtidsinriktat.

#7
2017-05-19 08:44

Förbrukningssiffrorna ovan låter som rena fantasierna. Lägg på 40 % så stämmer det antagligen bättre.

#8
2017-05-19 09:03

I jämförelse med närmaste syskonet Ateca tycker jag, utgående från de bilder som finns, att SEAT lyckats få till en snyggare produkt. Både fram- och bakljus ser bättre ut på Ateca enligt mig, och Karoq har också en tendens att se ut som en "kombi lyft upp i luften" (nya Tiguan lider svårt av detta tycker jag). Sedan kommer förstås Karoq att ha fler fiffiga detaljer som t ex varioflex-baksätet, och säkerligen också att ha ett bättre andrahandsvärde i Sverige, om inte annat bara pga märket.

#10
2017-05-19 18:15

Krisor: bara för det såg jag min första här i Göteborg idag. Med skidhållare på taket. Vissa kan inte bli för förberedda...

#11
2017-05-20 07:23

partikel, det skulle vara trevligt om du någon gång kunde skriva lite mer mogna inlägg.

#12
2017-05-20 15:58

Behöver vi verkligen dessa nya SUV's? Vad händer när alla köpt varsin? Blev det bättre???

#13
2017-05-20 20:03

Styggavargen> Lite som dina inlägg, blev forumet en roligare plats att besöka efter att ha läst ditt inlägg?
Beträffande din fråga så är svaret att biltypen gillas av människorna, därför säljs dom uppenbarligen. Många med mig, och min fru, gillar att sitta högt och ha en bättre överblick över trafiken. Enkelheten att komma i och ur utan att behöva åla ned sig i en gocart. Framkomligheten med awd är en annan aspekt som inte ens är lönt att diskutera med nån som har noll erfarenhet av sådan.
Så ja, klart att SUV'en behövs.

#14
2017-05-21 00:00

FXX
Om man inte kan åla sig ner i en standardbil så kan man ju glömma drömmen om en supersportbil. Lika bra att hålla sig smidig ifall man skulle vinna på triss...
;-)

#15
2017-05-21 00:34

Jo man får alltid höra det där med att ta sig in ur bilen, precis som det skulle vara så himla svårt in en vanlig bil. Översikt och överblick, har man heller inga problem med så länge en SUV inte skymmer sikten...

#16
2017-05-21 00:34

Jo man får alltid höra det där med att ta sig in ur bilen, precis som det skulle vara så himla svårt in en vanlig bil. Översikt och överblick, har man heller inga problem med så länge en SUV inte skymmer sikten...

#17
2017-05-21 11:19

Styggavargen - det där med att ta sig in och ur en vanlig bil beror nog på hur ont man har i kroppen. Och var smärtan sitter.
Med en åldrande befolkning har alltfler svårt att böja sig. Knän, höfter och ryggar är mer eller mindre en folksjukdom idag.
Just i och urstigning handlar mycket om vinklar i förhållande till knän och höft - hur mycket och i vilken vinkel man får böja sig. Desto sämre en kropp fungerar, desto mer kritiskt är just detta. För många sitter dessutom smärtan i - det gör inte bara ont de där 5 sekunderna när man sätter sig eller kliver ut. Många kan ha ont i flera timmar efteråt.
Tyvärr.

#18
2017-05-21 12:06

Redan år 2002 pratades det om detta, http://www.dn.se/arkiv/motor/tyngre-bilar-hotar-miljon/

#19
2017-05-21 17:57

Ja när jag blir 75 och har ont i ryggen så skall jag med köpa en suv innan dess föredrar jag vanliga sedans.

#20
2017-05-21 18:48

Kricko; "Hoppas leveranserna går snabbare än avseende kodiaqen. Någon som sett en sådan i trafik ännu?"

Ja idag blev jag upphunnen och omkörd av en vit Kodiaq. Den var kvick så det var en diesel.

#21
2017-05-22 22:54

När jag blir 75 ska jag ha en tvåsitsig sportbil. Fram tills dess håller jag mig smidig med träning och motion.

#22
2017-05-23 09:33

Axa: När du blir 75 kanske du funderar på att sluta köra bil pga sjukdomar. Träning och motion är bra, men det förhindrar tyvärr inte helt kroppens åldrande. När man är ung vuxen, frisk och stark, är det lätt att tro att detta förhållande varar hela livet.

Så, även Axa kommer tids nog att uppskatta bilar med hög sitsposition och lätt insteg. Själv har jag slutat drömma om Porsche 911 till förmån för Mercedes GLC...

#23
2017-05-23 13:20

Hög sittposition är inte alltid förknippad med lätt in-ur i en bil. Jag tyckte det var jobbigt att sätta mig i en XC60, kravla uppåt och skita ned byxorna på yttre listen. Ur gick lite lättare. Min Octavia är, tvärtom ... lättare att kom in ur, krävs lite mer ben muskler för att komma ur bilen med fördelen är att jag riskerar inte skita ned brallorna.

#24
2017-05-23 13:29

Så förevändningen för SUV är nog mer att man upplever andra vanliga bilar som ett mindre hot då de är lägre och man kan se ned på dem. När alla kör SUV så är den där "överblicken" alla hänvisar till borta. Alla andra fördelar är också borta och kvar står vi alla med en sämre bil som vi alla skitar ned brallorna på när vi skall in-ur de klumpiga och opraktiska bilarna. Man förundras över världens dumheter. Om nu insteget upplevs jobbigt, kan inte bilindustrin lösa problemet på annat sätt? Skjutdörrar och bilsätet kommer ut ur bilen så att man enkelt kan sätta sig och man glider in i bilen, kanske med lyxen att skjutdörren stänger automatiskt. Sug på den..

#25
2017-05-23 13:35

Trots allt, på halvt allvar är om bilparken är hyfsat homogen när det kommer till yttre mått (bredd, längd och höjd), viktmässigt (för att alla skall vara säkra). Det ser nästan komiskt ut när en XC90 kör om en Golf, bilarna ser inte ut att ha samma skala om ni förstår hur jag menar. Inte undra på att folk byter sin V60 mot en klumpigare XC60. Det kommer att accelerera ytterligare, bilar kommer nog att ligga på genomsnitt vikt på uppåt 2 ton snart om inget förändras.

#26
2017-05-23 16:29

40-talisten
Förvisso, men jag räknar mig själv inte som ung längre. :-)
Fast dem flesta som kör SUV tror jag inte är 75 år. Det jag kan se är att de flesta som glider i SUV är medelålders och lite lönnfeta.

#27
2017-08-06 12:26

Tror helt klart att denna bil kommer att bli eftertraktad, lagom stor suv , som inte kommer att kosta skjortan, får vi hoppas.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!