Bild
Nästa artikel

Här är Renault Arkana

Nyheter

Renault sätter kurs mot de ryska skogarna med ny bilmodell.

Renault själva kallar den för en coupé-crossover med en unik blandning av sedanens elegans och suvens robusthet. För att tackla terrängen har Arkana begåvats med hög markfrigång, men det sägs inte hur mycket. I det ganska tunna pressmaterialet nämns ändå fyrhjulsdrift, men vi får inte reda på något mer om drivlinan.   

Mått och dimensioner avslöjas inte, men sedan tidigare vet vi att det är en C-segmentsbil. 

Arkana byggs i inledningsvis i Moskva och börjar säljas i Ryssland 2019. Sedan följer tillverkning och försäljning i resten av världen, då Renault har tänkt bilen som en global modell.  

Diskutera: Vad tycker du om Renault Arkana?

Kommentarer

#1
2018-08-29 11:10

Renault vill göra en egen GLC eller X6 coupe, inget konstigt, lär funka i ryssland.

#2
2018-08-29 11:24

Jag är ingen fantast av Renault men måste säga denna var riktigt snygg, tilltalande helt klart! Tycker de är ett märke som designmässigt ryckt upp sig bra på senare år.

#3
2018-08-29 11:58

coupé+stadsjeep tycker jag är en jätteful och töntig kombination-ännu töntigare än en vanlig stadsjeep. Bilen hade varit snygg som vanlig bil.

#4
2018-08-29 12:03

Håller delvis med Stefan, den galna trenden att bygga en sedan ovanpå ett SUV underede blir otroligt fult, och vad är fördelarna med det? Denna modellen ser dock mer ut som en vanlig sedan som är något förhöjd.

#5
2018-08-29 13:40

Varför bygga en suv/tvärsöverbil och sedan jobba häcken av sig för att få den att se ut som en coupé?
Låt den vara en suv/tvärsöverbil eller bygg en riktig coupébil.

#6
2018-08-29 13:43

Hoppas denna blir bättre än X6 och Mercedes motsvarighet. De modellerna väger över två ton och rymmer mindre än en mindre coupé bil. Det är verkligen bortkastat på alla sätt, snuddar på gränsen galenskap.

#7
2018-08-29 14:28

Alltså vad otroligt tråkiga vissa människor är! Ursäkta men ni som tycker detta är onödigt, att det kunde gjorts mer praktiskt m.m....
Har ni inget alls hemma som enbart är för design? som kanske kunde gjorts enklare, billigare, mer praktiskt men ni köpte det för det var snyggt! För känslan av det bara....alltså vi har troligtvis bara ett liv, det finns betydligt mycket trevligare saker göra än att sitta och klaga, se svagheter och negativa saker........för fasiken! Ut och njut istället av saker och ting, var glada att allt inte är samma, att det finns variation, att det finns ett utbud för alla........
Tänk om det enda som fanns var Konsums Blåvita.......

#8
2018-08-29 14:57

Enbart design, finns säkert saker men då pratar vi nog mer prydnadssaker!?. En bil är ändock en stor investering som har påverkan på miljön osv. Men får väl be om ursäkt om man är gnällig och upplevs som tråkig. Utbudet av bil modeller har nog inte varit större än nu. Ett för stort utbud tror jag faktiskt är mest negativt och kostsamt för både oss konsumenter och för biltillverkare.

#9
2018-08-29 15:01

Ser faktiskt inte så tokig ut.
Jag håller med Hackenbush att många coupéer ser direkt löjliga ut (läs BMW) när man placerar en kaross med ganska smäckra linjer på ett stylthögt och klumpigt underrede. Slank taklinje men grova hjulhuskanter. Man försöker förena två världar utan att lyckas.
Här har man lyckats.

#10
2018-08-29 15:18

Nu har ju inte alla samma tycke och smak men det finns troligen köpare för denna bilen också.
Vem klagar? Vi svarar bara på frågan "Vad tycker du om Renault Arkana?" i artikeln.
Bilen tilltalar mig inte alls och hamnar längst ned på inköpslistan.

#11
2018-08-29 15:18

Jag tycker att bakåtsikt kan vara trevligt.

#12
2018-08-29 16:10

Snygg! Jag gillar den här formen på bil, en skön mix av coupe och suv.

#13
2018-08-29 17:19

Sanslöst onödig bil som bara är till för att efterlikna biltyperna Mb-GLE eller BMW X4, X6 coupéer som är som uppblåsta med spärr ballonger.
Bilar för dom som vill visa att dom har en nolla mer i lönekuvertet.

Att Renault gör en efterapning av suvcoupee som förmodligen är funktionellt kass och skall luras på ryssar som inte har råd med X4.
Och snygg med hög höjd och plast attiraljer runt hjulen nja? smaken är som baken delad och sedan är den väl fransk.
Det kommer kanske att säljas en handfull i Sverige med extremt lågt andrahandsvärde

#14
2018-08-29 17:08

Vill du köpa en bil som är byggd i Ryssland?

#15
2018-08-29 17:32

Jag tycker den är lyckad designmässigt. Den höga markfrigången behövs nog i Ryssland om man vill köra utanför huvudvägarna.
Men med tanke på hur dom verkar köra i Ryssland tycker jag man borde ha satsat på en krockdämpare som på en ribbåt!

#16
2018-08-29 18:54

Vad tycker du om Renault Arkana? Svar: Förvånansvärt snygg, hade faktiskt inte förväntat mig att se en snygg coupé-crossover efter att BMW och Mercedes lanserat sina fruktansvärt fula varianter. Här är i alla fall en tillverkare som fått till en schysst form. Bra gjort Renault, skall bli kul att se den i verkligheten om den även håller måttet ute på gatorna.

Sen lämnar jag debatten om SUV därhän, den fortsätter säkert i flera trådar.....

#17
2018-08-29 20:54

SUV-coupe, de värsta egenskaperna av två världar, men efterfrågan finns.

#18
2018-08-29 22:07

Måste säga att det är en ovanligt lyckad design.

#19
2018-10-09 22:09

Wow, ännu en snygg Renault! Riktigt snygg också. Hade man skippat de hiskeliga LED-kajalerna så hade det varit en 10 poängare. Nu ger jag en 9:a =) Fransmännen verkar ställt vinflaskan på hyllan och börjat arbeta istället för att sörpla vin hela dagarna för nu jäklar händer det positiva grejjer med designen. Snyggt jobbat!

#19
2018-10-09 22:09

Wow, ännu en snygg Renault! Riktigt snygg också. Hade man skippat de hiskeliga LED-kajalerna så hade det varit en 10 poängare. Nu ger jag en 9:a =) Fransmännen verkar ställt vinflaskan på hyllan och börjat arbeta istället för att sörpla vin hela dagarna för nu jäklar händer det positiva grejjer med designen. Snyggt jobbat!

#19
2018-10-09 22:09

Wow, ännu en snygg Renault! Riktigt snygg också. Hade man skippat de hiskeliga LED-kajalerna så hade det varit en 10 poängare. Nu ger jag en 9:a =) Fransmännen verkar ställt vinflaskan på hyllan och börjat arbeta istället för att sörpla vin hela dagarna för nu jäklar händer det positiva grejjer med designen. Snyggt jobbat!

#19
2018-10-09 22:09

Wow, ännu en snygg Renault! Riktigt snygg också. Hade man skippat de hiskeliga LED-kajalerna så hade det varit en 10 poängare. Nu ger jag en 9:a =) Fransmännen verkar ställt vinflaskan på hyllan och börjat arbeta istället för att sörpla vin hela dagarna för nu jäklar händer det positiva grejjer med designen. Snyggt jobbat!

#19
2018-10-09 22:09

Wow, ännu en snygg Renault! Riktigt snygg också. Hade man skippat de hiskeliga LED-kajalerna så hade det varit en 10 poängare. Nu ger jag en 9:a =) Fransmännen verkar ställt vinflaskan på hyllan och börjat arbeta istället för att sörpla vin hela dagarna för nu jäklar händer det positiva grejjer med designen. Snyggt jobbat!

#19
2018-10-09 22:09

Wow, ännu en snygg Renault! Riktigt snygg också. Hade man skippat de hiskeliga LED-kajalerna så hade det varit en 10 poängare. Nu ger jag en 9:a =) Fransmännen verkar ställt vinflaskan på hyllan och börjat arbeta istället för att sörpla vin hela dagarna för nu jäklar händer det positiva grejjer med designen. Snyggt jobbat!

#19
2018-10-09 22:09

Wow, ännu en snygg Renault! Riktigt snygg också. Hade man skippat de hiskeliga LED-kajalerna så hade det varit en 10 poängare. Nu ger jag en 9:a =) Fransmännen verkar ställt vinflaskan på hyllan och börjat arbeta istället för att sörpla vin hela dagarna för nu jäklar händer det positiva grejjer med designen. Snyggt jobbat!

#19
2018-10-09 22:09

Wow, ännu en snygg Renault! Riktigt snygg också. Hade man skippat de hiskeliga LED-kajalerna så hade det varit en 10 poängare. Nu ger jag en 9:a =) Fransmännen verkar ställt vinflaskan på hyllan och börjat arbeta istället för att sörpla vin hela dagarna för nu jäklar händer det positiva grejjer med designen. Snyggt jobbat!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.