Bild
Nästa artikel
Opel Grandland X.
Opel Grandland X.
Opel Grandland X.
Opel Grandland X.
Opel Grandland X.

Här är Opel Grandland X

Nyheter

Storasyskon till Crossland blir nästa steg i suv-offensiv från Opel.

Grandland blir snäppet större än Crossland som presenterades i januari. Det skiljer drygt 20 centimeter på längden mellan de två bilarna, Grandland är drygt 4,5 meter lång, 1,84 meter bred och 1,64 meter hög.

Bilen har gott om förarhjälpmedel: Adaptiv farthållare med autobroms som upptäcker gående, trötthetsvarnare, samt parkeringshjälp med 360-graders kamera. Det får plats 514 liter i bagaget och bakluckan öppnas med en fotviftning.

Det finns inga uppgifter om priser eller motoralternativ, men Grandland X ska visas upp på bilmässan i Frankfurt i september och dyker upp i bilhallarna senare i höst.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Grandland X?
 

Kommentarer

#1
2017-04-19 11:58

Opel - tråkigare än ett glas ljummet vatten.

#2
2017-04-19 12:05

Tråkigare än VW? Knappast!

#3
2017-04-19 12:07

Vive la France!

#4
2017-04-19 12:07

Nej Rymdskrot. Den platsen äger Toyota och kommer nog aldrig bli nerpuffad från tronen. Tycker Opel har rätt fina bilar nu

#5
2017-04-19 16:09

Klart intressant, skall bli kul att se om den kommer med 4x4 och vilka motorer som finns i utbudet. Har ägt såväl Antara som Mokka. Grandland är mer intressant för min del, Crossland är lite för liten.

#6
2017-04-19 16:10

Ser trevlig ut! För visst motsvaras den av Peugeot 3008 på den franska sidan?

#7
2017-04-19 19:34

Ser ok ut. Men det är tufft i den där klassen med många bra alternativ.

#8
2017-04-19 19:36

Eftersom den har PSAs bottenplatta EMP2 så blir det ingen mekanisk fyrhjulsdrift då den bottenplattan inte är anpassad för det. Däremot har plattformen möjlighet till 4x4 genom dubbla elmotorer (fram och bak) i kombination med en förbränningsmotor. Det är den 4x4 lösning som PSA satsar på.

Opel Grandland X är den tyska kusinen till nya Peugeot 3008 och Citroën C5 Aircross. Kommer att tillverkas i Frankrike i samma fabrik som idag gör Peugeot 3008 och 5008.

#9
2017-04-19 20:48

mm. men att 3008 nyligen "besegrades" av "gamla" Mokka i vi bilägares test, ser ju inte precis imponerande ut...

#10
2017-04-19 21:26

Jag tycker i alla fall den ser trevlig ut, och med rätt pris kan man nog skrämma upp en del andra biltillverkare :)

#11
2017-04-19 21:41

ViB gillade inte stolarna i 3008:an, det förstår jag inte jag tycker de är sköna men stolar är så personligt, sen tyckte de priset var högt men så hade de ju GT Line versionen för 355 000 kr. Bästa köp 3008 är Active eller Allure med 120 diesel.

#12
2017-04-19 21:50

Ser ju trevlig ut, synd bara att det är en kombo av Peugeot och Opel

#13
2017-04-20 07:16

Simon: det är ju tvärtom, en fin kombination av två bra märken som båda har snygg design. Där har Toyota något att lära.

#14
2017-04-20 08:59

Vi får väl se vad den landar på när det gäller priser och utrustning, men vi kan nog anta att en del motorer kommer vara de som även Peugeot 3008 har - vilket inte är en nackdel.

#15
2017-04-20 11:58

Tja det beror ju på om man gillar att var stoppkloss i trafiken eller inte, har inget förtroende för den 3-cylindriga i en så stor bil som denna.

Det är svårt att få ut någon teknisk information från Peugeot, men efter mycket krångel ser det ut som det finns en bensin på 165 hk, en motor man aldrig hör talas om, det är väl den som är intressant, men inget är känt om hur den fungerar.

#16
2017-04-20 11:09

Ni-klas: Nja, stoppklossar i trafiken brukar ju vara VW, med rasade kamkedjor och DSG-lådor. ;-)

#17
2017-04-20 12:11

ja ja man får väl vänta och se.
För egen del är det krocksäkerhet och långsiktig kvalitet som är avgörande, det dröjer innan det blir svar på det.

Annars är ju utseendet som vanligt bäst, fronten och pressningarna i motorhuven är lyxigt och elegant, nivå med Insignia, fast den svarta panelen bak vid avgasrören är på något sätt tveksam, något saknas.

#18
2017-04-20 12:10

Opel har för mig blivit betydligt snyggare de sista åren. Även denna modell är klart godk. Personligen har jag svårt för SUV, föredrar en förhöjd och praktisk kombi. Då blir insteg och överblicken ungefär som en SUV men med ett mer personbils beteende på vägen. Därför tror jag på Renaults nya modell som funktionsbil. Hoppas fler tillverkare vågar sig på samma sak. Vad ska i så fall man kalla detta? UHSUV? under hight SUV? eller HW high wagon?

#19
2017-04-20 13:57

Konsumenten borde ju vara vinnare när det kommer till den här typen av tekniksamarbeten som resulterar i två så pass skilda produkter.

Men eftersom det är suvar så blir väl marginalerna högre för tillverkarna, där den ene kan skylla på dyr "tysk teknik" och den andre på dyra "franska lösningar".

#20
2017-04-20 14:22

Skitsnygg som vanligt med Opel nu för tiden och är kvalitén lika bra som i mina Zafiror så är Opel hemma!!

#21
2017-04-20 19:31

Den 3-cyl på 130 hk gör ett fullgott jobb i 3008:an - förstår inte varför den inte skulle fungera i Crossland.

1.6 THP motorn på 165 hk är en turbomotor utvecklad tillsammans med BMW. 3008:an med den motorn gör 0-100 på 8,9 sec, toppfart 206 km/h, officiell deklaration 0,58 l/mil blandad körning. Siffrorna gäller med EAT6 automatlåda. Blr bli ung samma för Opeln. Motorn har start-stopp-teknik. Motorn ger maxeffekten vid 6000 varv, vridmomentet är 240 Nm vid 1400 varv. En 16 ventils konstruktion. Räcker det som svar på frågan om info om motorn?

#22
2017-04-21 01:02

"Dyra "franska lösningar"?
Dyra är de knappast, bilarna är billiga att köpa och man gör rejäla vinster så vad som är "dyrt" är svårt att se.
Eftersom denna bil har väldigt lite med Zafira att göra är det svårt att gissa om den kan ha lika bra kvalitet.

Visst vore det fantastiskt om det kunde vara så, om det är Opel som bestämmer och PSA som lyder så finns det hopp, men är det så det fungerar tro?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!