Bild
Nästa artikel

Här är Opel Corsa 2015

Nyheter

Några månader innan premiären på höstens bilmässa i Paris släpper nu Opel de första avmaskerade bilderna på nya Corsa.

Vi Bilägares Tommy Wahlström har redan provkört den och känt och klämt på inredning med mera, något du kan läsa i nummer 10. Bilen var då maskerad men nu har Opel släppt pressbilderna på den samt lite kort information.

Opel Corsa 2015, med antingen tre eller fem dörrar, behåller en del av föregångarens linjer men bilen har fått en del tydliga drag från minstingen Opel Adam i front och akter.

Inredningen har tagit kliv framåt med en mer påkostad framtoning med infotainmentskärmen på sju tum i centrum och kontrasterande detaljer i metall. Om det här bara är något som dyrare tillvalspakten tillhandahåller eller ej återstår att se. Opel avslöjar nu att Corsa blir kompatibel med Apples Siri Eyes Free-röststyrning men de säger hittills ingenting om huruvida Apple Carplay eller Andriod Auto är aktuellt.

Nya motorer som alla kvalar in under Euro 6-standard står på menyn. Likt i huvudkonkurrenten Ford Fiesta är snålbensinmotorn en trecylindrig variant på 1,0 liter. Med hjälp av turboladdning erbjuds antingen 90 eller 115 hästkrafter som hittar till hjulen via en sexstegad manuell växellåda. Det kommer även att finnas bensindrivna fyrcylindriga alternativ på 1,2 respektive 1,4 liter samt en 1,3 liters fyrcylindrig turbodiesel. För den som är ute efter sportigare köregenskaper kommer en GTI-utmanande OPC-Corsa att lanseras senare i produktionsskedet.

Opel Corsa når köparna kort efter debuten på bilsalongen i Paris i oktober.

Diskutera: Vad tycker du om nya Opel Corsa?

Kommentarer

#1
2014-07-10 08:17

Är inte så intresserad av bilar storleksklassen, men den här ser trevlig ut. 5e mest sålda bilmodell i Europa förra året och en viktig modell för Opel. Kommer nog att kliva nån placering upp i försäljningsstatistiken.

#2
2014-07-10 10:28

Med tanke på den allt populärare leken att ligga så nära framförvarande bil som möjligt så saknar jag definitivt autobroms på denna nya bil. Har den inte det, vilket säkert framhållits om det funnits, så ligger dom ju efter både Fiesta och Polo redan innan den släppts. Ju fler bilar med autobroms, ju färre whiplashskador för oss som ligger framför dessa avstånds-optimister som inte förstår bättre.

#3
2014-07-10 10:45

Nästa år kommer en större Fiat 500, som ersätter Punton. Konkurrensen i klassen är hård. Vi får väl se om Corsan lyckas i konkurrensen mot nya Clion som säljer väldigt bra i Europa och faktiskt även säljer bra i Sverige också. Själv tycker jag att Clion är snyggare. :)

#4
2014-07-10 12:03

"Options include a rear parking camera, plus a forward facing camera to allow traffic sign recognition, blind spot alert and auto brake"
Verkar komma autobroms Pi, för dom som vill sms:a eller uppfostra barnen i baksätet medan dom kör...

#5
2014-07-10 12:43

En Corsa med botoxläppar......snyggt......;o)

#6
2014-07-10 15:44

Nya corsa ?? Känns mer som en extra stor facelift.
Nu finns inte alla fakta i artikeln men gisssar på samma hjulbas, och tittar man noga så ser man att mkt är lika den modellen som säljs idag, speciellt på 3 dörrarsmodellen.
Dock inget fel i att göra en facelift om modellen är en bra modell :-) Och nya motorer var på tiden (om man bortser från gsi busbilarna)

Interiört känns det som ett rejält lyft, stram tysk design, städat, snyggt med få knappar.

#7
2014-07-10 16:26

Vad är ett facelift?
För mig är det nya strålkastare, grill, bakljus, ny klädsel och fälgar.

Så är det inte här, så hur mycket kan man egentligen ändra och ändå är det ”bara” en oviktig ”facelift”??
Undrar om det inte gått slentrian i att svänga sig med ordet ”facelift” utan närmare eftertanke.

Annars så gillar jag inte Fords autobroms, den verkar bara 8 meter framför bilen i 1- 15 Km/t eller i nödfall upp till 30 och ger ingen varning eller assistans som hjälper föraren att uppmärksamma faror.

Jag vill ha hjälp av påpekanden och varningsinformation som visar för mig faror i omgivningen.
Och att det ska fungera i mycket högre hastigheter, även på motorväg.

Så även om alla andra hyllar det säger jag nej tack Ford.

#8
2014-07-10 17:18

Lite som du säger Ohlmark så är det lite difust vad en "facelift" är, därför jag la till extra stor ;-)
Men tycker ändå det är intressant att veta om det är en gammal modell som dom utnyttjar, speciellt då vissa tillverkare som VW har för vana att kalla allting för "nytt" så fort man bytt ut en detalj i stötfångaren.

Jag skulle vilja säga att en facelift är en lätt uppfräschning av modellen under halva livscykeln, eller kanske något senare. Det brukar ju också vara en anpassning till övrigamodellprogrammet så att bilen blir mer lika övriga modeller som kanske släppts något senare med nyare designspråk.

I detta fallet så är det svårt att avgöra om det är en STOOOOR facelift, eller en helt ny modell då många linjer är lika. Men samtidigt är det så mkt nytt som motorer, interiör, dörrar osv så facelift räcker liksom inte riktigt till.

Skull man jämföra denna med tex "nya" polo, då är detta verkligen en ny modell och "nya" Polo bara en facelift.

#9
2014-07-10 17:25

Ni skulle visat några bilder från sidan.
Så man får se det groteska överhänget fram.

#10
2014-07-10 18:23

Kul att den kommer med trepip!

Provade en 208 med en sån och gillade karaktären. Less is more!

Dessutom så tycker jag att den ser riktigt trevlig ut i de flesta vinklar. Och angående det "groteska överhänget" så är det väl inte större än på konkurrenterna som det verkar. Men jag antar att Peter tycker att överhänget fram på VW CC, (visserligen i en annan klass), är smakfullt då eller? ; )

#11
2014-07-10 18:36

Ser väl inte så pjåkig ut. Påminner lite om Peugeot om än lite mer skulpterad. De kunde inte avhålla sig från ett plåtveck längs sidan även om det nu är mjukare och diskretare än på andra modeller.
Inredningen är OK för klassen.
Den har säkert ett bra rostskydd - men det har Clio med, som jag tycker är mer tilltalande.

#13
2014-07-10 20:48

Ja jäklar, det var ett rejält överhäng framtill.
Kanske behövs dock om man ska försöka sikta mot full pott i krocktester

#14
2014-07-10 21:29

Ja men ungefär samma "överhäng" som Polo då, om det ska vara nåt att haka upp sig på.
http://www.automotorsport.se/bilder/?id=908616

#15
2014-07-10 21:47

Design och symetri är väl något som människor rätt ofta hakar upp sig på.
Visst har Polon lite överhäng framtill, men känns ändå mer symetrisk i formerna.

Men tror mkt av detta är just för att få till krocksäkerheten, t.o.m.nya mini har börjat svälla ut och "ett hjul i varje hörn" stämmer inte riktigt nuförtiden.

#17
2014-07-11 07:36

Detta är ingen ny bil utan en ovanligt omfattande facelift på den gamla modellen (samma grund som Fiat Grande Punto).

Ang. överhäng så har de blivit större på nyare modeller för att klara lagstadgade fotgängarskydd.

Att de inte blev någon ny modell beror helt och hållet på GM/Opels dåliga ekonomi.

#18
2014-07-11 09:35

Ser väldigt trevlig ut, bättre design är Up och Polo. Skulle jag köpa en småbil (vilket nog aldrig kommer att hända) skulle det klart kunna bli en sån här Corsa.

#19
2014-07-11 13:30

Ska verkligen alla bilar i denna klass behöva se likadana ut? De ser ju ut att ha stöpts i samma form. Tacka vet jag förr, då kunde man se skillnad på de olika märkena.

#20
2014-07-11 14:52

Sigge Nn. Finns väl inte en plåtpanel på denna som är lika förra modellen. Flera nya motorer och växellådor. Vad krävs för att du ska anse att det är en ny bil? Finns väl få tillverkare som kommit med så många nya modeller på sistone., och 13 st helt nya motorer fram till 2016... Är det kris ska man gasa, inte bromsa.

#21
2014-07-11 16:29

Lars58...må så vara att man stukat om plåten lite men det förändrar inte att grundkonstruktionen är föråldrad.

Detta är ingen ny bil utan som sagt en stor facelift.

Uppenbarligen är det svårt att gasa om pengarna inte finns (ditt uttalande ligger högst på floskeltoppen).

#22
2014-07-11 16:39

OK, då vet vi.

#23
2014-07-11 16:58

Lars58...här är en floskel till som passar "som att sminka en gris" ;-)

PS Lars58 glöm inte trycka Bromsa på denna kommentaren också.

#24
2014-07-11 17:04

OK, då vet vi även din nivå, och sätter stopp där.

#25
2014-07-11 17:13

Lars58,,,bli inte ledsen nu. :-(

Du måste tåla sanningen.

Var är N-iklas förresten? Han borde ju lovprisa detta underverk som kommer rädda mänskligheten.
Byggd av företaget som är högre syfte än att bara tjäna pengar.

#26
2014-07-12 10:52

SiggeNn, det går alldeles utmärkt att framföra fakta och åsikter utan att slänga på någon nedsättande kommentar. Prova får du se!

(Skrivet i egenskap av moderator.)

#28
2014-07-12 13:10

N-iklas... lycka till i din lilla värld då :-)

#29
2014-07-12 13:27

Har raderat ett mycket olämpligt inlägg.

Moderator Hackenbush

#30
2014-07-12 13:37

Roy J...det är du som tolkar det som nedsättande. Lite glimten i ögat får man allt ha i anonyma kommentarsfält.

Du må ha fått förtroende att vara moderator men för de behöver du inte upphöja dig själv till besserwisser som du dessvärre uppvisar allt för ofta med dina "domslut" över andras inlägg.

#31
2014-07-12 13:38

Nu är man duktigt nyfiken på vad N-iklas skrev som uppenbarligen var "väldigt olämpligt".

#32
2014-07-12 16:44

Har dålig erfarenhet av att vara för snabb med att tycka något om en ny bil, vissa är tvärsäkra och vet precis hur det ligger till efter att ha läst 20 rader och sett en bild.

Nu efter längre tid kan jag dock säga att jag är förtjust, detta är den bästa bilen i storleken, Audi A1 har frestat, men jag är helsåld på den nya fronten och instrumentpanelen och allt beröm den fått om hur bra den är att köra och den nya motorn och växellådan och till ett förvånande lågt pris.

En ”coupé” med nya motorn, läderklädsel och lite till är mer frestande än A1 numera, mm…

Ett par saker låter lite spännande, Head-Upp display, eluppvärmd vindruta, en ”ny typ av elsystem”? – vad kan det vara?
Och system som varnar föraren för hot i trafiken – just vad jag sökte, bättre än en knäpp broms som kniper käft tills man ska krascha och då tvärnitar…

Men jag sitter ju inte och sover bakom ratten som vissa, så pedalen kan jag sköta själv - är väl en udda typ då.

#33
2014-07-13 17:02

Jag tycker att det är märkligt att så många vet något om den här bilen trots att de aldrig sett den och ännu mindre kört den! Jag tycker den verkar intressant, men den är förmodligen alldeles för liten för mig, men jag väntar med att döma ut den tills jag vet vad jag skriver om.
Och precis som Ohlmark skriver är det något som fler borde tänka på!

#34
2014-07-13 19:02

Har ej dömt ut denna bil, bara kommenterat det enorma överhänget fram som man kan se på bilder.
Resten vet jag inget om, som alla andra här.

Vad gäller autobroms så funkar det i alla fall på min bil som så att man får en varning först....reagerar man inte så bromsar bilen.

#35
2014-07-14 12:47

Kan bara erkänna att jag nog torskat dit rejält på denna…

Ett köp är fullt tänkbart, trots att den är en nummer mindre än vad jag normalt hittills kunnat acceptera.

Men det går inte att blunda för fakta, har aldrig sett något så påkostat, genomarbetat och med ett så ”dyrt” utseende i denna klassen tidigare.
Har tittat på Opels originalbilder som är enormt stora, så varje minsta småsak syns.

När jag jämförde karossen med A1, BMW 1-serie och A-klass, vann Corsa lätt, BMW var ensam om att erbjuda motstånd men den föll på billigare detaljer, inte minst strålkastarna som ser ut som plastleksaker mot Corsas.

Har också studerat ”överhäng” kan nämna att jag funnit att nästan alla nyare bilar i klasen har precis samma avstånd.
Med något enstaka undantag.

Dessutom har fronten bara blivit 6 mm längre, omöjligt att se med ögat, så..?
Enormt snygg.

#36
2014-07-14 13:06

Slog mig bara att jag skulle nämna att de bilar i klasen som har kortare front, några finns det – de skulle jag inte vilja krocka med…
Ser ut som rena dödsfällorna…
Och är faktiskt fula därtill…

#37
2014-07-14 14:24

Jag får ge signatur Ohlmark rätt i att korta deformationszoner är idioti. Tyvärr finns det en del politiska krafter som försvarar eländet, ofta i miljöns namn. Sanningen är dock att korta deformationszoner oavkortat ger högre påkänningar på de åkande vid en kollision. Om Opel nu valt att göra fronten extra lång är det alltså ett välkommet inslag i mina ögon. Det som nu saknas är en modern autobroms - liknande den som sitter monterad i säkerhetsmässigt moderna bilar - men man kan inte begära allt från en tillverkare med Opels osunda finanser. Företaget blöder nämligen enorma summor och har inte utvecklingsresurser till modern teknologi.

Sedan måste man också ställa sig frågan kring kvaliteten. Studerar man de data som finns så tillhör Opel generellt sett de sämre, med en genomsnittlig felkvot (fel i relation till körda mil) på över 0,020 (0,024 för att vara exakt). Felnivån ligger alltså många gånger högre än alternativen från Korea och Japan, men fortfarande bättre än de franska tillverkarna. Corsa har en felkvot på 0,018, vilket är 44 procent fler fel än Kia, 64 procent mer än Hyundai, 61 procent fler fel än Toyotas sämsta modell och hela 335 procent mer än Ford. Dock utgör felnivån hos Corsa fortfarande bara 38% av Renaults totala felkvot hos Clio, och Opel är fortfarande 72 procent bättre än Peugeot med avsikt på fel så man hamnar alltså någonstans mellan katastrof och acceptabel kvalitet. Som en kuriosa kan nämnas att dålig kvalitet generellt sett kostar ett producerande företag mycket pengar och att det i sig utgör ett slöseri.

Avslutningsvis begriper jag inte varför en viss herre valt att byta nick, men vi har alla olika syften med vårt deltagande här i trådarna.

MVH AL

#39
2014-07-14 15:25

Oj...Ohlmark är det ett nytt nick ifrån N-iklas eller Diplomat V8? Satsar mina pengar på N-iklas eftersom han detaljstuderat bilder och hittat perfektion.

Här hyllas i helt okritiskt en bil som personen bara sett på några bilder.

Märkesfanatiker...vad försöker de uppnå? Är det en form av att för sig själv motivera sitt bilval? Förstår inte poängen.

#40
2014-07-14 16:39

Men…

Jo man får skylla sig själv förstås när man går och börjar gilla fel bil.
Är man konstig om man tittar på bilder av en bil som är lite större än vanligt?
Då ska man in på dårhus alltså?

Ni tror ta mig fan att det bara finns en enda i det här landet som kan gilla en Opel och han är alla andra också?
Fett sjukt alltså…

Så ivriga som ni är på att hata Opel och alla som vågar vara positiva, kan man ju fundera på om inte ni under olika nick är alla andra negativa kommentarer också?
Ni kanske sitter och tokskriver elaka saker under ett hundratal olika nicks?
Ni ser då ut att ha rätt mental nivå för sånt.

#41
2014-07-14 21:47

Suck. Pajkastning som vanligt när det handlar om Opel eller Franska bilar. Oftast initierat av vår egen statistik, kvot och nationalekonomiNÖRD. Tröttsam och paranoid. Blev inte han avstängd från forumet??? efter dom senaste person hoten, märkligt.
Ivrigt akompanjerad av SiggeNn som säger "Här hyllas i helt okritiskt en bil som personen bara sett på några bilder." Själv har han dock inga problem att såga och nedvärdera samma bil efter att ha sett samma bilder....Sorgligt. "Förstår inte poängen"
Leifer. frågar du al så kan han säkert med sin statistiska kvadrantomvandlingstabell omvandla toppresultat i DEKRA eller tom bilprovningens siffror till den mörkaste av trender. Sen kan jag lugna dig ang Opels nedläggning, kraftig satsning på nya modeller/motorer och ett av få märken som ökar idag och väntas nå brakeeven redan nästa år. Sen undrar jag vad du verkligen kan om Opel om du anser Corsa som den intressantaste Opelmodellen?

#42
2014-07-15 07:41

De måste vara en höjdare för vissa av vibsforum läsare och säkert på andra forum också att få kommentera sitta och vänta på svar sen på de igen, År efter år samma sak vissa försvinner nya experter tilkommer. Några av experterna här på forumet borde skaffa sig en ny hobby, de är såå tråkigt att läsa era ensidiga attacker på vissa bilmärken och personer, ge upp gör nåt annat för allas trevnad.

#43
2014-07-15 08:53

Leif: Den generella felkvoten avser årsmodellerna 2002, 2004, 2007 och 2009 och bygger på kontrollbesiktningar genomförda år 2012 i Sverige. Bedömningen av Opel Corsa avser vidare årsmodellen från 2006 och gäller också besiktningar gjorda år 2012. Om märket förbättrat sig över tid, och om denna förbättring är större än den generella förbättringen på marknaden, är svårt att uttala sig om via SBP-data. Däremot kan man få fram mer detaljerade siffror i den tyska besiktningsstatistiken. Läs här: http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/opel-corsa

Där kan man exempelvis se, att Opel Corsa, byggd mellan åren 2008 och 2009, som besiktigades år 2012 har en felkvot på 0,015 (notera dessutom likheten i resultatet mot Sverige). Den genomsnittliga körsträckan är då 3500 mil. Går vi sedan till något äldre fordon, exempelvis årsmodellerna av Opel Corsa 2005-2006 så har dessa i genomsnitt rullat 7300 mil och har en felkvot på 0,030.

Baserat på data från tysk och svensk bilbesiktning så är slutsatsen att den som efterfrågar god driftsäkerhet gör bättre i att köpa ett annat märke, exempelvis från Japan eller Korea. Opel är inte riktigt i nivå med dessa - i alla fall inte än.

MVH AL

#44
2014-07-15 09:07

Lars58 insinuerar - dock utan några konkreta länkar - att Opel presterat toppresultat i bilprovningen och DEKRA. Jag har inte sett några sådana siffror så jag får nog ödmjukast be Lars58 att redogöra för dessa så att vi kan kontrollräkna.

De data som jag redogör för ger inte stöd för några topplaceringar. Och observera att det i fråga om svensk bilbesiktning är frågan om totalundersökningar, d.v.s inga stickprov. Detta tvärtemot diverse obskyra urvalsförfaranden som inte är möjliga att kontrollera den verkliga innebörden i.

Statistisk inferens och hur man genomför en korrekta undersökning av en population kan Lars58 och andra intresserade läsa mera om via länken nedan, den är skriven av Statistiska Centralbyrån (SCB). På så vis slipper man att bli lurad av felaktiga siffror eller vantolkad data. Jag rekommenderar särskilt del 2 och 3, som behandlar varför exempelvis resultat i DEKRA mer eller mindre är värdelös information för oss som försöker visa på egenskaper i populationen. http://www.scb.se/sv_/Dokumentation/Statistikguiden/Kvalitet-i-statistiken/

MVH AL

#45
2014-07-15 11:01

"Statistisk inferens och hur man genomför..... Karln förstår som väntat inte vinken.
Kanske Veckans Affärer eller liknande vore ett lämpligare forum för al.

#46
2014-07-15 11:24

Lars58:

Jag hittar inget om Opels generella kvalitet på Veckans Affärers hemsida. Än mindre ser jag några data som gör att vi kan göra uttalanden om felnivån hos märket - eller dess konkurrenter. Men kanske att jag letar på fel ställe? Så om Lars58 menar att det finns data som motsäger de heltäckande undersökningar som jag redogör för nedan så skulle jag som sagt uppskatta en länk, annars får vi nog ta Lars58:as påståenden med en rejäl nypa salt. Så härled dina påståenden!

Fram tills dess att vi får någon form av nya data som på ett vettigt sätt beskriver den verkliga felnivån hos Opel så får vi gå på det vi har, d.v.s resultaten från tysk respektive svensk besiktning. Och där har Opel ett sämre resultat än konkurrenterna från Korea och Japan. Dock presterar man bättre än de franska och italienska bilmärkena. Om Lars58 menar att detta är felaktigt får han gärna utveckla varför - och visa på alternativa källor med motsvarande mätprecision som falsifierar den bild som vi ser i ovan nämnda undersökningar..

:-):-):-)

MVH AL

#47
2014-07-15 11:31

En annan källa som påvisar att Opel generellt har sämre kvalitet än genomsnittet är Länsförsäkringars maskinskaderapport för 2011. Där hamnar Opel Zafira som 12:e sämsta och Vectra som 18:e sämsta bil. Motorproblem och bromsar är den vanligaste orsaken till att nämnda modeller hamnar på verkstaden.

MVH AL

#49
2014-07-15 12:39

Va som gäller med motorer så är nog inte dom få motorer med kamremmar som ställt till de, Opel har som vw och audi haft problem med kamkedjorna, och tidigare var de ju problem med den vidareutvecklade 2,2 Direct motorn med sina tryckreduceringsventil och högtryckspumpar som krånglade.

#51
2014-07-15 15:19

leifer, inte hört nått negativt om 1,2 kamkedjan, Inte hört så mycket överhuvudtaget om problem med corsa generationerna C och D med dessa motorer, Så de är nog som du påstår.

#52
2014-07-15 15:32

Leif:

Det är sant att det finns en eftersläpning i statistiken, d.v.s felen visar sig först efter några år. Kvalitetsarbete är en långsam och komplex process som man inte bara inför över en natt - vilken en del påstår här i trådarna. Kvalitet och effektiv produktion tar tvärtom årtionden att implementera och förbättringarna sker gradvis. Så även om Opel - eller för den delen skräckexemplen från Renault och Peugeot/Citroen - förbättrar sig med någon procent varje år så ligger man fortfarande långt efter de ledande tillverkarna. Dessutom ligger inte de ledande tillverkarna på latsidan direkt, utan förbättrar sig även dem. Alternativen är därför många gånger ett bättre köp än exempelvis Opel - i alla fall utifrån tillförlitlighetsperspektivet.

När det gäller garantikostnader så räknar alla biltillverkare på garantikostnaderna inom ett tvåårsintervall (utom Toyota). Längre garantitider än så köps därefter lokalt, via separata försäkringsbolag och är därför inkluderad i det pris som konsumenten har att ta ställning till när han/hon köper bilen. Opels femåriga garanti har alltså inte mycket med förbättrad kvalitet att göra, lika lite som att Hyundai och Kias sjuåriga dito indikerar bra kvalitet. Tvärtom är det bara ett smart sätt att lura kunderna på pengar!

Vilka Opel-motorer som är särskilt svaga kan jag inte uttala mig om. I statistiken syns det enbart i vilken modell de varit monterade i.

Generellt sett är det heller inte Opel eller Volkswagen som har värst problem med kamrem och kedja utan värsta bilmodellerna är Suzuki Vitara, Mini Cooper S och Fiat Stilo, tätt följda av Nissan Micra, Alfa Romeo 159 och Renault Megane. Dessa bilmodeller har betydligt oftare (faktor 2 t.o.m 10) än andra problem med sina motorer på grund av kamrem/kedja än genomsnittet på marknaden (bland maskinskador utgör kamrem c:a 15% av den totala andelen anmälda skador på motorer).

MVH AL

#53
2014-07-15 15:47

F.ö är att konstatera, att Lars58 inte förmår komma med några som helst källor som motbevisar att Opel har sämre tillförlitlighet än konkurrenterna från Asien. Det är troligtvis också därför han väljer att kommentera min person och annat totalt ovidkommande för debatten. Hade "karln" (som han själv uttrycker det) haft något konkret att leverera så skulle vi förstås sett det nu. Men det har han alltså inte och därför tar han till samma panikartade knep som resterande delar av märkesfanatikerpopulationen brukar göra, d.v.s allt annat än rena fakta.. Tragiskt så det förslår - men inte oväntat.

Jag kommer i alla fall även i fortsättningen att presentera data - oavsett vad diverse märkestalibaner anser i frågan. Tycker man inte om det så föreslår jag att Lars58 skriver på annan plats där man inte behöver redogöra för sina källor. Det finns säkert ett och annat barn-forum eller liknande som kan passa in...:-)

MVH AL

#54
2014-07-15 22:19

Snälla AL, jag behöver och har ingen anledning att komma med några "källor" eftersom artikeln handlar om nya Opel Corsa och frågan gällde då vad jag och andra kan tänkas tycka om den. Har du läst frågan ? Nej, utan du börjar i tråd efter tråd efter tråd att mala på om kvalitet och ekonomi. Vi har hört det såååå många gånger. Oerhört tröttsamt. Lägg ner nån gång, helst innan det kommer nya hot och grodor från ditt tangentbord. Tack / orkar inte läsa fler "kommentarer" från dig.

#55
2014-07-15 22:38

Nu ställde jag frågan om huruvida Opel förbättrat sin kvalitet på nya Corsa - eftersom tidigare årgångar visat sig vara mer behäftade med fel än genomsnittet. Denna invändning var tydligen för mycket för Lars58 - som i sitt kommande svar inte bemötte ämnet utan istället oavkortat ägnade sig åt rena personangrepp på mig (om att jag är en Nörd osv). Nu fortsätter han dessutom genom att försöka tysta mig med allehanda obskyra argument.

Jag är ledsen min lille enkla vän. Jag låter mig inte tystas av åsikts- och självutnämnda forumpoliser som uppenbarligen missat en av de mest utmärkande delarna i en fungerande demokrati och tillika debatt - eller det som kallas för yttrandefrihet. Jag tänker nämligen även i fortsättningen kommentera Opel, eller någon annan bilmodell, precis så som jag själv vill - helt utan att ta hänsyn till att Lars58 inte tål en och annan obekväm sanning om hans älskade favoritrosthögar till bilar. Och är Lars58 snäll så kan jag dessutom lära honom att räkna lite och hur man gör en statistisk analys, det behöver han uppenbarligen lära sig mera om:-)...

Men om det inte passar så finns ju alltid Nordkorea, där internet är extremt reglerat och det fria ordet lyser helt med sin frånvaro. Kanske dags för Lars58 att flytta dit? Här gör hans totalitarism ändå ingen nytta.

Som sagt, märkesfanatiker är ett släkte för sig. Helt oförmögna att föra en intellektuell diskussion.

MVH AL

#56
2014-07-16 07:13

hans älskade favoritrosthögar till bilar,Jag är ledsen min lille enkla vän, Nordkorea, Nu är de dålig stämning i tråden ! favoritrosthögar till bilar = menas med de Opel ? finns de statistik på de ?

#57
2014-07-16 08:07

Tenderar att bli dålig stämning i varenda tråd ang Opel,PSA eller Renault som vår vän är med i. Verkar vara hans mål.
Har dock blockerat bort användaren nu och slipper se vad karln häver ur sig.

#58
2014-07-16 11:39

Ja det är förstås betydligt bekvämare att blockera obehagliga fakta istället för att tvingas bemöta dem. För egen del slipper jag gärna allehanda personangrepp likaså så om Lars58 är för infantil för att föra en normal diskussion så är jag den första att applådera att han blockerar mig. Så tack för det och välkommen tillbaka när du gått ur skolan grabben.

MVH AL

#59
2014-07-16 11:52

Att Opel haft rostproblem är ingen nyhet crylen. Det var till och med så illa att det uppfanns slogan som att "köp en Opel och bli belåten, se naturen genom plåten" ..... :-)

Studerar vi data så är dock inte Opel värst. Istället är det äldre Renault som är de värsta rostburkarna. Men det hindrar inte att Opel har en och annan modell med bland de sämsta hos bilprovningen med avsikt på rost i bärande element och på bromsrör. Men jag tror att Opels nyare bilar har fått ett betydligt bättre rostskydd än tidigare årgångar (det har alla bilmärken fått) så kanske att nutida modeller håller ihop bättre.

Vad det gäller dålig stämning så är det ett återkommande tema hos märkesfanatikerna - särskilt när de inte kan bemöta kritik mot deras favoritmärken. De förmår inte en normal debatt utan använder istället personangrepp och kräver avstängning av andra medlemmar med mera. De försöker alltså styra det fria ordet - vilket de givetvis inte lyckas med då det är ett brott mot våra grundlagar i detta land. Därför föreslår jag att de istället flyttar till Nordkorea eller liknande totalitär stat, där bemöter man heller obekväm fakta utan istället tystar man ned den. Var Lars58 hör hemma är alltså fullkomligt uppenbart:-)....

MVH AL

#60
2014-07-16 11:58

Rätt snygg för en bil i den klassen, gillar strålkastarna. Inredningen ser lyxig och genomarbetad ut. Finns det några uppgifter om var priset kommer landa?

#61
2014-07-16 12:06

Visst har opel haft rostproblem, finns de nått bilmärke som inte har haft de. De finns mycke gamla slogans om bilar men dom är ju som sagt gamla nu, de har ju hänt en del på utvecklingen mot rost på några bilmärken dom sista 10-15 år bla Renault Opel och även Hyundai och Kia dom sista åren. Renault verkar ha lyckats riktigt bra med sitt rostskydd på alla sina modeller. Så gamla slogans kan vara kul men de va då de.

#62
2014-07-16 12:10

Ja där är vi överens crylen. Jag tror också att Opel förbättrat sitt rostskydd. Det jag funderade över var hur väl man lyckats med den övriga kvaliteten på denna modell. Tidigare årgångar har ju som sagt inte rosat marknaden som några evighetsmaskiner direkt:-). Det var lite vad jag funderade över..:-)

MVH AL

#64
2014-07-16 13:01

Ja, den här var ju inget för den som tycker att Volvo S/V60 dras med plutmun som en läppbjörn...

#65
2014-07-16 13:29

Om någon utomstående skulle ha oturen att snubbla in i detta hål och undra vad som egentligen pågår så skulle jag ändå vilja lämna nödvändig information om det.

För att ta det viktiga först angående kvalitet så gäller vad som talats om här fel på i huvudsak fyra olika komponenter.
Sträckande sig i tid mellan år 2000 och 2010.
En motor 2.2 på 147 hk med fel på kamaxelkedjan i högre grad än normalt, därefter en 2.2. direktinsprutning där felen på kedjan tycks vara nästan 100 %, förr eller senare bör eller måste den bytas, troligen beror detta på att denna motor har högre effekt än standardversionen som därför drabbats av fler fel.
Detta gäller Vectra, några få Astra 2000-2002 och kanske någon enstaka Speedster eftersom de haft samma motor.
2.2 direktinsprutning enbart Vectra.

Nästa är vevhusventilationen på Corsa 1.3 diesel fram till 2010 ser det ut som, ett ombyggnadskitt togs fram till denna modell och de senaste åren har man inte hört något om det problemet.
Detta var extremt vanligt och modellen har sålts i stora volymer varför felet är omfattande i antal - och betydligt belastar statistiken.

Nästa är bränslepumpar som krånglat främst på 2.2 direktinsprutning men i mindre grad enstaka ströfall även på andra, 2002 - 2006-2007 ser det ut som.

Sedan kommer mycket vanliga driftstörningsfel på den manuella växellådan som växlas elektriskt med automatisk koppling.
Huvudsakligen bara Corsa då denna växellåda bara är avsedd för små svaga motorer.

I princip alla år, nu kommer en ny version, blir intressant att se om man lyckats få den att fungera utan fel.

Det är dessa fel som det talas om när det talas om statistik och siffror.

I statistiken finns ingen information om exakt vilken årsmodell på bilen det handlar om, bara vilket år felet uppstod om en 2003 får fel 2007 belastar den alltså statistiken 2007 när den egentligen borde ha belastat 2003 eftersom det var då felet skapades.

Inte heller finns någon uppgift om exakt vilken motor eller teknik som det blivit fel på, bara att det blivit ett fel.

Att göra generella uttalanden om en viss bilmodell eller ett helt bilmärke baserat på statistik när statistiken inte stödjer generella uttalanden därför att detaljinformation saknas i statistiken är alltså fel.

Alla dessa uppgifter gäller bilar och modeller före och till och med 2010 med 1.3 diesel, 2006-2007 gällande övriga.

Det finns inget stöd för att uttala sig om nuvarande tillstånd eller framtiden baserat på den teoretiska statistik en statistiker är låst vid.

Gällande nuvarande situation kan man endast utgå från de undersökningar som genomförts där man endast tar hänsyn till nya modeller och alltså inte låter de här uppräknade specifika gamla felen belasta resultatet.

Dessa pekar entydigt på att kvalitén är bland de bästa, det tycks pendla mellan upprepade första platser, (Astra, Insignia och Meriva har utnämnts till bilen med minst fel vid fem olika tillfällen de senaste 4 åren.)
Och upp till tiondeplatser i olika undersökningar, men kvalitén tycks ha höjts så mycket senaste åren på många bilar att skillnaden mellan en bil på första plats och den tolfte numera är obetydlig.

Vill man veta något om fel på nya bilar idag får man se sig omkring och se vilken modell och vilket bilmärke som det oftast klagas på.
Inte på det sätt som man här ser ett exempel på som är rena åsikter och påståenden - vanligen från personer utan egen kunskap eller erfarenhet - utan direkta fall där någon säger ”jag har det här felet på min bil” och så får man se närmare vad man kan få för information ut av det.
Sedan får man gå på det intryck man får.

Det finns inget som slår egen kunskap, att vara beroende av andra för att få veta hur världen ser ut är ett elände.

Tro inte på prat, enbart på direkta fakta, direkta resultat, specifika exakta uppgifter.
Tolkningar och slutsatser skall du stå för själv.

Det är så lätt att bli lurad av pratmakare som levererar vad som ser ut att vara massor av bevisbara siffror och fakta och sedan en slutsats – MEN se noga upp när det kommer till slutsatsen och när han för dig tolkar innebörden av siffrorna för det är där han vill lura dig, det är där hans egen agenda kommer in i bilden och inget av det han säger behöver vara sant utan kan vara lögn från början till slut.

Se till att du genomskådar honom.

#66
2014-07-16 14:16

Jahapp, så har den största pratmakaren av alla vaknat till liv. Men om vi bortser från textmassorna, och går på den information som delgavs oss så var den faktiskt intressant att få ta del av. Dock behöver även N-iklas lära sig lite grundläggande matematik och dataanalys. De numerära antalet fordon påverkar nämligen inte felkvoten eftersom den räknas i relation till antalet fordon, eller för den delen antalet körda mil. Tekniken kallas för standardvägning och är välkänd för alla som läst en grundkurs i matematik:-).....

Och några studier värda namnet som följer vetenskaplig praxis som påvisar att Opel har bäst kvalitet bland samtliga bilar på marknaden existerar inte. I alla fall inte utanför N-iklas fantasi. Men finns det sådana undersökningar - som redovisar sina data och där det är möjligt att repetera och analysera resultatet - så får N-iklas gärna dela med sig av dem. Deskriptiva studier räcker dock inte till så bespara mig sådana.

I övrigt inte mycket att tillägga. De data som finns visar att Opel har en sämre tillförlitlighet än genomsnittet ute på marknaden, och uppenbarligen sämre än närmaste konkurrenterna från Korea och Japan. Men därmed inte sagt att en Opel är ett dåligt val för alla - jag skulle t.o.m kunna tänka mig en Insignia (den dagen man monterar et ordentligt whiplash-skydd) med fyrhjulsdrift. Men som sagt: den passar inte alla och definitivt inte om man har högre krav på tillförlitlighet.

F.ö_ Hur många mil rullar i genomsnitt en Opel innan den skrotas? Någon som har räknat på det?

MVH AL

#67
2014-07-16 14:48

Jag tycker att Leif slår huvudet på spiken. Vem köper en Opel idag och varför? Personligen har jag svårt att identifiera något som sticker ut från märket ifråga. Man känns för mig rätt slätstrukna. Vill man ha design köper man en fransos, vill man ha teknik och prestanda väljer man en (riktig) tysk, vill man ha säkerhet väljer man Volvo och önskar man kvalitet tittar man på Japan. Varför köpa en Opel? Det tycker jag är en bra frågeställning. Just identitetsbristen tror jag är ett av märkets stora problem, förutom att det ägs av GM då vill säga:-).....(alla som studerat amerikansk företagskultur vet att de tänker ungefär en vecka i taget, att man lägger ner ett företag över dagen och att "money talks")...

MVH AL

#68
2014-07-16 16:59

Bra och sansat inlägg N-iklas !

#69
2014-07-16 17:42

Även om jag inte är någon Opel-fantast på långa vägar så vill jag bara inflika att N-iklas sista inlägg här nog var det absolut bästa och mest insiktsfulla jag läst av honom någonsin.

Fortsätt så!

#70
2014-07-16 19:35

Den evigt pågående debatten om statistik kontra faktiska resultat i den praktiska verkligheten bygger på avsaknad av insikt och kunskap.

Det är så att det handlar om de förut uppräknade 4 felen vilket syns i statistiken för bilmärket i allmänhet och i statistiken för de drabbade modellerna som använder nämnda komponenter.

Samtidigt för alla andra modeller och alla andra komponenter saknas onormala mängder fel.
Vilket innebär riktigt bra kvalitet.
(Vill man vara petig kan man tillägga en viss mängd fel på den elektriska servostyrningen sedan 1998 och uppåt kanske 2006-7? men eftersom detta drabbat alla bilmärken med denna teknik i samma omfattning är det tveksamt om man ska säga att det är ett specifikt fel för Opel?)

Detta innebär att man beroende på vad man vill se, beroende på vilken agenda man har kan välja det som styrker den egna åsikten.
Statistiken kan användas som ursäkt för att hävda att Opel har dålig kvalitet men det fungerar bara om man samtidigt väljer att blunda för och inte låtsas om alla de övriga modellerna och versionerna och komponenterna som det inte är onormala fel på.

Denna kategori – allt det övriga det inte är fel på - finns det ingen statistik på för man mäter inte felfrihet, man mäter bara fel.

Det finns exempelvis ingen siffra som säger hur många fel det INTE varit på 2.0 Turbo på Vectra…
Det finns ju ingen specifik statistik på enskilda versioner.
Att då kräva en sådan siffra är löjligt.
Det enda man kan se är att denna modell nästan aldrig klagas på och felen är få.
Därav kan man ju dra sin egen slutsats.

Där statistiken tar slut kommer kunskap och kompetens i det specifika ämnet in, där är det bara den som är insatt i frågan som vet vad som gäller.

Samtidigt som kvalitén de senaste åren 2008 och framåt (minus då den lilla detaljen med nämnda 1.3 D) konstant har blivit bättre och bättre baserat på specifikt enskilda och utvalda modeller.
Där man presterat upprepade bästa resultat på nya bilar i upprepade undersökningar.

Om man nu är en fundamentalistisk statistiker så kan man inte ur den statistik nämnda statistiker väljer att använda sig av tydligen läsa ut dessa detaljerade uppgifter för tydligen innehåller denna statistik inga sådana detaljerade fakta eller siffror och använder tydligen dessutom endast uppgifter baserade på gamla modeller och inget baserat på nya.

Nya moderna undersökningar som specifikt tagit hänsyn till detaljerade fakta där man kan urskilja exakt modell, version, år, körsträcka finns att tillgå när det gäller de senaste åren.
Dessutom har den specifika versionen inte längre någon betydelse eftersom det inte längre finns något registrerat specifikt fel.

Och dessa undersökningar med sin statistik ger mycket högt betyg till Opels kvalitet.

Man kan alltså hävda både att Opel har dålig kvalitet och mycket bra kvalitet på samma gång beroende på vilka fakta man erkänner och vilken information man väljer att ta hänsyn till.

En person som bara tar hänsyn till en uppgift som stödjer den egna negativa åsikten och totalt förkastar och förnekar, underkänner och förlöjligar allt det övriga materialet som framför positiva slutsatser och därmed motsäger den egna negativa åsikten.

Är naturligtvis någon som inför alla visar sig helt sakna trovärdighet.
Eller snarare dra en egen slutsats - det blir bäst

#71
2014-07-16 19:27

Tack N-iklas för ditt inlägg. Jag uppskattar att du faktiskt bemöter vad som skrivs, och inte ägnar dig åt att debattera min person så speciellt mycket.

Men för att korrigera några felaktigheter. Först och främst, om en bilmodell har en viss mängd fel och dessa slår igenom i statistiken, ja då har den förstås fler fel än konkurrenterna med avsikt på det man mäter. Det betyder dock inte att det inte finns styrkor, eller fördelar på andra plan - och hos andra komponenter. Det enda vi kan konstatera är att det finns en given mängd fel - och kompensera för skevheter i materialet med avsikt på störfaktorer såsom skillnader i ålder och körsträcka (plus fler bias som är mer svårbedömda). Gör man detta kan man konstatera att Opel har fler fel än konkurrenterna. Vilka fel det är specifikt är en annan debatt. Det jag utgått från är de modellrelaterade felen.

Och inom sannolikhetsteorin finns det alltid ett komplement. Känner vi den ena så kan vi alltså även uttala oss om den andra. Påståendet att vi inte känner till antalet fel som inte inträffat är alltså felaktigt, i alla fall så länge vi har ett utfall att utgå från. Läs gärna mer här: http://www.matteguiden.se/matte-1/sannolikhetslara/komplementhandelse/

När det vidare handlar om nya undersökningar som visar det som N-iklas påstår (att Opel har världsbäst kvalitet) så är det svårare att kommentera dem - eftersom han inte anger vilka de är frågan om. Men återigen: Skall man härleda sådana skillnader (för det är alltid variationen som vi är intresserade av) - d.v.s att Opel har andra egenskaper än konkurrenterna så kräver det dels noggranna datainsamlingsmetoder - och dels förhållandevis stora mängder data. Och mig veterligen saknas sådana angivelser. Deskriptiva studier är nämligen totalt ointressanta att utnyttja, eftersom de inte syftar till att mäta populationens egenskaper på ett vettigt sätt. Att baserat på deskriptiva siffror sedan dra slutsatser om hela populationen - och dessutom komma med det häpnadsväckande påståendet att ett visst märke (Opel) skiljer sig åt gentemot konkurrenterna - ja det är helt enkelt inte möjligt. Statistisk inferens kräver noggrannhet och att man kan hantera störfaktorer på ett vettigt sätt. Dessutom förutsätter det rådata för att vi skall kunna jämföra. Ett beskrivande material saknar helt dessa egenskaper och är därför totalt meningslöst att utnyttja. Om N-iklas inte tror mig så kan han ju fråga utvecklingsingenjörerna hos Opel så får väl de förklara detta för honom:-).... Annars kan N-iklas lära sig mera här:

http://www.scb.se/sv_/Dokumentation/Statistikguiden/Kvalitet-i-statistiken/

Vad vi hittills kunnat konstatera är alltså:

1. Opel har sämre tillförlitlighet än konkurrenterna med avsikt på det som bilprovningarna mäter

2. Ingen har fortfarande presenterat ett trovärdigt material som påvisar andra relationer än de som syns i nr 1.

3. Det är stor skillnad mellan statistisk inferens och deskriptiva studier. Det förstnämnda är en förutsättning om man vill ge sig på att visa på skillnader - såvida man inte mätt upp hela populationen (vilket det bara är bilprovningen som gör och där går det som sagt inte så bra för Opel). Och observera: Urvalsstudier har alltid en felmarginal.

Men som sagt: Det är bara att visa på dessa revolutionerande studier så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt. Hittills lyser de dock med sin frånvaro.

MVH AL

#72
2014-07-16 19:55

N-iklas:

"Och dessa undersökningar med sin statistik ger mycket högt betyg till Opels kvalitet."

Vilka "undersökningar" avses? Jag har som sagt inte fått någon presenterad.

MVH AL

#73
2014-07-16 20:14

"Vilka fel det är specifikt är en annan debatt."

JA, men då är i varje fall jag helt nöjd med det uppnådda resultatet för det är DET som är det helt avgörande och viktiga för mig.
Om det inte är DET som det talas om har jag lite att göra här.
Jag bryr mig bara om vad jag ser utanför fönstret.
Det jag kan ta på, hålla i handen.

Det är ju detaljerna som avslöjar vad det handlar om, och handlar det inte om detaljerna handlar det inte om någonting som jag ser det.
Vi talar inte om samma sak överhuvudtaget.

Kan väl inflika att pratet om att Opel skulle ha högre kvalitet än alla andra är retoriskt övertolkat, man har väldigt bra kvalitet och har presterat flera toppresultat men det har också andra gjort, det handlar snarare om att vara bland de bästa, om att ha färre fel än de flesta, inte nödvändigtvis om att ha färre fel än varje enda en.
Ingen är hela tiden alltid bäst, man tycks byta plats på toppen.

Opel säljer inte på en enda sak utan på många olika, helheten är poängen, att vara väldigt bra på de olika områdena är tillräckligt.
För övrigt hänvisar jag ju till mig själv som främsta källa eftersom jag är expert på ämnet och arbetat med det i 30 år.

Det är upp till var och en att välja om de vill tro på mig eller ett papper.
Det låter rättvist – men i verkligheten ute på gatan, öga mot öga, där vinner jag för alla tror på det de ser med sina egna ögon.
Man ska tro på sig själv.

Och det är tillräckligt för mig, vad siffrorna säger här är inget stort problem, de får roa sig om de vill.

#74
2014-07-16 21:27

Nja nu är det ju så att jag nu förstår att vi verkligen inte är i samma värld och dessa undersökningar uppfyller ingalunda den extremt teoretiska akademiska synen på utstuderad bevisföring i Nobelprisklass.

Därför är det rätt onödigt att räkna upp dem, jag har redan gjort det för några år sedan.

Men om man ser på världen och livet och hur allt fungerar på sätt som är olika som eld och vatten är det nog rimligast att bara acceptera olikheten och konstatera att man bara har olika syn och så kommer det att förbli ett tag, om 10 år borde den vanliga statistiken se hur mycket bättre Opel blivit.

Jag ska i den mån jag skriver om det i framtiden inte glömma att påpeka att det råder två skilda läger där man har helt olika uppfattning om hur livet fungerar och att detta är något andra ska vara medvetna om när påståenden kommer från endera sidan.

Acceptans av oavgjort, dött lopp, är vad jag väljer.

Jag överlåter till alla att tro på det de vill och själva dra sina egna slutsatser, var och en får presentera det man baserar sin uppfattning på och sedan får alla som lyssnar var och en välja fritt vem de vill följa.

Jag hyser stor tillförsikt för egen del.
(Sagt med ett skämtsamt uttryck.)

#75
2014-07-16 21:50

Jisses…
Nu tassar man på farlig mark…
Är så klart helt korkad, nåja.
Läste att någon undrade hur mycket den skulle kosta.

Engelska uppgifter säger att priset blir det samma, sådär 120 000 i Sverige för 3-d, bilen på bilden.
Eluppvärmd vindruta kanske blir standard?
Motorerna är så effektiva så lite går bort i värme.

#77
2014-07-17 11:15

Det är ju möjligt.
Jag har ingenstans hört om det, om någon nämnt det har jag säkert kopplat ihop det med 2.2 och inte med 1.3.

Jag har aldrig varit förtjust i små dieselmotorer så sanningen att säga har jag avfärdat den helt och hållet och därför inte studerat den motorn så noga och kan därför mycket väl ha missat något.

Nu är det en annan sak eftersom den nya versionen är tekniskt betydligt intressantare med sin låga förbrukning och denna gången lanseras av det Opel som numera sedan (början 2007 - enligt mig) satsar på allmän (tidigare mer på – enskilda modeller och versioner) kvalitet så nu blir det att följa även denna motor.

Corsa ska komma med en ny Automat, undrar om någon i praktiken kommer att välja en sådan? Fast om komforten är så hög som det sagts av journalisterna kanske det faller mer naturligt?

(För att undvika missförstånd bara förklara att det där med kvalitet från 2007 inte handlar om att allt går från det ena till det andra över en natt utan är en process.
Opel har sagt att man planerar att hela tiden förbättra kvalitén till 2020 innan man räknar med att ligga på den nivå man strävar efter, alltså pågående, inte ens nu klart.)

#79
2014-07-17 12:13

Nej du N-iklas, någon nobelprisnivå kräver jag inte. Det enda jag förutsätter är att undersökningarna följer gängse normer och praxis, d.v.s 5-% signifikansnivå. Det är det allmänna precisionskrav som gäller inom samhällsvetenskaperna. Inom Nobelprisnivå och naturvetenskaplig metodik är tillförlitlighetskraven många gånger större. Det är också därför som naturvetenskapliga modeller fungerar i verkligheten:-)....Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Signifikansniv%C3%A5
http://www.ollevejde.se/statistikord/statistisk_hypotesprovning.htm

Om jag ger ett konkret exempel. Opel har ett ESP-system som standard på alla sina bilmodeller. Ett ESP-system bygger på ett antal sensorer - som registrerar hur fordonet rör sig osv. När Opel nu valde att utnyttja dessa sensorer så visste man om att de inte är 100-procentigt tillförlitliga. Det finns en chans att någon av sensorerna samlar in felaktiga värden och följaktligen stör ESP-funktionen. I en konstruktion som ESP eftersträvar man att ha en så låg sannolikhet på denna störning som möjligt (kontra kostnaden). Men det finns en felmarginal (konstaterad enligt exemplen ovan). Opel är alltså fullt medvetna om denna felmarginal - och känner också till hur sannolikt det är att den inträffar. När Opel då kalibrerar sitt ESP-system så tar man "höjd" för denna felmarginal, så att sannolikheten för fel minskar. Om man då inte känner till felmarginalen så får man gissa den och risken för att dåligt fungerande ESP mångdubblas. Precis samma sak gäller inom medicinteknik och läkemedel, felmarginalen måste vara känd och hanterbar (annars blir inte läkemedlet godkänt för försäljning - det är därför som det går 5000 potentiella läkemedel på ett godkänt - de övriga 4999 klarar inte de kliniska testernas olika faser).

Så när man nu eftersträvar att mäta upp egenskaper i populationen av bilar, med avsikt på kvalitet och dessutom dristar sig till att jämföra olika bilmodeller med varandra. Ja då måste felmarginalen vara känd och populationens olika egenskaper definierade. I annat fall kan vi inte göra några jämförelser, i alla fall inga som bygger på verkligheten.

Men som jag tidigare skrivit: Den som kan visa på vettiga data som beskriver felnivån i populationen på ett vettigt sätt, den bör lägga fram dessa fakta för oss andra. Mig veterligen finns det bara en sådan aktör på marknaden, och det är bilprovningen. Övriga studier vare sig förmår eller syftar till att beskriva populationens egenskaper - av de skäl jag anger ovan.

Och Opels resultat i bilprovningen ligger mellan katastrofal och acceptabel nivå.

MVH AL

#80
2014-07-17 12:10

För klen för vad? Man köper väl inte en Diesel för sportegenskaper?
Skulle tro att det räcker mer än väl till för vanlig vardagskörning.

#81
2014-07-17 12:22

N-iklas har dock helt rätt i att kvalitetsarbete är en långsiktig process som tar lång tid att implementera i organisationen. I ett producerande företag som dessutom utvecklar produkterna själva handlar det om årtionden av kontinuerligt förbättringsarbete - ja faktum är - att inom modernt kvalitetsarbete så är man aldrig nöjd. Det finns alltid utrymme för förbättringar.

Det som kännetecknar kvalitetsarbete och de (stokastiska) processer som det är frågan om är köteori. Och gissa vad det är man söker? Jo felmarginalen....... Känner man inte den så kan man inte upptäcka avvikelser enligt följande metodik: http://snovit.math.umu.se/Studenter/matstat/kurser/Kvalteknik-Forsokspla...

Så har N-iklas insyn i Opels kvalitetsarbete kan han kanske dela med sig av lite hur dessa gränser är satta (d.v.s standardavvikelsen)? Vore kul att få ta del av.

MVH AL

#82
2014-07-21 20:34

Man kan skriva alldeles för mycket om detta.

När saker skall förklaras blir det alltid så omfattande, men om man snålar med orden öppnar man för missförstånd och trots att man stör ord som gräs omkring kan man missa målet.
Inte precis lätt.

Trots det kritiska syn som är allmänt rådande så ser dock jag som någon som betraktar det hela inifrån med vetskap om allt som har hänt och händer och planeras på Opels läge som mycket positivt och riktigt bra.
Allt är så bra man rimligen kan önska sig under rådande omständigheter, det enda bekymret är omgivningens attityder, åsikter och funderingar - så enkelt kan det sammanfattas.

Hårdvaran är riktigt bra, det handlar bara om att få ut det budskapet.
Och för att lyckas med det krävs det massor av information och förklaringar och där går det inte speciellt bra.

Jag ser hela tiden funderingar och frågor som ställs som är mindre väl underbyggda och inte baserade på hur den faktiska situationen ser ut och detta därför att kunskapen om hur saker och ting är, helt enkelt saknas ”där ute”…

Och den saknas därför att ingen talat om det och ingen varit tillräckligt insatt eller intresserad för att ta reda på det.

Informationen finns där men frågan är VEM ska förmedla den?
Här finns det ingen som kan axla den rollen i dag.

Förra veckan påbörjades hos Opel bygget av en enorm anläggning på 36 000 kvadratmeter och sju våningars höjd för utveckling av ”avancerade framtidsmotorer” för hela GM vilken står klar 2017.

2020 avser målet att man skall vara bäst eller sämst lika bra som de tre främsta - vilka det nu är då, man har som exempel vid ett tillfälle 2010 eller 2011 en gång nämnt att man siktar på Toyota.

Ett mål som numera inte riktigt låter så bra som tidigare.

Om målet är att vara omkring det bästa som finns och man ännu inte är där så är det målet så högt ställt att nuvarande nivå inte automatiskt bör tolkas som dåligt.

I Opels fall är det målet inte enbart praktiskt utan psykologiskt, man vill tydligt fokusera sin egen interna verksamhet på ett högt mål så att alla har klart för sig vad man skall göra.
Men också måste man prestera bra i undersökningar för att motbevisa marknadens negativa övertygelse.

Senast i dag nämner man de viktigaste målen för verksamheten och nämner kvalitet i ett uttalande
(”2022” är namnet på ett strategiskt framtidsprojekt)

”By 2022, the company aims to gain market share of 8 percent in Europe, increase the profit margin to 5 percent and further improve product quality as well as customer and employee satisfaction.”

Opels problem är att man inte lyckats tala om för marknaden vad man säljer, vad som är själva tanken och vitsen med alltihopa.

När människor själva får försöka fundera ut detta blir resultatet som synes, inte speciellt bra.

Man baserar allt på det man vet och känner till - påverka det och resultatet förändras i motsvarande grad.

Sedan så kommer det inte att bli en fråga om att göra sig av med Opel på den här sidan år 2030, så långt sträcker sig investeringarna för i dag.

Orsaken är att Opel inte främst är en biltillverkare för GM, utan GM:s mest avancerade tekniska utvecklingsavdelning.
Detta gör att man inte lyder under samma krav eller villkor som andra bilmärken och det är därför GM fortsätter att investera i Opel och kommer att göra så inom överskådlig tid.

#83
2014-07-21 21:05

När det gäller mätningar och undersökningar och material så måste jag ta en längre funderare på hur det egentligen ser ut.

Men eftersom min egen personliga erfarenhet och mitt personlig arbete utgör kanske 40 % ? Av totala volymen material kan jag svårligen se hur det ska kunna uppfylla kraven på att kunna undersökas?
Jag har ju verkligen inte dokumenterat så mycket på papper, kanske 40 % där med, det mesta finns i minnet bara.

Övriga källor är ju enklare, dock är där ju problemet att man endast redovisar resultatet av sina undersökningar.
Inga spaltmeter med siffror så de kan knappast undersökas heller.

Det tål att funderas på.

Jag har ett svagt minne av toleransnivåer och felfrekvenser någonstans, men jag minns inte var eller när, det kan ta ett tag att snoka reda på det igen – OM jag nu hittar något om det.

Jag brukar inte lägga sådana siffror på minnet, jag är mer intresserad av annat så, det kan finnas i princip överallt eller ingenstans.

Det skulle ju vara intressant att hitta sådana siffror från olika biltillverkare, Toyota, BMW, VW t.ex. men de bevakar nog sådana siffror som företagshemligheter.

#84
2014-07-21 21:37

Dålig försäljning av Ampera beror som övrigt på dålig marknadsföring, dålig retorik, man talar inte om varför någon ska köpa den, man har bara spelat på miljö och teknik när man skulle ha satsat mycket mer på känslor.

Ampera är ju en lyxbil och nöjesbil, den fullständigt skriker ut det budskapet, att totalt förneka det minskar antalet köpare och riktar in den på kundgrupper som söker något mer praktiskt och de är knappast intresserade.

Tekniken är dessutom så avancerad att priset inte kunde ligga lägre, man tjänar visst inga pengar på bilarna redan som det är, ändå menar man att det är för dyrt.

Kvalitet är knappast problemet det har Tesla bevisat som går upp i rök en gång i veckan, medan Ampera i form av Volt pulvriserats i en olycka utan att ens bli varm, det är ganska bra tecken på kvalitet.

#85
2014-07-22 16:39

Aldrig brunnit? Förnekelsen är total. Googla fire chevrolet volt (som tekniskt sett är exakt samma bil).
http://lmgtfy.com/?q=fire+chevrolet+volt

Om man tror Ampera är en lyxbil kan man inte sett en i verkligheten. Inredningen är allt annat än lyx. Hårdplast i högform.

#86
2014-07-26 23:05

Manipulerade ord för att kunna påstå att något som aldrig påståtts har påståtts är ett simpelt trick som en del ännu går på trots att det är ett 2000 år gammalt trick känt från Rom.

Aldrig brunnit i en trafikolycka där bilen slagits sönder eller skadats på liknande sätt.

Och där blir det svårt att hitta ett exempel…

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.