Bild
Nästa artikel
Ny grund och ny designfilosofi på Subaru XV.

Här är nya Subaru XV

Nyheter

Boxermotorn har fått sig en översyn.

Andra generationen av suven Subaru XV är byggd på en nya grunden Subaru Global Platform som ökat stabiliteten väsentligt. Vridstyvheten i konstruktionen är dubbelt så kraftfull, vilket förutom stabilitetsfördelar även ger en tystare kupé. Krängningstendenserna ska ha halverats och dessutom har tyngdpunken flyttats 5 millimeter lägre än förut, vilket ska göra bilen säkrare att köra. Plattformen är också optimerad för framtida drivkällor, till exempel laddhybrid, hybrid och eldrift.

Designfilosofin heter Dynamic X Solid och produktionsfärdiga bilen påminner mycket om det koncept som Subaru visade upp förra året. Bilen mäter 4,465 meter på längden, 1,8 meter på bredden och är 1,615 meter hög.

Motorn består till 80 procent av uppdaterade komponenter och är en fyrcylindrig, tvåliters direktinsprutad boxermotor som ger 156 hästkrafter och ett maximalt vrid på 196 Nm. Motorn är kopplad till en sjuväxlad automatlåda, som också kan köras manuellt via paddlar. Bilen är fyrhjulsdriven Active Torque Split styr fördelningen mellan fram-och bakaxel elektroniskt medan Subaru Vehicle Dynamic Control flyttar drivkraft till hjulet med bäst fäste för stunden. Körläget X-Mode underlättar vid offroadkörning och i utförsbacke hjälper Hill Descent Control till. Här kommer också markfrigången på 22 centimeter väl till pass.

Subarus förarassistanssystem EyeSight inkluderar autobroms, adaptiv farthållare och hjälp med att hålla bilen i filen. Det finns också helljusautomatik och strålkastarna följer kurvor. Rear Vehicle Detection har uppsikt bakåt och hjälper till med döda vinkelnvarnare, filbytesassistans samt vid backning.


Nya Subaru XV kommer till Europa 2018, priser är inte officiella än.
 
Diskutera: Vad tycker du om Subaru XV?
 

Kommentarer

#1
2017-03-08 15:58

I mitt tycke inte lyckad design, för mycket krumbukter. Kolla dom svarta skärmbreddarna till exempel.

#2
2017-03-08 17:38

Polo
Därför väljer man svart modell så att plastskärmarna "försvinner". :-)

#3
2017-03-08 18:49

Så man har alltså övergett CVT-lådan nu.
Men visst är det en märklig form på bakluckan, ger ju intryck av en utvändig sittplats.

#4
2017-03-08 19:01

Hej Axa, men svart bil "måste" man tvätta ofta för att SK-iten syns så väl, tyvärr ;)

#5
2017-03-08 19:54

Polo
Tell me about it!!!
Har själv svart bil och det är inte kul i slasktider.

#6
2017-03-08 20:16

@Axa: "Tell me about it!!!"
Trodde det var det som VW Polo 2012 gjorde.

#7
2017-03-08 22:23

Subaru har återigen lyckats göra en riktigt cool bil med snygga svarta plastlister runt hjulhusen samt en smäckert väldesignad baklucka.

#8
2017-03-08 22:25

:-)

#9
2017-03-08 22:28

Provade nuvarande modellen när vi var på biljakt - enda bilen man fick kliva UPP i och samtidigt böja nacken för att inte slå i skallen. Mycket märkligt insteg. Annars en trevlig bil, och den nya ser ut att vara något att provköra, verkar komma rätt i tiden för nästa bilbyte.

#10
2017-03-09 07:23

Hej Stoor, jag utgår från att du är ironisk. Om inte kontakta snarast adressen nedan ;)
http://nividas.com/vienna-shiny-black.html

#11
2017-03-09 08:48

@saabnisse: Journalisten måste ha missförstått - lådan är fortfarande CVT men har 7 förinställda simulerade lägen så vid högre gaspådrag upplevs det som om lådan har fasta växlingslägen. CVT passar också mycket bra med hybriddrift. Värt att märka är att denna generation av XV verkar inte ha någon manuell låda alls samt att parkeringsbromsen är elektrisk.

#12
2017-03-09 08:55

Jag är absolut inte ironisk!!! Subaru tillverkar verkligt snygga och kompetenta bilar även om jag trots allt föredrar Toyota. De svarta plastlisterna runt hjulhusen gör bilen än mer manlig.

#13
2017-03-09 09:37

Ungefär som hår i röven? Mera manlig, men kanske inget någon vill se, eller?

#14
2017-03-09 10:11

Gissar att bilen är bra men tänk att Subaru skall ha så svårt att göra bilar som är både bra och snygga... skarj's kommentar var lite rolig och träffande...:)

#15
2017-03-09 10:12

Precis skarj, Suv är nog mest för de som behöver förstärka sin Macho-image.

#16
2017-03-09 13:31

Jag gillar den. Den har attityd.
Men är det inte Imprezan som kommer 2018?
Nya XV kommer väl i år till Sverige?

#17
2017-03-09 17:45

Det händer för mycket i designen fär min smak. Precis som att designern inte kunde sluta designa. "Bara en liten grej till, åsså den detaljen, å den..."

#18
2017-03-09 18:14

skarjs kommentar är riktigt träffande. Speciellt om man betänker den reklam som Subaru nyligen kört på TV. Blir liksom mer manligt. För det är väl manligt att bajsa i skogen? På något konstigt sätt stämmer alltså Subarus design med deras reklam: "Med svarta skärmkanter får du mer hår i röven när björnen bajsar i skogen".

Design är nutidens lurendrejeri. Man designar en produkt och tar sedan mer betalt utan att det i övrigt blivit et mervärde. Vanligt inom matindustrin där man byter design på förpackningen för att sedan höja priset eller minska innehållet.

#19
2017-03-09 20:24

Jag som trodde plastskärmarna skulle dölja att björnen skitit på bilen!? Är det inte sant? Subaru's reklam är inte rolig, bara tragisk... har någon sett att de parkerat bilen uppe i pisten i verkligheten? Det är barmark i Åre... du behöver inte ens fyrhjulsdrift... "just saying"...

#20
2017-03-09 21:19

Snygg är den inte. Känns som Subaru ligger 10 år efter alla andra.

#21
2017-03-10 12:42

Nya versionen har ju precis samma grunddesign som den utgående modellen, de har bara mjukat till linjerna lite och gjort den något bulligare men i stort är det samma som den förra. Jag har ju hört "ändra inte ett vinnande koncept" - Subaru måste ha hört fel, de har följt "ändra inte ett misslyckat koncept".

#22
2017-03-10 13:38

Om det vore ett "misslyckat koncept," så skulle väl inte Subaru sälja i de mängder de faktiskt gör, och inte heller ha de nöjda ägare de också har.

#23
2017-03-10 22:11

Jag tror att Subaru-köpare värderar andra parametrar än designen, men inte rullar det många XV på vägarna inte och det lär inte bli fler när de i stort behållit samma design. De Subaru man främst ser är ju Forester och Legacy.

#24
2017-03-10 23:07

Nåja - visst ser man en och annan XV men med lite mera Europa-anpassad formgivning hade det säkert varit avsevärt många flera. Subaru har som sagt inte lyckats speciellt bra med formgivningen av sina bilar under senare år.

#25
2017-03-13 12:49

Helt ärligt, har inte folk tröttnat på all ful plast på bilarna!? Jag tycker det ser mest löjligt ut, och hur praktiskt är det när bilen är 10 år gammal och plasten är solblekt? Kommer aldrig köpa en bil som ser ut som gjord för terrängen när den aldrig ens är i närheten. Jag erkänner direkt att jag inte förstår mig på denna trend, kanske är jag för gammal?

#26
2017-03-14 07:57

Den är i allafall inte slätstruken som en Golf

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.