Bild
Nästa artikel

Här är nya Seat Ibiza

Nyheter

Småttingarnas kamp tätnar när femte generationen Ibiza rullar in i sommar.

Seat Ibiza lanserades 1984 och sedan dess har småbilen sålts i 5,4 miljoner exemplar. Senaste generationen byggs på Volkswagengruppens uppdaterade plattform för mindre bilar: MQB A0. Ibiza blir första bil ut från koncernen att grundas på nya A0 och fördelarna ska vara mer utrymme tack vare att bilen blir 8,7 centimeter bredare och axelavståndet ökar med 9,5 centimeter. Den nya grunden ska också göra att vridstyvheten ökat med 30 procent.

Bagageutrymmet har växt med 63 liter och sväljer numera 355 totalt. Den nya generationen Ibiza har dumpat tredörrars-utförandet, från och med nu är det fem dörrar som gäller.

Teknik lånas från syskonen Leon och Ateca och inkluderar Front Assist och adaptiv farthållare. Infotainmentsystemet som styrs från en 8-tums pekskärm ska nu vara fullt kompatibelt med Apple CarPlay, Android Auto eller Mirror Link. På den tidigare versionen kändes länkningen mellan mobil och bil något hafsig, vilket Vi Bilägare anmärkte på i provkörningen 2015.

Från start erbjuds trecylindriga enliters bensinmotorer på 95 eller 115 hästkrafter. De dieseldrivna varianterna är på 1,6 liter och genererar 80, 95 eller 115 hästkrafter. Senare i år kommer också Volkswagens nyutvecklade EVO 1,5 TSI på 150 hästkrafter att finnas tillgänglig under huven. Seat berättar också att den nya A0-plattformen möjliggör ett gasalternativ som drivs av en enliters TSI-motor på 90 hästkrafter. Femväxlad låda kopplas till de svagare motoralternativen och de mer kraftfulla får sex växlar. Sjustegade automatlådan DSG finns också som en valmöjlighet. Europalansering sker i juli.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza?

Kommentarer

#1
2017-02-01 15:36

Läcker!

#2
2017-02-01 16:43

Jättefin på utsidan,å nu är det bara insidan kvar, O trepip nej tack!

#3
2017-02-01 17:46

Tuff och fin.

#4
2017-02-01 18:11

två saker Seat behöver jobba på - materialvalen i kupén och börja dessutom för Guds skull skicka med två fjärrkontroller istället för en fjärrkontroll och en nyckel!

I övrigt helt okej, varken mer eller mindre.

#5
2017-02-01 20:04

Bästa valet?

#6
2017-02-01 20:12

Längre, lägre, bredare... Det var mottot för amerikanska bilar förr. Nutidens bilar blir väl inte mycket längre och lägre inom resp klass, men bredden tenderar att öka. Volvo Amazon var 166 cm bred, men så smala är knappt bilarna i minsta klassen numera. Småbilar (A-klassen), dit väl Seat Ibiza hör, går mot 180 cm i bredd. Är det sidokrockkuddarna som tar plats? Parkeringsplatsernas rutor måste snart målas om, men kan knappt öppna dörrarna när p-rutorna intill är upptagna.

Jag lär få svårt att hitta nästa bil som passar till mitt trånga, pelarförsedda HSB-källargarage...

#7
2017-02-01 20:26

40-talist
Nåja, var glad att du inte har en V90, de är väl 3 m breda...

#8
2017-02-01 20:44

Nu begriper jag varför Toledo IV plötsligt togs ur programmet. SEAT har lånat en hel del design ur Toledon, front o interiör vilket lyfter Ibizan rejält. Jag frågar mig varför man då ska köpa en Leon? En Leon i basutförande är ju inte direkt uppiggande, svart o grått och känns som av äldre datum mot Toledo IV och vad det som ser ut med nya Ibiza..

Jag kan tycka att modellerna ligger lite väl tätt nu men iofs är det inte mitt bekymmer.

#9
2017-02-01 20:45

40-talisten. Det är vi som tar plats.

#10
2017-02-01 21:06

Va, vänta. Är det inte en Leon? Seat börjar använda designgreppet att ha samma design på alla storlekar vilket innebär att man har En modell, bara i olika storlekar. Trist val. Seat, våga mer med designen, men släpp för guds skull inte in Walter de Silva igen.

#11
2017-02-01 21:27

Gillar den.

#12
2017-02-01 22:21

Senaste Toledo är väl tvilling med Skoda Rapid och byggd på en äldre plattform. Men denna nya Ibiza ser riktigt trevlig ut.

#13
2017-02-01 22:27

Pommes! Småbilen blev precis poppis igen i min bok. Snyggt Seat! Bara dolmen som ska bort, in med mekanisk parkeringsbroms. Hoppas Leon får en ännu tuffare design.

#14
2017-02-02 07:14

Och så garantifrågan som stör mig. I reklamen för Seat kan man kan man om man inte är uppmärksam få får sig att det är 3 års garanti på, FRI SERVICE, NYBILSGARANTI, ASSISTANS. Men det gäller bara om man finansierar via SEAT Financial Service. Så se upp med den lilla lilla Asterisken. "Konstigt" att den är så liten !!! kolla bilden där det står SEAT TRYGGHET

https://dinbil.net/a/seat/ojmfu2-dn_250x180_leon+ibiza_succe.pdf

#15
2017-02-02 09:06

Hej Axa, Den Volvo du beskriver är olaglig i Sverige, all den stund största bredd enligt lag i Sverige är 260 cm ;)

#16
2017-02-02 09:13

@ VW POLO 2012. Det gäller även Audi och Volkswagen. Man måste finansiera med 50% för att få ta del av detta. Sedan kan du betala av eller fixa annat bolag att finansiera hos om du hellre vill det.

#17
2017-02-02 09:50

Ibiza/Leon verkar nästan lika stora? Hade de inte varit bättre att göra Ibiza till en större bil än Leon? (storbilsklass).

#18
2017-02-02 10:20

Hej CEAT. Jaha även VW, det har jag inte lagt märke till. VW går ut med två års garanti (även om jag tycker att det är väl snålt) jag har dock köpt till ett år på vår sista VW Golf 7 så det kostar också extra pengar. Men det är den lilla lilla lilla asterisken jag är emot. Detta framgick av en händelse när jag eventuellt skulle köpa en Seat, och då betala hela summan kontant vid leverans. För då gäller inte de tre åren som jag trodde. Jag hade själv inte sätt den lilla asterisken. Nu blev det ingen Seat, men inte på grund av detta.

#19
2017-02-02 10:27

Fattar inte snacket om garanti då ni ju ständigt hävdar att VAG inte har några problem med driftsäkerhet utan snarare är ledande där. Vad ska man då använda garantin till?

#20
2017-02-02 10:36

Hej Kandidat Är det sant, helt otrolig! vilken bilköpare kan med sin livligaste fantasi förstå att det bara ingår en fjärrkontroll och en nyckel vid leverans. När "alla" andra skickar med två dito. "Kul överraskning när man hämtar sin nya bil, så dåligt ! Det här blir ju värre och värre. vad blir nästa schackdrag, TILLÄGG FÖR RATT ?

#21
2017-02-02 13:37

Men senaste året har väl de flesta Golf-bilar sålts med 3 års garanti och 3 års/4500 mils serviceavtal. Men i grunden har dom tyvärr bara 2 års garanti vilket är dåligt idag.
Och Seat-lösningen där man INTE får 3 års garanti när man köper kontant är ju inte annat än en styggelse.

#22
2017-02-02 14:15

Pi, varför behövs 3 års garanti när du väl menar att äldre Golf (+ 3 år) inte har några problem att tala om?

#23
2017-02-02 17:39

Nu är du enbart löjlig, Vidstige. Dags att kliva ur sandlådan.
Och jag talar inte om 3 år utan lämpligen 5 år som flera konkurrenter har. 3 år kan man nog få om man står på sig...

#24
2017-02-02 18:19

Pi. För oss initierade så är Rapiden ett syskon! För det skiljer en hel del.
Nya Ibiza har lånat design drag ifrån Toledo IV
Det blev lyckat därav.
Tids nog ska jag ladda upp bilder på min Toledo så hen får se med egna ögon.
Plattformen äger föga betydelse utan det handlar om vad som görs av den.

#25
2017-02-02 19:10

Fast ursprungligen var väl Rapid/Toledo ett projekt för att göra en lite billigare bil i storleksklassen runt Golf/Jetta och därför användes den äldre plattformen istället för den nya MQB som var på gång och användes i Golf 7 som första bilmodell. Och man ser ju väldigt många identiska inredningsdetaljer om man jämför med Golf 6 - det reagerade jag på när jag ägde en Golf 6 och provade Rapid och Toledo.
Personligen tycker jag nog att nya Ibiza ärvt mera ifrån den senaste Leon än ifrån Toledo när det gäller utseendet.

#26
2017-02-02 19:13

Pi, ignorerar bara Trollet. Han söker bara ständig bekräftelse.

Intressant modell. Nu väntar vi med spänning på Polo och A1 som båda lär var ännu bättre än denna.

#27
2017-02-02 19:45

SiggeNn.

Om det är mig du menar?
Man ska inte dra till med ytterligheter hursomhelst!
Jag kommer med hel del insikter o råd också, men mitt nick lever jag upp till , jag ger svar på tal bara så att du vet.

#28
2017-02-02 20:13

Pi
"Nu är du enbart löjlig, Vidstige. Dags att kliva ur sandlådan.
Och jag talar inte om 3 år utan lämpligen 5 år som flera konkurrenter har. 3 år kan man nog få om man står på sig..."
Definitivt inte löjlig, garanti blir dyrare för tillverkaren. VAG har redan dåliga marginaler. Hur ska man har råd med förlängd garanti? I såna fall handlar det om att fördyra service vilket du knappast acceptera, det ska vara gratis på nåt märkligt sätt.

#29
2017-02-02 20:20

Ja, man får väl lägga ner VW som märke som Vidstige föreslog. Faller det inte in så får man som alternativ acceptera fosterställning i soffan;-) Det senare är nog ganska frekvent - om jag får gissa.....

#30
2017-02-02 20:44

Pi. Skoda Rapid kostar mer än en Fabia eller vet du bättre?
Det är så här att Rapid och syskonet Toledo ligger väl nära klassen över Octavia/Leon men även Golf,

De är syskon, Jetta-Rapid-Toledo.det skiljer en hel del dem i mellan men de är alla världsbilar och jag tippar på att Rapid tas ut ur programmet under 2017 i Sverige, det handlar inte om bilen i sig utan om den svenska marknaden.

Ibiza axlar glappet och förmodligen blir det en kombiversion som säljer, kombi = Sverige.

#31
2017-02-02 22:00

Varför ser den ut som Leon?

#32
2017-02-02 22:12

Tvärnit - Golf/Jetta är samma bilar - i vissa fall heter t ex Golf kombi (Variant) Jetta på vissa marknader. Och Golf i sedan-utförande är det vi vanligtvis känner som Jetta.
Den enda likheten mellan Golf 6/Jetta och syskonen Rapid/Toledo är nog att dom är byggda på samma bottenplatta - och att en del inredningsdetaljer är densamma. Men detsamma gäller ju många bilar inom VAG - alltså återanvändningen av diverse utrustning. Rapid/Toledo introducerade efter att Golf 7, byggd på MQB-plattformen, kommit på marknaden.
F ö tror jag på en längre "livslängd" som modell för Rapid än för Toledo - Spanien möjligen undantaget.
Sen förstår jag inte riktigt hur Toledo kom in i denna tråd för jag ser ingen likhet annat än märkesnamnet.

#34
2017-02-03 00:12

Så här det Pi att du i stort svamlar men att du gör det bra.
Jettan skiljer sig nämnvärt ifrån syskonen även om den är lik och Rapiden är enbart känd i Europa.
VW Jetta och SEAT Toledo är dem två av tre som tävlar på världsmarknaden så att du har väldigt fel.

Nå, vi får ta det på annat plan men att Ibizan är klockren!

#35
2017-02-03 07:04

Skillnaden nu är att Seat Leon, Volkswagen golf och Audi A3 är samma size. Seat Ibiza, Volkswagen polo och Audi a1 är samma size. Att man valt att ta bort den tidigare designen fram och satt ateca/Leon utseendet istället är för att det nu är seats formspråk. Som tur är finns andra märken om man inte gillar utseendet. Jag håller starkt med om att det är sjukt snålt med 2-3 års garanti när dem flesta har runt 5-7 år. Sanningen är helt enkelt att man inte kan få allt (;

#36
2017-02-03 09:41

Jag har ju en annan åsikt om vem som svamlar, Tvärnit...

#37
2017-02-04 08:51

Riktigt lyckad design interiört som exteriört. Tycker dock baken på Leon ser mer lyckad ut.
Interiört så är det snyggt men lite för tyskt. Hade varit kul om spanjorerna tog ut svängarna lite mer.
Ska bli intressant at se hur komfort och bullernivåer är, nya Leon är väldigt komfortabel och tyst jämfört med tidigare modeller. Denna kunskap om hur man bygger tystare bilar kanske även har applicerats på nya Ibiza.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.