Bild
Nästa artikel

Här är nya RAV4

Nyheter

Femte generationen av Toyotas suv gör entré. Den kan koppla ur fyrhjulsdriften vid behov.

Nya RAV4 är byggd på Toyotas TNGA-plattform. Hjulbasen har ökats på med 3 centimeter, annars är måtten på bilen ganska snarlika föregående generation. Chassits hållfasthet sägs har ökats på med 57 procent.

Motoralternativen är antingen en bensindriven variant på två liter eller en 2,5-liters hybrid med el och bensin. Några dieslar finns inte – Toyota planerar att fasa ut dessa innan slutet på detta år. Några uppgifter om hästkrafter finns inte än, men Toyota sa vid premiären att de beräknar en ökning med 15 procent i hästkrafter i bensinversionen och ännu större ökning i hybridversionen. 

Fyrhjulsdrivningen har förmågan att koppla bort drivningen på bakaxeln för att förbättra bränsleekonomin. Omvänt kan systemet också skicka mer kraft till bakhjulen om bilen navigerar genom svår terräng.

Infotainmentsystemet styrs från en 7-tums, alternativt 8-tumspekskärm och har stöd för Apple CarPlay, inte Android Auto. Det finns trådlös laddning för mobiler och 5 USB-portar.  

RAV4 får den modernaste versionen av Toyotas säkerhetssystem, Safety Sense. Det är standard på alla bilar och innehåller bland annat autobroms som upptäcker fotgängare, adaptiv farthållare med filhållningsassistent, avåkningsvarnare med styrassistans, automatisk avbländning av helljus, samt skyltavläsning.   

Nya RAV4 att börjar att säljas i början av 2019 i Europa. Det finns inga prisuppgifter än. 


Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?
 

Kommentarer

#1
2018-03-28 16:31

Wow, marknadsledaren i världen. Och hybrid naturligtvis som det ska vara.

#2
2018-03-28 16:40

Kul att Toyota vågar ta ut svängarna när det gäller yttre design numera men visst ser den lite ledsen ut.

#3
2018-03-28 16:41

Den ser riktigt bra ut både in o utvändigt.
En riktig dräpare faktiskt.

#4
2018-03-28 16:50

Chassit har alltså blivit 57% starkare...Så med andra ord var den utgående modellen klen.

För övrigt lika identitetslös som vanligt. Kommer sälja bra i USA.

Men fyrhjulsdriften skall bli intressant att få se in action. Föregångaren såldes ju under falsk flagg, d.v.s som fyrhjulsdriven fast den egentligen bara drev fram. Nu har man alltså förbättrat detta och det var på tiden.

MVH AL

#5
2018-03-28 16:50

Blått sken i cockpit känns inte helt genomtänkt.

#6
2018-03-28 16:52

Tror inte denna kommer att säljas i USA faktiskt.

#7
2018-03-28 16:53

Tycker det är synd att alla går "all-in" nu på SUV, det är verkligen dags att sänka utsläppen. Att presentera bilar 2018 som ligger över 100 g/km är direkt modernt. Hybrid i all ära, men nu måste vi sänka utsläppen rejält eller har alla gett upp? Klimatproblemen är inte av ondo så länge man inte kan se dem eller märker av det? Undra vad som hänt om vi inte kunde få mat på borden längre pga missväxt...?

#8
2018-03-28 16:55

Den dagen byter vi alla till en törstig Skoda Octavia Vargen!

MVH AL

#9
2018-03-28 17:03

Påminner lite om Volvo XC40. Ser rätt tråkigt och plastig ut. Ingen kioskvältare direkt. Och fyrkantiga hjulhus? Nej...

#10
2018-03-28 17:29

Toyota överraskade mig, jag måste erkänna att jag tycker den är helt acceptabel.

#11
2018-03-28 17:35

Nää fyrkantiga hjulhus ser fult ut på nya RAV4 2019.
Rund hjulhus ser snyggare ut på nuvarande RAV4 2018.

#12
2018-03-28 17:38

Funderade lite på hjulhusen - så slog det mig - Jeep Compass 2011-2014. Undviker övriga jämförelser då RAV:en högst sannolikt är en betydligt bättre bil. Den förra modellen fick pensionärer att somna, hoppas denna är trevligare.

#13
2018-03-28 17:41

Intressant att den ser ut precis som Hilux och Land Cruiser. Förut har ju RAV4 varit en egen grej. Rätt frän förutom de fula fälgarna.

#14
2018-03-28 17:49

Dom har lyckats bra mot den tidigare modellen.
Fyrkantiga hjulhus, nja kanske.

#15
2018-03-28 17:54

Tycker designen ser helt ok ut. Förutom hjulhusen.

#16
2018-03-28 17:54

SsangYong RAV4?

#17
2018-03-28 18:12

Jo men helt OK tycker jag. Fast det är en design jag vill se i köttet innan jag kan bestämma mig helt. Kul med en mer "egenartad" design åtminstone och nog tror jag visst att Toyota snäpper upp interiörkvaliteten.

#18
2018-03-28 18:17

Urkopplingsbar fyrhjulsdrift är givetvis en fördel men har funnits sedan 30-talet men det är ju skönt att man kan sansa sej och ta tillbaka fungerande och vettiga tekniklösningar. När kommer handbroms med vajer tillbaka?

#19
2018-03-28 18:35

Blir intressant att se vilken effekt de kommer att plocka ut ur hybriden, den gamla hade ju 197hkr och det innebär om det stämmer minst 225 hkr i den nya, troligtvis mer, de verkar plötsligt på offensiven motormässigt, Auris kommer ju med 180 hkr

#20
2018-03-28 18:40

HVOR ER DEN BARE LÆKKER. Det kører for toyota nu igen...

#21
2018-03-28 18:46

Snygg bra ut, och de "fyrkantiga" hjulhusen är riktigt snygga.

// Krister

#22
2018-03-28 19:18

Snygg, ser bra ut, och de "fyrkantiga" hjulhusen är riktigt snygga.

// Krister

#23
2018-03-28 19:17

Hittade de ingen mindre infotainmentskärm eller? Skalade någon Garmin och klistrade på den på baksidan eller?

#24
2018-03-28 19:26

Jag letar efter den obligatoriska digitala klockan! Var är den?

Det här tycker jag är den snyggaste toyotan på länge!

#25
2018-03-28 21:13

Här finns fler bilder på dom två olika modellerna

https://carbuzz.com/news/presenting-the-all-new-2019-toyota-rav4

#26
2018-03-28 21:44

Simon no1, tror det är 3 olika modeller. Iallafall i USA vid presentationen.

https://andoniscars.blogspot.se/2018/03/the-all-new-2019-toyota-rav4-liv...

#27
2018-03-28 21:51

A.L #4 A.L spekulerar och söker halmstrån...när det är så att "Toyota claims the new RAV4 is 57-percent more rigid than previously thanks in part to a multi-link rear suspension."
Samma sak som Toyota gjort med nuvarande Auris Selection och Executive vilket inte betyder att bilen annars skulle vara vek, bilen uppför sig helt enkelt ännu bättre på vägen i linje med Toyotas löfte om att lyfta fram sportighet/körglädje.

#28
2018-03-28 23:30

Usch.

#29
2018-03-29 09:54

Är det bara jag som tycker den ser ut att kunna vara en facelift av Mitsubishi Outlander, eller dito Lexus.

Förstår inte det där kantiga formspråket, Volvo höll ju fast i det väldigt länge, men inte ens dem fortsatt på den linjen.

#30
2018-03-29 09:57

Isoderlund, XC 40 är väl rätt kantig och den senaste från Volvo, här är ju både runda mjuka former och kantigt

#31
2018-03-29 10:12

Ingen plug-in variant av hybriden? Vad är det för fel på beslutsfattarna hos Toyota. Än en gång är Toyota uträknade redan från start.

#32
2018-03-29 11:16

Tvärnit. Jag vare sig spekulerar eller söker halmstrån. Jag kommenterade bara vad som stod i artikeln. Karossen styrka är sedan vad den är. Toyota brukar mig veterligen då vara acceptabel.

MVH AL

#33
2018-03-29 14:15

Verkligen fin modell, både vuxen men ändå lite crazy och inte barnsligt crazy som det den närmsta tiden har sett ut. Hoppas åkkomforten prioriteras också.

#34
2018-03-29 15:53

Ser väl bättre ut än tidigare modeller som ju inte var riktigt lyckade ur någon aspekt.

#35
2018-03-29 16:20

Nya Toyotan är verkligen asymmetrisk och otroligt ful! Titta på tex karosslinjerna och de deformerade grovt tillyxade hjulhusen. Hur i hela Halland kan man designa en så himla ful bil? Den gamla karossen är betydligt mer harmonisk. Ja ja, Toyota, gör om och gör rätt för bövelen.

#36
2018-03-29 18:10

En klar förbättring gentemot förra modellen,
Toyota går från klarhet till klarhet i sitt nya modellprogram.

Men, fyrkantiga hjulhus går alltid bort, antagligen en anpassning för den amerikanska marknaden där de gillar sådant.

#37
2018-03-29 20:56

Roy J.

Det är väl därför den är den mest sålda suven i klassen i världen sedan de skapade klassen 1994 med Rav4.......

#38
2018-03-30 11:00

Glädjande att den inte blev större än föregående generation. Utseendet kräver väl lite tillvänjning, speciellt hjulhusen... Men i mörk lack ser den säkert bättre ut. På det stora hela tycker jag den ser ok ut. Interiören gillar jag. Hoppas stolarna får bättre stoppning än nuvarande! Blir intressant se den på riktigt och få "känna o klämma" och framförallt provköra.

#39
2018-03-30 13:25

Kommer om 1 år!

Vem köper den utgående modellen nu?

#40
2018-03-30 14:56

Hmm... Subaru Forester fanns redan 1993 så inte skapade Rav4 någon ny klass direkt.... det gjorde dock både Subaru Outback och Forester ;)

Den här ser fin ut, men om fyrhjulsdriften fungerar återstår att se.
En el-variant (hybrid om den är rejält förbättrad) med hög dragvikt tack så är jag spekulant!
Just nu är det bara Tesla Modell X som får dra 2000kg av alla el och hybrider.

#41
2018-03-30 19:10

Väcker noll habegär hos mig, jag väljer hellre en Audi RS 5 Sportback. I grönt, givetvis.

#42
2018-03-30 19:30

ja til 1,5 million uha,

#43
2018-03-30 19:40

jørgenn, en normal konsument köper en bil han trivs med, istället för att köpa den billigaste bilen och pinas varje minut han sitter i förarsätet.

#44
2018-03-30 20:30

så hellere undvære til den overpris..

#45
2018-03-30 20:30

så hellere undvære til den overpris..

#46
2018-03-30 20:45

Priset på RS 5 är inte officiellt ännu så vi kanske ska ta det lugnt med kommentarer om överpris..

#47
2018-03-30 22:16

Sigge Nn, enligt handlarna kommer den i höst

#48
2018-03-31 07:51

Simon no1...då ljuger din handlare. Kommer under Q1 2019.

#49
2018-03-31 07:55

Simon no1...då har din handlare felaktig information alt. ljuger han. Kommer under Q1 2019.

Bilen kommer med stor sannolikhet designas om för Europa då frontdesignen nu är kopierad ifrån de hemska jättepickuperna de säljer i Amerika. Knappast en design som fungerar i Europa.

#50
2018-03-31 12:12

SiggeNn, det tror jag inte att han gör, deras killar ska på utbildning och Rav4 kommer före Auris trots att den visades efter, men visst, allt kan hända och Toyota vill så klart sälja bra av den utgående modellen så det kan ju finnas ett intresse i att säga att den kommer senare, om det är så har jag dock ingen aning om :)

#51
2018-03-31 20:34

Nu finns minst två videos på Youtube från NY Auto Show med RAV4 — sök på ”Toyota RAV4 2019”! Ser riktigt trevlig ut!

Subaru Forester 2019 går också att hitta, också den riktigt snygg!

#52
2018-04-01 09:06

Ett tecken på den tid vi lever i nu är väl att växelspaken är undanskuffad åt höger till förmån för reglaget till infotaimentsystemet.... Eller vad det nu är....

#53
2018-04-02 08:45

Erito: Rav4 kom 1994, Forester presenterades 1997 som modellår 1998.

#54
2018-10-08 14:34

# 40. Redan elva år före Forester fanns Toyota Tercel med fyrhjulsdrift och fyrkantiga hjulhus.
Flera hybridbilar finns med både 2700-2800 kg dragvikt som BMW och Audi, Lexus 450 h får dra 2000 kg.
https://www.pinterest.se/pin/310748443024176755/
Toyota är storägare i Subaru och har ett tätt samarbete i bland annat deras gemensamma sportbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.