Bild
Nästa artikel

Här är nya Mercedes GLE

Nyheter

Suven har utökat hjulbasen och lägger till tredje sätesrad.

Senaste generationen av GLE är utrustad med aktiva fjädringssystemet E-Active Body Control. I det samarbetar luftfjädring med ett elektriskt 48-voltssystem. Mercedes säger att detta är enda systemet där fjädring och stötdämpare kan styras individuellt på varje hjul, med fördelarna att det motverkar krängningar, lutningar eller nigningar.

E-Active Body Control är speciellt användbart om GLE kört fast i en sanddyn, systemet höjer och sänker alla hjul individuellt som om att bilen ”ruskar” sig loss. Under färd skannas efter ojämnheter i vägbanan framför och sedan anpassar fjädringen efter det.

Skärmarna i förarmiljön har blivit större och Mercedes har integrerat sitt nya röst- och geststyrda infotainmentsystem MBUX i bilen. 

Hjulbasen har utökats med 8 centimeter, vilket ska ge mer benutrymme till passagerarna. Det går att få en tredje sätesrad och andra sätesraden kan fällas och justeras elektriskt. 

Bland motoralternativen finns en 6-cylindrig bensinmotor på 367 hästkrafter (389 med tillfällig boostfunktion). Den använder sig av mildhybridteknik där eldrift går in tillfälligt och stöttar och sänker utsläpp. En dieselmotor är också på gång, likaså en laddhybridvariant med vad Mercedes klassar som ”i synnerhet lång” räckvidd.

Nya GLE lanseras i början av 2019, men innan dess visas den upp på bilsalongen i Paris i oktober. Då kanske vi får reda på priser också. 

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLE?

Kommentarer

#1
2018-09-14 18:54

Det är möjligt att det är en bra SUV – i den mån såna alls är bra. Framkomligheten kan dock förväntas vara bra.
Nödsätet längst b-5ak ser ut att vara just det – ett nödsäte.
Noterar att de skrymmande, runda ventilationsgallren, typiska för Mercedes, fått stryka på foten. Som så ofta en alldeles för lång rad med identiska knappar.
Jag har aldrig gillat designen där man försöker få sidolinjen att se ut som en sedan med utökad bakdel. Det blir ingen harmoni i linjerna. Ta Saab 9-5 till exempel. Sedanen har skulpterade c-stolpar, medan kombins bara är platta profiler. Den enda bil med det konceptet som ser någorlunda okej ut, är Peugeot 306 kombi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.