Nästa artikel
Här är nya Mercedes GLE
Nyheter

Här är nya Mercedes GLE

Publicerad 26 mars 2015 (uppdaterad 26 mars 2015)
Här är nya storsuven Mercedes GLE.
Mercedes visar upp GLE inför debuten i New York. Efterträdaren till M-Klass får flera nyheter, bland annat laddhybriddrivlina.
Bilen som tidigare kallats M-Klass heter nu GLE och gör entré med ny teknik, design och nya motoralternativ. Bilen visas nu upp innan premiären på bilsalongen i New York i början av april.
 
De nya designelementen känns igen från suvcoupén GLE Coupé som visades sent förra året. I nosen hittar vi bland annat smarta LED-strålkastare som ändrar ljusbilden efter trafiksituationen och som arbetar tillsammans med bilens Night-time vision-system.  LED-bakljusen har fått samma design som resten av tillverkarens senare modeller.
 
På instrumentbrädan återfinns samma sjutumsskärm som dykt upp hos flera senare Mercedes-modeller och som styrs med en pekplatta mellan framstolarna. Nya GLE kan fås med en mängd moderna aktiva förarstödsystem, bland annat autobroms som kan upptäcka såväl fotgängare som korsande trafik. För den bekväme finns automatisk stängning av alla bilens dörrar och så klart adaptiv farthållare parkeringsassistent med 360-graders kameraövervakning.

Den stora nyheten är att Mercedes största suvmodell nu kommer att erbjudas med en laddhybriddrivlina. Tekniken har blivit en nödvändighet för såväl Mercedes som konkurrenterna Audi, BMW och Volvo om de ska klara de stundande tuffare utsläppskraven från EU.
 
GLE500e 4Matic, som laddhybriden kallas, drivs av en dubbelturboladdad bensindriven V6-motor på tre liter som ger 328 hästkrafter samt en elmotor på 114 hästkrafter. Elmotorn är integrerad i Mercedes sjustegade automatlåda 7G-Tronic plus och drivningen sker på alla fyra hjul. Bilens lituim-jon-batteri är på 8,8 kWh och fulladdat kan det driva bilen i upp till tre mil på enbart el. I hybridläge ska bränsleförbrukningen vara 3,3 l/100 km enligt EU:s körcykel, koldioxidutsläppet beräknas därmed till 78 g/km.
 
GLE kommer även med en snåldiesel i versionen 250d. Den fyrcylindriga turbodieseln har en slagvolym på två liter och den ger 201 hk. Bränsleförbrukningen för 250d uppges vara 5,4 l/100 km och koldioxidutsläppet blir då 140 g/km. Snäppet upp är 350d med en treliters diesel-V6-motor med 254 hk. Bränsleförbrukningen för GLE med denna dieselsexa är 6,4 l/100 km och koldioxidutsläppet beräknas till 169 g/km. Alla dieselbilarna får Mercedes niostegade automat som standard.
 
Bensinmotorerna är antingen en treliters dubbelturboladdad V6:a med 333 hk eller en 4,7 liter stor dubbelturboladdad V8:a  med 435 hk. GLE finns även i två Mercedes-AMG-utföranden. Både Mercedes-AMG GLE 63 4-Matic och GLE 63 S 4-Matic har en 5,5-liters V8:a. I den förstnämnda versionen ger motorn 410 hk medan GLE 63 S 4-Matic får 20 extra hästkrafter. Toppfarten för dessa prestandaversioner av GLE är 250 km/tim men S-modellen är en tiondel snabbar 0–100 km/tim med tiden 4,2 sekunder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLE?

 
 
  

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-26 11:03
Thommys

Ny och ny. Facelift och ny beteckning är det.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-26 11:30
Andreas Jennersjö

Du har så rätt Thommys, det som är helt nytt är ju främst modellnamnet.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-26 14:48
Swemba

Ganska stort facelift i så fall. Betydligt snyggare än gamla M-klass.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-26 14:54
Skeptikern

MC-släpet på en av bilderna såg intressant ut.
Litet och behändigt, åtminstone så länge det inte är blött på vägen.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-26 17:33
Thommys

Ja Kapten. Jag håller med dig fullständigt vad gäller mittkonsolen i GLE. Om de vore något de borde göra en förändring på så är det just instrumentbrädan. Jag har aldrig gillat den och den är lika trist i GL eller GLS som den ska heta snart.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.