Bild
Nästa artikel

Här är nya Mazda 3

Nyheter

Mazda 3 får en facelift inför produktionsåret 2017. Både utsidan och insidan förändras, bland annat kommer ett nytt motoralternativ.

Nästa version av Mazda 3 går nu att beställa i Japan, svenska kunder får vänta till oktober eller november innan den dyker upp i bilhallarna.

Bland nyheterna syns en ny grill och nya strålkastare  och på insidan är instrumentpanelen är utbytt och elektronisk handbroms installerats. Viktigare är kanske det nya motoralternativet; en dieselmotor på 1,5 liter och 105 hästkrafter som ger ett vridmoment på 270 Nm redan vid 1 600 varv. Den gamla 2,2-liters dieselmotorn får samtidigt en överhalning som ska ge snabbare gasrespons och bättre ljud i maskinen.

Styrningen i Mazda 3 ska också ha förbättrats med Mazdas nya "G-vector Control" som ska göra kurvtagningen mer följsam. Autobromsen har också förbättrats och ska nu kunna undvika kollisioner i upp till 80 kilometer i timmen och aktiveras även när bilen backas i upp till 8 kilometer i timmen.

Andra säkerhetssystem som nu kommer med Mazda 3 är filhållningsassistent och varningssystem för korsande trafik. Dessutom kommer rattvärme och heads-up display med automatisk skyltavläsning.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?

Kommentarer

#1
2016-08-18 13:36

Bra att det blir bättre "lud" i bilen.

#2
2016-08-18 14:09

Klassledande modell med utmärkta köregenskaper och låg bränsletörst.

#3
2016-08-18 14:30

HUD på separat glasbit ovanpå panelen är störande, fungerar endast om det visas i vindrutan.

#4
2016-08-18 14:42

Snygg att se på, och Mazda har ju ofta en "ärlig" bränsleförbrukning på sina modeller. Saknar dock miljö-orienterade modeller bland Mazdas modellprogram.

#5
2016-08-18 15:08

@ Grosser

Du har ju CX-3 och CX-5. De är ju i vart fall hyfsat miljöorienterade såtillvida att de går att köra lite i miljön med. Fast vill du ut i verklig terräng så finns det ju bättre val.

.

#6
2016-08-18 15:31

Snygg, framförallt sedanen

#7
2016-08-18 15:51

Bra med nya dieselmotorn men viktigaste frågan är om den går att köpa med automat.

#8
2016-08-18 16:36

Men varför diesel på en sådan här liten bil? Hellre bensin motor i kombination med en bra automatlåda. Gärna att instegsmodellen är utrustad med detta så att priset inte springer iväg. Ser väldigt tuff ut tycker jag, man får lite habegär när man ser den.

#9
2016-08-18 16:40

Inte tutal om att det är en snygg bil. Jag provsatt dock baksätet på den, och där ligger nog dess akilleshäl. Ingen bil som man åker iväg 4 st på semester i Europa.

#10
2016-08-18 16:46

Precis som Hackenbush är jag också mycket mot dåligt lud i maskiner. Det är ett ofug om något :-)

#11
2016-08-18 17:50

Herregud, Google translate i ett nötskal, lat journalist.
Snygg som blivit lite snyggare.
Hejdlöst mycket bättre än nya Civic.

#12
2016-08-18 18:45

I dagsläget känns Mazda som den överlägset mest attraktiva japanska biltillverkaren.

#13
2016-08-18 19:32

@Anitafeministen
Höhö!

#14
2016-08-18 19:50

Mazda har ju en tid byggt riktigt snygga bilar med trevliga vägegenskaper och trevlig interiör.
Men så var det det där med vägbullret. Och ibland utrymmena. Och rosten.
Fast jag gillar denna modell ändå.

#15
2016-08-18 20:18

Men är vägljudet fortfarande ett problem på denna modell eller är det något som lever kvar sedan föregående modeller?

#16
2016-08-18 21:46

Benny, det är det väl inget som man vet, men hittills har inte Mazda bekymrat sig mycket om våra skrynkliga vägar.

#17
2016-08-19 09:18

Angående vägbuller så kan jag bara säga att vi har en Mazda 3 av den modell som säljs just nu (före faceliften) och den är klart bullrigare än den Golf SV som vi också äger. Sen är ju Mazdan vassare utseendemässigt men samtidigt är den ineffektivt utnyttjad utrymmesmässigt med tanke på yttermåtten vilket främst yttrar sig i trångt baksäte. Mazdas bensinmotor (2,0/120 i vårt fall) är dock snål och i praktiken lika snål som den 1,2t/110 som sitter i Golfen så nåt stort behov av diesel tycker jag knappast att det finns - i alla fall inte ur förbrukningssynpunkt. Håller med de som säger att Mazda idag är den japanske tillverkare som gör de attraktivaste bilarna.

#18
2016-08-21 12:20

Bullra mer än en Golf är tekniskt omöjligt.

#19
2016-08-21 13:04

Då är du nog helt enkelt ute och cyklar och uttalar dig utan kunskap, "sunt förnuft". Nyare Golfar byggda på MQB-plattformen är betydligt bättre bullermässigt än tidigare Golf-generationer och avsevärt tystare än t ex nyare Mazda 3:or.

#20
2016-08-21 14:51

@Styggavargen #8, jag trodde du var en miljökämpe som vill att folk ska välja bilar med lägsta möjliga förbrukning?
Även en liten bil som Mazda 3 drar betydligt mindre i dieselutförande.
Man kan väl därmed säga att bluffen är synad.

#21
2016-08-22 08:57

Snygga linjer och tillräckligt stor när ungarna har flugit från boet. 2 liters motor på 120 hästar är enligt vi bilägares test bränsleeffektiv med en snittförbrukning på 0,54 l/mil nästan samma siffra som anges i bränsledeklarationen. Den är trots den låga förbrukningen vass, 0-100 km på 8,8 s och toppfart 198 km/tim. Jämförelsevis med tanke på detta så ser inte längre dom små bilarna som i Toyota Aygo storleken ut att vara så fantastiskt snåla på soppa längre. Skulle med tanke på priset under 200.000 kunna tänka mig denna om den totala ekonomin blir avgörande.

#22
2016-08-22 13:43

Har provkört nuvarande modell och vart positivt överraskad .
Ljudnivån är helt acceptabel det finns andra märken som är sämre på den punkten.
Dock så fann jag aber på två nya bilar. rostfärgade rännilar ur dräneringshålet i framdörrarnas nederkant, inte bra.

#23
2016-08-22 16:53

De rostfärgade rännilarna är med största sannolikhet överflödigt skyddsmedel som runnit ut. Hade det varit så rostigt att vattnet färgades brunt hade det typ varit hål i dörrarna :P

Och nog tycker jag HUD på en glasbit framför rutan funkar. Duger det åt Flygvapnet duger det åt mig ;) Effekten av att slippa byta fokus för att se mätarna är den samma. Och man slipper ha en svindyr specialvindruta som drar upp försäkringspremien.

Oerhört sällan jag tittar ner i mätarhuset nu för tiden. Enda nackdelen är väl att den i min "gamla" inte visar farthållarhastigheten osv. Visar bara om den är på eller ej.

#24
2016-08-22 18:20

Mja....jag önskade så jag med att det var rostskyddsmedel. Jag kom, jag såg, och gick vidare.
Hur många bilköpare fäster ögat på sådant? En av tio möjligen och man ska ha detta klart för sig att "billig" bil är billig, frågan är bara var det är som tillverkaren har snålat in? Vad gäller Mazda så är detta med rost och snålt tilltagen isolering en klassiker.

#25
2016-08-23 10:28

Fast min BMW som kostade 400 000 kr ny hade också gulbrunt rostskydd som rann ur hålen. :P

Enda jag stör mig på på det viset är att det på klassiskt Mazdamanér fortfarande då och då blir rännilar av nåt fett under nyckelhålen i dörrarna. Hade det på min 2008 med.

#26
2016-08-23 20:11

Mazda 3 rostar notoriskt, enligt egen erfarenhet.

.

#27
2016-08-25 13:31

Gissar att du som vanligt när det gäller Mazda ser första generationen som en mall för alla bilar som tillverkats efter denna?

#28
2016-08-25 19:40

Rasande snygg bil. Gillar dock inte alls elektronisk handbroms. Ett måste idag är automat, finns det? Även till bensinaren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.