Bild
Nästa artikel
Tionde generationen av Honda Civic.

Här är nya Honda Civic

Nyheter

Tionde generationen är bredare, längre och lägre än föregångaren.

Femdörrars halvkombin är tre centimeter bredare och har vuxit 13 centimeter på längden. Den är också två centimeter lägre. Den bygger på en helt ny plattform, vilket betyder att bilen har bantat bort 16 kilo. Samtidigt har det lagts mycket fokus på att öka styvhet och hållfasthet, bland annat genom ny monteringsteknik. Vridstyvheten ska ha ökats på med 52 procent.

Nya Civic får Hondas nyutvecklade VTEC-motorer. De är båda turboladdade bensinare med antingen en trecylindrig 1,0 liters motor, eller en fyrcylindring på 1,5 liter. Antalet hästkrafter är 129/182. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller en CVT-automat.

Bagagevolymen är 478 liter och sätena kan fällas 60/40.  Infotainmentsystemet har stöd för Android Auto och Apple CarPlay som styrs från en sjutums pekskärm.

20162109123029.jpg?itok=wrnNO9RS

Honda siktar på att bli branschledande i säkerhet med Civic och ska ge toppbetyg i Europ NCAP:s krocktester. Verktyget för att uppnå det heter Honda SENSING och består bland annat av autobroms, avåkningsvarnare, kollisionsvarnare, döda vinkelnvarnare, adaptiv farthållare, filassistans, samt vägskyltsavläsare.

Nya Honda Civic kommer att tillverkas i England. När den kommer till Sverige och med vilken prislapp är än så länge inte känt.
 
Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?

Kommentarer

#1
2016-09-21 12:38

Jag tycker tyvärr att nya civic ser för jävlig ut, synd kan jag tycka då jag alltid har gillat bilen, ända sedan min lågskolelärare rattade en sådan på 70-talet

#2
2016-09-21 12:45

Tycker inte fronten eller för den delen sidolinjen är snygg, nej tyvärr inte mycket ha begär här inte

#3
2016-09-21 12:48

Jag vet att många klagar på utseendet men jag gillar denna nya Civic. Ett klart steg framåt från nuvarande som känns rätt ointressant.

#4
2016-09-21 22:10

Jag tror Honda gör bra bilar. men design är inte deras starka sida.

#5
2016-09-21 13:22

Hur man tar en bra bil (Civicen innan den nuvarande) och sen fullständigt förstör den...

#6
2016-09-21 13:42

Utseendemässigt var generation åtta (2006-2011) klart bäst. Nuvarande generation känns mest som en urvattnad version av föregångaren och den nya mest som att man inte riktigt haft någon riktning, mer än att man råkat titta på typ Subaru Impreza och Ford Focus och sedan försökt koka ihop något.

Minus på denna mot föregångarna är också att baksätet inte ser ut att bli plant i nedfällt läge och att man tagit bort finessen "magic seats".

Hoppas att de amerikanska blinkersljusen i skärmen försvinner – ser bedrövligt ut. Säkert en bra bil, men utseende och CVT-automat lockar inte.

#7
2016-09-21 14:09

Precis som skrivits innan så var generationen mellan 2006-2011 den snyggaste någonsin av Civic. Den står sig än idag designmässigt. Efter det hände något och bilen blev inte snygg. Den som nyss presenterats är ju ingen skönhet alls. Dock är ju smaken olika hos oss alla så denna lär säkert sälja också. Men högt upp på några topplistor i lilla Sverige lär den inte hamna.

#8
2016-09-21 15:00

Jag kan nog tycka att nya Civic är ett steg i rätt riktning o i linje med den trend som råder där man har gått bakåt i designen med mer rena o enkla linjer in som utvändigt.

Jag har ägt ett par bilar med space- designad förarplats eller ett tivoli om man vill. Det är läckert med alla knappar o belysning, frodigt skulpterade konsoler o s v men en sådan förarplats kräver en del onödigt arbete något som de inom flyg vet, SAAB stod förr som ett föredöme vad gäller ergonomi.

Den här nya Hondan är inte snyggare men enligt mitt tycke dock bättre.

#9
2016-09-21 15:19

Den ser inte ut som alla andra bilar, usch. Röd är den dessutom fy f-n. Bilar ska vara svarta, vita eller silver och försvinna i mängden annars får det vara.

#10
2016-09-21 15:50

Säkert intressanta tekniklösningar i både motor och under skalet. Intredningen/instrumentpanelen ser dock tilltalande ut. Men tyvärr ser inte bilen ut som en VW Golf i mellanmjölkensland........

#11
2016-09-21 16:37

Och var sätter man dragkroken?...

#12
2016-09-21 16:50

Att det ser spejsigt eller tivoliartat ut betyder inte per automatik att det är ogenomtänkt efektsökeri. Förarplatsen på generation 8 är faktiskt av de mest genomtänkta och ergonomiska jag testat. Generation 9 är klart sämre, även om den vid första anblick kan tyckas vara väldigt lik.

#13
2016-09-21 18:49

Ytterligare en gräsligt ful japan. I min värld är det bara Mazda som gör bilar med bra design.

#14
2016-09-21 20:22

Ni må tycka vad ni vill om t ex Golf men lättarbetad och lättförstådd förarmiljö har den otvivelaktigt - och den är dessutom lättavläst även för en "halvblind" gamling...:) Frågan är hur denna kommer att upplevas ? Vi har ju även en Mazda 3 men när det gäller förarmiljön så föredrar jag utan minsta tvekan Golfen.

#15
2016-09-21 21:56

Efter att ha läst kommentarerna här förstår jag att jag är lite eljest, som det heter norröver.
Jag tycker nämligen att den här modellen av Civic är riktigt snygg jämfört med den föregående som jag inte alls gillade. Och jag gillar inredningen.
Men CVT till bensin gillar jag inte alls, till diesel med dess snäva varvtalsområde är det däremot ok.

#16
2016-09-22 08:48

Det märks väl knappast om man får någon extra buckla på den bilen och som Peter E undrade dragkrok kan man stoppa en lös kula i ett av rören

#17
2016-09-22 21:14

http://www.caradvice.com.au/424960/2017-honda-civic-details-revealed/pho...

Här är bilder på en annan version. RS står det på den - vet inte RS är normalversionen och det på bilden här är nån Type S eller nåt? RS låter ju annars som en ny S. På dessa bilder ser den riktigt trevlig ut tillochmed - speciellt jämfört med nuvarande version.

#18
2016-09-23 21:18

Intressant film om produktionen av nya Civic.
https://www.youtube.com/watch?v=giCY_AgtRDg

#19
2017-02-15 23:59

Håller med flera här. Den var riktigt snygg för två generationer sen, då den kom med en lätt futuristisk, personlig look och med de smarta biografstolarna.
Nu ser det mest oharmoniskt tillknölad ut med fläskläppsnylle. Och de smarta stolarna är alltså bortplockade.
Interiören är uppstramad, men ser väl OK ut, med risk för plastighet om man tittar närmare på den. Och så var det bullernivån - och rostskyddet. Har de fått till den på de punkterna kanske den ändå kan ha en chans.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.