Bild
Nästa artikel

Här är nya BMW 3-serie

Nyheter

Tyska biltillverkaren visar sedanvarianten av 3-serien.

Sjunde generationen av bilen, med beteckningen G20, är 7,6 centimeter längre och drygt en centimeter bredare än tidigare. Hjulbasen har utökats med 4,1 centimeter. Sätena fälls 40:20:40 och 480 liter får plats i bagageutrymmet.

Bilen har bantat bort 55 kilo och är utrustad med en ny dämpning. BMW har designat om standardmonterade LED-strålkastarna och gett den karaktäristiska njurformade grillen ett nytt utseende. 

På insidan har startknappen flyttat ner mellan framsätena där den huserar tillsammans med växelväljaren och knappen för parkeringsbromsen. I infotainmentsystemet bor BMW:s personlige assistent som kan bistå med information om man pratar med och inleder frasen med ”Hej BMW”. Vill man istället att assistenten ska heta något annat går det att döpa om den. 

Funktionen som varnar för och automatbromsar för fotgängare ingår alltid i priset.

I mitten av oktober börjar de första motorvarianterna att säljas i Europa. Den är bensindrivna 330i med automatlåda för 405.500 kronor, dieseldrivna 320d för 352.500 kronor och så fyrhjulsdrivna 320d xDrive för 393.500 kronor. De två senare kan fås med manuell växellåda eller automatisk variant. I vår gör motorvarianterna 320i, 318d och 330d de andra sällskap i motorutbudet.  Sommaren 2019 kommer nya 3-serien som laddhybrid med uppskattad räckvidd på 6 mil.  

Diskutera: Vad tycker du om BMW 3-serie?

Kommentarer

#1
2018-10-02 11:57

Ser ut som att den kört in fronten under bakänden på en lastbil...

#2
2018-10-02 12:22

Håller med om att fronten ser ut att ha fastnat under en lastbil. Men det gör ju nuvarande version också.

Måste säga att det var rätt mycket *gäsp* över denna nyhet. Interiören är uppfräschad och helt ok. Exteriören är försiktigt förändrad minst sagt. Men visst har baken lite drag av Lexus? Teknikmässigt kör den inte direkt om någon konkurrent..

#3
2018-10-02 12:25

Använder de stora stycken av svart plast runt avgasrören för att det är billigt eller praktiskt? För speciellt snyggt var det inte.

#4
2018-10-02 12:51

Njurarna har förvandlats till glasögon... inget lyft utseendemässigt jämfört med tidigare men inte illa på nått sätt, insidan ser fin ut.

#5
2018-10-02 15:13

Interiören är ett stort lyft och ser mycket bättre ut än nuvarande gen. Traditionsenligt hos BMW så händer det inte så mycket exteriört när en ny gen kommer, 15 miljoner sålda treor tyder på de gör rätt i det, jag tycker att den är snygg. Lite Lexus IS över bakre ljusen sett från profil.

#6
2018-10-02 16:22

Den stora transformationen som sker nu med bilar av alla märken är övergången från analoga mätare och instrumentpanel till datorskärmar med touchscreens. Bilarna blir uppkopplade på nätet. Även driftskällorna förnyas. Bilen går från low-tech till high-tech. Exteriört sker inte mycket. Än så länge...

#7
2018-10-02 16:40

Hade förväntat mej en snyggare diffusor, det som visas på bild är riktigt fult,ett klumpigt plastsjok runt avgasrören, en besvikelse på en ny premium bil 2018.

#8
2018-10-02 16:40

*Gäsp* Tack, men nej tack!

#9
2018-10-02 18:14

Näe. Jag gillar sedaner men denna ser ut som en asiat bak. Tacka vet jag Mercedes sedaner. De är magiskt vackra. Mercedes chefdesigner Gorden Wagener är ett geni.

#10
2018-10-02 18:14

Usch den där var verkligen inte snygg!

#11
1
2018-10-02 18:19

Bara design och detaljer ändrat. Dags för lite moderna tag, det vill säga el. Volvo, Audi, Mercedes, BMW kallas premium men det händer inte ett skit.

#12
2018-10-02 18:45

Nja, exteriört har det blivit till det sämre tycker jag.

#13
2018-10-02 21:21

Hmm.. är det en Lexus?

#14
2018-10-03 09:23

Grosser,
Man kan se den framifrån utan att kräkreflexen aktiveras så svaret på den frågan är "Nej".

#15
2018-10-03 10:10

Mäkinen, sant!

#16
2018-10-03 14:46

Gillar inte BMW:s design, men den är väl ok för fansen. Interiören ser ansträngd och något överarbetad ut.

#17
2018-10-03 21:19

3 av 5 i betyg. Ingen pluggin vid lansering känns rätt b

#18
2018-10-04 12:53

Överdesignad front, för att ta det kort. Partierna runt avgasrören anskrämliga. Interiören bättre än tidigare.
BMW har inte byggt något attraktivt på många år, undantaget några sportvagnar.

#19
2018-10-04 13:55

Roy J,
Sportvagnar från BMW? Dem måste jag ha missat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.