Bild
Nästa artikel
Här är nosen på Chevrolet Volt 2016.
Chefsdesignern John Cafaro (vänster) för nya Volt och ansvarige ingenjören Andrew Farah (höger) visade bilens nos 19 november i Los Angeles.

Här är nosen på nya Volt

Nyheter

På bilsalongen i Los Angeles visade fronten på helt nya Chevrolet Volt upp. Det avslöjades även ny information om plug in-hybriden som helt delar grund med Opel Ampera.

Nya Chevrolet Volt visas upp i sin helhet på Bilsalongen i Detroit i januari men redan nu har bilens nos och några nya detaljer avslöjats.

Laddsladden har blivit längre och kommer vara cirka 7,5 meter lång. Sladden har även fått ett speciellt förvaringsfack till vänster i bagageutrymmet. Detta då ägare av bilen klagat på att det varit svårt att få tag i den när man lastat bagaget.

Nya Chevrolet Volt får även nya ljussignaler som anger laddstatus och en GPS-styrd funktion som kommer ihåg dina särskilda laddpreferenser, exempelvis när på dygnet du helst laddar och om du vill ladda med åtta eller tolv amperers strömstyrka.

Sedan tidigare har GM meddelat att bilen får ett batteripaket med 20 procent bättre lagringskapacitet än i nuvarnade modell. Batteriet är även placerat lägre i karossen vilket ger lägre tyngdpunkt. Tillsammans med  den 1,5 liter stora fyrcylindriga bensinmotorn väger hela drivlinan 45 kilo mindre än i nuvarnade Volt/Ampera. Dessa förbättringar ska tillsammans påverkat räckvidden positivit.
 
Diskutera: Tror du att vi får även får se en ny Opel Ampera till 2016?

Kommentarer

#1
2014-11-24 08:59

"Sladden har även fått ett speciellt förvaringsfack till vänster i bagageutrymmet."
Det låter ju bra, men att utrusta bilen med en automatisk sladdvinda, som funnits på dammsugare i femtio år, klarar man tydligen inte.
Man tar fram en väldigt tekniskt avancerad produkt, men man känner tydligen inte till just dammsugare!

#2
2014-11-24 11:07

saabnisse - kan ha att göra med att man vill förvissa sig om att hela sladdlängden ligger utanför bilen för att inte riskera överhettning i sladden - samt att man kanske använder olika typer av "sladdar" beroende på hur man laddar bilen (hemmaladdning resp snabbladdning). Tror knappast det beror på att man aldrig sett en dammsugare.

#3
2014-11-24 11:49

Amerikanska dammsugare har inte en automatisk sladdvinda, och skälet lär vara att fjädrarna förr eller senare tappar sin spänning (!) och allt mer av sladden hamnar utanför sladdvindan ändå. Jag kan intyg att det är så, iaf med mina dammsugare från Volta m fl - efter några år blir den automatiska sladdvindan allt trögare och man får hjälpa till manuellt för att få in sladden...

#4
2014-11-24 12:35

Sladdvindan blir inte bara trögare med tiden, den kan bli glapp också.
Skulle kosta ca 1000 kr att byta den på min dammsugare !

#5
2014-11-24 13:21

Ni har usla dammsugare, det finns en dansk tillverkare som för övrigt tillverkar dammsugare åt flera andra fabrikat, som inte har problem med vindan.
Och om man nu skulle ha så usla fjädrar i US är det ju bara att importera från alla de länder som kan fjäderstål, eller så kan man ju montera en elmotor som vindar in kabeln.
Det är ju ändå den skitiga kabeln som verkar vara det största problemet vid laddning.

Pi, det måste väl vara väldigt enkelt att ordna en brytfunktion så att det inte finns spänning förrän sladden är helt utrullad.

#6
2014-11-24 17:28

Dom kanske inte lägger ner det jobbet på att utveckla en vinda om nu induktionsladdning är det som kommer!

#7
2014-11-24 18:23

trasten, det ena behöver väl inte utesluta det andra.
Det dröjer nog innan man får samma verkningsgrad vid induktionsladdning som med sladden.

#8
2014-11-24 18:27

Jag menar att om dom nu lägger en jäkla massa på att få induktionsladdningen att fungera så bränner dom ju inte pengar på att utveckla en vinda med spärr och allt! Det tar för mycket resurser på en sak som kanske inte är långlivad!

#9
2014-11-24 18:47

Så gott som alla har två hål i väggen!
Knappast någon har induktionsplatta hemma och det dröjer säkert innan någon offrar en massa kulor på sånt.

#10
2014-11-24 19:40

Sladdvinda vore nog inte så dumt, förutsatt att dom får den att fungera. En försvårande omständighet är väl att den blir smutsigare än en dammsugarsladd... En sladdvinda som inte fungerar är ju mer irriterande än en lös sladd... Men om vi utgår från att man kan lösa det så skulle jag helt klart föredra en sladdvinda!

#11
2014-11-24 20:14

Rutger, kan man göra en bil med så avancerad teknik vore det väl f-n om man inte skulle klara en primitiv sladdvinda, fjäderdriven eller elektrisk.

#12
2014-11-25 21:17

Sladdvindor och åka till månen i en studio är väl ungefär vad amerikaner ska hålla på med och klarar av, iallafall att åka till månen i en studio.......

#13
2014-11-25 21:42

Varför inte en lös sladdvinda typ en sådan man kan köpa överallt, manuellt driven med vev som placeras i ett fack i bagaget.
Då slipper man krånglande mekanism och blir det fel är det bara att byta ut, det blir svårt om sladden sitter fast i bilen.

#14
2014-11-26 10:51

N-iklas, därför att det är många år sedan man slutade använda vev, det finns motorer som klarar den saken och klarar man inte att få sladdvindan driftsäker ska man nog inte ge sig på att konstruera resten heller!

#15
2015-06-15 13:40

glöm sladdvindan. Det stora problemet är att här utvecklas en helt ny elbil, från scratch.
Varför ska ett motsvarande olje slukar dito behövas under huven då?
Ta efter detta: http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2013/10/tesla-motor-and-ba...

#16
2015-06-15 13:54

haha.. volt .. jag tänkte på bolt.. ok då behövs oljesnurran

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.