Bild
Nästa artikel

Här är Lamborghinis super-suv

Nyheter

Lamborghinis första suv, Urus, lanseras nu. Se bilderna här.

Göteborgaren i mig kan inte låta bli att påpeka att det är tur att Urus inte är en elbil. För en urusel bil är det knappast som nu rullar ut ur fabriken i Bologna.

Suv står ju som bekant för sports utility vehicle, men om man i vanliga fall bygger supersportbilar så blir det förstås en super-suv också. Och visst kommer Urus med en hel del utöver det vanliga för suv-segmentet.

Lamborghini lovar att bilen känns som en Lamborghini ska och det börjar förstås med prestanda. En 4-liters V8 som levererar 650 hästkrafter och 850 Newtonmeter ska ta Urus från noll till hundra på 3,6 sekunder och ge en maxfart på 305 kilometer i timmen. Adaptiv luftfjädring, keramiska bromsar, fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning är några av detaljerna som höjer både komforten och säkerheten. Om det motiverar prislappen på drygt 1,7 miljoner kronor får vara upp till spekulanterna.

Diskutera: Vad tycker du om Lamborghini Urus?

Kommentarer

#1
2017-12-05 13:24

Chefen på design: "Lägg till ett plåtveck till så blir allting bra". Nej, det blev visst inte det...

#2
2017-12-05 13:29

Volvo nedan på dryga 400 hk och denna skapelse på 600 hk plus. Toppfart över 300 km/t. För vem? Till vad? Redaktionen kan måhända ge en vink om dom hinner hämta andan mellan sina anfall av hänförelse.

#3
2017-12-05 14:02

Snygg bil, ful front. Jag tycker det är ett vanligt tema nu. Man lyckas med designen i övrigt men fronten förstör tyvärr. Annars snygg och tuff.

#4
2017-12-05 14:44

Lasse J

Detta är en bil för ytterst få som har råd och vill ha något annorlunda.

Den som oroar sig för miljön behöver inte oroa sig nämnvärt, denna kommer inte att påverka den i de få ex den kommer att sälja.

#5
2017-12-05 15:00

Onödigt utvecklad,invecklad,vecklad kaross!
Många veck blev det, sa han som älskade bockmaskinen?
Men ganska snygg ändå.

#6
2017-12-05 15:05

Tycker att designen är Urus-el

#7
2017-12-05 15:31

Prestigelös.
650 hk finns inte en enda "normalbilist" som klarar av att hantera. Vanligtvis inte heller "dom som har råd och vill ha något annorlunda. Är det körglädje man är ute efter så slanta upp 40000 spänn på en Miata.

#8
2017-12-05 15:50

Suv? Klumpracer passar bättre.

#9
2017-12-05 16:18

Alltid bra med folk som vet vad andra behöver och vill ha så man inte behöver tänka själv... :-)

#10
2017-12-05 16:51

Har tydligen irriterat fanatikerna. Det är bra!

#11
2017-12-05 17:46

Snygg.

#12
2017-12-05 17:48

Vecken är till för att förstyva och hålla ner vikten, de kommer att bli allt vanligare.
Men jag undrar om en fullvuxen person får plats i baksätet utan att halvligga?

#13
2017-12-05 18:22

Synd att Postmord bytt till blå bilar. Denna gula apparat hade annars varit trevlig för brevbärarna.

#14
2017-12-05 20:45

Vet inte om Postmord var avsiktligt men passande nick.

#15
2017-12-05 20:46

.

#16
2017-12-05 20:51

Innan man klagar på vecken kanske man ska förstå att en hel del bockad plåt är en designidentitet hos Lamborghini.
Men om man bara är intresserad av 1.0 liters snålmotorer eller CVT så kanske man inte har någon koll på vad bilvärlden i övrigt erbjuder. Att man inte skulle kunna hantera 600 hk är trams med tanke på att det förmodligen finns en hel del hjälp inbyggt tekniskt. Eller så får man träna på bana...

#17
2017-12-06 07:03

Huuu - den fronten var inte skön för ögat!

#18
2017-12-06 07:25

Nä fy så tråkig, ser ut som en korsning av Audi TT och nån Porsche-suv, det känns som att det går snett utför för Lamborghini numer

#19
2017-12-07 14:12

Jag var sjukt skeptisk till Lamborghinis SUV satsning, men måste nog erkänna att designmässigt så har dom lyckats.
Detta är lite mer personbilslook (om man ska gå på bilderna).
Betydligt mer lyckad än t.ex. Bentleys knasiga SUV variant.

#20
2017-12-08 04:16

Täcker en svensk folkpension kostnaden?

#21
2017-12-08 04:20

Även Jaguar, Bentley och Maserati har ju SUVar nu för tiden och de säljer bra i alla fall här i Australien så varför inte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.