Bild
Nästa artikel

Här är Hyundai Kona

Nyheter

B-suven kommer till Sverige i höst. Se bilder och videoklipp i artikeln.

Nu har Hyundai presenterat sin senaste suv. Den heter Kona efter ett kustområde på Hawaii och har en utstickande design för att locka nya kunder. Strävan efter personlighet syns i färgalternativen: det finns tio karossfärger att välja mellan och taket kan fås i kontrasterande färg.

Bilen är 4,17 meter lång, 1,8 meter bred och 1,55 meter hög med ett axelavstånd på 2,6 meter. I bagaget får det plats 361 liter och om baksätena fälls enligt 60:40 får det plats 1.143 liter. Markrfrigången är 17 centimeter.

På motorfronten blir det först bensin- och nästa år dieselmotorer. Bensinarna är turboladdade och består av antingen en trecylindrig 1,0-liters motor på 120 hästkrafter eller en fyrcylindrig 1,6 litersmotor på 177 hästkrafter. Den svagare motorn är framhjulsdriven och växlas manuellt i sex steg och 177-hästars motorn är fyrhjulsdriven, kopplad till en sjustegad automatlåda. Förbrukningen uppges vara 0,53, respektive 0,73 liter milen och sommaren 2018 kommer 1,6 liters dieselmotorer kopplade till antingen en 6-växlad manuell låda eller en sjustegad automat. De kommer att vara fyrcylindriga med antingen 115 eller 136 hästkrafter.

Bland säkerhetssystemen märks autobroms som upptäcker fotgängare, dödavinkelnvarnare, varning för korsande trafik vid backning, filhållningsassistent, trötthetsövervakare, kurvljus och automatisk helljusavbländare.

Infotainmentsystemet har som standard en 5-tums monokrom TFT-skärm. Tillval är antingen en sjutums- eller åttatums pekskärm med Android Auto och Apple CarPlay, samt backkamera. Det går också att ladda mobilen trådlöst via induktiv laddning (Qi-standard). För första gången i en Hyundai finns en head-up display som projicerar information på vindrutan i förarens synfält.

De svenska priserna är inte klara än, men bilen kommer som sagt att lanseras här någon gång under hösten.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Kona?

Kommentarer

#1
2017-06-14 08:10

Tilltalar mig inte alls.

#2
2017-06-14 08:10

För inte så länge sedan var bilar med svarta plastdelar billigare, nu är de dyrare. En riktigt osnygg bil. Och namnet... klingar inte väl i mina öron i alla fall.

#3
2017-06-14 08:38

Klart mer nyktert designad är ex. C-HR och Juke. Kan säkerligen bli en storsäljare med eldrivlina.

#4
2017-06-14 08:58

Helt klart besviken på Hyundai i och med denna skapelse.
Hade man skippat dom konstiga lamporna a'la cactus nedtill både fram och bak så hade den varit mer harmonisk. Nu ser den tyvärr bara överdesignad ut. Synd, Hyundai har annars gått från klarhet till klarhet när det gäller designen.

#5
2017-06-14 09:08

Jag förstår att Hyundai vill att deras bilar ska se annorlunda ut än syskonet KIAs produkter, men de borde inse problemet när de på hemmamarknaden säljer mindre av Hyundai än KIA.
Som Deeds skriver är det fransk inspiration framtill och tvåfärgslackeringen för mina tankar till Captur. Jag tror jag avstår.

#6
2017-06-14 09:12

Det är intressant att kontrastera denna bil mot likaledes precis släppta Citroen C3 Aircross. Bilarna är i stort sett lika långa, Kona litet bredare, men framförallt är C3 Aircross nästan en dm högre. Som lök på laxen har har Kona litet neddragen taklinje och uppdragen fönsterlinje, vilket för mig säger "måttligt eller helt oanvändbart baksäke" (beroende på vem som skall sitta där). Som Peugeot 2008 skulle jag tro, som jag tittat på men ratat pga baksätet.

C3 Aircross ser inte ut så, vilket är en bidragande orsak till att jag är positivt inställd till den. Aircross använder helt enkelt måtten bättre/mer effektivt. Naturligtvis kan man tycka att Kona är snyggare formgiven (jag gör inte det), men formerna har sina tydliga nackdelar!

#7
2017-06-14 09:14

Partiet med skärmbreddare som flyter ihop med framljus/bakljus var nog det vidrigaste jag sett på en bil någonsin.
Speciellt bak där det är en rejäl kaka av gråsvart plast.

#8
2017-06-14 09:20

Sitter inte strålkastarna väldigt utsatta för smutstänk och snö på vintern, det ser ut som man ansluter sig till de som saknar spolare för en sådan utrustning fungerar inte med kanten som löper runt strålkastaren.

#9
2017-06-14 09:27

Ett bagageutrymme på 361 liter är ju oerhört ynkligt, i förrgår presenterades ju Citroën C3 Aircross i precis samma klass och storlek och den har 410 liter. Hyundai satsar här mer på coupé-liknande halvkombi-former som går ut över utrymmena medan Citroën har satsat på en mer boxig-design som ger mer rymd för passagerare och bagage.

När det gäller ToRy:s om baksätet i Peugeot 2008, jag tycker det är helt Ok det man kan säga där är att panoramaglastaket inkräktar på takutrymmet och det tillsammans med ett högtplacerat baksäte kan man tycka är mindre bra för långa personer, då väljer man med fördel att skippa glastaket. Jag har sett att Hyundai säger att de har satsat på utrymmen genom att sänka stolar och baksäte, det känns ju som att först ritade de bilen och sen har de försökt kompensera för de dåliga utrymmena... Ett lågt placerat baksäte ger sämre komfort, dessutom är det sämre för barn för barn uppskattar att sitta lite högt - det är tänket i de franska bilarna och även i italienska Fiat 500 L som har "biografsittning" för att hjälpa sikten för barn i baksätet. Nu har ju Fiaten en bra takhöjd så den klarar det, även om panoramatak/sollucka tar en del av utrymmena i höjden där med. Huruvida den risken finns med det öppningsbara panoramataket i Aircross, det får vi väl vänta och se tills någon har kollat det... Men bilen är ju såpass hög så det verkar ju vara något som tänkts på.

Hyundais front följer helt klart den linje som Citroën var först med (i konceptbilen Tubik som visade Citroëns nya "ansikte", och med inspiration från franska höghastighetståg) med LED-lampor som "ögonbryn" och med huvudstrålkastarna placerade i höjd där andra bilar har sina stötfångare. Sedan följde Jeep Cherokee efter och nu tycker jag Hyundais "ögonbryn" mest för tankarna till just Cherokee. Citroën har ju gjort "ögonbrynen" ihop till ett leende genom att de förbinder dem med en markerad linje.

Jag är tveksam till Hyundai här, jag tycker den ser ut som en designmässigt stökigare version av Honda HR-V, huvudformerna är samma men Hyundai har mer kontrasterande plast och brutna linjer.

#10
2017-06-14 09:30

En förbrukning på 0,73 l/mil känns inte tidsenligt idag... Hyundai verkar satsa på kraft framför driftssnålhet. Accentuenter i orange i inredningen är högsta mode just nu, hej Jeep Renegade som har fullt av det. Även Aircross finns med olika accentuerande färger runt ventilationsöppningar med mera... Renault Captur har haft det från start. Och så vidare...
Hyundai känns "late to the party" och tycks ha satt ihop bilen med delar från andra tillverkare...

#11
2017-06-14 10:45

En bil i tiden, kommer säkert sälja bra. se bara på Toyota CHR som trots alla belackare redan nu är en vanlig syn på vägarna.
och uppgiven förbrukning är troligen mer sanningsenlig än många vad många andra tillverkare uppger.

#12
2017-06-14 11:01

Guran, du menar alltså att Hyundai har angett förbrukningen enligt WLTP som träder i kraft först 1 september och inte NEDC körcykeln som är dagens lagkrav? Jag är inte säker på att de får göra det, jag tror att tillverkarna fortfarande måste ange NEDC-värdena fram tills WLTP kickar igång 1 september. Nu går det ju givetvis att ange både NEDC och WLTP, men NEDC gäller fortfarande.

#13
2017-06-14 13:49

nej det menar jag inte, bara att japanska och asiatiska bilar brukar ha mindre differans mellan uppgiven/verklig förbrukning

#14
2017-06-14 13:58

Hoppas Hyundai inte har gjort samma misstag som Mazda. Vi provkörde CX-2 innan vi köpte Renault Captur. Mazda CX-3 som är en Mazda 2 på styltor är klart lägre än konkurrenterna vilket gjorde bilen ointressant för vår del. Toyota H-CR är i alla fall här i Australien idiotdyr. Ca. $10 000 (SEK 65 000:-) dyrare än konkurrenterna. Jag är säker på att Kona kommer med senaste när det gäller elektroniska hjälpmedel.

#15
2017-06-14 16:43

Undrar om Kona kommer att heta det i Norge också, hehe...!

#16
2017-06-14 16:44

Smaken.är som baken. Är det bara jag som tycker den ser hyfsad ut? Lite Maxda i trynet och inte så överdesignad som Toyotan. Får väl se om jag tycker om den när jag får se den i verkligheten.

#17
2017-06-14 16:46

40- talisten, Kona i Norge är väl inte helt fel. Tänk att få säga: Nu tar vi en tur Kona mi og meg.

#18
2017-06-14 16:55

Guran, där håller jag inte med dig om att det skulle vara så. Biltillverkarna följer samma labbtester för uppgiven förbrukning, det är lag på det. Asiatiska tillverkarna följer precis samma tester som européerna, det är ett europeiskt standardtest. Nu speglar givetvis inte ett labbtest verkligheten, hur bilar drar i verkligheten beror på körstil, väderförhållanden, hur bilen är lastad, hastigheter och så vidare. Labbtestet innebär en optimal miljö i varm temperatur där bilens elektriska utrstning som luftkonditionering etc är urkopplad, och där bilen är tom på last, och där luftmotståndsvärdet bara är beräknat, en sk "rullande landsväg" med rullar under hjulen. Det förstår vem som helst att det är klart att det skiljer sig mellan labbtestet och verkligheten, det innebär inte automatiskt att biltillverkarna ljuger bara för att de följer labbtestet. Det är ju lagkrav att följa labbtestet, de måste ange siffrorna enligt det.

#19
2017-06-14 17:54

Inte ljuger, men använder olika mycket innovativ ingejörskonst för att minimera testsiffrorna. Listan på störst avvikelse brukar toppas av Tyska prestigemärken. Och diverse laddhybrider.

#20
2017-06-14 18:14

Nog är den franskinspirerad, allt. Och det kunde ju vara lite kul om de lyckats lite bättre.
Ljusarmaturernas infästning i de märkliga skärmbreddarplastsjoken har säkert gjort någon designer lycklig, men knappast kunderna.
Interiören verkar dock städad och överskådlig.
Men jag får nog instämma med ToRy och Raphael. Trots de franska egensinnigheterna framstår C3 Aircross som det bättre valet.

#21
2017-06-14 18:16

" I bagaget får det plats 361 liter och om baksätena fälls enligt 60:40 får det plats 1.143 liter."
Jag gissar att det inte spelar någon roll hur ryggstödet fälls.
Men jag förstår att de ville få med all information.

#22
2017-06-14 18:26

Min Octavia drar som mest 0,65 liter/mil, hur lyckas man göra en mindre bil så ineffektiv? Hyandai borde kolla över sin drivlina eller nåt!?

#23
2017-06-14 21:30

Bra jobbat Hyundai. Skönt att Ni inte skena iväg som Toyota med sin mellan-suv. Snygg linjeföring, tuffa detaljer och uppkäftig front. Blöjlappen kunde gjorts mindre. Nu ser jag fram emot dragvikts info och KIAs syskonbil. Framtiden är lovande för Koreanerna.

#24
2017-06-15 01:00

Njae jag tycker den mest ser ut om en leksak exteriört. Inuti ser den dock ganska pigg ut och det är ju ändå kanske det viktigaste? Vad gäller förbrukning har väl koreanska bilar sällan brutit mark. Dock äger jag själv en korean idag och jag kan över 15 000 mil med den säga att färddatorn är fantastiskt ärlig när man kontrollerar den över tid och ett antal tankar vid pumoen. Stor skillnad mot mina andra erfarenheter från exvis VW och Volvo som inte alls redovisar lika ärliga siffror i färddatorn enligt mina slutsatser.

#25
2017-06-15 03:13

Vargen #22: Den troligtvis främsta förklaringen till hög förbrukning på denna bil, Hyundai Kona, är hur den är formgiven till det yttre. Man har så att säga medvetet gett den detta handikapp direkt på ritbordet, för det är design som denna som säljer. Tyvärr finns en uppsjö liknande bilar på marknaden och fler modeller är på väg. Sorgligt, men sant.

#26
2017-06-15 18:53

Min octavia 1,0 tsi kör jag på under 0,55 och är större på alla sätt och har det mesta.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

#27
2017-06-15 19:28

Jag har inte sett några viktuppgifter men misstänker bilen är rätt tung. Den 4-hjuladrivna versionen med stor motir och automatlåda lär knappast dra under 0,9 l/mil blandad körning med tanke på att den enligt NEDC ligger på 0,73. Det känns något otidsenligt.

#28
2017-06-15 21:27

En SUV oavsett märke är otidsenligt och omodernt! Vi behöver inte denna trend just nu när klimatet hänger på en skör tråd. Tolv grader varmt halvvägs in i Juni känns inte stabilt. Kan folk sluta köpa dessa tramsbilar och köpa något snålt och modernt med låga utsläpp?

#29
2017-06-16 01:57

Tycke den är frän ja.

Och så länge amerikanerna köper 5-liters V8'or så är 0,2/l milen hit eller dit fullständigt skit samma för den sköra tråden.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!