Bild
Nästa artikel

Här är gashybriden Skoda Vision X

Nyheter

Koncept visar hur Skoda tänkt sig framtida drivlina: En blandning av gas, bensin och el.

Skoda har nu visat upp prototypen Vision X, en drygt 4,25 meter lång crossover som kommer i produktionsform nästa år. Bilen som blir lillebror till suvarna Kodiaq och Karoq har en ny typ av framdrivningssystem som vi kanske får se mer av framöver.  

Sedan tidigare vet vi att drivlinan består av en 1,5-liters förbränningsmotor på 130 hästkrafter och 200 Newtonmeter i vrid som driver framaxeln. Den heter G-TEC och är specialutformad för gasdrift, men kan också gå på bensin. Det finns två gastankar: en sitter under baksätet och den andra bakom bakaxeln.

 

Själva bakaxeln drivs av en elmotor kopplad till ett 48-volts mildhybridsystem med ett litiumjonbatteri och en startgenerator. Detta ger bilen en elektriskt knuff vid start, gör att den kan ”segla” med förbränningsmotorn avstängd i jämn hastighet och samlar bromsenergi. Beroende på underlag kan bilen vara framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven – utan utrymmeskrävande kardanaxel. Vision X kan drivas uteslutande på el i upp till 2 kilometer.    

Insidan på bilen har fått en futuristisk design och infotainmentsystemet har fullt med uppkopplade, smarta tjänster som bland annat hjälper till att hitta parkering och ger möjlighet att dela bilen med andra när man själv inte använder den.   

Som en liten extra finess finns två elektriska skateboards i bagageutrymmet. Tack vare dem behöver du aldrig fastna i stadstrafik igen. Det är bara att parkera och ta skateboarden istället. 

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Vision X?

Kommentarer

#1
2018-03-08 13:57

Släng in ett "riktigt" batteri på minst 10 kWh som kan laddas externt så blir den intressant; i nuvarande utförande är den i princip en gasdriven Toyota Prius - 20 år för sent...

#2
2018-03-08 14:17

Helt ointressant.

#3
2018-03-08 14:26

En riktigt snygg bil med gashybrid!

#4
2018-03-08 16:19

Ganska snygg jämfört med vissa andra.
Konceptet vet jag inte?

#5
2018-03-08 16:55

@reinhard
Varför ointressant?

#6
2018-03-08 16:59

Helt intressant :-)

#7
2018-03-08 17:32

Elektriska skateboard? Är målgruppen tonåringar och ålder strax däröver? Vad säger lagen om elektriska skateboard i trafiken?
Jag fattar att detta är en vision/prototyp, men undrar ändå hur de tänkt.

#8
2018-03-08 18:17

Stefan
Hur menar du nu? En ev elektrisk skateboard faller inom samma trafikbestämmelser som Segway tänker jag.
Det är ju ingen skillnad när det gäller tex vanlig cykel vs elcykel...

#9
2018-03-08 18:45

Bakaxel med startgenerator som ger en knuff!
Finns det ingen startmotor?

#10
2018-03-08 19:57

Axa, vilka trafikbestämmelser gäller för Segway? Får de helt lagligt framföras på cykelbanan/ i trafiken?
Mvh Stefan

#11
2018-03-08 20:16

"Själva bakaxeln drivs av en elmotor kopplad till ett 48-volts mildhybridsystem med ett litiumjonbatteri och en startgenerator. Detta ger bilen en elektriskt knuff vid start, gör att den kan ”segla” med förbränningsmotorn avstängd i jämn hastighet och samlar bromsenergi."
Tänk vad härligt det ska bli i framtiden...en mildhybrid! Ja tänka sig...

#12
2018-03-08 21:26

Gastankar som exploderar nej tack

#13
2018-03-08 21:49

Bättre att satsa på iaf 5 elmil och skippa gasinstallationen.
Helt ointressant med denna mildhybrid.

#14
2018-03-08 22:43

Stefan
Jag har ingen koll på just reglerna för Segways men uppenbarligen finns och används dem i Sverige. Varför skulle inte en så kallad el-skateboard få användas? Det är ju poppis med airboards bland ungdomar, får inte dem heller användas menar du?

Redan idag använder många vanlig skateboard, på vilket sätt skulle det vara skillnad om den går på el?

#15
2018-03-09 09:40

Håller med StefL och Reinhard ovan -- drivlinan känns inte speciellt framtidsinriktad, och frågan är hur mycket man kan åstadkomma med mildhybrid egentligen?

På det hela taget känns Geneve-mässan (det jag läst om i alla fall) som ett stort "jaså" vad gäller drivlinor för framtiden. el-Hyundai Kona, men var är annars alla elbilar, laddhybrider, eller laddhybrider med range extenders? Som kommer *snart* alltså, inte koncept som ev. kommer om 4-5 år. Möjligen blir 2018 ett mellanår i den utvecklingen.

#16
2018-03-09 09:50

Finns regler för det mesta inkl eldrivna fordon a'la skateboards så visst lär man få köra sådana om man uppfyller regelverket.
Sen känns det nog mera som en ploj-grej som antagligen inte finns kvar på produktions-utförandet.
Mildhybrider känns dock rätt tveksamma - finns väl redan ifrån bl a Suzuki och deras implementation ger väl ingen större besparing efter vad jag sett ifrån nån test. Gör nog mest nytta för biltillverkaren som därmed kan annonsera bilen som "hybrid" och eldriven.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.