Bild
Nästa artikel

Här är Ford Focus ST

Nyheter

Sportigare varianten av Ford Focus förstärker såväl motorer som ljud.

Till sommaren är det säljstart för Focusen med extra fräs, men det finns inga priser än. ST-spekulanter kan välja på diesel eller bensin med 6-växlad manuell låda som standard eller sjustegad automatisk dito som tillval.

Bensinmotorn har 280 hästkrafter och maximala vridet 420 Newtonmeter. Dieselvarianten är på 190 hästkrafter och 400 Newtonmeter i vridmoment. Båda är starkare än sina föregångare i både vridmoment och hästkraftsantal.
 

En nyhet är att det finns olika körlägen som elektroniskt anpassar saker som dämpning, styrning, gas och växellåda. Två av körlägena heter sport och bankörning och i dessa aktiveras en teknik Ford kallar för ESE – Electronic Sound Enhancement. Det förstärker ljudet som motor och avgasrör ger ifrån sig.

Drivningen sker på framhjulen och något som bara finns i bensinalternativet är en elektronisk differentialbroms från BorgWarner. Den hjälper till att begränsa vridmomentet till det hjul som har dåligt fäste och istället portionera ut det till greppvänligaste hjulet för stunden för att motverka att däcken spinner och förbättra kurvtagning.

Focus ST erbjuds i två karossutföranden: halvkombi eller kombi.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus ST?

Kommentarer

#1
2019-02-18 13:37

Vissa bilar behöver verkligen rätt utförande för att komma till sin rätt, undrar om detta var det utförandet designern hade i åtanke när de ritade nya Focus? Ända sen den kom har jag tyckt den ser så otroligt "neutral och intetsägande" ut, men här, i detta utförande blir den enligt mig faktiskt riktigt snygg och tuff! Den kom fram på ett helt annat sätt! Nu väntar vi bara på RS-modellen.

#2
2019-02-18 13:46

Jag gillar Fiesta ST mer. Den finns med mekanisk diff. Ser att Focus använder en elektronisk (e-diff).

#3
2019-02-18 13:49

Blir framkomligheten i t.ex. snö också märkbart bättre med en sådan här diff? Eller funkar den bara över en viss hastighet kanske?

#4
2019-02-18 14:36

En bil till med smatterpinnar! Det gar jag inte haft sedan jag blev tio år.

#5
2019-02-18 16:10

Attraktiv bil. Särskilt Aston Martin-fronten med bikakemönstret. Fast straffar inte Bonus Malus ut motorstarka bilar? Vem vill skatta bort femtusen om året? Ovanpå alla andra kostnader...

#6
2019-02-18 17:15

någon får ta bonus malus skatten å värdeminskningen dom tre första åren..sen
som begagnad är den värd en översyn

#7
2019-02-18 17:50

Bensinaren på 280hk skulle inte vara fel, ska bli spännande o se vad det blir för pris på bilen och skatten.

#8
2019-02-18 19:49

Nja efter 3 år och 6000 mil är de nog bara 200 kusar kvar resten ligger kvar i diket. Men de är nåt speciellt med Focusen st den andas motorsport.

#9
2019-02-20 09:34

Skatten på en Fiesta ST är 3700 kr. Tippar att Focusen hamnar på 5-6000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.