Bild
Nästa artikel

Här är Audi Q8

Nyheter

Q-familjen har fått tillökning. Sportigare syskonet till Q7 utrustas med mildhybridteknik.

Audi har presenterat produktionsversionen av Q8. Vi har tidigare sett den som koncept, både som laddhybrid och som mildhybrid. Den senare drivlinan hittade in i produktionsform: Audi Q8:s förbränningsmotor får elektrisk hjälp av ett 48-volts system. Det gör att bilen kan rulla på el kortare sträckor, samt att motorn kan stängas av tillfälligt och bilen ”seglar” i jämn fart. Dessutom samlas bromsenergi in som laddar det lilla litiumjonbatteriet. För tillfället får vi inte reda mer om drivlinan, till exempel antalet hästkrafter. 

Audi Q8 är 4,99 meter lång, 2 meter bred och 1,71 meter hög. Detta gör den bredare, kortare och lägre än sin syskonmodell Q7. Hjulbasen på 3 meter gör att det får plats 1,755 liter i bagaget om baksätet fälls. 25,4 centimeter markfrigång garanterar att bilen kan köra vidare utanför asfaltsdjungeln. 

Bilen är fyrhjulsdriven. Som standard fördelar den mekaniska mittdifferentialen drivkraften mellan fram- och bakaxel med förhållandet 40:60. Behövs det mer någonstans, skickas extra kraft dit. Som standard har chassit dämparreglering. Luftfjädring är tillval, liksom fyrhjulsstyrning.  
 

På insidan styrs alla funktioner via två pekskärmar med vibrationsfeedback och möjlighet till röststyrning. Ett axplock av hjälpsystemen i nya Audi Q8 är adaptiv farthållare, filvarnare, trottoarkantsvarnare och 360-graderskamera. 

Audi Q8 lanseras i Sverige under tredje kvartalet 2018.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q8?     

Kommentarer

#1
2018-06-05 16:38

Audi har lyckats snickra ihop en riktigt snygg vagn. Igen! Proportionerna, designen, interiören och säkert materialvalen är som vanligt av allra yppersta kvalitet.

#2
2018-06-05 17:13

Känns inte som om Audi har örat mot marken, dålig tajming att lansera en monster SUV. Hade varit bättre att förse A3, A4 med mildhybrid, vore mer folkligt och i tiden.

#3
2018-06-05 17:45

Förutom hybrid tekniken som är rätt o riktigt så tycker jag nog att Audi har tappat.
Bilen ser oharmonisk ut på både in och utsida, proportionerna i detaljerna felar, sett från sidan så ser det med linjerna som i hjulhuskanterna ut som ett chassi på en vagn. eller kaka på kaka om man vill.

Skam att KIA härmapan gör snyggare Audi SUV.

#4
2018-06-05 17:50

Ja Audi har ju skuggat Lexus när det gäller vidrig design på grillarna, men den här gången tror jag de passerat!
Tvi vale vilken järngrind!

#5
2018-06-05 19:33

DS7 Crossback (mindre dock) är ju bättre både på insidan och utsidan...vem köper en sådan här riktigt???

#6
2018-06-05 20:06

Hjulhusen ligger rätt i linjerna men industrigrillen är obegriplig.
Är det nya dollargrin månne? Fast utan krom och mer vulgär.

#7
2018-06-05 22:16

DS7 är snyggare och billigare men får nog storstryk av Audin när det gäller allt annat skulle jag tro.

#8
2018-06-05 22:49

Jag tycker den var snygg, på alla sätt och vis.......utom när det gäller fronten. Här håller jag med saabnisse, frontens fulhet är i paritet med Lexus.
Jag kan inte se att DS7 skulle kunna vara konkurrent till denna...

#9
2018-06-05 23:06

Många har åsikter om utseendet. Jag undrar, med tanke på VW/Audis historia, hur bra motor och växellåda kommer att hålla. Hur har man trixat med avgasreningen?

#10
2018-06-06 08:03

Den grillen tar nog priset. Jösses!

#11
2018-06-06 09:45

Med tanke på hur vägarna ser ut numera, så kanske det är dags att skaffa en dylik bil.

#12
2018-06-06 23:05

Ja stora suvar är sällan fagra för ögat men den här är osedvanligt grotesk, grillen i synnerhet.

Finns ingen direkt vacker dylik men det finns väl några som jag skulle kunna synas i utan att behöva ha en papperspåse över skallen: Range Rover, XC 90, Stelvio, Levante för att nämna några.

#13
2018-06-06 17:53

Om jag hade haft råd och ingen hjärna så skulle jag nog ha trivts att ratta en fullutrustad sådandär, och då ställt in allt på max komfort. jag tycker den ser trevlig och lyxig och bekväm ut inuti

#14
2018-06-07 23:45

Rålle
XC90? Där är det bäst att sätta en papperspåse över hela bilen innan man ger sig ut...

#15
2018-06-08 18:31

Audi må göra välbyggda, men ack så könlösa bilar. Det hjälper inte att hänga kvar vid monstruösa grillar. Formerna på denna grill är egentligen inte så dumma – om man minskade storleken med 40 procent.
Det är någonting i profilen baktill, runt c-stolpen, som känns ytterligt utdaterat.

#16
2018-06-08 22:38

SUV, i denna storlek och tyngd är det snarare lätta lastbilar vi pratar om!?. Fula brukar de dessutom vara. Sjukt många bilar i storlek typ XC90 som kommer ut på våra vägar nu, trots höga bränslepriser och "bonus malus" system och som toppen på isberget klimatförändringar... Innovativt att ta fram dessa nya SUV modeller!.. not!!

#17
2018-07-16 09:57

Fin invändigt, men groteskt klossig utvändigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.