Bild
Nästa artikel

Hälften av Norges nybilar var elektrifierade 2017

Nyheter

Vår granne i väst världsledande i skiftet från fossilbilar.

Elbilar, hybrider och laddhybrider stod för 52 procent av all försäljning av nya bilar i Norge förra året. Det är en ökning från 40 procent 2016, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. De har hämtat siffrorna från norska organisationen Opplysningsrådet för Veitrafikken, OFV.  
– För första gången har vi en marknadsandel av fossilbränsle under 50 procent. Ingen annan är i närheten när det gäller nationell andel av elektriska bilar, säger OFV:s chef Øyvind Solberg.

Populäraste bilmodellerna i Norge 2017 var eldrivna Volkswagen e-Golf och BMW i3, samt hybriden Toyota RAV4.

I siffrorna räknades såväl plug-in hybrider som hybrider med liten elektrisk motor som inte går att ladda med sladd. Går man däremot efter Internationella Energirådet (IEA):s mätning, vilken exkluderar icke laddbara hybrider, stod försäljningen av elektrifierade bilar i Norge för 39 procent 2017.  

Norge är ett av de elbilsvänligaste landen i världen. Norska ägare till elbilar är fria från i princip alla skatter och kan avnjuta förmåner som gratis eller reducerad parkeringsavgift, laddning och nyttjande av vägar belagda med vägtullar, samt bilfärjor.

I Sverige utgjorde laddbara bilar 5,1 procent av nyregistreringarna 2017, enligt branschorganisationen Bil Swedens siffror.  

Diskutera: Borde Sverige ta efter Norges strategi för elbilar?
 

Kommentarer

#1
2018-01-04 09:15

Jag tror inte att Sverige behöver ta efter Norge i detta. Vändningen kommer ändå, men något senare. Vi har inte heller lika höga skatter på andra bilar så moroten blir inte lika saftig här.

#2
2018-01-04 09:37

Visst är det bättre med morötter än piskor. Ingen trängselskatt, gratis parkering där och när man laddar och fria från fossiler. Sedan betydligt bättre infrastruktur av Snabbladdare och Laddplatser, men det kommer. Bensinbolagen börja inse att en snabbladdare inte är så dumt. Kunden är inne och fikar. Tjänar bättre på det än en tank bensin.

#3
2018-01-04 09:52

Hade vi hälften av Norges förmåner för el-bilister skulle det definitivt accelerera omställningen ytterligare.

#4
2018-01-04 10:24

Märkligt att norrmän tydligen inte alls har samma räckviddsångest som många svenskar har när det gäller eldrivna fordon. Eller är det så att många svenskar tar till den lite begränsade räckvidden som en accepterad orsak för att istället kunna fortsätta med sina stora dieseldrivna fordon ?

#5
2018-01-04 10:26

Norrmännen är smartare än svenskarna. Som vanligt...

#6
2018-01-04 10:41

@Pi, ju lägre pris desto fler nackdelar kan man ha överseende med. Det förstår du säkert?

#7
2018-01-04 10:50

Norge saknar biltillverkningsindustri som lobbar sig "Gröna" för att sänka kraven så långt det går i och med att biltillverkaren är felpositionerad och saknar resurser att utveckla moderna drivlinor och fabriker att tillverka dem i. Dessutom är det arbetsmarknadspolitik på högsta nivå där 100 ktusen direkt eller indirekt får sin inkomst från. Så när pendeln slår och kineserna väljer att företaget ska vara fossilfritt står Sverige med byxorna nere. Norge är fria att anpassa sin miljöpolitik efter vad som är senaste rön och tar besluten och konsekvenserna utifrån detta. Grattis Norge !

#8
2018-01-04 10:54

Grattis Norge att det fortfarande är en stor efterfrågan på olja.

#9
2018-01-04 11:10

Swemba, har du fullständigt missat nedgången i den Norska oljeindustrin?
En industri som var baserad på oljepriser på över 100$ per fat, och som nu anpassats för en nivå på minst 50$
Dom beslutade bara om omställning till mindre fossilfrie t och funderade lite på vad som kunde fungera. Inte så naiva och verklighetsfrånvända svenska politiker utan såg det enkla i att privata Plånboken är nyckeln
Sen är inte förmånsbilar/personalbilar alls lika vanligt. Utan man har valt medel som alla kan nyttja. Svenska oskicket med att styra utvecklingen bara via förmånsvärde hjälper ju inte privatbilisten. Se bara på en Golf GTE, grisdyr i Sverige. i Norge ca 40 tusen dyrare än en 110 hk version.
Allt detta vi subventioner (registreringsavgifter och moms) som gagnar alla

#10
2018-01-04 11:11

Tror inte oljepumpandet ute på Nordsjön är särskilt lönsamt. Priset per fat ligger på under 70 dollar och produktionskostnaden 60-67 dollar beroende på oljefält.

#11
2018-01-04 11:34

Tar staten 29 miljarder av skattebetalarnas pengar för att förbättra infrastrukturen för elbilister som redan erhållit en hel hög förmåner för sina elbilar så upplever elbilsägaren självklart att Norge är ett bättre land att köra elbil i än Sverige där staten satsat 500 miljoner till en dubbelt så stor befolkning och nästan ingen av övriga förmåner som den norska elbilsägaren får del av.
Men elbilsförmånerna är väl nästan det enda som är bra med att bo i Norge så vi kan väl unna deras invånare något att ha något glädjas åt.

#12
2018-01-04 12:44

Räckviddsångest är något som är uppfunnet av fossilbilister, vi som kör el-bil har inte det. Tänk om alla bensinmackar hade snabbladdare och fikahörna eller rastplats, och alla övernattningsställen hade Laddboxar, så vore det inte helt fel. Det finns ett antal vita fläckar i landet.
Hemma har jag egen Laddbox, så där är det inga problem.

#13
2018-01-04 13:50

i3 och e-golf är ju seröst elektrifierade, men RAV4 hybrid drar inte speciellt litet bensin. Får norrmännen subvention för den också alltså?

#15
2018-01-04 15:27

LennartJ. Hur långa sträckor kör du? Fungerar det om man ska köra 30 mil t.ex.

#16
2018-01-04 16:27

Rulle - hur stor andel av den svenska personbilsflottan tror du det är som regelbundet åker 30 mil i ett svep ? Den är försvinnande liten även om den givetvis finns men då får man välja en bil som är lämpad för detta för det finns ingen "one size fits all" när det gäller drivmedel. Men ditt synsätt är rätt typiskt hos de som inte ser möjligheterna utan bara problemen med elbilar - vilket tycks vara mera vanligt i vårt land än i vårt grannland i väster och som LennartJ säger allra mest framträdande hos de som inte kör elbil.
För mig är det fortfarande en prisfråga eftersom jag helst köper nya bilar och inte de som är 2--4 år gamla. Sen har Norge ett utgångsläge där fossilbränsledrivna bilar är avsevärt dyrare än i Sverige baserat på deras avsevärt högre beskattning så det räcker att minska beskattningen för de eldrivna för att de skall hamna på närapå samma prisnivå som de konventionellt drivna.

#17
2018-01-04 16:29

Med laddhybrid försvinner väl räckviddsångesten. Den finns väl bara på rena elbilar. Därför finns det alltid ett alternativ för minskad fossil användning. Jag kör ofta långt och bor i norrland. Ren elbil känns inte som ett alternativ. I förrgår körde jag 100 mil och funderade på hur det skulle funkat med en elbil. Blir rasterna för långa måste man ju övernatta. Jag köper nog en laddhybrid nästa gång.

#18
2018-01-04 16:32

Vadå räckvidd ångest, de som hela tiden drar upp detta som världens problem måste antingen ligga och pendla mellan Stockholm och Malmö varje dag eller vara dåligt insatta som bara ser problem.

#19
2018-01-04 16:45

Rulle - Pi gav dig ett perfekt och uttömmande svar. Jordnära, ingen ångest på el-bil heller.
Jag gjorde en beslutstabell över mitt körbeteende, för och nackdelar, typ av bil, ekonomi osv. Det finns inte en bil eller drivlina som passar alla, så var och en får göra sina egna analyser.
Jag har kört Laddhybrid i två år med en snittförbrukning på 0,12 l/mil. Har precis bytt till el-bil, för det är en så enormt skön känsla att enbart köra på el.

#20
2018-01-04 17:04

Om det ska bli fart på elbilsförsäljningen i Sverige så är nog Norges exempel en vettig åtgärd!

#21
2018-01-04 17:14

Se vad som skedde i Danmark när elbilar fick samma registreringsavgift som fossildrivna.
Den tvärdog....
Hävdar fortfarande att dyra hybrider, laddhybrider och elbilar köps till minst 95% av juridiska personer och rullar som förmånsbilar. Sen finns det en liten klick som av egen övertygelse kör dessa bilar.

#22
2018-01-04 17:23

Räckviddsångest finns inte, men räckviddsmedvetenhet är desto mer utbrett bland elbilister.

#23
2018-01-04 17:47

Även om jag går och köper en elbil imorgon, var finns laddaren?

#24
2018-01-04 18:14

@Hannah. Laddaren är inbyggd i bilen, du behöver bara ansluta den till elnätet på valfri uttagspunkt.

#25
2018-01-04 18:18

Guran - ungefär som för större SUV:ar och andra dyra bilar då med andra ord.
Det är nog som jag själv också bedömer att det är nybilspriset som är det största hindret för oss privatköpare.

#26
2018-01-04 20:17

J.L hvor får du produksjons kostnader på 60-67 dollar fra? Balanse prisen ligger på 35 dollar, alt over en oljepris på 35 er fortjeneste og det er på Sverdrup feltet som er det tyngste å drive, de andre felta har høyere fortjeneste. Så per i dag så tjener Norge miliarder på olja og flere felt er på gang under etlabering

#27
2018-01-04 20:39

Rörelsekostnaderna för oljeproduktionen 42 dollar per fat, men inklusive värdeminskningar/avskrivningar 67 dollar per fat, enligt Enquests ekonomiska rapporter. Nordsjöolja är dyrt att utvinna på grund av en högteknologisk teknik, vilket norrmännen är duktiga på.

#28
2018-01-04 21:01

Per i dag så ligger kostnaden på 35 dollar på Johan Sverdrup, de andre felta har en lavere kostnad, så det stemmer ikke helt. https://e24.no/energi/olje/derfor-har-flere-oljefelt-plutselig-blitt-loe...

#29
2018-01-05 00:35

Får nästan en tår att ett land som en gång tillhörde Sverige beter sig mer svenskt än Sverige självt. Stolt över er Normänn!

#30
2018-01-05 08:43

J.L, rätt ot men inte mkt rätt i dina siffror - den rörliga produktionskostnaden för nordsjöolja ligger för huvuddelen av produktionen på 6-9 US per fat, många ligger rent av under 5 (t.ex. Alvheim fältet). Sverdrup, som är under utbyggnad och alltså ännu inte producerat en droppe, har en breakeven på ca 25 US per fat men det inkluderar givetvis alla kostnader, inklusive utbyggnad som uppgår till i runda slängar 100 miljarder NOK för den första utbyggnadsfasen.

#31
2018-01-05 09:02

Nej Sverige borde inte ta efter Norges strategi. Vi har det tillräckligt jävligt med våra skatter redan nu.

#32
2018-01-05 12:30

Anders.J., det där får du allt förklara.

#33
2018-01-05 17:21

Det är väl som vanligt - de med bäst ekonomi klagar mest på skatterna...

#34
2018-01-05 20:32

Beklagar att jag farit med felaktiga siffror men tog mina uppgifter från en gammal aktieanalys från http://www.privataaffarer.se/borsguiden/oljebolaget-som-klarar-prisraset... där bolaget Enquests redovisar höga produktionskostnader, vilket gäller övriga bolag i reportaget.

#35
2018-01-08 15:42

Pi, kan bara skriva under på det....

#36
2018-01-08 19:06

Anders J. Om du nu tycker att Sveriges skatter är fördjävliga så borde vi väl ta efter Norge. Totala Skattetrycket är betydligt lägre i Norge. Men så klart det är ganska höga engångsskatter på tunga motorstarka bilar som släpper ut mycket CO2 och NoX.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.