Bild
Nästa artikel

Hal B-klass vill få tillbaka greppet om köparna

Nyheter

Mercedes flexbil har en tuff uppgift framför sig i suvarnas värld.

MPV, eller flexbilar är på utdöende och rovdjuret som jagar dem heter suv. Medan terränginspirerade bilar går åt som smör i solsken kämpar de förnuftiga flexbilarna för sin överlevnad. Mellan 2017 och 2018 sjönk försäljningen av flexbilar med 15 procent i Europa förra året enligt Jato Dynamics.  Därför är det en utmaning som väntar tredje generationen av Mercedes B-klass. 

Bilens formgivare har filat lite på utseendet för att ge bilen en något sportigare framtoning och göra den mer strömlinjeformad, vilket också sägs motverka vindbrus. Luftmotståndskoefficienten är nu 0,24, mot tidigare 0,25.

Den 3 centimeter utökade hjulbasen resulterar i mer benutrymme för de åkande. Föraren sitter 9 centimeter högre upp än i jämförelsevis A-klass. A-stolparna ska inte utgöra något problem med sikten, enligt Mercedes.  

455 liter får det plats i bagageutrymmet med sätena uppe, fälls de blir siffran istället 1540. Sätena fälls 40:20:40. I bilar som byggs nästa år finns möjlighet att skjuta fram baksätena 14 centimeter och då ökar såklart lastutrymmet med sätena uppe till 705 liter. Bakluckan kan öppnas med fotviftning som tillval. 
 

I förarmiljön finns två skärmar med digitala instrument. Precis som på nyligen presenterade A-klass är bilen utrustad med MBUX i infotainmentsystemet, vilket innebär att en röst uppbyggd på artificiell intelligens är redo att assistera föraren om denne uttalar nyckelfrasen ”Hej Mercedes”.     

Bilen kan byta fil själv på motorvägen i vissa situationer. Autobromsen upptäcker såväl fotgängare som cyklister. 

Två bensinmotorer och tre dieselmotorer med ett effektspann på mellan 116 till 190 hästkrafter. Än så länge är det framhjulsdrivna alternativ att välja mellan, under 2019 kommer fyrhjulsdrift.

Nya B-klass börjar säljas i början av december med leveranser i februari 2019.  

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes B-klass?

Läs mer om: Mercedes B-klass

Kommentarer

#1
2018-10-03 09:52

Hoppla Mercedes, en praktisk A-klass som man förmodligen kan leva med också. :-)
Så nu väntar jag på nya EQB med, så man får en drivlina med klös i.

#2
2018-10-03 10:39

Snygg inredning.
Synd att inte stjärnan får stå upp på huven som det ska vara på en Mercedes.

#3
2018-10-03 13:44

Ful stom stryk på utsidan, snygg inredning.

#4
2018-10-03 14:14

Jag uppskattar MPV-idén, men Mercedes har inte lyckats med designen.

#5
2018-10-03 15:46

Jag tycker att den är jättesnygg, men minus för den där blanka svarta plasten runt ventilationsmunstyckena (samma på A-Klassen). Det ser leksaksaktigt ut. Sedan gillar jag inte det horisontella, invändiga dörrhandtaget - det klassiska, snedställda är mer praktiskt samt mycket snyggare. Dock vägs dessa minus upp med råge av den grymt snygga skärmen.

#6
2018-10-03 18:42

Denna tilltalar mig, gillar bilar som är rymliga och effektiva. SUV går bort för min del, det är bara att slå ett öga in i en Q5:a och inse att den inte är större än en Fabia invändigt!?

#7
2018-10-03 21:16

Vågat att lansera minibuss i dessa suvtider. Tror inte det blir någon succé

#8
2018-10-04 09:43

B-klass är uppskattad av pensionärer, i Tyskland är det verkligen en P-klass. Den poppiga high-tec inredningen tror jag inte fungerar för köparna. Mercedes vill tydligen skaffa sig yngre kunder, men de yngre köparna vill inte ha en MPV.

#9
2018-10-04 11:36

Konstigt att bilindustrin hela tiden strävar efter att få yngre köpare. Det är ju vid övre medelålder och äldre som de stora pengarna finns att spendera på bilköp. Varför inte anpassa bilmodeller till äldre och deras krav, istället för att som nu göra reklam för påstådd ungdomlighet och sportighet?
Men det är klart, ung är inne och gammal är ute i dagens ungdomsfixerade samhälle. Mercedes vill inte förknippas med "gubbe i hatt," det ger bad image numera. Bättre då att sälja lite färre bilar...

#10
2018-10-04 15:48

Den här bilen från Mercedes har sålt jättebra. Vitsen med den är att den är rymlig, framförallt på höjden - utan att vara just en SUV, som klingar illa i mångas öron. Snygg, praktisk, hyffsat billig med generösa utrymmen.

#11
2018-10-04 19:52

Ingen Mercedes är billig. :)
B-klass finns i ett krympande segment där storsäljarna är Citroën Picasso/SpaceTourer och Renault Scenic samt VW Touran. Kunderna överger segmentet till förmån för SUV.

#12
2018-10-04 20:40

Raphael, du har rätt... men det är otroligt fånigt med en SUV. Sjukt att denna biltyp blivit så populär, men tydligen går det hem för många att sitta i en trång bil som lastar lite, och drar mer soppa. (av någon konstigt anledning). MPV har egentligen inte varit så populärt, utan det är mest familjer med behov att kunna frakta mycket som köpt bilar ur detta segment. Skulle kunna tänka mig en B-klass, men är nog mer inne på en sedan vid nästa bilbyte (om det finns några modeller kvar?).

#13
2018-10-05 08:08

"Raphael, du har rätt... men det är otroligt fånigt med en SUV. Sjukt att denna biltyp blivit så populär, men tydligen går det hem för många att sitta i en trång bil som lastar lite, och drar mer soppa. (av någon konstigt anledning). "

Trång bil som lastar lite? Min X3:a är MYCKET rymligare än motsvarande 3-serie touring. Både när det gäller utrymme i baksätet och bagageutrymme. Om vi ska åka fem i bilen så är X3:an allas favorit eftersom det är mycket lättare att sitta 3 personer i baksätet än i mina föräldrars E-klass. Även ditt favorithatobjekt XC60 är mycket rymlig i baksätet.

#14
2018-10-05 21:09

Jag gillar mpv'er, mer än suv's, jag är nog en av få som tycker så. Jag gillar ofta mb's former men denna ser lite trist ut, slätstruken som en vw och med en front som ser ut att sitta för lågt, ser lite muppigt ut

#15
2018-10-06 20:14

Styggavargen, MPV's har aldrig slagit i Sverige - det stämmer. Men i Europa har de varit oerhört populära - Renault Scenic och Citroën Picasso har varit enorma succéer. Och i USA så var de större MPV:erna storsäljare som Chrysler Voyager. Nu är tydligen en annan tid och jag beklagar det, jag föredrar också en MPV. Fast en MPV med lite högre markfrigång, en crossover mellan MPV och SUV. Espace gillar jag, men den är för stor för mig. Gillar allra mest nya Renault Scenic den mindre modellen inte Grand Scenic, men den kortare Scenic tas inte in till Sverige.

#16
2018-10-06 20:16

Skodaägare som har en BMW, jag tror Styggavargen jämförde SUV med MPV. Inte med vanlig kombi. Ja en SUV kan rymma mer än en vanlig kombi och BMW:s kombibilar är ju inga "riktiga" kombis utan mer stylade "sportkombis" som har satt design framför rymlighet. MPV:er som Renault Espace, Grand Scenic/Scenic, Citroën Picasso/Grand Picasso/Spacetourer/Grand Spacetourer och så vidare. De är väldigt rymliga i förhållande till markytan och rymligare än en vanlig kombi. Man sitter högt med hög takhöjd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.