Nästa artikel
Hackare bygger skydd för bilar
Nyheter

Hackare bygger skydd för bilar

Publicerad 23 juli 2014 (uppdaterad 23 juli 2014)
Två amerikanska hackare har byggt ett skydd mot digitala attacker mot bilar. Det rapporterar tekniktidningen Wired.

De två amerikanska datorexperterna Charlie Miller och Chris Valasek har byggt ett skydd mot dataintrång i bilar. De menar att skyddet är nödvändigt eftersom det enligt dem bara är en tidsfråga innan någon blir skadad av ett hackerintrång i en bil. Tidigare har de visat för journalisten Andy Greenberg hur dataintrång kan påverka en bil. Skyddet ska fungera genom att reagera på onormala förändringar i signalerna till bilens datorsystem.

Källa: Wired

Diskutera: Tror du att hackare kommer att bli en trafikfara?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-23 12:07
Hackenbush

Jadå, hackare kan alltid vara en fara och speciellt om de kan kontrollera funktioner i bilen under körning. Att tro att vi skulle slippa hackare i bilen när det blir alltmer datorer där är verkligen naivt.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-23 12:42
T B

Det kommer finnas precis lika många hackade bilar som det finns hackade mobiltelefoner idag.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-23 13:16
Reverend Benny

Om Hackare är en trafikfara eller inte är svårt att sia om, men tror inte "Hackade" bilar kommer bli mer trafikfarliga än det är idag.
Man bör kanske fundera på var man drar gränsen för en "hackad" bil, att ge sig in och dekryptera bilens programvara för att kunna flasha på en ny programvara som ger 50 extra HK anser jag är att "hacka" en bil.
Och det är ju precis vad som görs idag.

Skillnaden är kanske att ägaren/föraren inte vet om att bilen hackas i framtiden, där handlar det nog om att, precis som idag, köparen tar reda på lite mer produkten som ska köpas samt att tillverkaren jobbar för att säkra systemen.
Det finns dock inga system som är säkra till 100%, speciellt inte idag då precis ALLT ska vara uppkopplat (på gott och ont).

#4 • Uppdaterat: 2014-07-23 17:17
Hn

Om du lullar på i vanlig motorvägshastighet varpå någon smyger upp i närheten och fjärrstyrt ger din bil full gas samt kopplar ur ABS på vänsterhjulen, är inte det en något tristare form av hacking jämfört med några extra hästar oavsett om föraren vet om det eller ej? Man kan säkert även fjärrstyra det men då ser man ju inte "live"-effekten av hacket.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-23 17:29
Reverend Benny

Man får nog fundera över hur sannolikt är detta att det kommer att hända? Varför skulle en hacker ens bemöda sig att göra detta? Var finns vinsten för någon att göra detta?

Om det är så att någon verkligen vill hacka en bil för att förstöra för dess ägare/förare så finns det nog inget som stoppar den som verkligen vill.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-23 18:05
Hn

Mycket sannolikt. Fråga pyromanerna varför de inte sätter eld på något och försvinner, istf att beskåda elden på plats.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-23 20:57
Gunnar Lindberg

Det enda säkra är att sära på system som har med bilens säkerhet att göra och servicesystem som kommunicerar med omvärlden. Det finns ingen anledning att systemen som hanterar gas, broms, styrning, fjädring, växellåda, krockkuddar etc skall vara åtkomliga utifrån.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-24 09:37
Reverend Benny

Nu är det ganska stor skillnad på en pyroman och en hacker anser jag.
En pyroman är en mkt störd människa som inte kan hantera sina impulser att tutta på saker.
En hacker kan vara någon som flashar programvara till din dieselbil till att knacka sig in på Nasa för att se om det är möjligt.

Sen finns det självklart de hackers som gör det för ekonomisk vinning, utvecklar elaka program osv.
Ingen av ovan är speciellt sugna på att döda folk, och då det ändå krävs en viss nivå av intelligens för att lyckas hacka något så kommer inte var och varannan legist att fixa att göra detta.

När det gäller att separera system så delar jag helt den åsikten, problemet är bara att vi kunder stället högre krav på tillverkarna, och tillverkarna vill också se till att "lagningar" kommer snabbt ut till kunden innan det orsakar problem eller att de måste göra recalls.
Vem vill tex åka in på service för att fixa en mjukvarubugg när det kan fixas över luften?
Är det så att andra krafter vill kunna stoppa bilarna vid behov (polis, hyrfirmor, larmbolag eller den egna ägaren)?

#9 • Uppdaterat: 2014-07-24 11:34
Havsfidran

Kanske lika bra att försöka hålla liv i vår Volvo 944 från 1994 i 40 år till. Så slipper vi dom eventuella problemen.

#a • Uppdaterat: 2014-07-24 15:22
Reverend Benny

Tror dock inte 944;an står emot en EMP om någon legist skulle få tag på ett sådant vapen...chansen finns ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.