Bild
Nästa artikel
41 år efter att den första Golf GTI:n såg dagens ljus visar Volkswagen nya up! GTI
Både up!-konceptet som sådant och motoreffekten på 115 hk påminner starkt om den Golf GTI Mk I (110 hk) som presenterades 1976.
Världspremiär för up! GTI concept blir det vid årets upplaga av den legendariska GTI-träffen (24-27 maj) i Reifnitz vid österrikiska sjön Wörthersee.
Även bakpartiet präglas starkt av speciella GTI-detaljer: bland annat en röd list. Den förstorade takkantspoilern ger mer downforce på bakhjulen för att optimera vägegenskaperna i högre hastigheter.
Invändigt hittar vi en läderklädd sportratt, en GTI-växelspaksknopp och den legendariska, skotskrutiga sätesklädseln ”Clark”. Växelsspaksknoppen i form av en golfboll saknas dock.

Up GTI börjar säljas 2018

Nyheter

41 år efter att den första Golf GTI debuterade visar Volkswagen den moderna uppföljaren – VW Up GTI.

Minns ni den första versionen av Golf GTI? Blott 810 kg tung klarade den 0 – 100 km/tim på 9,0 sekunder. Motorn hade bränsleinsprutning (I-et i GTI) levererade 110 glada hästkrafter och kom att bli stilbildare och den självklara referensen för körglada mellanklassbilar under de kommande årtiondena.
 
Med åren kom dock Golfen att sticka iväg i pris såväl som i storlek och prestanda. Volkswagen försökte under en period att låta Polo GTI axla Golfs urvuxna mantel men nu lanserar man alltså sin allra minsta bil, Up, i GTI-utförande.
 
Nya Up får 115 hk och en tjänstevikt på 997 kg. 0-100 km/tim ska gå på 8,8 s och toppfarten ökar från ur-GTI:s 182 km/tim till 197 km/tim för Up GTI.
 
Den nya bilen har sänkts 15 mm till följd av modifierade hjulupphängningar med hårdare fjädring. Klassiska GTI-attribut i form av röda dekorränder och den skotskrutiga tygklädseln ”Clark” ingår men den klassiska växelspaksknoppen i form av en golfboll lyser med sin frånvaro.
 
Produktionen av Up GTI inleds nästa år. Några priser än ännu inte kända.
 

Kommentarer

#1
2017-05-22 15:22

Tippar på att den inte säljer så bra som önskat. Kanske det detta kan boosta siffrorna. Såvida priset inte blir för högt.

#2
2017-05-22 17:35

Jag har svårt att se denna som en uppföljare till Golf GTI... :) Inte bara för att golfbollen saknas. Original Golfen var strax över 3,7 lång medan Up ligger på ca 3,5 alltså ung som min Citroën AX GT som var min första bil.

#3
2017-05-22 17:52

Med 150 hk-motorn kanske det kunde bli nåt men 115 hk - nja, lite för klent för en GTI även om det är en GTI i "micro-format".

#4
2017-05-22 18:30

Det vore betydligt mer intressant om e-up:en utvecklades lite mer. Dels en standardversion med dubbla räckvidden, men gärna en e-Up "GTI". Mjukvarumässigt "trimmad", lite kortare räckvidd, men desto roligare -i kombination med väghållnings-kit, sportstolar osv så att det verkligen känns som en rapp och tajt "GTI" på alla vis.

#5
2017-05-22 19:05

Denna gör så mungiporna höjs i glädje, så klart man köper denna lustfyllda Up. Har länge sneglat på Up Cross som andrabil till familjen, men nu står det helt klart Up GTI på listan istället.

#6
2017-05-22 22:50

Håller med Pi. Med 150 hk motorn hade man haft 0-100 under 7 sek och kanske närmar 6 sek. Då hade det varit sprutt på schabraket.

#7
2017-05-22 23:29

Uppföljare till Golf GTI? Märkligt! Varför inte jämföra med och även nämna Lupo GTI som är mer släkt med Up än vad Golf är? Dessutom är ju Golfen två storleksklasser större än Lupo och Up som tillhör VW:s minstingar.

#8
2017-05-23 08:38

John2008,
Den är en uppföljare till det Golf GTi var från början, dvs en liten bil med körglädje. Inte det den blivit sex generationer senare; en klump på hjul.

#9
2017-05-23 09:28

Kan nog bli rätt kul så länge priset hålls nere och man undviker att ladda bilen med för mycket utrustning. Jag skulle gärna testa den. Golf Gti (1:an), 205 Gti, AX Gt (och gti), Suzuki Swift, Kadett GTE mfl var riktigt roliga bilar just för att dom var byggda för körning. AX Gt hade bara 80hk i första versionen men dessa gav ett leende från öra till öra. Sen gick det fel. Bilarna blev tyngre, mer utrustade och skulle vara bekväma. Nästa generation av Golf Gti var ett ruskigt sömnpiller. Visst, de nya s.k. gti-bilarna blev snabbare men inte roligare. Så VW är nog rätt ute. Plus att Up inte är mycket mindre än första Golfen.

#10
2017-05-23 09:57

@LeifV, det märks att du inte äger en elbil eller ens har kört en. Ut och buskör med en elbil så får du se hur långt du kommer. Dessutom blir bilen rejält tung.

#11
2017-05-23 10:15

Ännu ett misslyckat försök att göra retro av en gammal populär modell (jmf Bettle och Sirocco). Vem är kundgruppen för Up GTI? Gamla gubbar (som i kommentarerna ovan) som tyckte GTI var spännande och häftigt för 40 år sedan? Idag är GTI roligt i fem minuter, tills man kommer på att den vanliga familjekomedin är minst lika snabb men betydligt bekvämare, rymligare och accepterad av frugan. Ungdomar som kunde vara målgruppen för en saknar både pengar och körkort. En bil har även inte samma status bland unga som den hade tidigare och är inte "inne". Ska det dessutom vara bil bland unga idag ska det vara något stort, fett och med bling, inte en liten löjlig småbil.

#12
2017-05-23 10:55

Mattse. Antar att jag räknas som gubbe om än under 50 och visst, jag tillhör tänkbar kundgrupp. En Gti ersätter ingen bil utan är ett komplement. Jag har ett par äldre bilar som klassiker men då dessa inte körs vintertid så passar en Gti rätt väl in. Även hustrun tycker det är kul. Du kanske har rätt när du skriver "häftigt för 40 år sedan" iofs snarare 30år sedan för mig men det spelar ingen roll. Jag hade roligt då och kan ha roligt nu med.
Tror även att många yngre skulle tillhöra målgruppen. Två jobb, inga barn och flyger på semester. Troligtvis bor dom i en större stad.
VW gör helt rätt och då är jag ändå inget större folkafan.

#13
2017-05-23 11:18

@Mattse, men om man nu behöver två bilar så är en mindre extrabil det naturliga valet och då får den gärna vara lite rolig att köra. Körglädje handlar heller inte bara om 0-100-tider.

Håller även med LAH. Rätt prissatt kan en Up GTI vara ett alternativ även för den yngre målgruppen

#14
2017-05-23 11:26

Priset på Up GTI landar på 180-200.000 kr (enligt utländsk bilmedia).

#15
2017-05-23 12:12

Passerar den 200' strecket så skjuter dom sig i foten. Mera rimligt vore 150-170'. Är likväl nyfiken.

#16
2017-05-23 12:23

Behövs den här bilen??

#17
2017-05-23 12:56

Adzam. Antagligen har VW räknat att de kommer tjäna pengar på den. Annars hade de aldrig tillverkat den. Så ja den behövs!
Kanske inte för dig men för VW så de kan betala några arbetare och ge aktie ägarna utdelning.

#18
2017-05-23 13:26

Om man kan få någon att köpa en mindre bil för att den är kul att köra än en stor klumpig bil som de fraktar sig själva i så vinner miljön på det.

#19
2017-05-23 13:47

Igår åkte jag Up för första gången, i baksätet. Det var ingen lätt sak att ta sig i och ur. Vad är det för stolle som hittat på att det ska vara fyra dörrar på en så liten bil, B-stolpen hamnar alldeles för långt bak för att bakdörrarna ska bli så stora att en vuxen ska kunna passera bekvämt. Gäller f.ö. inte bara Up.
Kul att man insett det på den här GTI-varianten!
Det är en bil som jag absolut ska prova vid tillfälle.

#20
2017-05-23 18:54

@saabnisse, och ändå kommer inte b-stolpen tillräckligt långt bak för att det ska bli ett bra in/ursteg från förarstolen. De gånger man åker fyra i en Up lär vara få, ändå har vi svenskar dille på fyra dörrar. Allt ska ha fyra dörrar! Audi A1 som 3-dörrars säljs väl t ex inte ens längre i Sverige? Hellre fyra små gluggar än två bekväma insteg.

#21
2017-05-23 22:14

@Swemba och Saabnisse.
Jag köpte en ecoUp i höstas för att ha som andrabil. Den har fyra dörrar och vi åker fyra i den flera gånger i veckan.
Om b-stolpen är för långt fram så mpste Swemba vara 2.1m eller längre. Utrymmet och insteget är bättre än på min v60, med avseende på framsätena.
I bak går det att sitta som vuxen, men vi har barnen där bak. Längsta barnet är bara 165cm så det finns mycket plats kvar. Up:en är rolig att köra men det finns två saker som kan förbättras, effekten(68hk) och fjädrarna bak - de är för mjuka. I Up GTI så är det korrigerat. Å andra sidan går inte GTI:n att köra på biogas.

#22
2017-05-24 05:55

McTar, jag skrev inget om hur det var att ta sig in i framsätet, jag åkte bara bak och väl inne fick jag plats även om föraren fick köra fram stolen en bra bit.
Men i och ursteg! Där bör man vara ung och smidig.

#23
2017-05-24 08:08

När jag köpte min e-up! ville jag ha en tvådörrars, men såna tillverkades inte. Då fick elmotorn vara viktigare än antalet dörrar.

#24
2017-05-24 08:48

@McTar, jag är 194cm men ok jag ska erkänna att jag inte har testat Up utan pratar om småbilar generellt, t ex Audi A1 som enligt mitt tycke är mycket bättre som 3-dörrars.
Kanske är Up bättre än snittet?

#25
2017-05-25 14:15

Den storleksklassen på bil är inte tänkt att man skall åka fyra vuxna ofta.
Självklart är bilen liten, men det är ju det som också är bra.
I stan så finns det alltid biler som parkerat "fel" och en normalstor bil får inte plats bakom eller framför, men med denna storlek på bil så slinker man lätt in.
Tvådörrars bilar är oftare snyggare och det är såklart större öppning, när det inte står någon bil nära. Gör det det så blir det faktiskt sämre öppning då dörrbladet är längre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.