Bild
Nästa artikel

Grandland X som laddhybrid

Nyheter

Opel gör en elektrifierad version av crossovern som klarar 5 mil utsläppsfritt.

Opel Grandland X Hybrid4 kombinerar kraften med en 1,6 liters bensinmotor och två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Totalt levererar bilen 300 hästkrafter. Elen hämtas ur ett litiumjonbatteri på 13,2 kilowattimmar som ligger under baksätet. 

Det finns flera körlägen, varav ett där man kan tvinga bilen att gå uteslutande på el. Det finns också ett sportigt läge och väljer man iställningen AWD blir bilen fyrhjulsdriven då elmotorn på bakaxeln hjälper till.  

Tack vare bromsåtervinning är det möjligt att öka räckvidden med i genomsnitt 10 procent, då bilen tar tillvara på den energi som uppstår vid inbromsning och använder den för att ladda batteriet. 

Ombordladdaren är på 3,3 kilowatt, vill man ha en starkare på 6,6 kilowatt kostar det extra. Uttaget för att ladda sitter baktill på motsatt sida om bensinlocket.

Laddbara Opel Grandland X börjar säljas om några veckor, priserna är inte offentliga än. Första leveranserna sker i början av 2020.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Grandland X Hybrid4?

Kommentarer

#1
2019-05-13 11:35

Snygg bil och säkert alldeles utmärkt val för den som vill ha en SUV i den här klassen, men var sjutton går det att köpa den i dessa dagar då antalet återförsäljare blir allt färre!

#2
2019-05-13 11:43

Saabnisse
Du kan väl börja med att leta här, så jäkla svårt är det inte. Mycket lättare än att köpa en DS.
https://www.opel.se/om-opel/kontakt/hitta-aaterfoersaeljare/

#3
2019-05-13 12:00

Fast den kartan är inte aktuell - bara i vårt närområde så har det både tillkommit och inom kort försvunnit försäljnings-ställen. Fast visst är det svårare att hitta DS-försäljare om nu det är jämförelseobjektet.

#4
2019-05-13 12:05

@Guran, 75km till närmaste återförsäljare!
Men det spelar ingen roll, det är inte aktuellt för mig, men jag garanterar att det finns spekulanter som väljer ett märke med tätare försäljningsnät.

#5
2019-05-13 12:05

Tilltalande design och riktigt snygg i röd/svart.
Hoppas på ett vettigt pris och ett bra laddhybrid koncept.

#6
2019-05-13 12:15

Utsläppsfritt? Om elen kommer från kolkraft?

#7
2019-05-13 12:32

I vår relativt stora stad ( + 150.000 invånare) så saknas f n återförsäljare för Honda och Hyundai och inom kort även Opel, Fiat, Alfa Romeo, Chevrolet och Jeep om vi tittar på relativt stora märken. Lite konstigt kan man tycka... Sen saknas givetvis också mera udda märken som DS, Lexus, SSangyang och annat.

#8
2019-05-13 12:40

GRP, i Sverige används inte speciellt mycket kol till el-tillverkning.
Vad den går på i Polen får de stå för där.

#9
2019-05-13 12:53

Allt fler återförsäljare erbjuder leverans över hela landet så man kan få direkt till sin egen dörr, och man har ångerrätt under 30 körda mil. Väljer man privatleasing så har leasingbolagen hämt-ställen över landet dit de levererar. Bilmarknaden förändras.

#10
2019-05-13 13:03

I Sveriges närmaste stad kan man köpa det mesta. Inte DS och Lexus, förstås , men det är knappast ett problem.
Skulle gissa att denna hamnar på 460-470 000 kr.

#11
2019-05-13 15:43

@GRP

Helt rätt. Elbil = Kolbil.

I Sverige har vi redan svårt med elförsörjningen och all ökad förbrukning hämtas in från t ex Tyskland och Ryssland och är därmed elkraft gjord på kol. Vi har även egna kol- och gaskraftverk som går igång vid överbelastning, t ex i Värtan.

Övergår man från t ex bensin till el så är det ju ökad förbrukning och därmed körs svenska elbilar på kol. Sedan har det ju åtgått massvis med energi, tillverkad av kol, redan vid tillverkningen av den extra drivlinan (och blodsbatteriet). 

.

#12
2019-05-13 15:59

Klarsynt och GRP - ni har båda uppenbart totalt noll koll.

Vi har ytterst lite kolel i Sverige. Vår el är 98% fossilfri och vi genererar i storleksordningen 19 TWh överskott varje år som vi kan sälja till andra.

Det är inga problem att istället använda 7-8 kWh av dessa till elbilar. Så mycket skulle nämligen elförbrukningen öka totalt om alla bilar i Sverige byttes mot eldrivna.

Så elbilar här ökar INTE behovet av fossil el överhuvudtaget. Ni är totalt missinformerade, hur det nu har gått till då all information kring detta är mycket lätt att verifiera. Sluta hitta på ljug.

#13
2019-05-13 16:39

Hur fan vore det om du någon gång har något rätt i din fakta Klarsyn! Ditt Nick har ganska mycket mer att önska.
I princip all el som vi importerar till Sverige kommer från Norge och då vattenkraft.
Och, NEJ, vi exporterar inte vårt överskott till Polen och Tyskland utan i huvudsak till Finland.

#14
2019-05-13 16:44

https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-miljovanliga--laddas-med-kolkraft

"I debatten låter det ofta som att lösningen när det gäller koldioxidutsläppen är att övergå till exempelvis elbilar. Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, "

"Elsystemet i Sverige ingår i ett europeiskt system där fossil produktion utgör en viktig del. Detta innebär att en ökning av elförbrukningen i Sverige genererar en motsvarande ökning av fossil elproduktion någonstans i Europa."

Och, återigen, den extra drivlinan och blodsbatteriet är tillverkat av el, som kommer från kol. Stora utsläpp har skett redan innan bilen ovan har kört en enda mil.

.

#15
2019-05-13 17:29

Varje gång Klarsynt skriver här i forumet så stödjer han kolindustrin, för om all el vi har i elnätet är kolkraft så är givetvis den el som Klarsynt använder också kolkraft från Polen. Varför vill Klarsynt stödja den polska kolindustrin?

#16
2019-05-13 17:37

@Raphael

Mycket bra fråga. Nu förstod du dessvärre fel, dock, ty det jag pratar om är all extra användning, inte basanvändningen. Att byta till elbil är extra (utökad) användning och för det behöver vi importera kolel. Men jag håller med om att vi (och även jag) slösar med elenergi något brutalt i Sverige. Tänk bara på alla badtunnor och liknande.. Dessutom har vi exporterat all tillverkning och importerar mobilskal direkt från Kina hej vilt, med ökade utsläpp som följd. Miljön (och energiutbudet) är global, men det verkar man inte (vilja) inse. Blodsbatterierna har blivit ett bekvämt verktyg för våra politiker att verka vara slagkraftiga, när de i realiteten faktiskt bara förvärrar problemen.

.

#17
2019-05-13 18:10

Jaha - skall man tolka det så Herr Klarsynt/Antifeministen att all förbrukning som DU betraktar som "basanvändning" - den har vi svensk, fossilfri kraft till. Men all användning utöver detta så använder vi elkraft producerad av kol ? Nja - som redan påpekats så behöver du nog läsa på lite mera...

#18
2019-05-13 18:11

Ah, jag förstår. När Klarsynt använder el så är det ”basanvändning”, när andra använder el så är det ”kolkraft från Polen”. Men låt osa hålla oss till fakta:

År 2017 så producerade Sverige 159 TWh och 2018 använde vi 141. Sveriges nettoexport 2017 var 19 TWh. Sverige har ett överskott på el som vi exporterar till omvärlden. De elbilar som vi har i Sverige idag går alltså på svensk el utan kolkraft.

Siffror från ekonomifakta.se som i sin tur har hämtat från SCB.

Vi har alltså marginal att ta av för nya elbilar, och det är ju inte så att arbetet med att öka svensk elproduktion utan kolkraft står still.

När det gäller kolet i EU så arbetar Tyskland med att fasa ut kolkraften. Alla länder i EU, med undantag av Polen satsar på förnyelsebar energi.

Klarsynt vill att vi struntar i miljöarbetet på grund av Polen. Jag kan inte hålla med honom om det. Vi kan inte begära att Polen ställer om sitt samhälle och tänker mer på miljön om vi inte ställer om vårt.

För övrigt anser jag att Polen och Ungern bör uteslutas ur EU på grund av att de är mer diktaturer än demokratier, men det får vara en annan diskussion.

#19
2019-05-13 18:19

Låt oss då se sakligt på detta, Klarsynt och GRP
http://fatherben.se/wordpress/wp-content/uploads/2018/10/Elbilen-klimats...

#20
2019-05-13 19:49

"Importen av tysk kolkraft ökar i Sverige"

"På grund av torkan och höga elpriser har Sverige behövt importera mer tysk el under sommaren. Därmed har importen av kolkraft ökat i Sverige."

https://www.gp.se/ekonomi/importen-av-tysk-kolkraft-%C3%B6kar-i-sverige-...

Elbil = kolbil

.

#21
2019-05-13 19:55

Klarsynt, artikeln du länkar till handlar inte om att det var på grund av elbilar som Sverige under en kort period tvingades importera el. Utan det handlar om extremväder som innebar en extrem påfrestning och situation för den svenska elförsörjningen. Hade inget, absolut ingenting, att göra med elbilar. Även om Sverige inte hade haft en enda elbil så hade vi tvingats till en tillfällig import av el. Men totalt över året så exporterade vi mer, vi hade ett nettoöverskott.

#22
2019-05-13 19:58

@Raphael

Artikeln handlar om att när vi förbrukar mer så importerar vi mer. Ju mer el vi förbrukar, desto mer behöver vi importera. Nyhetsflash för dig: Elbilar förbrukar el. Och ju mer vi förbrukar, desto mer behöver vi importera. Och för varje elbil vi anskaffar, ökar förbrukningen och därmed importen. Det borde verkligen inte vara så svårt att förstå.

Och kärnkraften skall de ju lägga ner. Då har vi ännu mindre.

Elbil = kolbil

.

#23
2019-05-13 21:33

Man löser inte problem genom meningslösa diskussioner, utan genom att ta itu med det som måste göras.

Vill man engagera sig ska man kräva av politikerna att de genomför den nya tekniken som finns men som de vägrar genomföra.
Fusionskraften som man aktivt saboterat sedan snart 15 år tillbaka och den toriumdrivna kärnkraften som man förstörde genom att aktivt göra sig av med kunskapen om hur man fick den att fungera.

Detta är den enda lösningen och att lägga energi på annat är endast slöseri.
Angrip politikerna, det är väl utnyttjad tid.

Svart motorhuv och snygg mittkonsol är väl höjdpunkterna här, svart huv är väl lite ovanligt så det är ju bra och en klassisk Opeldetalj.
Sedan får man väl numera vara tacksam att den är från GM-tiden då man hade lite inflytande över inredningen så den saknar fågelholkarna som PSA monterar på insidan a-stolparna men som tyvärr hittas i nya Corsa.

#24
2019-05-13 20:37

Varför så kort räckvidd?

#25
2019-05-13 20:52

Klarsynt, din artikel handlar om en *extrem* vädersituation förra sommaren som krävde extraordinära resurser. Och detta hade *ingenting*, nada, med elbilar att göra. Du får gärna förklara hur du tänker förbjuda extraordinära väderhändelser.

Totalt under förra året så hade Sverige ett nettoöverskott av el, vi exporterade el för vi producerade mer än vi använde. Vi satsar dessutom på ytterligare utbyggnad av förnyelsebar el så även med elbilar så ska vi inte behöva importera el i *normalfall*. Över hela världen satsas det på utbyggnad av förnyelsebar elproduktion.

Så din argumentation håller inte, det är halmstrån.

#26
2019-05-13 20:54

Humor, för det är WLTP siffror och inte NEDC. Sen så är det som alltid en avvägning mellan batteristorlek och vad man tror kunden är beredd att betala för en laddhybrid.

#27
2019-05-13 20:56

@Raphael

Du har fortfarande inte förstått det här med utbud och efterfrågan och hur man behöver importera mer när man använder mer. Både när det är en vädersituation och när man av andra anledningar förbrukar mer. Dessutom: Den globala "utbyggnaden av förnyelsebar elproduktion" är en fis i Mississippi mot all den fossila energin som världen förbrukar.

Faktum kvarstår: Elen till elbilar görs av kol. Elen som åtgår när man tillverkar blodsbatterierna görs av kol. Summa summarum släpper en elbil ut mer växthusgaser än ed diesel dito. Dessutom går våra skattepengar till att subventionera eländet.

.

#28
2019-05-13 20:59

Skelögd:
Nettoexporterar Sverige el eller inte?

#29
2019-05-13 21:14

Oavsett källa för elen så kommer priset öka mycket närmaste åren. Priset på el kan du påverka lite men nätavgiften som är den stora posten kan du inte påverka mer än att använda mindre el som även påverkar denna del.
Jag misstänker att driftskostnaden kommer bli rätt tuff framåt också, plus inköpet av bilen. Staten äter pengar med högre priser å fler skatter nu. Så det kommer bara gå åt ett håll.
Personligen skulle jag aldrig lägga mer än 200 000 för en bil om jag ska betala privat. Det känns inte alls relevant med elbil då.

#30
2019-05-13 21:24

Raphael #26
Jag tror nog att tanken bakom 50 km räckvidd även är en anpassning till Norges avgifter vid nyregistrering. En av dessa är viktavgift laddhybrider kan maximala få 23% reduktion av denna men då måste bilen gå minst 50km på el.
Vi kan ju skatta oss lyckliga att vi inte har Norges avgifter när vi gnäller över bonus/malus och en skatt på kanske 10.000kr i tre år
https://www.smartepenger.no/bilokonomi/354-engangsavgifter-pa-bil

#31
2019-05-13 21:59

Det verkar vara oklarheter här i hur ursprungsgarantier fungerar i vår gemensamma elmarknad i Europa.
Här får man förklarat hur elleverantören kan garantera att just din el är producerad av exempelvis vindkraftverk och därmed förnyelsebart producerad.
Problemet är att stor del av vår förnyelsebart producerad el redan är såld till andra kunder i länder inom Europa som därmed fått ursprungsgarantier att strömmen dem köpt är producerad med hjälp av vindkraftverk, vattenkraftverk osv.
https://www.vattenfall.se/foretag/miljo/vara-energislag/ursprungsgarantier/
Då kan var och en se att inte så stor del av elproduktionen som i Sverige 2016 var till 58.3 förnyelsebart producerad återstår när vi sålt bort elcertifikat för en stor del.
https://etcel.se/energi/sa-forvandlas-din-svenska-el-till-smutsig-kolkraft

#32
2019-05-13 22:15

Previa: Det är som du säger, men det är skillnad på fossilfri och förnyelsebar.
Det första innehåller också kärnkraft.

Faktum kvarstår, i sverige produceras mer el än vad vi förbrukar.

#33
2019-05-13 22:30

Eftersom vissa bara orkar läsa rubriker och inte kolla upp fakta så skall jag servera den.
Detta är siffror på vår elproduktion och användande under 2018, kommer från SVK:s statistik för den som är nyfiken.
Total producerade Svenska elleverantörer 161TWh och av det så exporterade vi 29,4TWh och vi importerade 12,2TWh.
Okej då, vi exporterade till: 13,6 till Finland, 4,3 till Norge, 4,2 till Danmark, 3 till Polen, 2,8 till Litauen och 1,3 till Tyskland.
Vi importerar också...8,2 från Norge, 2,8 från Danmark, 0,4 från Tyskland, 0,37 från Polen, 0,2 från Litauen och 0,17 från Finland.
Vi har inte någon månad under 2018 som vi inte netto-exporterade ström.

Så, jo, det är bara kolkraft som vi stöttar med när vi importerar eller om vi inte exporterar så bränner Polen mer kol... eller hur var det nu? Visste inte att Norge har så mycket kolkraft...

#34
2019-05-13 22:41

Klarsynt verkar vara lobbyist för oljeindustrin. Och något som är värre än oljeindustrin är lobbyister...

#35
2019-05-13 23:22

Jag konstaterar att Klarsynt inte ser klart här. Förra sommarens extremväder hade inget med elbilar att göra. Även om det inte hade funnits några elbilar alls, så hade vi tillfälligt varit tvungna att importera el. Totalt så hade vi ett nettoöverskott, Sverige producerade betydligt mer el än det fanns efterfrågan på, sett till hela året. Så förra sommaren var ett extraordinärt och extremt tillfälligt undantag.

Även stora länder som Indien och Kina storsatsar på förnyelsebar energi, för hundratals miljarder. Klarsynts recept är tydligen: skrota allt förnyelsebart och börja köra mer bensinbilar igen. Det är ju helt klart en bakåtsträvande syn.

#36
2019-05-13 23:23

Jag undrar vad Klarsynt tänker göra när bensinen har tagit slut.

#37
2019-05-13 23:52

Tror inte att någon av oss lever när bensinen är slut

#38
2019-05-14 00:34

För att återgå till Grandland X så gör den 0-100 på 6 sekunder och når 219 km/h i toppfart. Med enbart eldrift når den 136 km/h. De båda elmotorerna är på 109 hk vardera och bensinmotorn är på 200 hk. Det sammanlagda effektuttaget är 300 hk. Varför inte 400? Jo, för att när bensinmotorn ger max effekt så har elmotorerna lagt av. Elmotorerna klarar inte lika hög fart som bensinmotorn, de stängs av innan bensinmotorn når sitt max. Därför är den sammanlagda effekten - den som kan nyttjas samtidigt - 300 hk och inte 418. Det lär ändå räcka till.

#39
2019-05-14 00:34

För att återgå till Grandland X så gör den 0-100 på 6 sekunder och når 219 km/h i toppfart. Med enbart eldrift når den 136 km/h. De båda elmotorerna är på 109 hk vardera och bensinmotorn är på 200 hk. Det sammanlagda effektuttaget är 300 hk. Varför inte 400? Jo, för att när bensinmotorn ger max effekt så har elmotorerna lagt av. Elmotorerna klarar inte lika hög fart som bensinmotorn, de stängs av innan bensinmotorn når sitt max. Därför är den sammanlagda effekten - den som kan nyttjas samtidigt - 300 hk och inte 418. Det lär ändå räcka till.

#40
2019-05-14 03:26

Så, hur ren är den efter de 50 km på el? Knäppt med hybrider, enligt min åsikt, löjligt helt enkelt - endast en ”lek” med siffror, av politikerna. Hävdar man att man kör max 50km per gång, så köp en elbil - de går minst det dubbla antalet km (och uppåt 600km, om man köper en Tesla).. Dessutom skitar du aldrig ner där du kör...

#41
2019-05-14 06:31

Håller med om det, räven. Den borde visas både som idag och sedan med bara bensinmotorn och även bara på el.

#42
2019-05-14 07:54

Laddhybrider är en mellanstegslösning som är billigare än elbil. Därför finns det ett behov av dem på marknaden. Tesla 3 med fyrhjulsdrift ligger på drygt 645 000 kr. Jag tror att vi kan räkna med att Grandland X hamnar på åtminstone 150 000 kr lägre i pris. Och därför finns det en marknad.

#43
2019-05-14 08:45

Måste ligga på max 370000 för att kunna säljas.

#44
2019-05-14 10:19

Nu finns det inte så många fyrhjulsdrivna laddhybrider på marknaden, men Mitsubishi Outlander Plug-in kostar från drygt 400 000 kr. Business-versionen kostar 470 000 kr och dyraste S-Edition drygt 490 000 kr. Jag förstår inte varför Grandland X ska vara billigare. Outlander har 230 hk och kör 0-100 på 11 sek. Grandland är snabbare. Så nej, jag tror iaf på ett pris på 450 - 500 tkr för Grandland X hybrid. Verkar fullt rimligt på marknaden.

#45
2019-05-14 10:25

Tesla Model S kan man köpa för 530 tkr. Tycker att alla laddhybrider, förutom möjligtvis Kia Optima, är dyra i jämförelse.

#46
2019-05-14 10:45

Jag hittar inget svenskt listpris på Tesla Model S, trycker jag på ”Anpassad beställning” så kommer jag till den danska sidan. Däremot, om jag kollar på lagerbilar så är den billigaste Tesla S 746 350 kr, en svart. Billigaste vita ligger på 755 854 kr. Så helt klart kommer en Grandland X hamna i lägre pris än det.

#47
2019-05-14 11:26

Raphael

https://www.tesla.com/sv_SE/model3/design#battery

Märkligt, finns att beställa för 531700 kr. 471700 kr efter bonusen.

#48
2019-05-14 11:31

Snarare laddhybrider som är för dyra.

#49
2019-05-14 11:45

Apex, klickar jag på din länk kommer jag till den danska sidan. Danskt språk och Dannebrogen uppe i högra hörnet. Jag har provat både från mobil och dator, jag kommer kun till Danmark.

#50
2019-05-14 11:48

Raphael

Okej, men den finns att beställa för priset jag skrev.

#51
2019-05-14 12:17

Personligen hade jag velat ha hybriden med 1,2 l bensinmotor och några kWh större batteri för längre räckvidd på el. Jag hade även valt bort 4-hjulsdriften för mina behov är det inte nödvändigt. Bilen hade sannolikt blivit betydligt billigare och fått fler köpare.

#52
2019-05-14 12:23

Apex, jag hittar ingen prislista med svenska priser för Tesla.

#53
2019-05-14 12:27

Raphael

Haha tror du att jag ljuger för dig? Om du klickar på flaggan så kan du välja land.

#54
2019-05-14 12:27

Lasse, hybriddrivlinan finns även med enbart framhjulsdrift och utan extra elmotorn bak. Den hamnar givetvis lägre i pris. Men man börjar med den fyrhjulsdrivna, den kommer först.

#55
2019-05-14 12:31

Jag håller med Lasse att en hybrid skall vara helsnål och jag hade också velat haft den med 2wd och något större batteri.
Med en effektiv bensinmotor hade man nog kört på 0,5 landsvägskörning.
Och för egen del så skulle jag nog kunna köra på enbart el ca 29 dagar i månaden som den är.

#56
2019-05-14 12:34

Apex, jag hittar inte att Tesla S säljs för 530 000 kr. Och du skrev Model S. Och klickar jag på Model S beställning så hamnar jag i Danmark. Däremot finns Model 3 för 530 000 kr, men den är inte fyrhjulsdriven. Den kostar 630 000 kr fyrhjulsdriven, det har jag redan skrivit. Grandland X är fyrhjuldriven med dubbla elmotorer. Tesla 3 med dubbla elmotorer, fyrhjulsdriven, kostar alltså 100 000 kr mer än tvåhjulsdriven.

#57
2019-05-14 12:36

Apex, du jämför äpplen och morötter. Jag jämför fyrhjulsdrift med fyrhjulsdrift. Och Model 3 finns på svensk sida, över 630 000 kr fyrhjulsdriven. Model S kommer man bara till danska sidan när man klickar på beställning.

#58
2019-05-14 12:40

Oj, Menade Model 3. Ja det är äpplen och päron eftersom Teslan är helelektrisk med 415km räckvidd. Model 3 med 4-hjulsdrift är 100 tkr dyrare men man får sportbilsprestanda i den. Går inte heller att jämföra.

#59
2019-05-14 12:47

Med den logiken så kan man inte jämföra någon av PSA:s framhjulsdrivna suvar med konkurrenternas 4-hjulsdrivna. Äpplen och päron.

Min poäng var att laddhybrider är alldeles för dyra jämfört med vad man kan köpa en Model 3 för.

#60
2019-05-14 12:51

Apex, Tesla 3 är dessutom ingen SUV men Grandland X är en SUV. Så det är olika mångrupper.

#61
2019-05-14 12:53

Intressant är att svenska Opel bekräftar flera kommande bilar:
” Inom de kommande 20 månaderna kommer Opel sedan lansera nästa generation Corsa, nya Zafira Life och nya Vivaro samt ersättaren till Mokka X – samtliga som elektrifierade versioner. ”
https://www.mynewsdesk.com/se/opel/pressreleases/nya-opel-grandland-x-hy...

#62
2019-05-14 13:12

Apex, jag har jämfört C5 Aircross med Toyota RAV4 framhjulsdriven, sen var det någon som blandade in den fyrhjulsdrivna RAV4 i diskussionen. Det var inte jag som gjorde det, jag jämför tvåhjulsdrift - tvåhjulsdrift. Det finns betydligt billigare elbilar än Tesla. Laddhybrid eller elbil kommer handla mycket om var man bor och vilka behov man har. Om man har behov av en fyrhjulsdriven bil, man vill dra släp och man bor på landsbygden där det inte finns några Tesla snabbladdare, då kan en laddhybrid vara ett alternativ. Sen så är troligen 150 - 200 tkr i prisskillnad något som är kännbart för många. Och privatleasing är inget alternativ för den som har djur i bilen så det blir till att låna pengar och betala kontant.

#63
2019-05-14 13:15

Kommande Opel Corsa EV med över 30 mil räckvidd kommer nog landa på 300 tkr. Billigare än en Tesla och även billigare än Grandland X. Men annan målgrupp.

#64
2019-05-14 15:07

PSA har verkligen inte strött påkostad teknik omkring sig på många år, så om man för en gångs skull plussar på lite på tekniksidan och kommer med något som är konkurrenskraftigt så är det inget att klaga på.

#65
2019-05-14 15:50

Det beror väl på vad man menar med påkostad teknik, men de nya plattformarna är både påkostade och avancerade. Men det är ju inte någon teknik som egentligen syns. Och om PSAs konkurrenskraft så går det bra för PSA i Europa. De har lyckats försäljningsmässigt med sina nya modeller. Och nu kommer utrullningen av el-versioner.

#66
2019-05-14 16:16

Raphael
300 kkr för en El Corsa kommer vara för dyrt...

#67
2019-05-14 17:12

Fast efter bonusen blir det 240 tkr. Fast då väljer jag hellre en e208, tvivlar på att corsan blir lika snygg.

#68
2019-05-14 17:17

Frågan jag ställer mig är vad priset blir. DS har ju en modell som är identisk - fast med snyggare design och lite mer påkostade material. Jag gissar även att den kommer vara lite extra ljudisolerad i jämförelse med Opel.

Så Opel behöver nog ligga i alla fall 70-100 000 under DS för att undvika intern kannibalism mellan PSA- modellerna.

Att PSA sedan skulle vara en framgångssaga är faktiskt inte heller helt sant Raphael, i alla fall inte utifrån ett ekonomiskt perspektiv. PSA var konkursfärdigt för några år sedan - och rekonstruktionen (jag kallar det så) har kostat stora summor pengar. Kapital som kunnat investerats i en alternativ verksamhet till en betydligt högre avkastning. Så den ekonomiska förlusten är uppenbar, även om det faktumet kan svida i en och annan PSA-frälst själ.

Bilproducenter finns det ju redan gott om och ännu fler väntas gå under redan under de närmaste tjugo- trettio åren. PSA lär bli en av dem - exempelvis vid nästa stora ekonomiska krasch i Europa..

MVH AL

MVH AL

#69
2019-05-14 18:15

Apex
Seat har ju aviserat en elbil i golfstorlek för runt 200 kkr exkl bonus

#70
2019-05-14 18:25

AL, DS7 - som jag antar är den du tänker på - är lite större och lär vara lite tyngre då den är 0,5 s långsammare 0-100 med samma drivlina. Men visst, finare material, mer stoppning och ett mer avancerat kamerastyrt och förutsägande fjädringssystem.

Prisnivån för Grandland X bör ligga under DS7 E-Tense men i nivå med Peugeot 3008 med samma drivlina.

När det gäller PSAs framgång: PSA har lanserat flera modeller de senaste åren som har tagits emot mycket väl av marknaden. Peugeot 3008 t ex är fortfarande en succé med flera månaders väntetid för fabriken har större efterfrågan än de hinner med. Dessutom har PSA vänt Opels förlust till vinst. PSA tjänar pengar idag, de har lyckats sänka sina kostnader, trimmat modellutbudet och de nya modellerna säljer bra i Europa.

AL gillar att spekulera om framtiden och han har under många, många år hävdat att PSA kommer göra konkurs, efter alla dessa år sen han började med detta så kan vi se att denna profetia ännu inte slagit in.

#71
2019-05-14 19:32

Är väntetid ett mått på framgång? Det är väl mest ett tecken på bristande förmåga.

#72
2019-05-14 19:47

Väntetid är absolut ett mått på framgång, eftersom det visar att efterfrågan överskrider försäljningsprognosen. Dvs produkten säljer bättre än man budgeterat för. Man gör ju en produktionsplanering där man anpassar tillverkningen efter hur många man tror att man kommer att sälja, och det blir väntetider när efterfrågan överträffar de nivåer på produktionen som man förberett. PSA har tidigare haft överkapacitet, så de har trimmat ner produktionen, bl a genom att sälja av lokaler. Väntetid innebär även att fabriken utnyttjas mer effektivt, det är bättre att fabriken går på hög kapacitet än låg kapacitet.

#73
2019-05-14 21:20

Väntetid kommer allt oftare av komponentbrist. Man har misslyckats att säkerställa tillgång på material.
En fabrik som konstant går på max kommer få svårt att hålla kvaliteten uppe.

#74
2019-05-14 22:54

Mäkinen kallar det alltså för ett misslyckande att produkten säljer bättre än prognosen. Så om produkten säljer sämre och man var beställt fler delar än man har användning för, då har man alltså lyckats? Då konstaterar jag att Mäkinen och jag har olika åsikter. Självklart är det positivt när en produkt säljer bättre än man har planerat för. Jag finner det obegripligt att Mäkinen kan se det som negativt att en produkt säljer bra.

Och när det gäller kvaliteten så håller Peugeot ner hastigheten för att kunna göra en extra noggrann kvalitetskontroll. Men det får ju också till följd att väntetiderna blir längre. Det som Mäkinen såg som negativt.

Så för att sammanfatta Mäkinen:
1. Väntetider är ett misslyckande, för det visar att man inte klarar av att tillverka bilen fort nog.
2. Att tillverka bilen fort är ett misslyckande för då blir kvaliteten lidande.

Nej du Mäkinen. Då har jag hellre väntetider och hög kvalitet. Sen att du ser det som ett misslyckande, det får stå för dig.

#75
2019-05-14 23:04

År 2018 såldes 3008:an i över 200 000 exemplar, att jämföra med förra generationen som under sina två bästa år sålde 115 000 och i övrigt låg runt 70 - 80 tkr. Nya 3008 har alltså på ett år sålt det som den gamla modellen sålde på två år. 3008 är en formidabel succé och har överträffat alla prognoser. Och ännu fler skulle registreras om Peugeot hann med att leverera, men hellre bygga bra än fort och fel.
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/peugeot/peugeot-3008/

#76
2019-05-14 23:06

Ok Raphael. Då är kanske skillnaden mellan DS och Opel större än vad jag först trodde. Vi får väl se hur man lagt sig prismässigt med de olika modellerna när sådana siffror blir officiella.

Angående det ekonomiska perspektivet kvarstår fortfarande det jag skrev. Och det är ingen spekulation att PSA stod inför k.k bara för några år sedan. Att man sedan fick kapital (från staten) är inget exempel på effektiv resursoptimering. Det är ungefär raka motsatsen. Det innebär ett slöseri eftersom det alltid finns ett alternativt sätt att använda kapitalet och resurserna på. Och det är just där förlusten blir så stor. Kapacitet för att tillgodose efterfrågan av transporter fanns redan - och kvarstår. Den är dessutom fortfarande högre än vad som är nödvändigt så PSA;s fortsatta existens och överlevnad förvärrar bara situationen.

Så resurserna är och förblir dåligt använda, eller som ett förtydligande. De kan nyttjas på bättre sätt än att bygga bilar vilket vi också kommer få se när konjunkturen i EU nu viker nedåt.

Att PSA kommer gå i graven inom de närmaste trettio åren är f.ö ingen unik slutsats. Det är en omständighet man delar med många andra tillverkare i takt med att den globala transportmarknaden transformeras och framförallt gör den privatägda bilen överflödig.

Redan år 2050 väntas den årliga globala försäljningen av fordon ligga på c:a 10 miljoner enheter och det blir två aktörer som väntas dela på den kakan. PSA är knappast en av dem (men om det underlättar för dig Raphael så har Renault goda chanser att vara en av kvarvarande producenter).

MVH AL

#77
2019-05-14 23:13

Opel Grandland X säljer dock inte lika bra, år 2018 såldes den i strax över 77 000 exemplar. Men under första kvartalet i är har den sålt bättre så försäljningen börjar lossna. Vill man ha en Grandland så finns ingen väntetid, och det har vi ju lärt oss att låg efterfrågan och kort leveranstid betyder att modellen är framgångsrik... :)
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/opel-vauxhall/opel-grand...

Jag tror att många tycker att Grandland ser för tråkig ut, kunderna väljer 3008 pga utseendet. Grandland formgavs ju under GM-eran.

#78
2019-05-14 23:22

AL, så nu har du ändrat dig till typ om 30 år? Förut så lät det ju som att PSA skulle läggas ner typ igår. Men de har lyckats hitta investerare, och PSA har sänkt sina kostnader och tjänar pengar igen och det gick snabbare än planerat. Sen är resan inte klar än, de köpte Opel för att få upp volymerna på sina plattformar. Det är för tidigt säga effekten av det, men.nu lanserar de flera nya modeller för alla märken och övergår till elektrifiering.

Visst kommer det nya märken, men jag tror kineserna får svårt slå sig in på världsmarknaden. Men de har en stor hemmamarknad.

Sydamerika och Afrika samt Östeuropa är kommande tillväxtmarknader, som PSA även satsar på. Och Mellanöstern kan bli det om det blir mer fred. Iran hade blivit en stor marknad om inte Trump börjat bråka.

#79
2019-05-15 06:06

Raphael. Nej jag har inte ändrat mig. Jag kan fortfarande konstatera att PSA är för beroende av konjunkturen i Europa och EU för att ha en chans i en ny krasch liknande finanskrisen.

Hur man klarar en ny kraftig nedgång (inte krasch) -som vi tycks börja se nu - vet jag inte. Jag har nämligen inte läst senare års bokslut och inte heller satt mig in i nuvarande PSA:s nyckeltal. Notera att tillfälligheter inte är samma sak som en varaktig trend. Att man anpassat sig och moderniserat det mesta tar jag för en självklarhet. Det har man ju varit tvungen att göra. Men har Raphael kollat hur stor del av rörelsemarginalen som härstammar från EU - samt hur fördelningen av produkter ser ut? För några år sedan såg det i alla fall ingen vidare ut och nuvarande resultat indikerar att den trenden kvarstår.

Bilmarknaden genomgår just nu en stor strukturomvandling. Den har och kommer att pressa bilproducenterna hårt. Hur väl förberedd PSA är på detta låter jag vara osagt men en ny ekonomisk tillbakagång lär inte underlätta situationen.

MVH AL

#80
2019-05-15 09:12

AL, ok du har inte ändrat dig och PSA skulle vara nedlagda redan om det du skriver hade stämt. Peugeot 3008, som alltså säljer dubbelt så mycket som föregående generation (se tidigare länk) är en högmarginal produkt. Över hälften av kunderna väljer de högre utrustningsnivåerna från Allure och uppåt, och denna trend är genomgående för PSAs nya lanseringar. Detta började redan med nya 308 som kom för några år sedan. Och de högre utrustningsnivåerna har högre marginaler för bolaget, dvs de tjänar mer pengar på dem än instegsmodellerna. Peugeot har inte bara sänkt profuktionskostnaderna genom att minska antal plattformar och rationalisera produktionen, de har även ökat försäljningen på högmarginalprodukter.

3008 är succén som räddat företaget. Nya C5 Aircross har fått en bra start på marknaden. Peugeot 2008 kom ut i helt rätt tid och har varit bland de tre mest sålda i lilla SUV-klassen sen starten. Och nu lanseras snart en ny generation, som sägs bli en ”3008 Junior”. Opel har nya modeller på gång med inspiration från deras GT-koncept som visades förra året, och som indikerar mer skarpa och dynamiska former. Nya Mokka blir mer coupé-SUV för att inte konkurrera med den mer familjebetonade Crossland.

#81
2019-05-15 09:31

"Bromsåtervinning ökar räckvidden med 10%". Stämmer det? Gäller väl bara vid stads- och tätortskörning. Men den som kör övervägande delen landsvägkörning kan aldrig få den effekten.

#82
2019-05-15 10:09

Raphael: Nu har ju konjunkturen i Europa varit väldigt bra under de senaste åren och det är också denna gödkur som gynnat bilförsäljningen och då även PSA. Det är dessa subventioner som PSA har kunnat utnyttja, och som också (förutom pengarna från gamla, sjuka och miljön som transformerats till PSA via franska staten) har räddat bolaget.

Sedan kan man också notera att lönsamheten för PSA och framförallt bildivisionen sjunker. Detta eftersom försäljningen också är på väg ner. I rapporten för Q1 under 2019 har den av Raphael så omtalade "succén" 3008 tappat -12 procent, 308 (som släpper köpare till 3008) är minus 19%. 2008 backar med -12,8% och säljs med stora rabatter (kan jag intyga). Totalt har koncernen tappat -15.7% under 2019 i jämförelse med samma period 2018. Störst tapp gör Peugeot på -31,2% (som också tappar i Europa - om än i samma omfattning som DS som förlorat nära 1/5 av sin försäljning i EU under 2019), därefter DS på -17%, och Citroen -5,9%. Opel ökar något (+3,9%).

Lönsamhetsmåtten har också reviderats ner. Koncernenen har reviderat ner sina egna mål från tidigare 6% till 4,5% under perioden 2019-2021.

Jo, den dagen Europa faller kommer även PSA få stora problem, det faktum är tydligt även i den senaste kvartalsrapporten. Detta trots att Opel just nu tycks stå emot konjunkturavmattningen bättre än PSA:s egna modeller.

MVH AL

#83
2019-05-15 10:31

AL, du har givetvis rätt - 3008 är en flopp och ett misslyckande som säljer mycket dåligt. Den utgående modellen sålde 2016 hela 76 032 exemplar än floppen som kom efter som 2017 bara lyckades sälja 168 356 vilket alltså enligt AL innebär en försäljningsminskning. Och försäljningen minskade även 2018 när bilen sålde i 202 389 bilar vilket innebar rekordlåga nivåer för modellen. Under 2019 har nedgången av försäljningen minskat då den under Q1 såldes i bara 54 248 exemplar jämfört med 54 147 samma period 2017, en nedgång med 101 exemplar.
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/peugeot/peugeot-3008/

#84
2019-05-15 10:34

AL, jag håller helt med dig om att Grandland X är en försäljningssuccé. Under 2018 så såldes den i 77 859 exemplar vilket är ju många fler än vad floppen och misslyckandet 3008 mäktade med, så Grandland är helt klart klassens absoluta storsäljare.

#85
2019-05-15 10:37

AL, när det gäller 2008 så säljs nu de sista exemplaren för modellen står inför ett generationsskifte - det presenteras en helt ny 2008 efter sommaren. Men du håller säkert med mig om att utgående modeller säljer som bäst precis innan de läggs ner för kunderna vill inte invänta den nya modellen utan de vill köpa allt de kan av den gamla för ingen vill ha den nya. Det antar jag att vi är helt överens om.

#86
2019-05-15 10:43

AL, om vi nu tittar på andra floppar och misslyckanden i segmentet - alltså bottenlistan, så ser vi att förra årets största flopp var VW Tiguan, näst största flopp var Nissan Qashqai och på tredje plats kommer floppen Peugeot 3008. Den var alltså förra årets tredje mest misslyckade modell.
Du hittar flopplistan här:
http://carsalesbase.com/european-sales-2018-compact-midsized-crossover-s...

Och förra årets succé i segmentet var Subaru Forester. Där har vi en verklig framgång!

#87
2019-05-15 10:49

I minsta SUV segmentet så var dem största floppen förra året, Renault Captur, sen Dacia Duster. Och den tredje mest misslyckade modellen var Peugeot 2008.
http://carsalesbase.com/european-sales-2018-small-crossover-segment/

Som vi ser i listan så var förra årets mest lyckade modeller och stjärnor Suzuki SX4, Mahindra och Skoda Yeti. Grattis till förra årets klassvinnare!

#88
2019-05-15 10:52

Och nu till hösten så kommer konkursade PSA att släppa fler nya misslyckade modeller från bilvärldens bakgård. Både Peugeot 2008 och Opel Mokka kommer att ersättas av nya floppar som fortsätter förstöra livet för franska pensionärer och stjäla deras pengar.

#89
2019-05-15 11:26

Raphael: Nu är det inte jag som har producerat och redovisat försäljningssiffrorna (och lönsamhetsmåtten) för 3008 utan Peugeot och PSA själva. Raphael får helt enkelt kontakta PSA och förklara att deras angivna försäljning är felaktig och se till att de korrigerar siffrorna så att de stämmer bättre överens med Raphaels uppfattning;-). Om inte annat är det ju inte så värst smart att kommunicera sådana här felaktigheter till investerarna, då det kan betraktas som brottsligt. Så jag är helt övertygad om att Raphaels korrigeringar kommer tas emot med öppna armar. ;-)

Fram tills dess att Raphael får gehör för sina påståenden håller jag en slant på att Peugeots egna uppgifter stämmer. De redovisar själva i sin kvartalsrapport att försäljningen för 3008 under Q1-2018 uppgick till 66 047 exemplar. För Q1 2019 redovisar man 58 117 fordon - eller en minskning med -12 procent i jämförelse med samma period under år 2018. I stort sett samtliga modeller tappar, förutom 508 och några arbetsmodeller. Globalt har försäljningen sjunkit med -31,2%, eller nära en tredjedel, från 509 491 fordon under Q1-2018 till 350 739 fordon under Q1-2019.

https://www.groupe-psa.com/en/publication/ventes-modeles-1er-trimestre-2...

Att PSA gör så här stora tapp bekräftar snarare min linje än motsäger den. Man har uppenbarligen misslyckats med premiumambitionerna och lönsamheten är nu pressad - trots hårda sparbeting. Men vi får vänta och se tills slutet av året hur marknaden utvecklas. Man lär kunna bibehålla volymerna genom prissänkningar (därav lönsamhetsreduktionen - i mitten av 2019 skall man ju egentligen landa på 6%)

MVH AL

#90
2019-05-15 11:14

Sedan har jag svårt att se hur andra biltillverkares försäljning kan anses öka försäljningen för 3008 eller Peugeot? Hur skall det skrivas in i den av Raphael reviderade kvartalsredovisningen för Q1 2019? Och blir den av Raphael angivna förändringen så stor att den där påstådda försäljningsökningen (som visat sig vara ett tapp om 150 000 enheter) helt plötsligt korrigeras till ett stort överskott?

Det skall bli mycket intressant att se hur man som bolag kan skriva in vad andra bolag pysslar med i den egna årsredovisningen och räkna in deras försäljning i den egna. Jag ser verkligen fram mot Raphaels förklaring över hur detta kan och bör göras. Kanske jag kan göra samma sak med min egen verksamhet? Jag kanske kan låna lite av Bosch:s försäljning och räkna den som min egen? Är det måhända så Raphael gör med sitt företag?

Jag är som sagt mycket intresserad av att få se hur detta går till!

MVH AL

#91
2019-05-15 11:37

Både Peugeot 208 och Peugeot 2008 ersätts efter sommaren av nya modeller, nya 208:an har redan presenterats och nya 208:an har det skrivits mängder om i pressen och den har rönt väldigt stor uppmärksamhet. På Facebook t o m är det många som kommenterar 208:an och tycker den är väldigt snygg, det är den modell hos Peugeot som rör störst intresse på Facebook hos svenska köpare, den har flest interaktion. Det räcker ju med att kolla kommentarerna under de sponsrade annonserna, 208:an får mest interaktion och mest beröm. Detta är alltså en bil som svenska under suktar efter. 

AL känner alltså inte till att den sista generationen av en bil brukar få andra försäljningssiffror därför att kunder avvaktar med sitt köp tills den nya kommer. Det är fullt normalt att sista generationen säljs med rabatter, det är vad kunderna förväntar sig av den sista generationen. Även Volvo har sålt speciella ”sista upplagor” av sina sista-generationsmodeller som de har kallat ”Classic” som har varit fulladdade med utrustning till ett bra pris. Och fransmännen brukar också göra det, med specialutrustade sista modeller.

#92
2019-05-15 11:37

AL bortser från att det har kommit fler nya modeller på marknaden, framförallt har ju antalet SUV-modeller från konkurrenterna stigit kraftigt i antal. Dessutom har PSA-gruppen lagt ner flera modeller under 2017-2018, vilket givetvis har påverkat de totala försäljningssiffrorna om man ser sett till märkena. PSA har lagt ner modeller som inte längre var lönsamma. Det fel som AL gör är att han tittar på totalen istället för att se om man tjänar pengar eller inte.

#93
2019-05-15 11:38

AL tycker om att nämna att DS har minskat sin försäljning, men vad AL ”glömmer” att berätta är att DS kraftigt har minskat sitt modellutbud, i Europa idag är det bara tre modeller som säljs och den tredje, gamla DS3, slutar snart säljas. 

Citroën har lagt ner gamla C5 och har nu även lagt ner 5-dörrars C4 Picasso, trots att den är storsäljaren i MPV-segmentet - men MPV-segmentet tappar mark till SUV:ar så även fast modellen är en toppsäljare i sitt segment så räcker det inte för Citroën. Och när man lägger ner modeller så sjunker givetvis totalen för märket.

#94
2019-05-15 11:39

Så AL:s återkommande misstag, det är att han tittar på totala försäljningsvolymer istället för att förstå att det som PSA har arbetat med under de senaste åren, det är att tjäna mer pengar på mindre volymer. Givetvis vet PSA att konkurrensen ökar, det är fler som vill dela på kakan. Det är ju därför som PSA har lagt om strukturen i företaget och fabrikerna för att tjäna mer pengar på mindre volym. Och PSA har kraftigt skärt ner i antalet modeller. Istället för att ha en mängd olika modeller så satsar PSA på att ha färre modeller men som säljer bra och ger vinst.

#95
2019-05-15 11:40

Låt oss titta på Q1 2019 som AL pratar om och jämföra med Q1 2018:
Citroën C3: 60 448 vs 59 506 (PLUS)
Citroën C3 Aircross: 34 556 vs 26 709 (PLUS)
(C5 Aircross tar jag inte med för den har inte hunnit rulla ut till alla marknader än, försäljningen har precis börjat). 


Peugeot 208: 62 053 vs 69 873 (MINUS PGA NY MODELL)
Peugeot 2008: 45 014 vs 49 876 (MINUS PGA NY MODELL)

Peugeot 3008: 54 248 vs 54 147 (PLUS)

#96
2019-05-15 11:43

AL, sen är det egentligen alltid fel att jämföra enskilda kvartal. Det är försäljningen på årsbasis som är det intressanta. Försäljning kan gå ner i början av ett år och sedan stiga kraftigt senare. Det har hänt förr. PSA är inte ett företag som lever på senaste månadssiffrorna utan de satsar långsiktigt.

#97
2019-05-15 11:45

AL, när det gäller 2008 så säljs nu de sista exemplaren för modellen står inför ett generationsskifte - det presenteras en helt ny 2008 efter sommaren. Men du håller säkert med mig om att utgående modeller säljer som bäst precis innan de läggs ner för kunderna vill inte invänta den nya modellen utan de vill köpa allt de kan av den gamla för ingen vill ha den nya. Det antar jag att vi är helt överens om?

#98
2019-05-15 11:47

Och samma gäller ju 208:an. Tillverkningen av den nya börjar efter sommaren, då kommer leveranserna igång. 208:an finns nu i en förserie som trimmar in fabriken. Dessa bilar går inte ut till kunderna utan blir press och testbilar.

#99
2019-05-15 11:51

Raphael: Så det är alltså på grund av att Peugeot vill tjäna pengar som den där påstådda succén tappar i både försäljning som lönsamhet? Är det så jag skall tolka dig.

Om man tittar i (den av Raphael angivna felaktiga) redovisningen så är det fyra modeller som försvunnit från år 2018. De är: Modell: Antal

206: 46 164
405: 59 551
Bipper: 492
S:a: 106 207

Lägger vi även till 408 så blir det totala tappet 106 458 stycken fordon och då närmar vi oss Raphaels påstådda succé. Försäljningstappet blir istället -10,2%.

Om vi tittar på "högmarginalprodukterna" tappar 3008 med -12%, 2008 -12,8% (som dock är på väg att bytas ut). 4008 med -58% och 5008 ner med -33%.

Samtliga högmarginalprodukter tappar alltså mer än Peugeot som helhet:-)

MVH AL

#100
2019-05-15 11:53

Så om en bil är den tredje mest sålda i det mest konkurrensutsatta segmentet och det segment som alla vill vara i, då är den bilen en flopp och ett misslyckande. Bra, då har jag sparat att AL tycker det. Det är verkligen tvärtomspråket som AL kör med.

#101
2019-05-15 11:58

Citroen tappar mindre än Peugeot, det är för all del korrekt. -5,9% är ju mindre än de -31,3% som Peugeot tappar. Några modeller ökar (tvärtemot situationen hos Peugeot där i stort sett alla förlorar med något undantag). Men huvuddelen av försäljningsförändringen tycks härstamma från de egna modellerna. C5 tappar till Aircross (även om ökningen för Aircross är större än tappet för C5). C4 tycks tappa överlag även med hänsyn tagen till omfördelningen mellan modellerna.

Att DS sedan förlorar kan säkert ha många orsaker. Men det som intresserar mig är att den tappar, inte varför.

Dock kan tilläggas att DS är en sådan liten produkt så dess variation innebär i princip felräkningspengar för PSA.

MVH AL

#102
2019-05-15 12:19

Raphael: Jag har fortfarande inte uttalat mig om SUV-segmentet som helhet, utan kan enbart konstatera att 3008 tappar i försäljning och PSA i lönsamhet. Man är helt enkelt för beroende av utvecklingen i Europa, trots att man försöker motverka det. Och det är därför som man inte kommer att klara av en ny finanskrasch här - i alla fall inte utan nya kapitaltillskott från gamla och sjuka i Frankrike;-)

Apropå tvärtomspråket så rimmar ju Peugeots egen redovisning rätt illa med den framgångssaga som Raphael klistrar ner denna och andra trådar med, eller hur?(även om det är lite väl kortsiktigt att dra slutsatser baserat på ett kvartal)

;-)

MVH AL

#103
2019-05-15 13:10

Och när vi ändå är igång Raphael, kan vi konstatera att Peugeot inte bara förlorar i volym, utan också i marknadsandelar räknat. År 2018 hade man 5,92% av marknaden i Europa - mot 8,8% år 2002, 7,29% under 2010. Numera ligger man under 6% av marknaden, vilket man aldrig gjort tidigare (sett över 25 år tillbaka).

Det är alltså minskade marknadsandelar, försämrad lönsamhet och sjunkande försäljning som utgör Raphaels definition av succé. "Bra, då har jag sparat att (Raphael) tycker det" (#100).
;-)

http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/peugeot/
MVH AL

#104
2019-05-15 18:36

"Raphaels definition av succé", nja det är nog snarare så att det är PSA och chefen Tavares som säger att det är vad som utmärker succé, och tror man blint på vad de officiella kanalerna och PR avdelningen säger så...

Det går också hem, flera tidningsartiklar säger att Opel vänt utvecklingen till succé på rekordtid, trots att försäljningen minskat dramatiskt och marknadsandelen sjunker, att man sålt bättre en eller ett par månader säger ju ingenting, det är utslaget på ett helt år som räknas.

succé räknas i hur många som vill ha det man säljer - OCH hur många som alls har möjlighet att köpa det man säljer, kickar man alla försäljare så rasar självklart försäljningen...

Att man har mer pengar kvar i plånboken för att man lever på bröd och vatten och säljer ut inventarierna... (till lägstbjudande till på köpet...) är bara fusk och fiffel för att siffrorna ska se snygga ut på papperet.

#105
2019-05-16 12:49

"Att man har mer pengar kvar i plånboken för att man lever på bröd och vatten och säljer ut inventarierna... (till lägstbjudande till på köpet...) är bara fusk och fiffel för att siffrorna ska se snygga ut på papperet."

Utveckla gärna vad du menar här. Säljer PSA av Opels tillgångar och bokför det som engångsintäkter?

Ja det kommer ju i så fall påverka rörelseresultatet positivt men å andra sidan lär inte balansräkningen se lika munter ut.

Menar N-iklas att detta är vad som pågår just nu? Berätta gärna mer om det i så fall!

MVH AL

#106
2019-05-16 13:32

N-iklas "glömmer" som vanligt att Opels försäljning har sjunkit sedan 1999, och att då lasta det för PSA är en smula underligt.
Antal bilar sålda halverades fram till 2013. 2018 ligger Opel högre än 2013. Det är väl det som N-iklas dramatisk minskning...
Det PSA bl.a. har gjort så antalet Opel minskat (men ändå är högre än 2013-14, är att man backat ur hyrbilsmarknaden. Den var inte lönsam, att fortsätta med det är knappast bra för ekonomin.

#107
2019-05-16 13:41

Det påstås att 3008 tappar i försäljning, men ändå har det sålts fler 3008 i år än förra året samma period. Hur går det ihop?
Och då var 2018 ändå ett rekordår för 3008.
När det gäller marknadsandelar har PSA tappat, precis som de flesta andra europeiska konkurrenter, i takt med att koreanerna vuxit till sig. Inte så konstigt.

#108
2019-05-16 14:33

Hultarn: PSA redovisar själva i sin kvartalsrapport att försäljningen för 3008 under Q1-2018 uppgick till 66 047 exemplar. För Q1 2019 redovisar man 58 117 fordon - eller en minskning med -12 procent i jämförelse med samma period under år 2018. I stort sett samtliga Peugeot-modeller tappar, förutom 508 och några hantverksbilar. Globalt har försäljningen sjunkit med -31,2%, eller nära en tredjedel, från 509 491 fordon under Q1-2018 till 350 739 fordon under Q1-2019.

https://www.groupe-psa.com/en/publication/ventes-modeles-1er-trimestre-2...

MVH AL

#109
2019-05-16 20:35

Jovisst gör man det, säljer ut lokaler, delar av fabriker, delar av testanläggningar, delar av maskinerna och testutrustningen och byggnaderna som tillhör den tekniska utvecklingsavdelningen.

GM investerade 2016 400 miljoner dollar i en toppmodern avdelning för utveckling av "framtida drivsystem", den har i princip knappt hunnit att tas i bruk och det sägs att denna byggnad med all teknik kommer att överlämnas till franska Segula.

En affär avklarad de senaste veckorna är försäljningen av 60 000 m² av fabriksområdet som tillhör transmissionsfabriken i Österrikiska Aspern, 3,6 miljoner euro skall enbart den lilla affären ha inbringat.

Den största posten står affären med franska bolaget Segula för, som i praktiken är en bulvanfirma för PSA, trots vilda protester får man en stor bit av Opels materiella tillgångar till lågt pris, med resultatet att Opel nu förlorat förmågan att ta fram nya modeller då tekniken som behövs för det är borta.

En del av uppgifterna om detta är s.k. "läckta" för ledningen vill inte ha någon uppmärksamhet kring dessa frågor.
Stämningen bland Opelarbetarna är explosiv och missnöjet enormt då man allmänt anser att det man håller på med hotar överlevnaden.

#110
2019-05-16 21:40

Antonio Muñoz Codina chefen för Opels spanska fabrik där den nya Corsan kommer att tillverkas har sagt att priset för elbilen blir 300 000 och uppåt, och att den stora utmaningen blir att få folk att betala precis dubbelt så mycket som för den vanliga, som kommer att ligga på 150 000, han räknar inte med att försäljningen kommer att bli speciellt omfattande.

#111
2019-05-17 16:15

Ok, N-iklas, där ser man;-). PSA slaktar alltså Opel.

Sedan lägger man ner i nästa lågkonjunktur i utbyte mot nytt statligt skattestöd från de franska politikerna och så kan man köra verksamheten en konjunkturcykel till.

Smart tänkt;-) Det får man ändå ge dem..

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.