Nästa artikel
GM utvecklar gnisselfri broms
Nyheter

GM utvecklar gnisselfri broms

Publicerad 28 december 2011 (uppdaterad 29 december 2011)
GM är på god väg att släppa en broms som genom en metallring i rotorn ska absorbera vibrationer och minska oönskat ljud.

Många är de bilförare som irriterat sig på gnisslande bromsar genom åren. När det gäller äldre modeller kunde det vara en indikation på att det var dags att byta ut bromsen. Nu för tiden behöver gnisslet dock inte längre betyda att det är fel på bromsen.

Ljud från bromsarna dämpas ofta av ljudabsorberande material i bromsklossarna, dessa material kan dock slitas relativt fort.

Nu uppger GM att man har närmat sig en lösning på gnisslet. Biltillverkarens ingenjörer har utvecklat en metallring i bromsens rotor som ska verka för att absorbera vibrationer och praktiskt taget få tyst på bromsarna. Rotorn är den delen av bromsen som låter mest och är svårast att få tyst på, framför allt på grund av stora vibrationsutrymmen.

Möjligt att utveckla effektivare bromsar
De tysta bromsarna är fortfarande under utveckling, men GM räknar med att de ska vara tillgängliga i bilmodeller om två till tre år. Med hjälp av ett sensorsystem för att avgöra hur slitna bromsarna är ska förare varnas när det är dags att byta ut dem.

På kort sikt räknar GM med att klagomålen på gnissel, fullt fungerade bromsar till trots, ska minska. Samtidigt blickar man framåt mot möjligheten att tack vare ljuddämpningen skapa effektivare bromsar på lång sikt.

Diskutera: Vad tror du om gnisselfria bromsar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-28 15:14
Gunnar 44

Det är väl inget nytt, jag har aldrig haft gnisslande bromsar på mina senare Oplar, men problemet har funnits hos alla andra märken.
När man bytte bromsbelägg, följde det för det mesta med sk. skrikplattor. Men jag behövde aldrig använda dom på Opel, men väl på andra märken.

#2 • Uppdaterat: 2011-12-28 15:59
Hackenbush

Kan inte minnas när jag hört gnisslande bromsar senast varken på mina egna bilar eller andra.

#3 • Uppdaterat: 2011-12-28 16:03
Juppe (ej verifierad)

@Hackenbush
Du kanske kör en gammal bil och har kvar bromsbelägg från 90-talet? :-)
Gnisslande bromsar är ett känt problem sen asbestförbudet och förekommer mer eller mindre på alla moderna bilar.

#4 • Uppdaterat: 2011-12-28 16:08
Hackenbush

nej, jag kör en bil från 2000 talet och mina bromsar har aldrig gnisslat inte heller gnisslade mina bromsar på de 90-tals Bmw jag har kört tidigare.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-28 16:17
Juppe (ej verifierad)

då kanske du kör så pass "aktivt" att dina bromsar motioneras ordentligt och inte hinner få den gnissliga ytan ...
Det är hur som helst rätt vanligt med gnisslande bromsar.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-28 16:20
1storstark

Jag visste inte ens att det var ett problem!

#7 • Uppdaterat: 2011-12-28 16:25
Peugo

Det är ju bakbromsarna som kan börja gnissla om du kör ekonomiskt (motorbromsar ofta, bromsarna används inte), därför hör det till serviceprogrammet för de flesta bilar att lossa och putsa delarna. Inget med kvalitet eller dylikt att göra.

#8 • Uppdaterat: 2011-12-28 16:56
Tjalle

GM påstår inte att dom utvecklat tekniken - GM tillverkar inte bromsar.
De har bara lagt in logon, så att det uppfattas som att " GM ENGINEERS... medan det i verkligheten står "ENGINEERS... oklart vilka ingenjörer.
Samtidigt skriver man:"kommer att finnas i GM bilar....

Alla bromstillverkare arbetar kontinuerligt med att lösa/ minska problemet med bromsgnissel.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-28 17:01
Tjalle

Hackenbush

Du kanske skall rensa stetoskopet?

Men det är riktigt - problemet var som störst åren efter att asbest i bromsbelägg förbjudits.

#a • Uppdaterat: 2011-12-28 17:07
Hackenbush

Stetoskopet är bra när jag skall lyssna på (hjärtat) motorn i bilen för att kolla upp så att allt är ok. :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.