Senaste aktivitet

"Boxer" har kommenterat på "Ärlighet varar längst"

"GM lägger ner Saab om affären spricker"

Nyheter

I samband med ett brev till amerikanska Saabhandlare säger en talesman från GM att Saab läggs ner om affären med Koenigsegg Group inte blir av.

Saabaffären tar ytterligare en vändning och nu tycks Saabs framtid ensamt vila på Koenigsegg Groups axlar.

Nytt bolag i USA
I slutet av förra veckan fick alla Saabhandlare i USA ett brev från GM. Där förklarades hur en framtida organisation med Koenigsegg Group som ägare ska se ut.

Koenigsegg Group kommer i Nordamerika att styra Saab genom ett nytt bolag, Saab Cars North America Inc, med bas i Detroit.

"Läggs ner om försäljning inte blir av"
Men bara om affären går igenom.

- Om försäljningen av Saab skulle spricka, som GM:s försäljning av Saturn till Penske Automotive Group gjorde, kommer GM att lägga ner Saab och bryta alla återförsäljarkontrakt, säger GM:s talesman Ryndee Carney till branschtidningen Automotive News.

Säger upp 37 procent av handlarna
I dag finns 218 Saabhandlare i USA. Denna summa kommer att minska med 81 återförsäljare som inte får fortsatt förtroende av Koenigsegg Group, meddelades det i brevet.

Efter en eventuell affär med Koenigsegg Group kommer det således att finnas 136 försäljningsställen för Saab i USA.

- I grunden letar vi efter starka återförsäljare som har ett bra resultat och en bra försäljning, säger Mike Colleran, operativ chef för Saab Cars North America Inc, till Automotive News.

Vill avsluta affären innan 30 november
Enligt Mike Colleran är målet att avsluta Saabaffären innan den 30 november. Men han säger samtidigt att det också kan dröja till årets slut.

När GM i somras genomgick rekonstruktion och var försatt under konkursskydd skrev alla Saabhandlare i USA under ett så kallat "termination agreement".

Det innebär att alla handlare i USA stängs om GM väljer att lägga ner Saab.

De kvarvarande amerikanska handlarna kommer att behålla sina nuvarande återförsäljarkontrakt med GM till oktober 2010. Därefter får de förhandla sig fram till nya franchiseavtal med Saab Cars North America Inc.

EU-kommissionen nästa hinder
För att affären mellan GM och Koenigsegg Group ska kunna avslutas måste EU-kommissionen först godkänna det lån på fyra miljarder kronor som tidigare beviljats av Europeiska investeringsbanken.

Köparen Koenigsegg Group menar att lånet är nödvändigt för att köpet av Saab ska gå igenom. Lånet ska användas till forskning och utveckling inom miljö och säkerhet.

Frågetecken kring ekonomi
Enligt de senaste uppgifterna, som Vi Bilägare rapporterat om, har kommissionen begärt ytterligare information av Saab och ställt frågor om bolagets ekonomiska situation innan finanskrisen slog till.

Ett beslut kan dröja till januari nästa år.

Därefter måste även svenska regeringen garantera lånet, vilket man kan göra om man bedömer att Saab har säkerheter som motsvarar lånesumman.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Kommentarer

#1
Roy
2009-11-19 18:44

Ja, SabbNisse, jag vet inte om det du skrev är en skröna eller faktiskt sant - den var ny för mig, i alla fall.

Apropå Saabs placering av startreglagen i mittkonsolen:
99:an hade länge och väl manuell choke, vilket också var att föredra under förgasartiden. För att göra det hela mer ergonomiskt, så utformade man först chokereglaget som en rejäl ögla som man lätt fick ett stadigt tag i och senare placerade man även det reglaget bredvid startnyckeln. Mycket smart!

Naturligtvis hoppas och tror jag innerligt att Saab-/Koenigsegg-konstellationen får fortleva.

#1
Q
2009-11-17 21:21

Lugna er alla asgamar och belackare som väntar på att få slita Saab i stycke eller som knappt kan vänta på att spy ur er "Vad var det jag sa?" Saab är inte dött än och jag tror att detta skall gå bra? De först åren kommer att vara ett hårt stålbad för Saab. Men med en dedikerad Christian V KEGG så kan märket faktiskt komma tillbaka. Det var många som sa när K EGG startade DETTA KOMMER ALDRIG GÅ!! Med facit i hand så hade belackarna FEL FEL FEL!!!

#1
Saabnisse
2009-11-17 19:26

Och idag har det ju meddelats att Saabs i princip kommer att fördubbla produktionen f.o.m. nyåret.
Man räknar alltså med en kraftigt ökad försäljning.
Det måste väl vara en tråkig läsning för alla gamar som gapat över att Saab ska läggas ner!

#1
Saabnisse
2009-11-17 17:42

Roy
Det här har inget direkt med tråden att göra men är rätt kul ändå.
Någon gång på 1970-talet testades Citroen 2CV för godkännande i Sverige.
Den blev underkänd för att det föreföll som om den skulle välta vid backning i 40km/t!
Obs, det föreföll! Den välte aldrig.
Det var alltså bilprovarens subjektiva omdöme som fällde utslaget och bilen blev inte godkänd vilket medförde att 2CV fick privatimporteras från bl.a. Danmark och då blev den godkänd! (Hur nu det kunde komma sig?).
Fransmännen hämnades givetvis och letade upp en gammal lag från 1913, eller däromkring, som krävde att motorn skulle kunna stängas av från instrumentbrädan och därför kunde inte Saab 99 godkännas!
I samband med detta kan jag erkänna att det enda jag hade mot 9000 var att tändningslåset inte satt där det skulle, på mittkonsolen.
Är man van vid den placeringen är det svårt med andra lägen.

#1
Johan
2009-11-17 16:46

Men vad ska Saab uppfinna denna gång? Tycker hela bilindustrin blivit tråkig..Titta på Vag alla deras bilar är snart premiumbilar..Läste senast om en skoda som kostar mer än en mercedes! Då är det något fel..snrt får vi med vanlig inkomst köpa just skoda & Kia och det blir inget skoj alls..Kör Toyota idag men nästablir nog något lyxigare och inte en skoda..Audi har blivit lika dyra som mercedes..Skärpning och så kommer saab och volvo och vill ta lika mycket betalt som en tysk lyxbil det håller inte..Rensing bland märkena och bort med alla Korea märken fort som ögat jag spyr.

#1
Roy
2009-11-17 16:30

Jag har skrivit en del tidigare om Saab och så mycket har ägnats år meningslösa spekulationer, så jag nöjer mig med att kommentera Karins inlägg:
Att Saab tog fram ett fungerande strålkastarrengöringssystem, att de tämjde turbon, att de tog fram stolsvärme, fungerande stötfångare, ett enkelt antiwhiplash-system som många andra använder idag med mera är ett bra bevis på den anda som jag hoppas kan återkomma hos företaget.
Vad startnyckelns placering beträffar så minns jag en liten episod från det saligen avsomnade Trafikmagasinet.
Christer Glenning sitter bakom ratten i en Saab. I en serie av korta, mjuka rörelser lossar han handbromsen, vrider om startnyckeln och lägger i en växel. Alla funktioner ligger väl samlade och det går så smidigt. Ändå säger han: "Jag begriper inte varför Saab envisas med att ha startnyckeln på golvet."
(Den satt och sitter för övrigt inte ens på golvet, utan i en mittkonsol mellan stolarna.)

#1
Johan
2009-11-17 14:40

Gas är framtiden men VW ligger långt före likaså Volvo.

#1
Kroken
2009-11-17 05:28

Gör unika/annorlunda lösningar börja med gasbilar, hybrider etc. som en liten tillverkare måste SAAB vara annorlunda, små kan vara unnorlunda.

#1
Birger Ryding
2009-11-16 23:03

Signatur NIOFEM:
Det är klart att Opels större volymer genererar mer pengar till utveckling. Ett sånt projekt kostar lika mycket för en mindre tillverkare. Då är det viktigt att satsa på rätt saker.
Varför måste man ändra på t ex karossen till det sämre bara för att det blivit modernt. Det sluttande taket bak gör det trångt i baksätet och är inte heller snyggt. De kraftiga, fula ramarna runt lyktorna är också klåfingrigt. Satsa istället på ökad säkerhet och servicevänlighet. Dessutom kan vi väl nu inte längre få något från flygplanstillverkningen som SAAB hänvisat till i många år.
Min SAAB är f ö problemfri och skön att köra.

#1
Johan
2009-11-16 22:32

9-4x lär vi aldrig se med tanke på att den skulle produceras i GM fabrik i Mexico. Men dom kanske har flyttat hit produktionen men jag tvivlar på det eftersom den bygger på Cadillac srx och den säljs redan i Usa..Tror 9-4x är dödförklarad..Men man vet aldrig dom var ju ute och provkörde förra vintern i Norrland.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: