Bild
Nästa artikel

Glädjespridande verktygslåda från Toyota

Nyheter

Designstudien Tj Cruiser är gjord för att transportera surfbrädor och deras ägare ut på äventyr.

Konceptet påminner om prototypen FT-4X som visades upp på New York Auto Show i våras. De båda bilarna har gemensamt att de benämns som en slags verktygslådor för äventyrligt folk som vill ut i terrängen. Just bokstaven ”T” i Tj Cruiser står för ”Toolbox”. Alltså verktygslåda. ”J” står för ”Joy” – glädje. Ordet ”Cruiser” ska knyta an till att det är en suv.

Att få plats med tre meter långa surfbrädor eller flertalet cyklar är inga problem för Tj Cruiser-ägaren, enligt Toyota. Främre och bakre passagerarsätena kan fällas plant ner i golvet och den fyrkantiga lådformade kupén lämpar sig bra för mycket last. Skjutdörrar ska göra det lätt att lasta in och ur.

Den 4,3 meter långa bilen byggs på Toyotas TNGA-plattform. Den hämtar kraft ur en tvåliters förbränningsmotor som arbetar tillsammans med ett hybridsystem.
 
Diskutera: Borde Toyota sätta Tj Cruiser Concept i produktion?
 

Kommentarer

#1
2017-10-09 16:38

Ja, det finns alltid dom som köper Toyota oavsett om det ser ut som något katten släpat in.
De vet att det är det bästa som finns.
Den här påminner om något från 60-talet.

#2
2017-10-09 17:19

Jag gillar Toyota men att här måste jag protestera.
Det finns ingen glädje över den här bilen, Bilen ser grym ut och för tankarna över till militära fordon och VIP transportörer.

#3
1
2017-10-09 17:38

Toyota har ofta spännande och modern design, så även denna gång. Men även om den kommer tillverkas så är det inte säkert den kommer till lilla Sverige. Helt klart intressantare än gubbsuvar som börjar på XC.

#4
2017-10-09 17:59

Självklart!

#5
2017-10-09 18:18

Absolut !
Dessutom ser den ut att vara en alldeles förträfflig "pensionärs"bil. Lagom lång, skjutdörrar och relativt högbyggd.

#6
2017-10-09 18:58

Finns redan i USA nåt väldigt likt sedan ett par år også kallad tj cruiser,denna har enbart "facelift". Beror det på att toyota alltid släppt deras nya modeller i Staterna?

#7
2017-10-09 21:01

Nej, Birger Johnsen Tj-Cruiser finns inte än där har du fel. Däremot finns Fj-Cruiser i USA det är däremot korrekt. Så du blandar ihop bokstäverna.....ja sätt Tj-Cruiser i produktion, Toyota kvalitet säljer alltid runtom i världen och efterfrågas. Har man inte kvalitet går man tillslut under.......det har ju hänt här i Sverige.

#8
2017-10-09 21:05

Någon som har telefonnumret till Specsavers? Jag måste ha ett synfel för så här ful kan inte en bil få vara.

#9
2017-10-09 22:10

Ett vildsvin? ;)

#10
2017-10-09 22:26

En ny storsäljare. Det är förmodligen betydligt mer praktisk än c-Hr och mer linjeskön

#11
2017-10-10 08:04

Designstudier omsätts tack och lov inte alltid till verkligheten...

#12
2017-10-10 08:26

Ser som en sån där pansarvagn säkerhetsfirmor levererar pengar i.

#13
2017-10-10 09:03

På Toyotas europeiska sida påstår de "TNGA will empower Toyota designers to produce stylish vehicles with a lower stance and more appealing proportions, as can be seen in the new Prius and the C-HR Concept car."
De verkar inte ha tagit till sig möjligheterna på någon av de tre.

#14
2017-10-10 09:19

För småföretagare skulle jag kunna se nyttan med en sådan bil. Smidig, bra runtomsikt, bra med yta att stuva saker.
Awd kombinerat med hybridlina det skulle smaka det.

#15
2017-10-10 10:59

En Yeti med gristryne, varför inte? Ser bruksig ut så det förslår, och att vilja sticka ut från den grå massan designmässigt innebär ju i princip alltid att kärran blir ful som stryk. Sett ur det perspektivet har de lyckats, även om jag kanske föredragit om de lyckats mindre väl.

#16
2017-10-10 11:04

Ser godt ud og med 2,0 motor og hybrid. Fantastisk indretning, måske er det DN motor der skal i Den nye Chr hyper i 2018? Glæder os

#17
2017-10-10 18:14

Den är prefekt för begravningstjänst! Dessutom passar till 110km/t gräns i Sverige.

#18
2017-10-10 20:04

hmm är toyota ägare meeeeen nja möjligen praktisk som en fyrkantig 745a men ehh nä...

#19
2017-10-11 19:58

Problemet är inte att bilen är praktiskt eller fyrkantig, den är utroligt ful. Varför anstränga sig och insistera på att bygga fult? Tom en blind hade klarat bättre design än så.

#20
2017-10-13 09:50

En ersättare för FJ Cruiser som inte tillverkas längre? Eller en vidareutveckling av den fula Rukus?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!