Bild
Nästa artikel

Giftigt ämne i Volkswagens laddbilar

Nyheter

Elbilar och laddhybrider från Volkswagen, Audi och Porsche innehåller den cancerframkallande tungmetallen kadmium.

Volkswagengruppen i Tyskland har upptäckt att det finns små mängder kadmium i ett relä i batteriladdarna på vissa elbilar och laddhybrider från Volkswagen, Audi och Porsche, producerade från 2013 och framåt.

Varje laddare innehåller 0,008 gram kadmium. Biltillverkaren har meddelat detta till tyska transportmyndigheten KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) och har från produktionen i juli bytt ut komponenterna med kadmium. 
– Kadmium är ett material som ofta används för att förstärka ytor inom elektronikindustrin, till exempel i TV-apparater, och är ett tillåtet material enligt gällande EU-lagstiftningar. Volkswagen hade dock aldrig fått information från den aktuella leverantören om att relät innehöll kadmium. Så fort man fick veta det, gjordes en ändring i produktionen till ett annat relä, säger Marcus Thomasfolk på Volkswagens svenska pressavdelning.

Han berättar att de i nuläget inte har någon information om vilka bilmodeller det gäller, eller om några av bilarna finns i Sverige. 

Laddarna är inte hälsofarliga för bilägarna, eftersom det kadmiumet är väl inkapslat inuti dem. Däremot kan det innebära ett problem för miljön när bilarna skrotas och plockas isär.
– Eftersom det aktuella relät är installerat i en fast behållare i laddaren – som i sig är en fast behållare – kan Volkswagen säga att inget kadmium kan komma ut i miljön eller komma i kontakt med exempelvis en mekaniker. Volkswagen har valt att informera KBA om det hela, eftersom man vill säkerställa att frågan inte påverkar EU-lagstiftningen om skrotning av bilar, säger Marcus Thomasfolk. 

Kadmium är en tungmetall som i för höga doser kan vara skadlig för kroppens inre organ. Det är cancerframkallande och exponering kan resultera i benskörhet och frakturer på skelettet.
 

Kommentarer

#1
2018-08-09 09:38

Det är tydligen använt i 124000 bilar, dvs totalt nästan ett kg kadmium. Hur mycket andra cancerogena ämnen släpps ut om man återkallar alla de bilarna och byter ut delarna som innehåller kadmium?

#2
2018-08-09 10:28

VAG strikes again.

#3
2018-08-09 10:44

Tack VAG för att man uppmärksammat detta och inte försökt mörka det.
Troligtvis så har ALLA laddbara bilar samma problem, eftersom leverantören troligtvis levererar till alla bilmärken.
Får nu hoppas att övriga biltillverkare kollar upp detta och precis som VAG byter komponent.

#4
2018-08-09 14:07

Nu börjar det. Elbilarna är nästa miljöskandal.

#5
2018-08-09 14:19

@Saabium

Visst är det så. Och tillika en miljöskandal subventionerade av skattemedel, starkt understödda av politiker och media. Läs gärna om blodsbatterier i CNN:

http://edition.cnn.com/interactive/2018/05/africa/congo-cobalt-dirty-ene...

.

#6
2018-08-09 15:18

För alla Vi Bilägares läsare som bor i Storstockholm är detta ett ickeproblem jämfört med alla de TON med uran som lakas ut ur rester från gruvbrytning i Bergslagen och via vattendrag förs till Mälaren och er dricksvattentäkt!

#7
2018-08-09 15:32

Härregud, dagens ickenyhet? 500 kg/år släpps ut fritt i luften enbart i Sverige. Hur mycket får du i dig via grönsaker? Självklart ska kadmium minimeras och det gör man här genom att byta komponenter när problemet upptäckts. Statistik: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Kadmium-utsl...

#8
2018-08-09 15:36

Färg med kanske över 10% kadmium, här kan vi snacka problemprodukt... https://ottossonfarg.com/product/konstfarg-kadmiumgult/

#9
2018-08-09 15:36

Jag tror minsann alla bensinbilar innehåller cancerframkallande bensen.

#10
2018-08-09 16:21

@McTar, även de med soppatorsk? :-)

#11
2018-08-09 16:58

Nu ska det bli intressant att sista veckorna före valet se vilken partiledare som vill framstå som den mest ansvarstagande för miljön. Alla som risat miljöpartiet, röstar själv inte på det partiet, på detta forum kanske blir varse att flera svidande miljöskatter vare sig vi vill eller inte blir verklighet. Skogsbränderna och plasten i våra hav blev tydligen en väckarklocka. Synd bara att det nog är 100 år försent!

#12
2018-08-09 17:02

Hn: ja även dom!

#13
2018-08-09 17:08

@kuredh Ja, media och diverse partier gör allt de kan för att göra miljön till en valfråga som skall överskugga invandringen och skifta fokus från SD till andra, i vart fall. Om de lyckas i sitt värv låter jag vara osagt men den varma sommaren spelade dem verkligen väl i händerna.

.

#14
2018-08-09 17:14

Just denna sommar 2018 har vi väl haft 3 rötmånader??

#15
2018-08-09 18:25

Då fortsätter jag att köra min Husqvarna från 1951 med gott samvete...

#16
2018-08-09 20:28

Klarsynt
Har bränderna spelat i händerna på politikerna? Lika mycket som akuta flyktingtillströmningen spelade SD i händerna?
Årets skogsbränder var sammanlagt större än branden 2014. Den branden beräknas ha kostat samhället en miljard. Skogsbränder är inte billiga och om det faktiskt är så som klimatforskarna rapporterat om senaste veckorna så finns det all anledning att ta miljö och klimatfrågor på allvar.

#17
2018-08-09 22:26

Nu trodde jag inte att kadmium skulle bli en parameter i elbilarnas tillkortakommanden, men fortfarande: Elbilarna är en nitlott vad beträffar den globala miljön.

#18
2018-08-09 22:33

Otroligt. Kadmium har varit totalförbjudet i alla bilkomponenter i snart 20 år. Vad är nästa grej de tänker stoppa in, polonium, arsenik.. Lagen är görtydlig på detta och alla biltillverkare vet om detta, samarbetar med myndigheterna och har fått bort allt kadmium. Utom VW tydligen. Är problemet att man anser på VW att lagar inte är något de behöver hantera?

#19
2018-08-09 22:50

Mythbuster: Vi måste ändå vara rättvisa och ta med den parametern i sammanhanget att tillverkaren kan ha petat in kadmium utan Volkswagens vetskap – särskilt om Kina är involverat. Vi ser ständigt hur leksaker tillverkade i Kina förbjuds på grund av tungmetaller. Jag har väldigt svårt att se att beställarna skulle ha beställt tungmetaller i leksakerna, om du förstår hur jag menar.

#20
2018-08-10 05:19

@Axa

Jag svarar "ja" på dina första två frågor och resten mynnar inte ut i någon fråga men jag svarar "ja" på det ändå :)

.

#21
2018-08-10 08:27

För mig som är i elektronikbranschen är det inte konstigt att det plötsligt dyker upp främmande material i en konstruktion. Jag hör regelbundet att kontraktstillverkare i olika delar av världen försöker ta genvägar för att spara några ören när de producerar till europeiska produktägare.
Det säljs mängder av komponenter med falsk märkning och jag har själv blivit erbjuden både Muratakondensatorer och Epsonoscillatorer som påstås ha blivit över i någon fabrik. Vi blir också regelbundet kontaktade av handlare som undrar om vi har överskott som de kan köpa billigt på spekulation.

#22
2018-08-10 13:55

Vi kanske ska förbjuda rökare när vi ändå håller på, cigarettfilter innehåller ju som bekant kadmium och lite annat smått och gott som gärna syns på gatorna.
Och som notrariuspublicus skriver, leksaker och mycket annat skrot stoppas för att det innehåller på tok för mkt ämnen som vi inte accepterar. Kanske inget en Wishkund tänker på, men kanske borde tänka på när man tror sig göra fynd.

#23
2018-08-10 17:55

VAG tar sitt ansvar! Lyfter på hatten, helt korrekt hanterat av VAG!

#24
1
2018-08-10 18:08

Och samtidigt säljs det fortfarande dieselbilar ... och dubbdäck.

#25
2018-08-10 21:03

Givetvis ska kadmium användas så lite det bara är möjligt, men hur mycket är det nu egentligen vi talar om jämfört med när alla laddbara batterier innehöll en betydande del kadmium (och nickel som ju också är en tungmetall)?

#26
2018-08-11 10:45

@notariuspublicus så kan det vara. Men i rimlighetens namn har en av de mest lönsamma tillverkarna både kapacitet och råd att sätta krav på sina leverantörer och följa upp dem. En leksakstillvekare har ofta inte en ingejörsstyrka på över 10 000 anställda. VW har helt enkelt gjort en ordentlig Maja, igen.

#27
2018-08-11 17:25

Numera används inte benämningen tungmetall då densiteten på metallen inte är avgörande för giftigheten för metallen. Livsnödvändiga metaller är järn zink koppar krom mangan molybden nickel. De mest omtalade giftiga grundämnena är bly kvicksilver kadmium och uran, och ett antal kilo bly finns fortfarande i bilar även elbilar och vid återvinningen av blybatterier kommer ca: 30 kg bly ut i vår miljö vart år. Men den mängden är liten jämfört med de 700 ton bly som hamnar i vår miljö från ammunition vart år.

#28
2018-08-11 22:54

Precis! Elbil är fara för miljö och människa. För elbilar vi förväntar oss samma öde som etanolbilar.

#29
2018-08-12 10:52

@Mythbuster: Nu förstår jag inte riktigt ditt resonemang. De har ju gjort precis som du föreslår, satt krav på sina leverantörer och följt upp dem. Den leverantören får ju inte leverera till VAG igen, de byter ju komponent.
Hur kan de då gjort en Maja???
Skulle vara intressant att veta om denna komponent används av några andra tillverkare.

#30
2018-08-13 09:52

Daemon
Egentligen är fordon oavsett drivmedel dåligt för miljön.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.