Bild
Nästa artikel
Biltillverkaren General Motors kommer att stänga flera bilfabriker, bland annat den i Detroit-Hamtramck.

General Motors skär ner i USA

Nyheter

GM stänger fabriker, skrotar 6 bilmodeller och avskedar tusentals anställda.

General Motors kommer 2019 att stänga fem bilfabriker i USA och Canada och ytterligare två utanför Nordamerika. Det skriver företaget i ett pressmeddelande. De bekräftar också att nästa år upphör produktionen av bilmodellerna Buick LaCrosse, Chevrolet Volt, Cadillac CT6, Chevrolet Impala, Chevrolet Cruze och Cadillac XTS.

General Motors planer på nedskärningar har förargat USA:s president Donald Trump. Enligt nyhetsbyrån Reuters ska han ha krävt att biltillverkaren hittar en ny bilmodell att bygga i Ohio, där en av fabrikerna som ska stängas ligger. De tullavgifter Trumpadministrationen infört på importerat stål har kostat General Motors uppskattningsvis en miljard dollar. Biltillverkarens åtstramningar innebär att ungefär 15.000 jobb försvinner.

Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för General Motors?
 

Kommentarer

#1
2018-11-27 12:56

Börja bygg el-mopeder? Eller SUV modeller?

#2
2018-11-27 13:32

Det är inte bra med för mycket handelshinder. Det kan knappast vara en nyhet för någon att ingen del av världen klarar sig utan handel med andra.

#3
2018-11-27 13:41

Ja, det är sant att tullar och diverse avgifter ofta snedvrider handeln. Vi har ju detsamma inom EU, riktat mot Ryssland och Kina.

#4
2018-11-27 13:42

"Förklaringen är enligt amerikanska bedömare att segertåget för Teslas rena elbilar har fått hybridernas glans att falna.
– Det de egentligen säger är att halvmesyrer funkar inte – vi måste löpa linan ut, säger Mike Ramsey, transportanalytiker på Gartner, till USA Today."

Amerikanare verkar ha en något nyktrare syn på det här med hybridernas vara eller icke vara än svenska bedömare/biljournalister som hyllar dessa "halvmesyrer" till skyarna.

#5
2018-11-27 14:18

Världen förändras allt snabbare runt Trump men han står fast i sin nostalgiska uppfattning om att återinföra ett svunnet USA genom clever deals.

#6
2018-11-27 14:25

Det har knappast med hybrider att göra. Jänkarna bygger väl inte så värst mycket såna. Det beror helt enkelt på att dom bygger för dåliga och för stora bilar. Trump tycker ju att dom skall köpa amerikanskt istället för europeiskt och asiatiskt, men t.o.m. jänkarna har ju upptäckt att dessa gör bättre bilar än USA och tullarna har ju spätt på problemet..

#7
2018-11-27 14:26

Bilbranschen är oerhört utsatt för tullar då delarna i en bil kommer från hela världen. Amerikanskt stål är nu dyrast i världen genom att tullarna höjer priserna och försämrar konkurrensen.

#8
2018-11-27 14:34

Hybrider är en stor marknad i USA, runt 35-36 procent av världens försäljning av hybrider är i USA. Det är särskilt i Kalifornien som hybrider är populära, och de amerikanska tillverkarna gör flera stycken. GM har Volt, Malibu och Cadillac CT6 plug-in.
Men kostnaderna har blivit för höga genom att tullarna har drivit upp priset på stål och då har de amerikanska bilarna blivit för dyra.

#9
2018-11-27 15:17

Detta är som sagt inget unikt för USA (eller Trump), EU har ju sina specialtullar i avsikt att stärka hemmamarknaden:
"2016-08-05 09:20
EU införde i går definitiva antidumpingtullar på kallvalsat stål från Kina och Ryssland, enligt ett pressmeddelande.
Tullarna, som är mellan 19,7-22,1 procent för kinesiska bolag och 18,7-36,1 procent för ryska, kommer att vara på plats i fem år och kommer även att appliceras retroaktivt på de två månader som föregick införandet av de provisoriska åtgärderna den 12 februari.
Tullarna är ett resultat av en undersökning som inleddes i maj 2015 efter klagomål från industrin."

#10
2018-11-27 15:35

Toyota är den biltillverkare i USA som har mest bildelar som är tillverkade inom USA och verkar fortsätta att sälja rätt bra med bilar i landet varav många är hybridbilar.
http://carsalesbase.com/us-car-sales-analysis-october-2018-brands/

#11
2018-11-27 16:41

Lådcyklar kommer bli en stor produkt i Sverige om miljökommunisterna ska vara med och bestämma. Det är en produkt GM kan satsa på.

#12
2018-11-27 17:39

GM var en gång världen största biltillverkare med en väldig mängd olika märken i många prisklasser.
Sedan har man tvingats spola märke efter märke, snart är väl bara Daewoo kvar?
Kanske borde man fråga Trumpen om råd, han har ju alltid rätt?

#13
2018-11-27 17:50

Enda anledningen att man köpte tex en Chevrolet Impala var att den var billig. Ingen utveckling sedan 80-talet.
Om man tillverkar något som köparna inte längre vill ha, måste man sluta tillverka det.
Varken Toyota eller Ford har några problem med sina hybrider, så jag tror att det är dålig kvalitet helt enkelt.

#14
2018-11-27 18:03

Trump leker KUNG och hotar hela världen med diverse idioti.
Slänger man skit i motvind får man tillbaka det ganska snabbt , men det finns säkert nått land han kan invadera och skylla på.

#15
2018-11-27 18:20

Totalt kardinalfel att som Trump tro att det är ekonomiskt framgångsrikt att isolera landet och använda sig av tullar. Det är en globaliserad värld, oavsett vad man tycker om det så kommer handeln vara global. Att isolera USA kommer innebära att handeln hittar andra vägar och andra ekonomier som är lättillgängliga.

Sedan kan det ju vara så att GM gör skitbilar...

#16
2018-11-27 19:03

"Det kommer gå jättebra för GM! Det är SAAB och Opel och de 38 andra bilmärkena de skrotat i historien som är problemet!"...

Jo... Helt säkert så...

#17
2018-11-27 19:51

saabnisse: Det brukade stå på wikipedia alla märken GM har haft ihjäl. Men det är numera bortediterat. Det var nästan 40 st under 1900-talet. Det såg väl för taskigt ut. Alla med någolunda historisk koll vet precis vad GM är för företag.... :)

Den 20:e November redigerades wikipedia-artikeln för att ta bort ALLA referenser till märken som lagts ner under GM's ägande. :) Under en dag/3 timmar försvann 10kB information under en och samma editerare... :) Alla diffar relaterar till att få GM att se bättre ut.

#18
2018-11-27 20:11

Frihandel på USA:s bekostnad ? Man kan tycka vad man vill om Trump, men alla frihandelsivrare måste inse att det måste ske på lika villkor. Allt som importeras till exempelvis Kina får skyhöga tullpåslag, därav en anledning till att etablera produktion som kommunistpartiet (staten) i Kina har hälftenägande i och som tekniköverför till exempel amerikansk teknik. Om fri handel ska fungera måste importskatter, tullavgifter etc harmoniseras.

#19
2018-11-27 20:18

Fallet GM är nog helt enkelt så att detta är början på ett stålbad inom bilindustrin, som ju haft samma koncept i 100 år utan egentlig topologiförändring, verkningsgrad fortfarande under 50 %. Nya drivlinor, som Teslakoncept kommer leda till nya fabriker som tillverkar helt andra komponenter än vevstakar, kamaxlar, ventilfjädrar, vevaxlar, motorblock, en hisklig massa smörjolja med mera. GM försöker positionera sig i strukturförändringen för att överleva.

#20
2018-11-27 21:39

GM är så ojämna som biltillverkare, det är höga berg och djupa dalar i deras produktsortiment. De var tidiga, kanske allt för tidiga med plug-in, tänker närmast på Chevrolet Volt/Opel Ampera. Var väl knappt några personer i europa som tänkte på att köpa plug-in när GM lanserade Volt/Ampera, lite synd faktiskt. Likadant när det gäller Chevrolet Bolt som fått många positiva omdömen, klarar många mil på en laddning. Visserligen med GM kvalitet på inredning(plastig och låg kvalitet). Men de låg långt framme med denna bil, synd att det gick i stöpet med Opel Ampera-e(eller vad den skulle heta). Såg ut som om det skulle kunna bli en bil för folket i alla fall till ett rimligt pris för en elbil.

Men själv har jag kört Chevrolet Transport i början av 2000-talet. Schysst kärra att köra och transportera familjen i men någon europeisk kvalitet, det finns det inte så långt ögat når.

#21
2018-11-27 21:48

Trump skriver bland annat:
"General Motors made a big China bet years ago when they built plants there (and in Mexico) - don’t think that bet is going to pay off. I am here to protect America’s Workers!"
Någon undrade om GMs fabrik i Kina är nära den som tillverkar MAGA-kepsar.

#22
2018-11-27 22:01

Toppar och dalar. Chevrolet/gm kommer leva vidare garanterat. De har sedan länge påbörjat avveckling av snedsteg och svaga länkar och slimmar organisationen.

#23
2018-11-27 22:08

Det är underhållande att se kriget mellan Trump och GM.

#24
2018-11-28 01:59

Att man lägger ner Chevrolet Silverado stämmer självklart inte, det är nog en av de modeller man tjänar mest pengar på!
Den sjätte modellen som läggs ner är istället Cadillac XTS.

#25
2018-11-28 08:25

Helt rätt Olle Öberg, i faktabladet hade GM angett att de slutar tillverka förra generationen Silverado/Sierra. Men nya fortsätter produceras.

#26
2018-11-28 08:44

Självklart är det Trumps fel att GM lagt ner 40 märken under 1900-talet...
Förresten är det väl hans fel att bilindustrin i UK också försvann?
Och NSU, Borgward, m.fl. i Tyskland.
Annars kan det ju anses som naturlig utveckling.
LC4: Dagens Impala har inget gemensamt med 80-talets Impala, förutom namnet. Inte en skruv.

#27
2018-11-28 08:52

Om jag inte minns helt galet sa väl Trump en gång att "handelskrig är enkla och lätta att vinna". Skulle inte tro det...

#28
2018-11-28 08:57

Trump gav GM enorma skattelättnader, och ändå lägger GM ner. Strax efter att Trump tillträdde så gav han ett annat företag skattelättnader för att de inte skulle lägga ner, och de avskedade ändå massor med folk. Och hans enorma skattelättnader för rika har inte gett de fattiga mer pengar i plånboken. Detta är en politik som inte fungerar, för den handlar om ett ideologiskt ställningstagande från Trump och inte är baserat på kunskap, vetenskap och forskning.

Handelskriget med Kina är till nackdel för USA, och Kina förlorar inte på det. Kina har infrastrukturen för högteknologisk och effektiv tillverkning. De har ett effektivt samarbete mellan universitet/högskolor och företag, mellan olika specialistleverantörer som kan producera olika komponenter billigt. De har hela städer för smart, effektiv och högteknologisk industriproduktion.

USA har inte detta. USAs infrastruktur för teknikproduktion är nedlagd och flyttad till Kina, för Kina är mer effektiva. Och i Kina vågar inte arbetarna säga ifrån och protestera.

Och medan Kina satsar på högteknologi så satsar Trump på något så ålderdomligt som kol!

Trump är som kommen rakt från 70-talet och han varken ser eller förstår förändringarna i samhället som skett sedan dess. Därför är hans politik misslyckad.

Men det är onekligen underhållande att se hur Trump kör USA i botten.

#29
2018-11-28 09:15

Trump blev president tack vare sina löften till avskedade arbetare i USA:s rostbälten. Dessa röstade nu republikanskt, för de trodde på Trumps löften om "make america great again." Nu måtte deras besvikelse vara stor, och jag undrar om detta kommer att avgöra presidentvalet 2020.

#30
2018-11-28 13:09

@hultarn, självklart är det helt andra bilar, och jag skrev inget om att det var samma bil som på 80-talet, bara att den kändes som en 80-tals-bil. När körde du en "ny" Impala senast?
Säger bara att de inte hängt med i tiden.

#31
2018-11-28 19:47

JL
Att GM går ut med påståendet att de ska ställa om produktion till andra typer av bilar och modeller tror jag snarare beror på att de vill rädda aktiekursen från fritt fall.

40-talisten
Om man är uppdaterad på läget för Trump så ligger Trump riktigt risigt till och det är nog snarare troligt att han blir avsatt innan 2020.

#32
2018-11-29 08:34

LC: du skrev "Chevrolet Impala var att den var billig. Ingen utveckling sedan 80-talet"
Vilket knappast är sant, då 80-tals Impala var en rambyggd bakhjulsdriven bil med V8, medan dagens Impala är självbärande, med tvärställd rak 4 eller V6. Finns även med bi-fuel.

#33
2018-11-29 10:17

Fram till slutet av 80-talet hade GM stora stationsvagnar. Dessa ersattes av minivans. Dessa blev efter ett par generationer riktigt stora. Nu har de ersatts av SUV.
Sedanerna har klarat sig hyfsat sedan 80-talet, men även här väljer kunden en SUV före en sedan.

Sport Utility Vehicle, SUV, är i grunden en mer praktisk bil än en stationsvagn, minivan eller en sedan. Visst ofta onödigt stor och törstig men praktiskt bättre än de andra tre typerna.

#34
2018-11-29 11:16

Jag hyrde en Impala i USA för några år sen. Det satt en V6:a under huven som det var bra drag i, men resten av bilen tror jag hade varit svårsåld här.

#35
2018-11-29 15:00

SUV är sämre i stan p.g.a. usel runtomsikt och sämre manöverförmåga. SUV är inte bättre än andra personbilar på glesbygdsvägar p.g.a. majoriteten av SUV byggs med personbilsdrivlina utan äkta fyrhjulsdrift. SUV är sämre på långfärd p.g.a. högre förbrukning och hattiga köregenskaper. SUV är inte mer praktiska att lasta än andra personbilar p.g.a. klena lastutrymmen sett till storleken på resten av bilen samt högre lasttröskel.

På vilket sätt är SUV mer praktisk än andra bilar?

#36
2018-11-29 20:40

I villaområden är det bra med SUV så man ser över häckarna i korsningar.

#37
2018-11-30 15:21

Eventuella problem med högvuxna häckar i villaområden löser man bäst genom att kommunen ålägger fastighetsägarna att hålla häcken på en rimlig höjd och storlek, på så sätt blir korsningarna säkrare för alla inklusive cyklister, gångtafikanter et.c.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.